Google Earth & Maps, deel 2

Forum voor liefhebbers van kaartmateriaal

Moderator: Moderatoren

Alfa
2x3 autosnelweg

Re: Google Earth & Maps, deel 2

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 19:01

Rene schreef:^^
Ach kom op zeg. Het maken van foto's op de openbare weg is wat mij betreft per definitie geen vorm van privacy-schending.
En daarvoor moeten we maar het recht op privacy in het algemeen afschaffen? Zodat Google wat fotootjes kan maken van de straten?
En het gebruik van exoniemen klantgericht noemen, dat kan alleen een Belg. :facepalm:
Ik weet niet of je het al opgemerkt hebt maar exoniemen zijn verre van dood. Integendeel zelfs. Google sluit gewoon aan bij wat de gebruiker effectief hanteert. Ik veel gevallen zijn dat nu eenmaal de exoniemen. Dat Google een paar steekjes liet vallen (zoals inderdaad Osnabrugge) betekent nog niet dat het systeem slecht is.

Er heerst hier echt een totale wereldvreemdheid op het gebied van exoniemen. Het is niet de eerste keer dan ik dat merk.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 20 aug 2011, 19:04

Alfa schreef:
Ach kom op zeg. Het maken van foto's op de openbare weg is wat mij betreft per definitie geen vorm van privacy-schending.
En daarvoor moeten we maar het recht op privacy in het algemeen afschaffen? Zodat Google wat fotootjes kan maken van de straten?
Er wordt nergens gezegd dat je het helemaal moet afschaffen. Dan mag je dus in België ook geen wegenvideo's/foto's maken, want dat is ook schending v.d privacy :roll:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 19:04

^^Dat is niet wat ik uit Rene's commentaar haalde.

Bovendien is er echt wel een verschil tussen 1 iemand die een filmpje van een weg publiceert wat een vijftigtal mensen te zien krijgen en Google's Street View met miljoenen gebruikers. Dankzij het privacyrecht is Google overgegaan op het onzichtbaar maken van de gezichten van mensen en nummerplaten van auto's.

Het feit dat huizen tot 70 jaar na de dood van de architect beschermd zijn heeft overigens niets met het recht op privacy te maken. Daar zit je in het domein van het auteursrecht. Het klopt inderdaad dat de vrijheid van panorama hier niet bestaat. Dat vind ik ook nogal dwaas. Maar België is nogmaals niet het enige land waar dit niet bestaat, ook in Frankrijk en Italië bestaat het niet en daar is wél Street View beschikbaar.

Chris schreef:Tja, dat is standaard het probleem met exoniemen. Wat zijn wel en wat zijn niet gangbare exoniemen? Taallijstjes raken verouderd en exoniemen raken in onbruik, anderen zijn alleen in Vlaanderen gangbaar, en niet in Nederland. Andersom denk ik niet, want in Vlaanderen lijkt het gebruik van exoniemen nog wat meer in dan in Nederland, met name in Wallonië en Frankrijk. De huidige aanpak van Google is in elk geval totaal doorgeslagen.
Onzin. Exoniemen geraken helemaal niet in onbruik. Hoogstens geraken bepaalde exoniemen in onbruik.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » za 20 aug 2011, 19:13

^^ Die bepaalde exoniemen die in onbruik raken verschillen tussen Nederland en België. Nederland gebruikt nauwelijks nog exoniemen voor de kleinere Waalse plaatsen en al helemaal niet Rijssel ipv Lille. Doorgaans zijn de volgende exoniemen in West-Europa in Nederland gangbaar:
- Luik (Liège)
- Bergen (Mons)
- Doornik (Tournai)
- Namen (Namur)
- Luxemburg (Luxembourg)
- Parijs (Paris)
- Keulen (Köln)
- Aken (Aachen)
- Berlijn (Berlin)
- Lissabon (Lisboa)
- Londen (London)
- Praag (Praha)
- Kopenhagen (Köbenhavn)

De rest wordt sporadisch (o.a. Basternaken ipv Bastogne) of helemaal niet gebruikt.
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 19:33

^^In Vlaanderen zijn er dat echt niet zoveel meer. Enkel Rijsel en wat Waalse plaatsen.

Verder denk ik dat Duinkerken ook in Nederland gebruikt worden. Maar goed: dat staat buiten het onderwerp.

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » za 20 aug 2011, 19:37

De Jan van Rijswijckslaan in Antwerpen is verdwenen en vervangen door een geplande tunnel.

http://maps.google.be/maps?q=Atletenstr ... 16&vpsrc=6

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 20 aug 2011, 19:39

^^ Waar zie je staan dat het een tunnel wordt?
Gewoon even een probleem melden bij GMaps (rechtermuisknop klikken)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

JonasCoryn
stadsweg

Bericht door JonasCoryn » za 20 aug 2011, 19:43

Als je inzoomt staat er dat er een geplande tunnel is. Of zouden ze dan gewoon een geplande weg bedoelen ?

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 aug 2011, 19:54

Alfa schreef:Bovendien is er echt wel een verschil tussen 1 iemand die een filmpje van een weg publiceert wat een vijftigtal mensen te zien krijgen en Google's Street View met miljoenen gebruikers. Dankzij het privacyrecht is Google overgegaan op het onzichtbaar maken van de gezichten van mensen en nummerplaten van auto's.
Wat is het verschil volgens jou tussen het publiceren van 1 filmpje (of foto) en Streetview? Waarom zou het eerste wel, en het tweede niet mogen? Waarom bestaat SV niet in België, maar kan ik rustig foto's van Belgische wegen maken en publiceren?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 20 aug 2011, 19:59

Inderdaad, ik vraag mij ook al jaren het verschil af. Iedereen is vrij om te gaan en staan op de openbare weg, je mag bijgevolg van elke straat foto's nemen en deze publiceren. Zolang je maar niet bij mensen mee aan de barbecue gaat staan. Google maakt wat dat betreft geen fouten.

Deze vond ik trouwens wel leuk, links België, rechts Nederland

http://maps.google.be/maps?q=maastricht ... 15,,0,4.57
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 aug 2011, 20:00

Mandelsoft schreef:Doorgaans zijn de volgende exoniemen in West-Europa in Nederland gangbaar
Je vergeet er nogal wat. Zoals Warschau, Krakau, Stettin, Boekarest, Belgrado, Rome, Milaan, Turijn, Venetië, Florence, Genua, Napels, Triëst, Wenen, Straatsburg, etc.
En in regio's als Drenthe en Twente worden de exoniemen van het graafschap Benthem wel degelijk regelmatig gebruikt.
Maar dat is m.i. geen reden om die exoniemen primair op een kaart te zetten. Hooguit aanvullend, tussen haakjes, naast het endoniem.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 20:05

Palance schreef:
Alfa schreef:Bovendien is er echt wel een verschil tussen 1 iemand die een filmpje van een weg publiceert wat een vijftigtal mensen te zien krijgen en Google's Street View met miljoenen gebruikers. Dankzij het privacyrecht is Google overgegaan op het onzichtbaar maken van de gezichten van mensen en nummerplaten van auto's.
Wat is het verschil volgens jou tussen het publiceren van 1 filmpje (of foto) en Streetview?

Ik heb het toch al uitgelegd? Iets dat door duizenden mensen bekeken wordt heeft een grotere reikwijdte . Logisch dat men dan voorzichtiger moet zijn op privacygebied dan een foto genomen door een particulier voor eigen gebruik.
Palance schreef: Waarom zou het eerste wel, en het tweede niet mogen? Waarom bestaat SV niet in België, maar kan ik rustig foto's van Belgische wegen maken en publiceren?
Omdat er in België zeer strenge regels gelden wat betreft auteursrecht. Een architect van een woning heeft tot 70 jaar na zijn dood alle rechten op het ontwerp. Dat is opzich is niet zo dwaas, maar het is wel dwaas dat men geen uitzondering toegevoegd heeft voor het fotograferen van gebouwen op de openbare weg. In Nederland bestaat die uitzondering wél. Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia: ... n_panorama.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 20:07

Rene schreef: Maar dat is m.i. geen reden om die exoniemen primair op een kaart te zetten. Hooguit aanvullend, tussen haakjes, naast het endoniem.
Dat hangt van het doel van de kaart af. Een internationale kaart als Google Maps bezigt best de endoniemen. Kaarten die specifiek voor een Nederlands publiek gericht zijn kunnen net zo goed de namen gebruiken die de lezers hanteren. Parijs, Berlijn, ... dus.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 aug 2011, 20:10

Alfa schreef:
Palance schreef: Wat is het verschil volgens jou tussen het publiceren van 1 filmpje (of foto) en Streetview?
Ik heb het toch al uitgelegd? Iets dat door duizenden mensen bekeken wordt heeft een grotere reikwijdte . Logisch dat men dan voorzichtiger moet zijn op privacygebied dan een foto genomen door een particulier voor eigen gebruik.
Ik had het over publiceren, niet over eigen gebruik. Dus nogmaals: Wat is het veschil tussen het publiceren van een foto via SV of door mezelf? De reikwijdte blijft hetzelfde, elke internetgebruiker kan hem raadplegen.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 20:13

^^Mijn punt blijft overeind: het een wordt door een handjevol mensen bekeken en het ander door duizenden. Voor het laatste zal de wet tot op de puntjes van de i moeten gerespecteerd worden terwijl men voor particulieren wat losser is.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 aug 2011, 20:16

Wie zegt dat die verschillen er zijn? Als ik morgen naar bijvoorbeeld Kaprijke rij, veel foto's maak, alles online zet en er op een bepaalde manier voor zorg dat de foto's goed bekeken worden is daar precies hetzelfde effect als via SV. En dat zullen heus minder dan een 'handjevol' zijn. Dat er miljoenen gebruikers van SV zijn, betekent niet dat ze allemaal in Kaprijke komen kijken.
De wet is pas consistent als mij (en jou) verboden wordt om ook zomaar foto's gemaakt in België te publiceren.

Autosnelwegen.net

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 aug 2011, 20:17

^^
Dat is wat mij betreft de enige juiste zienswijze, Palance.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 20:17

Palance schreef:Wie zegt dat die verschillen er zijn? Als ik morgen naar bijvoorbeeld Kaprijke rij, veel foto's maak, alles online zet en er op een bepaalde manier voor zorg dat de foto's goed bekeken worden is daar precies hetzelfde effect als via SV. En dat zullen heus minder dan een 'handjevol' zijn. Dat er miljoenen gebruikers van SV zijn, betekent niet dat ze allemaal in Kaprijke komen kijken.
De wet is pas consistent als mij (en jou) verboden wordt om ook zomaar foto's gemaakt in België te publiceren.
Dan zal je gegarandeerd met dezelfde beperkingen te maken hebben als Google. Als er klachten komen zal de rechter je mogelijks verplichten bepaalde zaken te verbergen zoals eventueel gezichten.

Uiteraard is dit alles subjectief. Daarvoor zijn rechters er. Het oordeel van de rechters wordt wel op bestaande wetten gebaseerd zoals portretrecht . Dat kan je zo ruim en zo beperkt interpreteren als je wil. De facto interpreteert men het graag strikt bij zaken als Google Street View en graag ruimer als het gaat om particuliere initiatieven. Daar is niets mis mee.
Laatst gewijzigd door Alfa op za 20 aug 2011, 20:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 aug 2011, 20:20

Het portretrecht is alleen van toepassing als de persoon specifiek het onderwerp van de foto is. Dat is echt wat anders als auteursrecht.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 20:24

^^Portretrecht gaat ook om het herkenbaar afbeelden op foto's. Het recht op privacy is overigens ook wettelijk verankert. Ook daar kan beroep op gedaan worden. En over auteursrecht ging Palance's opmerking niet.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 aug 2011, 20:29

Je privacy wordt niet geschonden als je openlijk activiteiten onderneemt die zichtbaar vanaf de straat kunnen worden waargenomen. Wie naakt in zijn tuin gaat staan hoeft wat mij betreft niet te gaan lopen janken als er een foto van de straat gemaakt wordt waarop dat toevallig zichtbaar is, en die foto op internet wordt gepubliceerd. Eigen verantwoordelijkheid van de naaktloper, wat mij betreft.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 20:32

^^Jij kan dat vinden. Een ander (waarschijnlijk die naaktloper) zal dat niet vinden. Dan zit je in de juridische sfeer wat zoals gezegd per definitie subjectief is. De realiteit is dat er al veel veroordelingen gebeurd zijn op basis van het recht op privacy. Logisch dat Google haar voorzorgen neemt. Als het niet vrijwillig gebeurde kan de rechter het nog altijd opleggen.

Wisten jullie dat het ook verboden is een camera permanent op de openbare weg te richten? (behoudens uitzonderingen uiteraard). Ook hier geldt hetzelfde: iets zien vanop de openbare weg betekent niet dat je het ook mag vastleggen (een foto van mag nemen, filmen).

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 aug 2011, 20:40

Verwijs eens naar de relevante wetsartikelen ?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 aug 2011, 21:06

Zonder de concrete wetsartikelen te kennen weet ik dat in Zwitserland een gerechtelijke uitspraak geweest is over Streetview:
http://www.ft.com/cms/s/2/abf525ba-7c07 ... z1Vb6Lyq26
Hierbij heeft de rechtbank gemeend dat Google slechts online SV mag publiceren als het 100% garandeerd dat de huidskleur en de kleding van mensen onherkenbaar wordt gemaakt bij vrouwenopvanghuizen, scholen, ziekenhuizen en tal van andere objecten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 aug 2011, 21:21

Vinny schreef:vrouwenopvanghuizen
Da's handig. Daar waar geen SV is of de boel is geblurred zit dus een blijf-van-mijn-lijfhuis. Handig... :facepalm:

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 aug 2011, 21:23

Nou die dingen kun je ook zonder op Googleblurrs te letten wel vinden lijkt me.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 20 aug 2011, 21:36

Palance schreef:Da's handig. Daar waar geen SV is of de boel is geblurred zit dus een blijf-van-mijn-lijfhuis. Handig... :facepalm:
Inderdaad, lekker handig. Vaak hebben die huizen juist een geheim adres zodat de ex-partners er niet achter kunnen komen. Met dit soort uitspraken maak je juist dat ze gamakkelijk traceerbaar zijn. OK, op de foto zie je niets, maar als zo'n ex die locaties af gaat lopen wordt die zeker wel wat wijzer. Juist dit maakt pijnlijk duidelijk dat dolgedraaide privacywetgeving alleen maar tegendraads werkt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 20 aug 2011, 21:40

Het is sowieso een beetje rare wetgeving. Nu is Zwitserland nog misschien te doen, maar op een gegeven moment moet je wel een hele administratieve afdeling gaan optuigen om alle verhuizingen van basisscholen en blijf van mijn lijfhuizen ter wereld te gaan bijhouden. En wee je gebeente als je maar één foutje maakt, dan krijg je een boete van een miljoen Zwitserse Frank... :nothanks:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 20 aug 2011, 21:56

Rene schreef:Verwijs eens naar de relevante wetsartikelen ?
In Nederland is het recht op privacy vastgelegd in de artikelen 10 tot en met 13 van de Nederlandse Grondwet. In België is het recht op privacy vastgelegd in artikel 22 van de Belgische Grondwet.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 20 aug 2011, 22:07

Voor België weet ik het niet, maar voor Nederland geldt dat je je nooit op de grondwet kunt beroepen. De grondwet is een basiswet waarop andere wetten zijn gebaseerd. Je zult je b.v. bij een aangifte nooit kunnen beroepen op de grondwet.

Autosnelwegen.net