Proximus (onder)aannemers waren mijn buurt bezig met het aanleggen van glasvezel. Op het einde-werfbord stond de tekst "RESPONSABLE SIGNALISATION" ipv het Nederlandse equivalent. Ik had met een van de arbeiders wel een discussie gehad over het ontbreken van tijdelijke -borden nadat die zei dat er niet geparkeerd mocht worden. De conversatie was in het Engels, en strikt genomen is "responsable signalsation" ook correct Engels, hoewel het dan iets anders betekent. Heb wel de kans gemist om een foto naar HLN te sturen met als commentaar dat een staatsbedrijf de taalregels niet respecteert.
Wat win je daarmee buiten dat je in artikel mag poseren? Daar ga ik me niet mee bezighouden.
Ik vond het storender dat ze er aan het trottoir* werkten zonder tijdelijk parkeerverbod. Volgens de planning zouden de werken 2 dagen duren. De borden stonden er initieel wel, maar waren na de geplande 2 dagen weggehaald terwijl het trottoir nog opengebroken lag. Dat had mss wel aan Proximus of de aannemer gemeld kunnen worden. Maar goed, ze waren al bezig en ik denk niet dat ze nog een paar borden in hun broekzak hadden zitten. Ze waren ook erg gehaast om alles terug dicht te maken. Het bevestigt wel het totale beeld van de slordige werkwijze.
Afgelopen zondag 18 mei reed ik nog eens op de E17 richting Antwerpen, en daar merkte ik op dat op de hele E17 in Oost-Vlaanderen er bij het verlaten van de snelwegparkings extra borden geplaatst zijn in 3 talen (Nederlands, Frans & Engels) dat het verboden is te parkeren als je de parking verlaat + verbodsbord parkeren/stilstaan op een groot bord met gele achtergrond (geen foto kunnen nemen).
Dit is dus duidelijk voor de vrachtwagenchauffeurs geplaatst die bij gebreke aan parking zich daar parkeerde en waarschijnlijk nog altijd zullen doen (en soms wel begrijpelijk).
Ik dacht eindelijk (!) eens een vast 3 talig bord en dan nog op een snelweg en waarschijnlijk geplaatst door AWV! Die 3 talen storen mij niet en hopelijk moeten ze ook niet verwijderd worden!
het is een doodlopende weg. Daar komt per definitie alleen maar bestemmingsverkeer.
Oftewel, het bord doodlopende weg (met het fietsertje en voetgangertje) is al voldoende. De rest kan weg.
paolie schreef: wo 21 mei 2025, 12:15 het is een doodlopende weg. Daar komt per definitie alleen maar bestemmingsverkeer.
Oftewel, het bord doodlopende weg (met het fietsertje en voetgangertje) is al voldoende. De rest kan weg.
Het bord van het einde van de bebouwde kom kan niet weg, want anders kunnen de lokale bewoners niet in de onverharde bermen parkeren.
Mikhail schreef: di 20 mei 2025, 22:36
Afgelopen zondag 18 mei reed ik nog eens op de E17 richting Antwerpen, en daar merkte ik op dat op de hele E17 in Oost-Vlaanderen er bij het verlaten van de snelwegparkings extra borden geplaatst zijn in 3 talen (Nederlands, Frans & Engels) dat het verboden is te parkeren als je de parking verlaat + verbodsbord parkeren/stilstaan op een groot bord met gele achtergrond (geen foto kunnen nemen).
Dit is dus duidelijk voor de vrachtwagenchauffeurs geplaatst die bij gebreke aan parking zich daar parkeerde en waarschijnlijk nog altijd zullen doen (en soms wel begrijpelijk).
Ik dacht eindelijk (!) eens een vast 3 talig bord en dan nog op een snelweg en waarschijnlijk geplaatst door AWV! Die 3 talen storen mij niet en hopelijk moeten ze ook niet verwijderd worden!
Vinny schreef: wo 21 mei 2025, 19:30
Het bord met het inhaalverbod is overigens in al die jaren onzichtbaar geworden. Ook lekker handig van de wegbeheerder...
De regel is standaard: begin en einde van een voorrangsweg worden namelijk aangeduid door grote voorrangswegborden alsook altijd op Autosnelwegen en voorrangswegborden aan aansluitende wegen zijn standaard klein.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Joshua schreef: vr 23 mei 2025, 12:31
De regel is standaard: begin en einde van een voorrangsweg worden namelijk aangeduid door grote voorrangswegborden alsook altijd op Autosnelwegen en voorrangswegborden aan aansluitende wegen zijn standaard klein.
Zijn de kleine voorrangsborden niet iets van de laatste 20 jaar? Werden er voor deze tijd niet standaard de grote borden geplaatst? (m.u.v. van de expresswegen en snelwegen waar ze meestal de grote versie gebruiken)