Google Earth & Maps, deel 2
Moderator: Moderatoren
-
- stadsweg
Re: Google Earth & Maps, deel 2
Als je in Google Maps (terug on topic) een postcode (4 cijfers) invoert laat hij op de kaart het postcodegebied zien. Zo kun je dus zien hoe groot de NLse postcodegebieden zijn.
-
- 2x2 autosnelweg
Ik vraag me af hoe Google soms tot de bepaling van plaatsnamen komt in relatie tot hoever je bent ingezoomd. Hier een voorbeeld.

Het lijkt mij niet logisch dat je zover uitgezoomd een plaats als Wymbritseradiel ziet. Er zijn wel meer plaatsen waar je vanaf deze hoogte vraagtekens bij kan zetten.

Het lijkt mij niet logisch dat je zover uitgezoomd een plaats als Wymbritseradiel ziet. Er zijn wel meer plaatsen waar je vanaf deze hoogte vraagtekens bij kan zetten.
De autogordel: een band voor het leven.
-
- 2x3 autosnelweg
Wymbritseradiel en Wûnseradiel zijn voormalige gemeenten in Sudwest-Fryslân. Het slaat inderdaad nergens op om die zo prominent weer te geven. Misschien heeft het te maken met het beschouwen van gemeenten (municipalities, communities) als plaatsen op basis van inwonertal.
-
- stadsweg
Maar dan zijn juist Wûnseradiel en Wymbritseradiel niet te verklaren:
1. Ze bestaan niet meer als gemeente en zijn nooit een plaats geweest;
2. Toen ze nog wel gemeenten waren woonde er ook al bijna niemand!
1. Ze bestaan niet meer als gemeente en zijn nooit een plaats geweest;
2. Toen ze nog wel gemeenten waren woonde er ook al bijna niemand!
-
- 2x2 autosnelweg
Ik kwam net ergens achter, waar ik wel erg van schrok. Hopelijk is dit in werkelijkheid nog bos. https://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52 ... 6&t=m&z=13
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg

Ik heb het veranderd in Park in Google Map Maker. Nog even afwachten of het wordt goedgekeurd.
-
- 2x2 autosnelweg
-
- 2x5 autosnelweg
-
- Moderator
-
- 2x3 autosnelweg

Zo vervoeren ze SV-wagens dus

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- 4x5 autosnelweg
Dat doen ze ook met niet-SV-wagens 

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- autoweg
Ik zie dat de N11 bij Alphen tussen de Leidse schouw en de Goudse schouw inmiddels ook oranje is gekleurd, lijkt mij niet helemaal de bedoeling. Ik juich het beleid toe dat ongelijkvloerse wegen met 2x2 of meer rijstroken oranje worden weergegeven, maar op dit stuk met gelijkvloerse kruisingen zorgt het voor verwarring en hoort het niet.
-
- 4x5 autosnelweg
Tja dat krijg je als er geen overéénstemming is over het gebruik van de kleur oranje. Ik had dat liever gereserveerd (binnen West-Europa) voor échte autosnelwegen:

Deze dingen dus.
Jammer genoeg vind men dat er dan in het buitenland te weinig oranje wegen overblijven, dus worden ook expresswegen meegenomen in de kleur oranje.

Deze dingen dus.
Jammer genoeg vind men dat er dan in het buitenland te weinig oranje wegen overblijven, dus worden ook expresswegen meegenomen in de kleur oranje.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik zie het liefste dat men de kleur oranje reserveert voor wegen:
- die door een middenberm of middengeleider gescheiden rijbanen hebben;
- die tenminste 2 doorgaande rijstroken in elke richting hebben;
- die ongelijkvloerse aansluitingen hebben.
Ook wanneer wegen niet geheel aan de definitie van een autosnelweg voldoen, maar wel globaal de karakteristieken hebben, kun je dan al naar de kleur oranje.
Wegen met een interlokale functie, echter wel met gelijkvloerse kruispunten horen felgeel te zijn.
De overige wegen die nu nog geel zijn, en die geen interlokale functie hebben, kunnen net zo goed licht-geelgroen worden, als overgangskleur tussen geel en wit/grijs.
Ook wanneer wegen niet geheel aan de definitie van een autosnelweg voldoen, maar wel globaal de karakteristieken hebben, kun je dan al naar de kleur oranje.
Wegen met een interlokale functie, echter wel met gelijkvloerse kruispunten horen felgeel te zijn.
De overige wegen die nu nog geel zijn, en die geen interlokale functie hebben, kunnen net zo goed licht-geelgroen worden, als overgangskleur tussen geel en wit/grijs.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben zelf verantwoordelijk geweest voor België en ik vind dat ik het kleurgebruik in dat land toch redelijk op orde heb gekregen. Er zijn natuurlijk altijd een paar "twijfel"gevallen zoals de R 8.
http://maps.google.nl/?ll=50.830526,3.2 ... 7,,1,-0.86
Het ding is dus oranje ondanks dat er gelijkvloerse kruisingen in voorkomen.
-
- stadsweg

De R8 is goed gelukt hoor, enkel die ongelijkvloerse kruising die je toont staat inderdaad in het oranje, misschien kan je tussen de 2 lichten een geel stukje plaatsen, ervoor en erna mag je gewoon weer 120.
Echter dit stukje R8 zou nog in het oranje mogen staan tot aan het kruispunt met de N50, toch?
-
- 4x5 autosnelweg
Tja Kortrijk heeft me de nodige hoofdbrekens gekost. Vooral omdat ze ook de hele binnenstad aan het vertimmeren waren. Vooral dit kruispunt is bijna niet te modelleren:
http://maps.google.nl/maps?q=50.818788, ... 1&t=m&z=15
Ik geloof dat het nu goed staat, maar jij komt er natuurlijk elke dag langs. Dus kun je beter een probleem indienen als het niet correct staat aangegeven
http://maps.google.nl/maps?q=50.818788, ... 1&t=m&z=15
Ik geloof dat het nu goed staat, maar jij komt er natuurlijk elke dag langs. Dus kun je beter een probleem indienen als het niet correct staat aangegeven

-
- autoweg
Helemaal mee eens (en dus niet met de reactie van Vinny), de weggebruiker heeft er niets aan om te weten wat wat voor naambordje de wegbeheerder aan een weg heeft gehangen. Nee, de weggebruiker wilt weten voor weg hij daadwerkelijk kan verwachten wat betreft snelheden die gehaald kunnen worden, maar ook het rijcomfort. Alleen dan heeft hij het meeste aan de kaart om een route te kunnen plannen.Rene schreef:Ik zie het liefste dat men de kleur oranje reserveert voor wegen:
-
- 2x2 autosnelweg
Helemaal met Rene eens, maar sommige landen hebben geen snelwegen. Toch wil je de belangrijkste hoofdwegen tijdig zichtbaar maken. Is daar geen mogelijkheid voor?
-
- 4x5 autosnelweg
In de praktijk ligt niemand er wakker van. Jammer voor een paar "oranje" N wegen of "gele" A wegen. In een land als Duitsland liggen er vele kilometers aan Gelbe Autobahnen en in Zwitserland heb je snelwegen met minirotondes. Zolang de verenigde Europese wegbeheerders weigeren een eenduidig sluitende definitie van autosnelwegen te geven en na te leven kun je niet verwachten dat een commercieel bedrijf hier veel tijd, geld en moeite investeert. 

-
- 4x5 autosnelweg
Het dondert niet wat de wegbeheerders ervan vinden. Een goed kaartenbedrijf hanteert zijn eigen legenda, gebaseerd op zijn eigen definities van wegcategoriën. Wereldwijd. Daarmee kun je je als commercieel bedrijf positief mee onderscheiden. En een goed commercieel bedrijf zorgt ervoor dat de gebruiker zèlf kan kiezen uit een beperkt aantal voorgedefinieerde kleurenschema's dat passend is bij de categoriën. Zodat een Brit de hele wereld door een groen/blauwe bril kan zien, terwijl iemand die voor standaard oranje/geel kiest ook de Britse eilanden gewoon in die kleuren kan zien.
Verder kun je een link in je netwerk wellicht ook een byte meegeven dat aangeeft op welk zoomniveau de weg moet worden weergegeven. Zodat in een land zonder snelwegen de gele hoofdverbindingen zichtbaar worden, en in een land met een heel hoge snelwegdichtheid alleen de nationaal belangrijkste snelwegen zichtbaar zijn. En niet zoals nu de N206 bij Katwijk, de N280 bij Horn, de Utrechtse Waterlinieweg, etc.
Verder kun je een link in je netwerk wellicht ook een byte meegeven dat aangeeft op welk zoomniveau de weg moet worden weergegeven. Zodat in een land zonder snelwegen de gele hoofdverbindingen zichtbaar worden, en in een land met een heel hoge snelwegdichtheid alleen de nationaal belangrijkste snelwegen zichtbaar zijn. En niet zoals nu de N206 bij Katwijk, de N280 bij Horn, de Utrechtse Waterlinieweg, etc.
-
- 4x5 autosnelweg
Een legenda zou ik zelf overigens ook toejuichen. Maar ja, dat duurt dus voorlopig nog even...
-
- stadsweg
En de N31, hoort die dan ook niet (gedeeltelijk) oranje te zijn?Vinny schreef:Ik ben zelf verantwoordelijk geweest voor België en ik vind dat ik het kleurgebruik in dat land toch redelijk op orde heb gekregen. Er zijn natuurlijk altijd een paar "twijfel"gevallen zoals de R 8.
-
- autoweg
Dat is die toch ook grotendeels? Alleen het stukje bij Harlingen en het deel om Leeuwarden (nog) niet.
-
- 2x3 autosnelweg
Volgens mij wordt de N31 in België bedoeld (HAFRABAisfun = Belgisch
), al heb ik geen flauw idee waar die N31 ligt 

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- 4x5 autosnelweg
Dat is een interessante vraag
de N 31 wordt nu omgebouwd tot expressweg. Deze zal ongetwijfeld oranje worden als de werkzaamheden gereed zijn en de bijgewerkte informatie beschikbaar is voor de operatoren. De N 31 is de randweg van Brugge. 

-
- 4x5 autosnelweg
Overigens: waarom is de Westerscheldetunnel in donkerrood aangegeven (kaartmodus), maar de Kiltunnel niet ?
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 4x5 autosnelweg
Het tolattribuut zit er in ieder geval op, dus is het een kwestie van weergave. Dit is overens ook een goede reden om wegen met gelijkvloerse kruisingen oranje te laten zijn, dan krijgt het tolattribuut een andere kleur.