Afbeelding

Google Earth & Maps, deel 2

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps, deel 2

Bericht door Rene » ma 19 nov 2012, 23:29

Wesso schreef:^^ De Kiltunnel heeft geen autowegstatus.
Is niet ter zake doende. De N208 heeft tussen Velserbroek en de Jan Gijzenkade ook geen autowegstatus, en is ook oranje.
De Weg om de Noord in Hoofddorp (N201) is wel autoweg en ongelijkvloers, en geel.
Dus waarom de Kiltunnel dan niet oranje kan zijn over het dubbelbaans tunneldeel, is mij een volstrekt raadsel. De kleurtjespotpourri in Nederland is immers toch volstrekt onnavolgbaar.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » di 20 nov 2012, 9:35

Vinny schreef:Tja dat krijg je als er geen overéénstemming is over het gebruik van de kleur oranje. Ik had dat liever gereserveerd (binnen West-Europa) voor échte autosnelwegen:
Afbeelding
Deze dingen dus.

Jammer genoeg vind men dat er dan in het buitenland te weinig oranje wegen overblijven, dus worden ook expresswegen meegenomen in de kleur oranje.
Tja, ook die definitie is discutabel. Italiaanse Superstrada's en naar ik meen ook sommige Oostenrijkse Schnellstraßen worden ook met zo'n symbool aangegeven, Spaanse Autovía's niet, terwijl die toch vaak een stuk snelwegachtiger zijn dan Italiaanse Superstrada's.

Ook Franse expreswegen, Poolse S-wegen, en Tsjechische R-wegen staan mijns inziens volkomen terecht in dezelfde kleur als autosnelwegen.
sanderl schreef:
Rene schreef:Ik zie het liefste dat men de kleur oranje reserveert voor wegen:
- die door een middenberm of middengeleider gescheiden rijbanen hebben;
- die tenminste 2 doorgaande rijstroken in elke richting hebben;
- die ongelijkvloerse aansluitingen hebben.
Ook wanneer wegen niet geheel aan de definitie van een autosnelweg voldoen, maar wel globaal de karakteristieken hebben, kun je dan al naar de kleur oranje.

Wegen met een interlokale functie, echter wel met gelijkvloerse kruispunten horen felgeel te zijn.
De overige wegen die nu nog geel zijn, en die geen interlokale functie hebben, kunnen net zo goed licht-geelgroen worden, als overgangskleur tussen geel en wit/grijs.
Helemaal mee eens (en dus niet met de reactie van Vinny), de weggebruiker heeft er niets aan om te weten wat wat voor naambordje de wegbeheerder aan een weg heeft gehangen. Nee, de weggebruiker wilt weten voor weg hij daadwerkelijk kan verwachten wat betreft snelheden die gehaald kunnen worden, maar ook het rijcomfort. Alleen dan heeft hij het meeste aan de kaart om een route te kunnen plannen.
Kan ik me ook bij aansluiten (al vind ik dat onderscheid tussen felgeel en licht-geelgroen niet nodig). Maar betreft die oranje wegen, zoals sanderl ook al aangeeft, ik let daar ook op. Bijvoorbeeld bij het plannen van een tolvrije route door Frankrijk. Dan kijk ik naar de route met de meeste oranje wegen, om te bepalen welke wegen het beste zullen doorrijden en welke wegen het meeste rijcomfort bieden. Op de kaart van Frankrijk valt nu gelijk op dat de N10 tussen Poitiers en Bordeaux, of de N57 van Nancy naar Remiremont, een goede route is :) Ik juich het ook toe dat dat soort snelwegachtige wegen ook in oranje worden aangegeven. Over het algemeen gaat dat in Frankrijk redelijk goed, al zijn er bijvoorbeeld op de N2 wel delen met 2x2 rijstroken, autowegstatus en Vmax 110, echte expresswegen dus, die in geel staan aangegeven, terwijl de rondweg van Soissons ook op het deel met 1x2 rijstroken in het oranje staat aangegeven. Maar al met al klopt het voor Frankrijk doorgaans wel goed.
Vinny schreef:In de praktijk ligt niemand er wakker van. Jammer voor een paar "oranje" N wegen of "gele" A wegen.
In Spanje is een groot deel van de Autovías geel, dat zijn wegen met 2x2 rijstroken, ongelijkvloerse kruisingen, vaak ook vluchtstroken en een Vmax van 120. Feitelijk dus snelwegen. Vooral met provinciale Autovías is dat het geval. Dat zijn dus wel meer dan een paar wegen. Het is jammer dat dat niet op orde is en dat ik daarom voor Spanje vaak OSM gebruik, ook al is hun kleurgebruik dramatisch, de situatie wordt wel beter weergegeven dan bij Google Maps.
In een land als Duitsland liggen er vele kilometers aan Gelbe Autobahnen
Waarvan de meesten in Google Maps ook netjes oranje zijn aangegeven.
en in Zwitserland heb je snelwegen met minirotondes.
Doel je nou op die rotonde op de zubringer bij Lugano-Nord? Zo mini is die nou ook weer niet.
Zolang de verenigde Europese wegbeheerders
Die bestaan niet.
weigeren een eenduidig sluitende definitie van autosnelwegen te geven en na te leven kun je niet verwachten dat een commercieel bedrijf hier veel tijd, geld en moeite investeert. :yes:
Nee, maar als zelfs binnen een land dezelfde soort wegen al verschillend worden aangegeven (zie de Spaanse Autovías)... En een commercieel bedrijf moet ook denken aan zijn klanten, en zal dus ook een kwalitatief goed en zo correct mogelijk product willen maken, toch? Google zal liever hebben dat mensen hun kaarten gebruiken dan die van OSM of andere aanbieders, lijkt mij. Voor Spanje gebruik ik de kaarten bijvoorbeeld al niet meer, hooguit nog de functie om routes te plannen, maar dat check ik daarna altijd op de kaarten van OSM. Niet dat die kaarten zaligmakend zijn, vooral het lichtgroen voor autowegen stoort me enorm, zeker als de weg door een bos loopt is het slecht te zien, maar alle Spaanse Autovías zijn in ieder geval blauw op die kaart en dus duidelijk herkenbaar als Autovía, daar waar ze bij Google afwisselend oranje en geel zijn.
Rene schreef:Het dondert niet wat de wegbeheerders ervan vinden. Een goed kaartenbedrijf hanteert zijn eigen legenda, gebaseerd op zijn eigen definities van wegcategoriën. Wereldwijd. Daarmee kun je je als commercieel bedrijf positief mee onderscheiden. En een goed commercieel bedrijf zorgt ervoor dat de gebruiker zèlf kan kiezen uit een beperkt aantal voorgedefinieerde kleurenschema's dat passend is bij de categoriën. Zodat een Brit de hele wereld door een groen/blauwe bril kan zien, terwijl iemand die voor standaard oranje/geel kiest ook de Britse eilanden gewoon in die kleuren kan zien.
Dat zou fijn zijn. Nu zijn de Britse dual carriageways allemaal in het groen, terwijl er wegen bij zitten die nauwelijks onderdoen voor een snelweg zoals de A23 tussen Crawley en Brighton. En de tolwegen kun je ook niet onderscheiden.

Overigens vind ik het ook een gemis dat de tolwegen in de VS niet roodgekleurd zijn. Helaas, een kaart waarop een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de tolwegen en niet-tolwegen in de VS is lastig te vinden, al is dat op de Michelinkaarten van de VS wel te zien. Het zou mooi zijn als Google in de VS net als in Europa hetzelfde onderscheid tussen tolwegen en niet-tolwegen maakt.
Rene schreef:Dus waarom de Kiltunnel dan niet oranje kan zijn over het dubbelbaans tunneldeel, is mij een volstrekt raadsel.
Dan zou het nog altijd rood moeten zijn, en niet oranje. :PP:

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 20 nov 2012, 10:10

Ik begrijp eerlijk gezegd niet hoe Google onderscheid maakt in oranje auto(snel)wegen en gele hoofdwegen. In Map Maker heb ik de volgende keuze:

Afbeelding

Waarbij de N11 als "snelweg" staat aangevinkt, ter hoogte van de eerder genoemde VRI in Alphen a/d Rijn. De uitleg bij de termen is ook niet helemaal helder. Dus... ik kijk toch maar op OSM als ik zeker wil weten of er sprake is van een autoweg (groen).

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 20 nov 2012, 13:18

Coen Tunnel schreef:Overigens vind ik het ook een gemis dat de tolwegen in de VS niet roodgekleurd zijn. Helaas, een kaart waarop een duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen de tolwegen en niet-tolwegen in de VS is lastig te vinden, al is dat op de Michelinkaarten van de VS wel te zien. Het zou mooi zijn als Google in de VS net als in Europa hetzelfde onderscheid tussen tolwegen en niet-tolwegen maakt.
In de Rand McNally-atlassen wordt altijd mooi onderscheid gemaakt tussen tolwegen en tolvrije snelwegen. Tolwegen zijn groen, tolvrije snelwegen zijn blauw. Maar hoe doe je dat op snelwegen met tolstroken...

frenkievee
stadsweg

Bericht door frenkievee » di 20 nov 2012, 14:00

Chris schreef:Maar hoe doe je dat op snelwegen met tolstroken...
Geblokt blauw/groen ?
met groet, Frank

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 nov 2012, 15:06

Wat mij betreft als tolvrije weg weergeven. Een aangeduide tolweg op een kaart geeft de weggebruiker immers de informatie dat hij moet betalen voor het gebruik van die weg. Als hij de weg ook tolvrij kan gebruiken is dat niet nodig.

Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg

Bericht door Snelwegenkenner » di 20 nov 2012, 17:50

En Engeland, waarom daar ineens alles blauw moet en bij Japan groen. Komt zeker omdat het eilanden zijn. B(

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 nov 2012, 17:57

^^Omdat ginds andere conventies gelden. Google past zich aan wat gebruikelijk is in die landen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 nov 2012, 18:33

Waarbij de N11 als "snelweg" staat aangevinkt, ter hoogte van de eerder genoemde VRI in Alphen a/d Rijn. De uitleg bij de termen is ook niet helemaal helder. Dus... ik kijk toch maar op OSM als ik zeker wil weten of er sprake is van een autoweg (groen).
Ah ik kende de Nederlandstalige definities niet maar ik ben zelf niet zo blij met de vertaling die hier gehanteerd wordt. Met "Regionale Autoweg" worden N wegen bedoeld die een Europees routenummer hebben. Die zijn in Nederland redelijk zeldzaam, met "Snelweg" worden de gelimiteerde autowegen bedoeld, dat zijn dus de niet-autosnelwegen die oranje kleuren op de kaart, en met "Autosnelweg" worden de echte autosnelwegen bedoeld.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 nov 2012, 18:35

Vinny schreef:Met "Regionale Autoweg" worden N wegen bedoeld die een Europees routenummer hebben. Die zijn in Nederland redelijk zeldzaam,
Waarom is dat dan niet toegepast in het Westland (N211, N220)?
Vinny schreef:met "Snelweg" worden de gelimiteerde autowegen bedoeld, dat zijn dus de niet-autosnelwegen die oranje kleuren op de kaart,
Wat zijn niet-gelimiteerde autowegen?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 nov 2012, 18:38

Waarom is dat dan niet toegepast in het Westland (N211, N220)?
De wegen worden in het geel weergegeven. Je ziet op de kaart het verschil niet tussen de wegen, maar ze krijgen een hogere prioriteit in de routering.

Gelimiteerde autowegen, zijn wegen die in België voldoen aan de criteria: minimaal twee rijstroken per rijrichting, een middenberm, zo veel mogelijk ongelijkvloerse kruisingen en een gesloten verklaring voor langzaam verkeer. Dat is althans datgene waar ik altijd vanuit ben gegaan. Kan zijn dan mijn opvolger er iets anders over denkt.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 20 nov 2012, 18:52

^^ Ah, ik dacht dat het een aparte kleur zou hebben ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 nov 2012, 18:57

Nee. Er worden slechts 3 kleuren gebruikt, voor 8 verschillende wegtypes ;)
En dan de extra "donkeroranje" of "lichtrood" voor wegen met een tolattribuut die anders oranje zouden zijn.
In principe zou je het onderscheid tussen een aantal wegen ook met de dikte van de lijn kunnen aangeven, maar men kiest duidelijk voor "rust" in het kaartbeeld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 nov 2012, 19:07

Ik zie trouwens dat er een wegcategorie mist. In principe zou het moeten zijn:
- Weg, gesloten voor gemotoriseerd verkeer
- Weg bedoeld voor bestemmingsverkeer
- Locale weg

- Ondergeschikte verbindingsweg
- Belangrijke verbindingsweg
- Hoofdweg
- Belangrijke hoofdweg (niet autosnelwegen met een E nummer)

- Semi-autosnelwegen
- Autosnelwegen

Wesso
2x3 autosnelweg

Bericht door Wesso » di 20 nov 2012, 20:16

^^ Dank voor je uitleg! Ik neem aan dat de groene tekst van toepassing is op witte wegen.

HAFRABAisfun
stadsweg

Bericht door HAFRABAisfun » di 20 nov 2012, 20:19

Vinny schreef:Dat is een interessante vraag :) de N 31 wordt nu omgebouwd tot expressweg. Deze zal ongetwijfeld oranje worden als de werkzaamheden gereed zijn en de bijgewerkte informatie beschikbaar is voor de operatoren. De N 31 is de randweg van Brugge. :yes:
Ja, die bedoel ik. Maar de N31 was ook al voor de ombouw grotendeels ongelijkvloers met 2x2 gescheiden rijbanen.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 20 nov 2012, 20:36

Er zat toch zelfs nog maar 1 gelijkvloerse kruising in, alleen voor fietsers en voetgangers? En is die niet inmiddels ook al opgeheven? Feitelijk zou dat deel door Brugge dan ook oranje gemaakt kunnen worden, al weet ik niet of de snelheidslimiet van 70 km/h dit niet ook nog in de weg staat?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 20 nov 2012, 20:47

Wesso schreef:^^ Dank voor je uitleg! Ik neem aan dat de groene tekst van toepassing is op witte wegen.
Ja inderdaad. Ik dacht dat witte letters wel heel erg onleesbaar zouden worden, maar de gele letters contrasteren ook al helemaal niet op een lichtblauwe achtergrond... ;)

Het toont in ieder geval wel aan waarom de oranje wegen zo'n container-categorie zijn geworden. Bijna iedereen heeft wel een ander beeld van wat die wegen zouden moeten zijn. Het grappige is wel dat de Nederlandse DV indeling wel weer goed zou kunnen matchen met de Google-kleuren: wit voor erftoegangswegen, geel voor gebiedsontsluitingswegen en oranje voor stroomwegen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 20 nov 2012, 23:17

Ik zag net dit op Google. Is dat een experiment? De meeste grote Belgische stations hebben het. Ik vind het wel een beetje onduidelijk omdat de kaartjes geen niveauverschillen kunnen weergeven. Zeker in Antwerpen is de kaart daarom nogal nietszeggend.

tompie
autoweg

Bericht door tompie » wo 21 nov 2012, 6:25

^^ Neen dit is een nieuwigheid van google, ook shoppingcenters hebben dit gekregen zoals hier. Kan handig zijn als je op zoek bent naar iets en een smartphone bij de hand hebt.
belgie is zo slecht nog niet

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » wo 21 nov 2012, 12:19

Alfa schreef:^^Omdat ginds andere conventies gelden. Google past zich aan wat gebruikelijk is in die landen.
Dan wil ik rode snelwegen in Nederland, met een gele middenstreep. :evil:
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 nov 2012, 18:57

Dat is dus ook niet helemaal waar. Voor Nederland wordt de Amerikaanse layout gebruikt (is overigens ook wel standaard in de rest van West-Europa). :yes:

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » wo 21 nov 2012, 19:06

En blauwe snelwegen voor duitsland.. ;-)
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 21 nov 2012, 19:15

Zou dit geen idee zijn: dat je zelf kan bepalen in welke kleur alles weergegeven wordt als persoonlijke instelling? Zo kan je wel meer uniforme kaarten maken, en niet zoals nu dat het VK een aparte kleurstelling heeft. Omgekeerd bijvoorbeeld kunnen de Engelsen hun eigen kleursysteem instellen uiteraard (dus zij zien dan elders ook snelwegen in het blauw), alles volgens eigen voorkeur. Zo heel moeilijk kan dat toch niet zijn?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 21 nov 2012, 19:19

Wellicht komt het er ooit van. Het is vaker genoemd als verbeteringsoptie.

doorn
verkeersader

Bericht door doorn » wo 21 nov 2012, 19:23

Alfa schreef:Ik zag net dit op Google. Is dat een experiment? De meeste grote Belgische stations hebben het. Ik vind het wel een beetje onduidelijk omdat de kaartjes geen niveauverschillen kunnen weergeven. Zeker in Antwerpen is de kaart daarom nogal nietszeggend.
In de Android-app zitten knoppen om van verdieping te wisselen, de functionaliteit is namelijk ook ontwikkeld voor mobiele apparaten.
Al neem ik aan dat Google nog wel een mogelijkheid gaat inbouwen om ook in de webversie de verdieping te kunnen kiezen.

mhkamp
2x2 autosnelweg

Bericht door mhkamp » wo 21 nov 2012, 21:59

60 rijdt niet prettig, 80 is bijna prachtig en 100 dat dondert!
WeFo Lidnummer 0010.

petervdveen
autoweg

Bericht door petervdveen » do 22 nov 2012, 9:08

Brussel is niet meer.. ;)
http://goo.gl/maps/Gq4KD
Waze Benelux | @petervanderveen | Linkedin
Wegstatus - Alle wegafsluitingen en meldingen voor rijks- en provinciale wegen.

hugomol
stadsweg

Bericht door hugomol » do 22 nov 2012, 9:35

Hoeraaaaaa!!!

En antwerpen ook niet meer

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 22 nov 2012, 9:51

Ook Luik is weg. Wordt toch tijd dat Google dit wat serieuzer gaat nemen...