[A004] Delft - Schiedam
Moderator: Moderatoren
-
- woonerf
Re: [A004] Delft - Schiedam
Het blijft wel erg zonde dat die buis nooit in gebruik is genomen zoals bedacht. Wat is eigenlijk de reden dat deze nooit in gebruik is genomen? Moet toch hartstikke veel geld hebben gekost?
-
- 2x3 autosnelweg
Die buis was ooit bedoeld als wisselbaan.
Een paar foto's die ik er enkele jaren geleden gemaakt heb waar de wisselbaan indeling goed te zien is:

DSCN6318 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN6277 by DutchRoadMovies, on Flickr
Fietsers en voetgangers mogen er niet komen, aangegeven met dit opvallende bord:

DSCN6280 by DutchRoadMovies, on Flickr
Een paar foto's die ik er enkele jaren geleden gemaakt heb waar de wisselbaan indeling goed te zien is:

DSCN6318 by DutchRoadMovies, on Flickr

DSCN6277 by DutchRoadMovies, on Flickr
Fietsers en voetgangers mogen er niet komen, aangegeven met dit opvallende bord:

DSCN6280 by DutchRoadMovies, on Flickr
-
- Forumbeheerder
Dit stuk A4 tussen knooppunt Benelux en knooppunt Kethelplein is kort met veel punten waar uitwisseling van verkeer is. Beide knooppunten verwerken veel verkeer uit meerdere richtingen. Dit zorgt al voor veel weefbewegingen bij de knooppunten en files. Vervolgens heb je de Beneluxtunnel waarbij het niet helpt dat deze is opgesplitst in twee buizen per richting (en dus ook weer onrust in het verkeer zorgt). Daarnaast is er ook nog eens aansluiting 16 ten noorden van de tunnel wat een behoorlijk drukke op/afrit is. Al met al heb je op dit stuk snelweg van ongeveer 6 km veel punten waar dingen "gebeuren" die niet bijdragen aan de doorstroming.ManuelNeuerFan1 schreef: ↑zo 12 feb 2023, 22:00Rond de Beneluxtunnel staan regelmatig files en zo nu en dan is er een buis afgesloten (ongeval etc.).
Het is een drukke snelweg die ook wel tegen z'n capaciteit aanloopt maar de opsplitsing bij de tunnel, de drukke knooppunten en afrit op korte afstand op elkaar dragen naar mijn idee niet mee aan een goede doorstroming. Openen van buis C zou hier dan ook niet aan bijdragen.
(En zodoende wordt dan ook de A24 aangelegd als een [robuuster] alternatief.)
-
- Wegnummerfotograaf

Ik reed vanaf Pernis de A4 op richting Beneluxtunnel. Het reed 50 (dankzij de vakantie was het niet héél druk).
Mensen waren bezig met wisselen van rijstrook (en kennelijk daardoor aan het afremmen). Verderop bij de tunnel bleek er geen enkel probleem te zijn (ik kon 120 rijden).
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- woonerf
Het gaat inderdaad door het rijbaan wisselen voor de Beneluxtunnel vaak fout vanaf zuidelijke richting. Het verkeersaanbod is hier te groot waardoor voornamelijk in de spits het verkeer zo dusdanig afremt waardoor het filerisico erg groot is.
Ik moet deze route meestal op de maandag hebben. Er zijn periodes geweest dat het veel herres was hier. De laatste tijd valt het op de maandag wel mee. In de laatste tijd zie ik het op de dinsdag vaak vast lopen als ik over de A15 rechtdoor richting Rhoon moet.
De A24 zal de bottleneck van de A4 bij de Beneluxtunnel zeer welkom kunnen ontlasten.
Ik moet deze route meestal op de maandag hebben. Er zijn periodes geweest dat het veel herres was hier. De laatste tijd valt het op de maandag wel mee. In de laatste tijd zie ik het op de dinsdag vaak vast lopen als ik over de A15 rechtdoor richting Rhoon moet.
De A24 zal de bottleneck van de A4 bij de Beneluxtunnel zeer welkom kunnen ontlasten.
-
- 4x3 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 2x4 autosnelweg
Die chaos vanaf de zuidelijke richting voor de Beneluxtunnel komt mede doordat iedere direct na de samenvoeging van de rijstroken van rijbaan wil veranderen. Het weefvak is lang genoeg om een stuk verderop nog van rijbaan te wisselen.Rens15 schreef: ↑do 02 mar 2023, 13:30 Het gaat inderdaad door het rijbaan wisselen voor de Beneluxtunnel vaak fout vanaf zuidelijke richting. Het verkeersaanbod is hier te groot waardoor voornamelijk in de spits het verkeer zo dusdanig afremt waardoor het filerisico erg groot is.
-
- autoweg
Vrijwel elke dag staat er file op de A15 vanwege drukte bij de Beneluxtunnel.
Een volk dat leeft bouwt aan zijn toekomst
-
- Wegnummerfotograaf
Maar dus niet vanwege de tunnel zelf.

wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.
--Harry.
-
- stadsweg
Dat vraag mij ik wel af.
Er zijn voor de tunnel veel weefbewegingen die niet nodig zijn en eventueel ook na tunnel kunnen. Alleen als de afslag Vlaardingen Oost/Schiedam West nodig hebt is dit e.v. nodig.
Begrijp overigens niet waarom er bij de reconstructie van de A15 enige jaren geleden gekozen is voor maar een rijstrook in de verbindingsboog A15 hoofdrijbaan -> A4. Het is toch voor vrachtverkeer best een bult en het meeste verkeer maakt gebruik van de hoofdrijbaan.
Rij niet alsof de weg van u is; rij alsof de auto van u is. Sam Ewing.
-
- woonerf
Ik snap die ene rijstrook naar de A4 vanaf A15 Waalhaven ook niet. Dit is ook een bottleneck die ik de A4-file op de A15 noem. Vanaf de parallelrijbaan gaan er 2 rijstroken en bestemming Schiedam wordt je volgens de borden ook zo geleid maar bijna niemand doet dat omdat mensen liever op de bredere hoofdrijbaan blijven rijden en zo ontstaat er snel file.
Vervolgens door het van rijbaan wisselen op de A4 bij het samenkomen van de verschillende kanten vanaf de A15 gaat het ook vaak fout. De weefbaan van de A4 voor de Beneluxtunnel vanaf de A15 is inderdaad vrij lang maar het verkeersaanbod is in de spits te groot dat door het zoeken van geschikte weefmomenten er veel geremd wordt en er zo snel file ontstaat.
Vervolgens door het van rijbaan wisselen op de A4 bij het samenkomen van de verschillende kanten vanaf de A15 gaat het ook vaak fout. De weefbaan van de A4 voor de Beneluxtunnel vanaf de A15 is inderdaad vrij lang maar het verkeersaanbod is in de spits te groot dat door het zoeken van geschikte weefmomenten er veel geremd wordt en er zo snel file ontstaat.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik was er vanmiddag blij mee. Er stond al een file ter hoogte van Charlois. Ik ben daar de A15 afgegaan, via de Vondelingenweg richting Pernis gereden en daar de A4 weer op.
Om dan alsnog in die weeffile voor de tunnel terecht te komen

"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- Moderator
Waarom is de A4 eigenlijk zo vaak in het weekend afgesloten? Veel meer dan andere snelwegen met tunnels.

-
- 2x3 autosnelweg
Volgens de site van RWS wordt de Ketheltunnel gerenoveerd. Wegens de verkeersdrukte op werkdagen kan dat alleen in het weekend en omdat het kennelijk een flinke klus is, zijn meerdere weekend afsluitingen nodig.
Donateur Vereniging Wegenforum
-
- 2x3 autosnelweg

Dat is niet juist. Een nog geen acht jaar oude tunnel die moet worden gerenoveerd is natuurlijk een raar verhaal. Het gaat volgens RWS 'gewoon' om onderhoud en dat is ook bij een vrij nieuwe tunnel logisch.
-
- expressweg
Wel blijf ik het bijzonder vinden dat wanneer de Ketheltunnel dicht is voor gepland onderhoud, de Beneluxtunnel dan ook 1 buis volledig afgesloten wordt
-
- Forumbeheerder
Onderbouwen met cijfers kan ik het niet, maar gevoelsmatig heeft de Ketheltunnel veel meer onderhoudsafsluitingen dan de nabijgelegen Beneluxtunnel, Botlektunnel en Thomassentunnel.
Ja, dat zorgt ervoor dat gelijk de impact van een afsluiting van de Ketheltunnel vrij groot is, want het gaat door de afsluiting van buis D van de Beneluxtunnel vrijwel altijd gepaard met file.
-
- expressweg
Het is vooral zonde dat er 3 rijstroken richting de A20 beschikbaar zijn, maar dat door het afsluiten van de linkertunnelbuis er een flessenhals van 2 rijstroken wordt gecreëerd. Zelfs al zou enkel de rechterrijstrook van de linkertunnelbuis beschikbaar zijn zou dat al een hoop helpen.