Toen ik een paar jaar geleden regelmatig op de N50 reed, was het tussen H'broek en Kampen heel druk. De laatste keer dat ik bij Zalkerbroek heb getankt, was het (in de spits) lastig en heel gevaarlijk om van de VZP linksaf richting Kampen te gaan.
Een gelijkvloerse aansluiting hoort natuurlijk hoe dan ook niet in een autoweg, maar in een 2+1 constructie lijkt het me helemaal ongelukkig.
En over de vraag of een 2+1 constructie zin heeft: je moet het zien als een oplossing om veilig en comfortabel te kunnen inhalen op een lange doorgaande 1+1 weg die genoeg capaciteit heeft.
Het eerste stuk van de N50 vind ik wat dat betreft een beetje een twijfelgeval, daar is 2+2 misschien beter op zijn plaats.
Toch is het een verbetering, ik had altijd een hekel aan die weg omdat je standaard het hele stuk met 70 achter een vrachtwagen/ caravan reed. Ik ging dan ook liever van Hattem naar Joure via de A28/A32/A7 als er geen file was.
Qua veiligheid denk ik niet dat 2+1 zonder barrier veel onveiliger is dan 1+1 zonder barrier. Bovendien zal ook het aantal inhaalongevallen niet scherp dalen als de weg 2+1 is, omdat er al jaren een inhaalverbod geldt, en ik nooit iemand dat zag negeren.
Wel zal het flink schelen als de rijstroken breder zijn dan bij de huidige autoweg. De rijbaan is (naar goed Nederlands gebruik) zo smal mogelijk, zodat vrachtwagens rakelings langs elkaar gaan, en een stuurfoutje grote gevolgen kan hebben.
Daar zijn dan ook de afgelopen jaren op de N50, N35 en N36 een aantal flinke ongelukken mee gebeurd.
Hopelijk neemt RWS een voorbeeld aan de B54, dát is zoals een autoweg hoort te zijn