:J16: In de komende periode zullen er in de avonden werkzaamheden plaatsvinden aan de server. Dit kan impact hebben op de bereikbaarheid van het forum en de Wegenwiki.

Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

R4
expressweg

Verkeersborden in België

Bericht door R4 » zo 27 mei 2007, 16:22

In deze folder vind je een overzicht van de Belgische verkeersborden.
België, het land van de sympathieke chaos, maar ook van frieten en bier natuurlijk!

Wimpie24
expressweg

Re: Verkeersborden

Bericht door Wimpie24 » ma 20 jun 2011, 12:59

Ik kwam trouwens net dit tegen, leuke verzameling (en dan nog op de officiele website van het verkeerscentrum...)

Afbeelding
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jun 2011, 13:00

Zulke totempalen moeten ze echt verbieden. B(

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 20 jun 2011, 13:02

6 borden op één paal is een beeeeeeeeeetje veel...

Trouwens, is dat daarachter het Belgische autowegbord? Heb ik nog nooit eerder gezien...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jun 2011, 13:10

^^ Heeft verdacht veel weg van ons RVV-1966-bord.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 20 jun 2011, 13:32

Dat bord is einde jaren 70 getekend en bijna hetzelfde als het huidige Nederlandse bord. Het komt erg veel voor bij tunnels dus het is vreemd dat je het nog nooit eerder gezien hebt ;)

Borden bij het verlaten binnenrijden van de tunnel langs de pijp aan de andere kant.

Afbeelding

Bord van autoweg

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op ma 20 jun 2011, 15:48, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Mandelsoft
expressweg

Bericht door Mandelsoft » ma 20 jun 2011, 14:38

^^ Ik heb ook niet veel in Belgische tunnels gereden...
Sommige mensen zijn niet in een model te vatten...

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 20 jun 2011, 14:57

Ik vind hem meer van RVV-1966 weg hebben dan van RVV-1990.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » ma 20 jun 2011, 15:51

Ik zou het niet weten maar hij is bijna dezelfde als die van jullie

Afbeelding

, wat ik wel weet is dat wij vroeger tot 1978 dit symbool gebruikten. Daarna zijn vrijwel alle borden zoals deze vakkundig verwijderd geweest. Deze is 1 van de weinige die ooit door de mazen geglipt is want je vind veel minder borden van deze generatie dan in Nederland. Er staat/stond veel oude rommel langs de Belgische wegen maar die zijn eigenlijk zelden ouder dan midden jaren 70.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op ma 20 jun 2011, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » ma 20 jun 2011, 16:28

Bijna hetzelfde maar toch duidelijk anders.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » za 25 jun 2011, 0:34

Leuke combinatie in Brussel

Afbeelding

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » za 25 jun 2011, 0:42

^^ Zijn die groene uitroeptekens een nieuwe manier om borden(combinaties)in het oog te laten springen in België? :mrgreen:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 14 jul 2011, 12:15

Troost jullie, lange tijd ging het hier goed met de snelheidzones. Spodarisch dook er eens een zone 50 op naast de normale zones 30 bij scholen. Sinds de introductie van de zones 70 is er welliswaar flink in het bordenwoud gesnoeid geweest maar nu klopt er vaak niet veel meer van.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 14 jul 2011, 12:29

Wimpie24 schreef: Sinds de introductie van de zones 70
Huh?
Ik heb er ooit een bord van zien langs komen, maar dat was niet bedoeld als zone.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 14 jul 2011, 12:34

Hoe bedoel je, we hebben ondertussen toch enkele jaren zones 70 in Vlaanderen hoor?

De Hollandse Dreef in Westerlo

Afbeelding

Afbeelding

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » do 14 jul 2011, 12:40

^^ Dus je mag daar met 90 de kasseienstrook op?
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » do 14 jul 2011, 12:42

Wimpie24 schreef:Hoe bedoel je, we hebben ondertussen toch enkele jaren zones 70 in Vlaanderen hoor?
Hans Teeuwen schreef:Who gives a fuck, ik kom daar nooit!
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 14 jul 2011, 12:47

^^
Spijtig voor jou zou ik zeggen :p
Wouter N14 schreef:^^ Dus je mag daar met 90 de kasseienstrook op?
In principe wel maar je moet al van lotje getikt zijn om dat daar te rijden. Daarom dat op veel smalle landwegen nooit snelheidslimieten gelden, het zou belachelijk zijn om alles vol te plompen met beperkingen.

chriskrusz
autoweg

Bericht door chriskrusz » do 14 jul 2011, 14:26

Wimpie24 schreef:^^
Spijtig voor jou zou ik zeggen :p
Wouter N14 schreef:^^ Dus je mag daar met 90 de kasseienstrook op?
In principe wel maar je moet al van lotje getikt zijn om dat daar te rijden. Daarom dat op veel smalle landwegen nooit snelheidslimieten gelden, het zou belachelijk zijn om alles vol te plompen met beperkingen.
Met een Citroen 2CV kun je daar prima met 90 overheen, lijkt mij...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 14 jul 2011, 14:37

Ik denk dat eer je aan de 90 zit, je die weg al lang voorbij bent :p
En daarmee komen we meteen bij het punt waarom er vroeger op sommige wegen geen maximumsnelheid gelde omdat de meeste auto's nooit aan een hoge snelheid geraakten voor de weg afgelopen was.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 14 jul 2011, 23:48

geelhoed schreef:
Wimpie24 schreef:Hoe bedoel je, we hebben ondertussen toch enkele jaren zones 70 in Vlaanderen hoor?
Hans Teeuwen schreef:Who gives a fuck, ik kom daar nooit!
Eigenlijk word ik dit soort niets toevoegende opmerkingen zoals ik er de laatste tijd wel meer zie verschijnen toch een tikje beu ;) .

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 15 jul 2011, 6:11

chriskrusz schreef: Dat bord betekent "Pas op, mist!" ;)
:rofl2:
Hij is zo groot omdat ook het onderbord erop moest. En geen haaien(onder)tanden? :?:
daviedoff schreef:
Eigenlijk word ik dit soort niets toevoegende opmerkingen zoals ik er de laatste tijd wel meer zie verschijnen toch een tikje beu ;) .
Dus jij prefereert het als ik gewoon recht voor zijn raap zeg dat Wimpies niet aflatende België ophemelen mij hemaworst zal zijn?

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 15 jul 2011, 7:20

^^
het is een algemeen bedoelde opmerking ;) . Ik zie trouwens niet in wat Vlaamse zone 70-borden nu te maken hebben met ophemelingen...

Ik zie de laatste tijd in BE-topics of draadjes die over Belgie/Vlaanderen gaan nietszeggende flauwe opmerkingen opduiken zonder voor de rest iets constructiefs toe te voegen, want dit leidt er dan soms toe dat ontopic discussies ofwel helemaal offtopic geraken ofwel doodbloeden, en ik heb me voorgenomen daar wat strikter op toe te zien. Daarom dus deze opmerking :!:

Edit: aangezien het topic waarin ik deze opmerking gepost heb over de Nederlandse verkeersborden gaat zoals het in de openingspost staat, heb ik de topictitel aldaar hernoemd naar "verkeersborden in Nederland" en de berichten over Belgische verkeersborden afgesplitst naar dit nieuwe draadje (later vandaag gooi ik hier dan ook nog de oudere berichten hierbij). Dus bij deze beken ik wel dat mijn opmerking hier wat ongelukkig gekozen was.

Wimpie24
expressweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie24 » vr 15 jul 2011, 18:31

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » vr 15 jul 2011, 19:07

Een bord dat duidt op een oversteekplaats voor fietsers... Waar is die oversteekplaats? Ik zie er geen...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 15 jul 2011, 19:34

Ruben schreef:Een bord dat duidt op een oversteekplaats voor fietsers... Waar is die oversteekplaats? Ik zie er geen...
Ha een terechte opmerking. Die oversteekplaats lag vroeger achter de drempel maar zoals je kan zien is die door het vernieuwen van het wegdek verdwenen ;)
Ik heb altijd vreemd gevonden dat het bord voor de oversteek ook mee aan deze paal hing omdat die toch de rijbaan diagonaal kruiste maar aan de andere kant beperk je zo wel het bordenwoud.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 15 jul 2011, 19:53

Zo even schoonmaak gehouden hier. Aan allen: hou het hier a.u.b. een beetje fatsoenlijk, of dit topic gaat voor een tijdje op slot :!:

M.v.g., BE-moderator Daviedoff.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 17 jul 2011, 21:40

Zou deze weg doodlopen? :hap:
Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 23 jul 2011, 16:35

Deze week is hier veel te doen rond een nieuw verkeersbord dat men invoeren.
Nieuw verkeersbord laat fietsers door rood rijden

vrijdag 22 juli 2011
Auteur: (ima)

Afbeelding
(dit is nog slechts een voorstel, het definitieve ontwerp moet nog uitgetekend worden)

Ons land is binnenkort weer een nieuw verkeersbord rijker. Een driehoekig bord met een rode rand, waarop in het zwart een fiets en een pijl staan afgebeeld, laat fietsers in de toekomst toe om door het rode licht te rijden. De eerste exemplaren van het verkeersbord duiken in het najaar op.

De Kamer heeft woensdagavond het wetsvoorstel goedgekeurd waardoor fietsers die rechts afslaan, in bepaalde gevallen door het rode licht mogen rijden. Ze moeten daarbij wel voorrang geven aan de andere weggebruikers. In een aantal gevallen zullen fietsers ook rechtdoor mogen rijden door een rood licht, op voorwaarde dat ze geen andere verkeersstromen kruisen.

Om alles in goede banen te laten lopen, komen er binnenkort speciale verkeersborden. Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) stelde al een ontwerp voor. ‘Ik verwacht niet dat de definitieve tekening sterk gaat afwijken van het huidige ontwerp', zegt zijn woordvoerder Jan Pauwels.

Het is niet geweten op hoeveel kruispunten het bord wordt geplaatst. ‘Het zijn de wegbeheerders – gewesten, steden en gemeenten – die daarover beslissen. Het is bijvoorbeeld best mogelijk dat Gent gebruik gaat maken van het bord en Brugge niet, of omgekeerd', zegt Pauwels. ‘De Brusselse staatssecretaris voor Mobiliteit Bruno De Lille (Groen!) heeft al gezegd dat hij het bord gaat gebruiken.'
Bron: nieuwsblad.be
Wat moeten we hiervan vinden, bestaat een soortgelijke bord ook in het buitenland? Is dit veilig?

peejay
autoweg

Bericht door peejay » za 23 jul 2011, 17:09

In Nederland kennen we

VR06:
Afbeelding

Met als variant VR05:
Afbeelding

Beide borden worden gebruikt als onderbord bij verkeerslichten.

Dit zijn 'informatieve borden' die niet tot het RVV behoren, zie http://kennisnet.crow.nl/verkeerstekens ... _i3692.htm

Een variant voor rechtdooraand verkeer is er bij mijn weten niet.
Rij met je hart