Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Belgische verkeersborden

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 21:16

De grote herziening van onze Wegcode komt er dan toch aan! Vanaf 2025 komen er nieuwe verkeersborden in circulatie, en de layout van alle huidige signalisatie wordt herzien en gemoderniseerd. Ook lijkt men in de basis wat aan de opmaak van de randen van de borden te doen.

Afbeelding

Deze vind ik een bijzondere omdat we al meteen afstappen van de layout die momenteel klasseloos uit Frankrijk is overgenomen; fietsers mogen door het rood rijden in de richting aangegeven door het bord.

Afbeelding
SPOILER: TOON

Afbeelding

Geüpdatete versie

Afbeelding

Afbeelding

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 21:23

Sterker nog, afgaande op de vectors die ik er al kan van vinden, lijkt er ook een nieuw lettertype gepland te zijn!

Afbeelding

Afbeelding

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » wo 13 dec 2023, 21:38

De oversteekplaats is een forse verbetering want tot nu toe was het alsof je precies op een fietsoversteek mocht oversteken.
Ze ziet er vooral gelijk die van Estland, Oekraïne en Rusland uit.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 14 dec 2023, 2:44, 1 keer totaal gewijzigd.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 13 dec 2023, 21:56

Het diagonaal oversteken bord suggereert voor mij alles, behalve diagonaal oversteken. Het zegt dat alle vier de lichten groen hebben, niet dat je diagonaal mag oversteken.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 22:00

^^
De vier richtingen hebben dan ook tegelijkertijd groen, die lens bestaat al een tijdje voor fietsers. De extra toevoeging is hier dat je dan ook het kruispunt diagonaal mag oversteken. Bij sommige nieuwigheden is er ook wat denkwerk van de weggebruiker nodig. Je kan niet alles via de lens van een verkeerslicht inlepelen.

Afbeelding

Joshua schreef: wo 13 dec 2023, 21:38 De oversteekplaats is een forse verbetering want tot nu toe was het alsof je precies op een fietsoversteek mocht oversteken.
Dat komt eigenlijk omdat dat bord nog zijn oorsprong kent uit de tijd dat oversteekplaatsen officiëel nog met klinknagels en oranje knipperbollen waren gemarkeerd. Men is ze later in het geel gaan aanduiden omdat die kleur dan weer werd gebruikt voor "inherente of toegevoegde regelgeving".

Eind jaren 70 is dan een grote "reset" doorgevoerd en is de huidige wegcode met bijhorende signalisatie en wegmarkering van kracht gegaan. Maar men heeft daar enkel het pictogram van de oversteker een update gegeven en niet de oversteekplaats zelf.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op wo 13 dec 2023, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 dec 2023, 22:00

Ik zit mij af te vragen of dit bord ook in andere Europese landen voor komt:

Afbeelding

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » wo 13 dec 2023, 22:03

Alfa schreef: wo 13 dec 2023, 17:04 Ook dat het woord 'wegcode' vervangen wordt door 'code van de openbare weg' is een totaal overbodige wijziging. Van een eenvoudig woord maakt men een complexe beschrijving. Waarvoor was dat nu nodig? Iedereen zal toch wegcode blijven zeggen.
:roll: Het is nog steeds miserabel Nederlands, wat is er mis met 'verkeersreglement' of 'Wegverkeerswet'?

Een aantal toevoegingen zoals dat bord voor verzinkbare palen zijn zeker nuttig, daar werden nu allerlei zelfbedachte borden voor gebruikt.
Wel jammer dat het Belgische karakter van de borden verloren gaat, veel borden zoals dat met het inhaalverbod of de oversteekplaats voor voetgangers waren prima herkenbaar maar hadden toch een zekere Belgische toets.
Laatst gewijzigd door Mundial op wo 13 dec 2023, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 13 dec 2023, 22:06

Het sluit denk ik beter aan bij het Franse 'code de la route', in half Afrika heet dat ook zo. Highway code is ook niet ongebruikelijk in Engelstalige landen.

Het is wel een lekker makkelijk, kort woord op zich.

MaartenE
verkeersader

Bericht door MaartenE » wo 13 dec 2023, 22:08

Wimpie25 schreef: wo 13 dec 2023, 22:00 ^^
De vier richtingen hebben dan ook tegelijkertijd groen, die lens bestaat al een tijdje voor fietsers. De extra toevoeging is hier dat je dan ook het kruispunt diagonaal mag oversteken. Bij sommige nieuwigheden is er ook wat denkwerk van de weggebruiker nodig. Je kan niet alles via de lens van een verkeerslicht inlepelen.

Afbeelding
In Nederland hebben wij hier een bordje voor, dat op hetzelfde neerkomt, maar alleen aangeeft dat alle richtingen tegelijk groen hebben.
Afbeelding

De betekenis "je mag diagonaal oversteken" kan je wat mij betreft niet trekken uit het Belgische licht imo. Wel dat alle richtingen tegelijk groen hebben.

Het bord wat Chris toont vind ik ook niet uitblinken in duidelijkheid. Er is daar niet uit op te maken dat fietsers verkeerslichten mogen negeren. Laat dit zien zonder context en ik zeg dat het een vooraankondiging is dat fietsers alle richtingen in mogen, ook waar een :C2: zou staan voor andere weggebruikers.
Laatst gewijzigd door MaartenE op wo 13 dec 2023, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Tweerichtingsfietspaden zijn uitgevonden door een verkeerskundige met helicopter-ouders.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 13 dec 2023, 22:10

Chris schreef: wo 13 dec 2023, 22:00 Ik zit mij af te vragen of dit bord ook in andere Europese landen voor komt:

Afbeelding
Ik vind het een wat raar bord, want het wekt de indruk dat je een weg gaat kruisen die geclassificeerd is als voorrangsweg c.q. ter plekke een voorrangskruising heeft. Maar zoals ik het begrijp hoeft dat niet per se het geval te zijn en zou je juist zelf op een voorrangsweg kunnen rijden. En in dat geval is het raar zo'n haaientandbord (met iets erin gefrommeld) tegen te komen.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 13 dec 2023, 22:17

Mundial schreef: wo 13 dec 2023, 22:03 Wel jammer dat het Belgische karakter van de borden verloren gaat, veel borden zoals dat met het inhaalverbod of de oversteekplaats voor voetgangers waren prima herkenbaar maar hadden toch een zekere Belgische toets.
Je kunt beter zeggen dat het behoorlijk archaïsche borden waren doordat de Belgische wegcode 40 jaar lang niet mee met de tijd is gegaan. :lol:

Overigens ben ik op zich een groot liefhebber van oude borden (en vind ik het altijd genieten om er nog eens eentje in Nederland tegen te komen) en in die zin is het wel jammer dat die oudbollige figuurtjes op de borden een wat moderner uiterlijk krijgen. Aan de andere kant is het ook niet zo verkeerd dat de Belgische wegen ook op dit gebied en wat meer moderne uitstraling krijgen.
Mundial schreef: wo 13 dec 2023, 22:03 Het is nog steeds miserabel Nederlands, [...]

Een aantal toevoegingen zoals dat bord voor verzinkbare palen zijn zeker nuttig, [...]
Hier moet ik toch even over gniffelen. :yes:

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 22:19

Het is alleszins een forse verbetering op de huidige versies. Het ligt eraan wat je gewend bent, in België kent men deze klasse van bordjes ondertussen wel, in Nederland enkel voluit geschreven.

Afbeelding

Afbeelding

In Denemarken ken men dit

Afbeelding

In Vlaanderen kennen we ook deze

Afbeelding

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » wo 13 dec 2023, 22:27

Tja wellicht is het een verbetering, maar dan hoeft het nog niet goed (genoeg) te zijn. Ik vind het bord in het geheel niet intuïtief en potentieel zelfs verwarrend (zie vorige post). En dat zullen de bedenkers van dit soort borden ook moeten kunnen bedenken. Dan nog liever een bord met uitgeschreven tekst als er geen beter bord kan worden bedacht lijkt mij zo.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 22:28

Mundial schreef: wo 13 dec 2023, 22:03
Alfa schreef: wo 13 dec 2023, 17:04 Ook dat het woord 'wegcode' vervangen wordt door 'code van de openbare weg' is een totaal overbodige wijziging. Van een eenvoudig woord maakt men een complexe beschrijving. Waarvoor was dat nu nodig? Iedereen zal toch wegcode blijven zeggen.
:roll: Het is nog steeds miserabel Nederlands, wat is er mis met 'verkeersreglement' of 'Wegverkeerswet'?

De Verkeerswet en de Wegcode zijn in België 2 afzonderlijke zaken. De laatste is de praktische uitwerking van de eerste. :)

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » wo 13 dec 2023, 22:33

^^ Ik denk dat er geen geschreven teksten staan op hetzelfde bord/niet op een apart bord omdat je dan in Brussel tweetalige teksten moet plaatsen op 1 bord.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 22:34

Goh, het bord dat op een voorrangsweg duidt is alles bijvoorbeeld alles behalve intinuitief. Bij dit nieuwe bord B22 heb je nog de boodschap dat voorzichtigheid en voorrang verlenen waar nodig is aangeraden.

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » wo 13 dec 2023, 22:39

Rein schreef: wo 13 dec 2023, 22:17
Mundial schreef: wo 13 dec 2023, 22:03 Het is nog steeds miserabel Nederlands, [...]

Een aantal toevoegingen zoals dat bord voor verzinkbare palen zijn zeker nuttig, [...]
Hier moet ik toch even over gniffelen. :yes:
Ah een Gallicisme, zeer Belgisch van me.
Blijkbaar is het in Nederland minder gebruikelijk om dat zo te schrijven maar kan in het in het Nederlands in principe wel Meer uitleg, .

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » wo 13 dec 2023, 23:09

Chris schreef: wo 13 dec 2023, 22:06 Het sluit denk ik beter aan bij het Franse 'code de la route', in half Afrika heet dat ook zo. Highway code is ook niet ongebruikelijk in Engelstalige landen.

De Franstalige naam gaat veranderen naar: 'Code de la voie publique'.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 13 dec 2023, 23:20

Mundial schreef: wo 13 dec 2023, 22:39
Ah een Gallicisme, zeer Belgisch van me.
Blijkbaar is het in Nederland minder gebruikelijk om dat zo te schrijven maar kan in het in het Nederlands in principe wel Meer uitleg, .
De nadruk in je zin ligt duidelijk op meerdere afzonderlijke toevoegingen en niet op de toevoegingen als gegroepeerd geheel. Helemaal correct dus! Zo heb ik het toch al geleerd en ik ben zelf van Vlaanderen :)

een trucje, als je de "een" door "het" kan vervangen en het klinkt in beide gevallen correct, kan je de enkelvoudige persoonsvorm gebruiken.

Een aantal toevoegingen hebben zeker meerwaarde.
Het aantal toevoegingen is niet te schatten.

Ik wist niet dat dat zo een opvallend belgicisme was.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op do 14 dec 2023, 0:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 13 dec 2023, 23:53

Ik heb wel nog geen lijst gevonden waar alle nieuwe verkeersborden opstaan. Verder ben ik ook benieuwd naar de volledige tekst, die heb ik nergens gevonden. Daar zal wellicht ook een overgangsperiode voorzien zijn waar de oude borden geldig blijven.
Joshua schreef: wo 13 dec 2023, 23:09
Chris schreef: wo 13 dec 2023, 22:06 Het sluit denk ik beter aan bij het Franse 'code de la route', in half Afrika heet dat ook zo. Highway code is ook niet ongebruikelijk in Engelstalige landen.

De Franstalige naam gaat veranderen naar: 'Code de la voie publique'.
Wellicht dat men 'weg' of 'route' te veel naar auto's vond verwijzen en er een 'inclusiever' woord moest komen.

Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 14 dec 2023, 0:22

Chris schreef: wo 13 dec 2023, 22:00 Ik zit mij af te vragen of dit bord ook in andere Europese landen voor komt:

Afbeelding
Dat is een herwerking van onderstaand bord, dit bord komt alleszins ook in Frankrijk voor, de mosterd voor dat bord is ook daar gehaald. Al zal er nu wel een verschil ontstaan natuurlijk. Maar ik ben blij dat dit bord opnieuw ontworpen is. Want die gele fiets was zeer onduidelijk, ik heb nooit begrepen waarom ze daarvoor gekozen hadden. Ik blijf het wel verwarrend vinden dat het nieuwe bord nog steeds op een voorrangsbord zal lijken. Dat getoonde voorbeeld hierboven uit Denemarken vind ik veel duidelijker, zo had men het beter ook ontworpen.
Afbeelding

Het valt mij nu ook op dat het bord als enige een open pijl heeft terwijl de andere borden die getoond worden allemaal een gesloten pijl hebben.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 dec 2023, 0:23

Ik ben vooral benieuwd naar de nieuwe richtinggevende signalisatie. Van de gewone verkeersborden verwacht ik iets dat tussenin Nederland en Duitsland ligt. Af te gaan op de exemplaren uit de pers.

Afbeelding

Verder las ik ook dat het alternerend (halfmaandelijks) parkeren nu definitief word afgevoerd. De laatste jaren zag je dat toch al vrijwel nergens meer in de praktijk.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 dec 2023, 0:32

^^
Door de vorm is het duidelijk dat het een voorrangsregeling betreft. Dat is de achterliggende gedachtengang.

Wat de pijlen betreft, daar ben ik ook benieuw naar. We hebben nog geen zicht op de nieuwe gebodsborden, daarvoor zullen we tot in het voorjaar moeten wachten wanneer ze in het staatsblad worden gepubliceerd.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 14 dec 2023, 0:55

Ik ben dan vooral benieuwd of dat er nieuwe fabricaties gaan komen. Heel het land dezelfde. Of per gewest apart.
Laatst gewijzigd door Joshua op do 14 dec 2023, 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Joshua
dorpsstraat

Bericht door Joshua » do 14 dec 2023, 0:55

Ik hoop dat (aan afgaande van het bericht hierboven) alle blauwe onderborden zullen veranderen naar witte exemplaren maar liefst in volledige capitaal letters.

Ernie
dorpsstraat

Bericht door Ernie » do 14 dec 2023, 10:10

Het zal wel even duren voordat de borden algemeen goed worden aangezien in Belgie over het algemeen borden een lang leven zijn beschoren

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 dec 2023, 10:22

Gezien het ook een hele herziening van de wegcode wordt, zal men toch het 1 en ander proactief moeten gaan vervangen. Hetzelfde zagen we bij de hectometerbordjes. De wegen waar je nog het langst de oude gaat op zien, zijn de wegen van de landelijke gemeenten.

Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein » do 14 dec 2023, 11:00

^^ In Nederland heeft een soortgelijke revisie plaatsgevonden in 1990. In de meeste gevallen zijn de oude borden blijven gelden tot ze om wat voor reden vervangen zouden worden. Dat heeft per saldo nog vele jaren geduurd en eigenlijk kan je zeggen dat de oude borden vanaf ergens tussen 2010 en 2015 pas echt aan het uitsterven zijn geraakt. En nog steeds kom je hier en daar nog de borden van voor 1990 tegen, ook soms op vrij prominente plekken.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 14 dec 2023, 11:05

Afbeelding
Ik vind het een heel bijzonder bord. Intuïtief zou ik zeggen: fietsers die rechtdoor gaan, links of rechtsafslaan dienen voorrang te verlenen aan alle overige bestuurders. Eventueel zou je ook andersom kunnen redeneren: bestuurders moeten voorrang verlenen aan alle fietsers die rechtdoor, gaan of links en rechts afslaan.
Dat het bord betekent dat je door rood mag fietsen, daar zou ik echt nooit aan denken. Überhaupt zijn er in mijn beleving niet zoveel situaties waar dat verstandig is, en dan zie je het eigenlijk nog het meest bij rechtsaf. Rechtdoor bij een T-kruising kan ik me ook nog wel voorstellen, maar linksaf door rood? Komen die situaties voor in België?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 14 dec 2023, 13:15

Rein schreef: do 14 dec 2023, 11:00 ^^ In Nederland heeft een soortgelijke revisie plaatsgevonden in 1990. In de meeste gevallen zijn de oude borden blijven gelden tot ze om wat voor reden vervangen zouden worden. Dat heeft per saldo nog vele jaren geduurd en eigenlijk kan je zeggen dat de oude borden vanaf ergens tussen 2010 en 2015 pas echt aan het uitsterven zijn geraakt. En nog steeds kom je hier en daar nog de borden van voor 1990 tegen, ook soms op vrij prominente plekken.
Ik verwacht inderdaad een graduele uitsterving van de oude generatie, het eerst op gewestwegen. Op gemeentewegen zie je nu nog steeds T2000 borden en die zijn in Vlaanderen al in 2003 uit productie gehaald.

Wat de nieuwe betreft, je gaat wel gemakkelijk het verschil met de oude zien. Zelfs als het pictogram niet sterk verschilt, de nieuwe hebben immers allemaal een witte rand :)