Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Wimpie25
2x3 autosnelweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Wimpie25 »

^^
Het zijn dan ook geen tankstations meer ;)
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Verzorgingsplaats heet dat officieel, dat is een brede term die ook die laadstations omvat.
Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter »

In Nederland ook. Wel een beetje archaïsch of ambtelijk spraakgebruik (net als: voetgangersoversteekplaats ipv zebra), die de meeste gebruikers niet zullen bezigen. Het is mij ook niet duidelijk wie, wat of hoe er verzorgd wordt op rustplaatsen zonder voorzieningen (anders dan een afvalbak).
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Alleen redeneren ze naar mijn mening in de video alsof het tankstation nooit een verzorgingsplaats is geweest tot nu toe, dat is wat dat ik bedoelde en nog iets anders: alsof niet elektrische voertuigen niet toegestaan zijn.

Verschillen zijn natuurlijk ook:

Rustplaats: bijna nagenoeg zonder faciliteiten;

Verzorgings/service-plaats: met faciliteiten.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Het is hoe je het allemaal een naam geeft natuurlijk. Als ik in mijn omgeving kijk, wordt er in de Vlaamse volksmond gewoon gesproken van een 'autosnelwegparking' (of een 'parking aan de autosnelweg'). Als ik naar mezelf kijk stop ik er meestal gewoon voor een (dringende) sanitaire stop. Dat zal voor de meesten wel de belangrijkste reden zijn om er halt te houden.
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
De enige reden dat wij er inderdaad in België langs stoppen is om iets te eten, naar het toilet te gaan, of om er gekoeld bier te kopen op weg naar een festival :D
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Ik ben afgelopen woensdag langs het nieuwe dienstgebouw van Fastned gepasseerd en eerlijk gezegd ziet het er allemaal heel netjes en goed uit. Het is wel een pluspunt dat deze parkings die vroeger zelfs nog geen enkele sanitaire voorziening had, nu ook kunnen ingezet worden als extra ‘stops’, want zeker op de E17 zijn de parkings aan de ‘echte’ tankstations voor zowel vrachtwagens als auto’s zeer druk bezet.

Het zou leuk zijn als deze formule wordt doorgetrokken naar alle andere VZP’s zonder voorzieningen, en dan denk ik even vlug waar Fastned enkel laadpalen heeft zoals op de E19 Peutie in beide richtingen en de E40 Everberg. Het zou het veiligheidsgevoel zowiezo alleen maar verbeteren en de parkingdruk wegnemen op sommige drukke snelwegparkings.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
In Vlaanderen hebben we het geluk dat de afgelopen 2 jaar op deze manier er enorm veel laatstations zijn bijgekomen. Tof om te zien dat het concept nu ook wordt doorgetrokken naar dienstgebouwen.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Een foto van AWV:

Afbeelding
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Uitermate slimme manier om van de voormalige onbeheerde en vaak erg smerige en onverzorgde rustplaatsen zonder voorzieningen nu fijne verzorgingsplaatsen te maken. Het is in die zin jammer dat de afgelopen jaren in Nederland zoveel van dit soort rustplaatsen zonder voorzieningen zijn opgeheven door RWS.
Piles
autoweg

Bericht door Piles »

Chris schreef: vr 19 sep 2025, 12:26 Een foto van AWV:
Wat is er mis gegaan met de belijning? :lol:
Zijn wel hele kleine plekjes zo, waar die Tesla en busjes staan.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Dat zijn parkeerplaatsen voor gemotoriseerde tweewielers.

Die eerste witte wagen is trouwens een BYD ;)
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ Die belijning was ook al aanwezig voordat Fastned er ging bouwen:
https://www.google.com/maps/@51.0413252 ... FQAw%3D%3D

Het is dus voor motoren. Zo te zien staat er in de foto die Chris postte nog steeds een bordje.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Er staan ook wel opmerkelijk veel auto's geparkeerd op de parkeerplaatsen voor bussen en vrachtwagens. Zou de bewegwijzering niet duidelijk zijn?
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Ik vermoed dat het het een officieel openingsevent betreft, te zien aan de staantafels. De auto's zullen van genodigden zijn.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

Wimpie25 schreef: vr 19 sep 2025, 16:02 Dat zijn parkeerplaatsen voor gemotoriseerde tweewielers.
Op dat vlak ziet deze parking er wel goed ontworpen uit: voor motorfietsen en bussen wordt vaak geen specifieke plaats voorzien waardoor ze zich er maar ergens tussenwringen en de bussen zetten zich bij de vrachtwagens wat ook niet zo veilig is.
Ook fijn die groene zone met bermen achteraan, hopelijk zorgen de bermen voor wat geluidsdemping want helaas is er hier geen groen scherm tussen de parking en de snelweg.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

[geelhoedmodus] Ja ze kunnen witte lijnen trekken tot ze een ons wegen, er staat maar bij één van die kermisbelijningsplekken een bord dat je er alleen met de motorfiets mag parkeren dus ik zet mijn auto gewoon hier neer en niemand kan me wat maken... [/geelhoedmodus]
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Helaas geldt in belijning in België ook als signalisatie ;)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

In België is - spijtig genoeg - vertrouwen in logica - of het gebrek daaraan - dat parkeren moet tussen lijnen / in de vakken. Past je voertuig er niet in = ga er dan niet in.

Alhoewel ik het zelf maar al te graag verduidelijkter zou willen zien staan dan nu.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Mundial
verkeersader

Bericht door Mundial »

^^ Belgen kleuren nu eenmaal graag buiten de lijntjes :)
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Da's hetgeen Belgen het liefst doen. Doen wat niet mag :)
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Of gewoon de grens opzoeken he :woop:
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wel hulde aan Fastned voor hun mooie vormgeving. Wel een beetje ironisch te noemen dat dergelijke dure winkeltjes op die plekken wellicht rendabel zijn doordat snelladen nog steeds langer duurt dan traditioneel tanken. ;)
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

^^
Dat is ferm te zien hoe je dat percipieert. Ik rij nu enkele maanden elektrisch en maak volgende klik:
- brandstofmotor: tank wanneer het nodig is en zoek een mogelijkheid. In mensentaal: rij tot in het rood en zoek een tankstation in de buurt.
- elektrisch rijden: laadt wanneer er een mogelijkheid is, ookal is het niet nodig. In mensentaal: laadt telkens wanneer er op je bestemming een vrij laadpunt is, ongeacht de actieradius van je auto.
Met die gedachtegang heb ik amper tot nog nooit laadstress gehad.

Waarom deze uitleg, heel simpel. Als je op lange afstand stopt voor een sanitaire stop of om iets te eten, dan heeft de snellader in die tijd de auto volgeladen (lees tussen de 80 en 90%). Voldoende om weer enkele honderden kilometers te rijden. Het punt is dat je iets nuttigs doet (of kunt doen) tijdens het laden. Bij het klassieke tanken ben je op zich meer tijd kwijt aan het station zelf: Betaalterminal zoeken, de pomp kiezen, pinnen, terug naar de pomp wandelen en daarna makkelijk de volle 5min wachten aan je auto vooraleer die is volgetankt en dan pas moet je pauze nog beginnen.

Bij laden: stekker in, badgen, klaar!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Het is ook wel omdenken. Een kennis van mij rijdt electrisch en als het electronische systeem aangeeft dat je nog 25 km kunt rijden dan is dat tussen de 23 en 27 kilometer. Bij benzine kun je vaak nog wel een kilometer of 60 als het gele lampje aangaat.
Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail »

Tommy schreef: vr 26 sep 2025, 16:30 ^^
Dat is ferm te zien hoe je dat percipieert. Ik rij nu enkele maanden elektrisch en maak volgende klik:
- brandstofmotor: tank wanneer het nodig is en zoek een mogelijkheid. In mensentaal: rij tot in het rood en zoek een tankstation in de buurt.
- elektrisch rijden: laadt wanneer er een mogelijkheid is, ookal is het niet nodig. In mensentaal: laadt telkens wanneer er op je bestemming een vrij laadpunt is, ongeacht de actieradius van je auto.
Met die gedachtegang heb ik amper tot nog nooit laadstress gehad.

Waarom deze uitleg, heel simpel. Als je op lange afstand stopt voor een sanitaire stop of om iets te eten, dan heeft de snellader in die tijd de auto volgeladen (lees tussen de 80 en 90%). Voldoende om weer enkele honderden kilometers te rijden. Het punt is dat je iets nuttigs doet (of kunt doen) tijdens het laden. Bij het klassieke tanken ben je op zich meer tijd kwijt aan het station zelf: Betaalterminal zoeken, de pomp kiezen, pinnen, terug naar de pomp wandelen en daarna makkelijk de volle 5min wachten aan je auto vooraleer die is volgetankt en dan pas moet je pauze nog beginnen.

Bij laden: stekker in, badgen, klaar!
Ik kan op 5mn de terminal zoeken, pinnen, tanken en inhaken. Je tank vullen ansich duurt toch geen 5 minuten?
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Tja in België heb je wat van die omslachtige tankstations. In Nederland kun je meestal gewoon pinnen bij het apparaat, en dan meteen de tank volgooien en je kunt wegrijden. Tegenwoordig hoef je vaak niet eens meer de kiosk in om te betalen. Dan kost dat geen vijf minuten 8-)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Mijn ervaring geeft het hier juist andersom aan: in België is overal bijna de mogelijkheid bij het apparaat betalen: in Nederland daarentegen niet altijd.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Vinny schreef: di 30 sep 2025, 19:29 Tja in België heb je wat van die omslachtige tankstations. In Nederland kun je meestal gewoon pinnen bij het apparaat, en dan meteen de tank volgooien en je kunt wegrijden. Tegenwoordig hoef je vaak niet eens meer de kiosk in om te betalen. Dan kost dat geen vijf minuten 8-)
In België is al sinds jaar en de dag de standaard dat je aan de pomp betaalt. Je kan een pomp niet activeren zonder dat je je kaart hebt ingevoerd. Ik heb in ons land nog NOOIT in een kiosk/shop betaald.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Joshua schreef: di 30 sep 2025, 20:05 Mijn ervaring geeft het hier juist andersom aan: in België is overal bijna de mogelijkheid bij het apparaat betalen: in Nederland daarentegen niet altijd.
Dit is bewust zo: bij bemande tankstations willen ze betalen in de shop stimuleren, in de hoop dat je ook nog overpriced koffie of broodjes koopt. Want tankstations zijn in wezen gemakswinkels waar de pomp de publiekstrekker is. Ze verdienen meer geld met broodjes, koffie en snacks dan met het verkopen van benzine.

Dat gezegd hebbende, onbemande tankstations zijn in Nederland al meer dan 20 jaar gangbaar en veel mensen tanken uitsluitend daar. Ik tank echt nooit bij een bemand tankstation in Nederland.