Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Vinny »

Het bord :J27: gaat in België ook veranderen; volgens de tekst kan er in het silhoet een andere diersoort geplaatst worden; hiermee worden borden met overstekende padden, ganzen, eenden of paarden ook rechtsgeldig.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ en A29 (waarschuwingsbord voor vee) is geschrapt, die zal dan mee onder dat nieuwe bord vallen.
Voor Limburg kunnen ze er alvast eentje creëren met een everzwijn, die heb ik in Spanje ook al gezien.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Waarschuwingsborden voor ganzen hadden ze in Antwerpen al.
https://maps.app.goo.gl/knEtbzSFFDM8dfoW6?g_st=ac
🍉
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Nadeel van die aanpak is dat er geen standaardontwerp beschikbaar is van bv het bord overstekend vee. Men had beter van de meestvoorkomende dieren ook een ontwerp in de wegcode opgenomen.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

jdb2 schreef: za 08 jun 2024, 23:11 Waarschuwingsborden voor ganzen hadden ze in Antwerpen al.
https://maps.app.goo.gl/knEtbzSFFDM8dfoW6?g_st=ac
Die gaat alsnog gebiest moeten worden.

Ik hoop dat zoiets niet uit de hand gaat lopen. Hou dat dan maar gewoon per categorie; hert voor alle soorten wilde dieren en een schaap voor alle soorten vee/boederij dieren.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Vinny schreef: za 08 jun 2024, 15:51 Het bord :J27: gaat in België ook veranderen; volgens de tekst kan er in het silhoet een andere diersoort geplaatst worden; hiermee worden borden met overstekende padden, ganzen, eenden of paarden ook rechtsgeldig.

Goh de regel tot nu toe was dat eender wat in het waarschuwingsbord kon geplaatst worden en dat dat instant rechtsgeldig was.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Het is ook een beetje een futiliteit, een waarschuwingsbord dat niet rechtsgeldig is doet nog steeds waarvoor het geplaatst is, namelijk waarschuwen. Er zijn geen directe rechtsgevolgen aan een waarschuwing.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Naast de nieuwe verkeersborden dan misschien ook nieuwe wegmarkeringen?
Gocar.be schreef:Binnenkort drakentanden in België?

Mogelijk verschijnt er binnenkort een nieuwe vorm van signalisatie in België, net als elders in Europa: drakentanden. Maar wat betekenen deze wegmarkeringen?
Artikelbron foto's en meer: https://gocar.be/nl/autonieuws/mobilite ... -in-belgie.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 »

Heel slecht idee om haaientanden ook voor een totaal andere toepassing te gebruiken :nothanks:
Nederland heeft daar de zgn. psychobremsen voor, twee rijen blokmarkering die steeds verder naar elkaar toe groeien op de rijstrook.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het zijn daarom dan ook dus geen haaientanden maar drakentanden.
België heeft ook al: 'psychobremsen'.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik heb ze in Spanje een paar keer gezien, ze worden soms nog vooraf gegaan met een bord 'experimentele markering'. Heel wijdverspreid lijkt het nog niet te zijn.

Op zich beter dan allerlei fysieke ingrepen die onnodig het rijcomfort verminderen zoals drempels of krappe chicanes.

Wat je in Spanje wel ziet is dat een weg een bebouwde kom in gaat die geleidelijk opbouwt tot een gesloten kom. Dus dan gaat de maximumsnelheid ineens van 90 naar 50 terwijl het nog niet als bebouwde kom voelt, maar dan blijven mensen te lang met tegen de 80 doorrijden tot het moment dat het echt onveilig wordt.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Is het geld voor de drempels op?
🍉
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Drempels zijn al lang op hun retour. Hinderlijk voor de bussen, en vaak klachten van buurtbewoners door voortdurende stampen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Er moet nog een definitieve beslissing komen of men nu voor drakentanden of voor een een zigzag gaat kiezen. Persoonlijk zou ik liefst het laatste zien.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Dat artikel is eigenlijk meer speculatie dan een aankondiging, met als enige basis dat het in steeds meer landen voorkomt (waaronder Spanje). Het is eigenlijk een kopie van een Frans artikel in Jounal du Geek waar men het over België niet eens heeft: https://www.journaldugeek.com/2024/05/2 ... en-france/

Dit artikel heeft dus weinig waarde. Het is dus lang niet zeker of men echt overweegt om in België die drakentanden in te voeren. Sowieso was de nieuwe wegcode daarvoor wel een mooie gelegenheid geweest. Maar bij mijn weten is het daar niet in opgenomen.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Gocar.be heeft nogal eens de neiging om non-artikels online te zwieren. Maar los daarvan, is er nog niets bekend over wat er eventueel beslist is over onze wegmarkeringen. Elk van de gewesten hebben ondertussen enkele types wegmarkeringen die niet in de overige voorkomen. Worden deze gehomologeerd, of worden de verschillen behouden?
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Alfa schreef: zo 23 jun 2024, 22:08 ^^ Drempels zijn al lang op hun retour. Hinderlijk voor de bussen, en vaak klachten van buurtbewoners door voortdurende stampen.
Voorlopig worden er alleen maar meer aangelegd. Meestal juist op verzoek van bewoners.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Dat is niet mijn indruk. Zeker op doorgaande wegen zie je die nog nauwelijks. Ook elders lijken fysieke barrières zoals drempels, wegversmallingen en asverschuivingen nauwelijks nog nieuw aangelegd. Dit zijn vooral dingen uit de jaren '90.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ Niet in Nederland kan ik je verzekeren.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik had liever een (nieuw/ander) lettertype zien verschijnen. Er zijn zoveel lettertypes genoeg in de wereld en dat kiest behouden van 'SNV'.

Het valt mij trouwens nog maar sinds vandaag op dat onze nieuwe onderborden sterk lijken op die van Duitsland.
Wimpie25 schreef: wo 05 jun 2024, 17:47 EDIT: na analyse zie ik ook dat het gebruikte lettertype vanaf heden niet langer SNV, maar een variant van DIN is!
Dat is dus de verklaring.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
SNV is voor de moment nog het meest gebruikte lettertype in Europa. Het is oud, maar dat geldt evengoed voor de andere gekende fonten.
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik weet niet wat de reden is dat België voor SNV koos, maar een overeenkomst met Zwitserland (waar het font ontwikkeld is), is dat het beide landen zijn waar zowel een germaanse als latijnse taal gesproken wordt. Misschien dat het daarvoor speciaal ontwikkeld is. Een logische opvolger zou dan het nieuwe Zwitserse font zijn (Astra Frutiger). Bij die laatste kan ik mij dan weer niet van de indruk ontdoen dat er iemand vergeten is het default font te wijzigen bij het afdrukken telkens wanneer ik zo'n nieuw Zwitsers bord zie.
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Je ziet inderdaad dat SNV een populair font is in meertalige landen. Er bestaat zelfs een cyrillische versie van.
SAN RED
verkeersader

Bericht door SAN RED »

SNV is dan ook een goed lettertype voor bewegwijzering.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Joshua schreef: zo 30 jun 2024, 20:26
Dat is dus de verklaring.
Het lettertype op de borden zal SNV blijven volgens deze site. Dat de onderborden wat lijken op de Duitse komt vooral omdat alles nu zwart op wit zal zijn met een zwart randje rond en de tekst in kleine letters geschreven wordt, echter wel met een beginhoofdletter. Vooral dat zwarte randje en de beginhoofdletter zal je doen denken aan de Duitse onderborden. Want bv de Nederlandse onderborden zijn ook zwart-op-wit, maar dan zonder randje en zonder beginhoofdletter. De Franse zijn ook zwart-op-wit, maar daar staat alles in blokletters geschreven.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Tijdens mijn rit in Duitsland bekeek en vergeleek ik het lettertype met elkaar en daar moest ik de vastelling doen dat borden M1, M3 en M5 identiek lijken op elkaar.

BUS behalve de wielen/banden ook.

M7 t.e.m. M15 zou ik graag gebruiken voor meer dan alleen maar dat parkeren/stilstaan.

Wat dat het betreft: M57a en M57b hebben ze naar Alfa en mij geluisterd denk ik.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 01 jul 2024, 15:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik ben vooral blij dat de wegcode spreekt van "Gemoderniseerde en eenvoudigere symbolen;", in plaats van de pers die er persé "genderneutraal" van moesten maken. Ik zie trouwens ook dat dat document nog regelmatig wordt geüpdatet. We zitten nu aan versie '2024/06/20'. Bijvoorbeeld de B9 (voorrangsweg) is terug meer oranjegeel ipv het felgeel in de allereerste publicatie.

Ik zie ook dat bord F15 (portaalbewegwijzering / keuze rijstrook) nu opstaande pijlen heeft.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op ma 01 jul 2024, 15:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

^^ Nu ja, het was vooral de verantwoordelijke Ecolo-minister George Gilkinet zelf die voortdurend over genderneutrale borden sprak. Dat soort taal doet het goed in zijn parochie. De pers nam enkel de perstekst over.

Wel bizar dat de tekst nog bijgewerkt wordt. Al denk ik dat het vooral om schrijffoutjes gaat. Want in de oorspronkelijke versie stonden er een aantal taalfoutjes waarvan ik het vreemd vond dat deze op dat niveau nog voorkwamen.

EDIT: ik heb de twee versies eens via word met mekaar vergeleken en de taalfouten staan nog steeds in tekst (bv bij M21 staat er nog steeds 'parkeestrook inbegrepen' en bij P2 staat er nog steeds 'fietse'). De enige wijzigingen blijken afbeeldingen van sommige verkeersborden die iets aangepast zijn qua resolutie.
Laatst gewijzigd door Alfa op di 02 jul 2024, 1:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De bijgevoegde pictogrammen zijn nu ook van betere kwaliteit. Toch wel wat slordig voor iets waar men zogezegd "al 20 jaar achter de schermen aan aan het werken is".
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alfa schreef: ma 01 jul 2024, 15:40 ^^ Nu ja, het was vooral de verantwoordelijke Ecolo-minister George Gilkinet zelf die voortdurend over genderneutrale borden sprak. Dat soort taal doet het goed in zijn parochie. De pers nam enkel de perstekst over.
Dat vertelde die al bedoelend dat het wat meer Europeser gaat worden. Bijna alle Europese (Unie) landen zitten nu toevallig genoeg met die genderneutrale verkeersborden, voor de rest hoeft niemand daar iets verder/meer achter te zoeken.