Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Seat Ibiza »

Wimpie25 schreef: di 30 sep 2025, 20:15 Je kan een pomp niet activeren zonder dat je je kaart hebt ingevoerd.
Zal vast op bepaalde plekken het geval zijn als jij dat zegt, maar dat is zeker niet overal in België zo. Ik kan bij tankstations in Vroenhoven en Veldwezelt gewoon achteraf in de shop betalen als ik dat wil (doe dat overigens tegenwoordig niet meer, omdat er vaak mensen veel tijd nodig hebben bij de kassa, vanwege pakketjes ophalen e.d.)
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Ik heb in Nederland dan nog ook NOOIT kunnen betalen aan de pomp.

In België is er de mogelijkheid betalen aan de pomp zowel bij bemande alsook onbemande tankstations.

Wat dat het betreft tanken zonder eerst betalen: naar mijn mening gevaar voor diefstal, lekker tanken zonder voor/achter-af betalen.
Laatst gewijzigd door Joshua op di 30 sep 2025, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance »

Chris schreef: di 30 sep 2025, 20:20 Ik tank echt nooit bij een bemand tankstation in Nederland.
Ik wel, maar dat is er eentje in de buurt die qua prijs niet echt afwijkt van een onbemande in de buurt.
"The problem with internet quotes is that you can't always depend on their accuracy" - Abraham Lincoln, 1864.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Joshua schreef: di 30 sep 2025, 20:22 Ik heb in Nederland dan nog ook NOOIT kunnen betalen aan de pomp.
Werd je kaart niet geaccepteerd, of heb je nog nooit getankt buiten de autosnelweg? Want betalen aan de pomp is hoofdzakelijk gebruikelijk bij onbemande tankstations, maar die zitten doorgaans niet langs de autosnelwegen.

Tanken langs de autosnelweg is vaak 20 tot 30 cent duurder, terwijl onbemande tankstations overal te vinden zijn, dus veel mensen tanken alleen bij een onbemand tankstation. Er wordt zelfs gezegd dat er in Nederland eigenlijk een overschot aan tankstations is, en dit betreft hoofdzakelijk onbemande tankstations. In mijn stad (130.000 inwoners) zijn al iets van 20 onbemande tankstations.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Het was aan een autosnelweg zonder de mogelijkheid tot het betalen aan de pomp, terwijl het in België eigenlijk niet eens uitmaakt of dat het (on)bemand is/zou zijn.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

Seat Ibiza schreef: di 30 sep 2025, 20:20
Wimpie25 schreef: di 30 sep 2025, 20:15 Je kan een pomp niet activeren zonder dat je je kaart hebt ingevoerd.
Zal vast op bepaalde plekken het geval zijn als jij dat zegt, maar dat is zeker niet overal in België zo. Ik kan bij tankstations in Vroenhoven en Veldwezelt gewoon achteraf in de shop betalen als ik dat wil (doe dat overigens tegenwoordig niet meer, omdat er vaak mensen veel tijd nodig hebben bij de kassa, vanwege pakketjes ophalen e.d.)
Anders geformuleerd is het in België niet meer mogelijk om niet aan de pomp te betalen, ongeacht of het een bemand of onbemand station is.
Laatst gewijzigd door Wimpie25 op di 30 sep 2025, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Zou dit ook komen door teveel doorrijden zonder betalen?

In Nederland gebeurt dit kennelijk niet vaak genoeg om betalen aan de pomp verplicht te stellen. Vooraf betalen is in Nederland niet gangbaar geweest voor zover ik weet, ik ben dat in België ooit wel eens tegen gekomen. Betalen aan de pomp is ook een vorm van vooraf betalen.

In Noorwegen is betalen aan de pomp ook de norm bij alle tankstations. In Frankrijk zie je het ook steeds meer langs de snelweg. Ik vind dat wel handig.
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

België is redelijk vroeg op de trein van elektronisch betalen gesprongen, maar zelfs voor betaalkaarten aan alle pompen gemeengoed waren, vond je al op zeer veel plaatsen stations waar je met cash kon betalen. En ook daar waar de boodschap vooraf betalen. Het bespaart een flink stuk op personeelskosten.

Ik herinner me als kind in de jaren 90 nog de tv-reclame van Bancontact, ter promotie van betaalkaarten, en daarin was een klant te zien die per ongeluk 5000fr in plaats van 500fr in de machine van het tankstation had ingevoerd en die maar aan het briefje aan het trekken was. Vervolgens zag je iemand met een betaalkaart en dan kwam het logo van Bancontact in beeld :D
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

Joshua schreef: di 30 sep 2025, 20:22 Ik heb in Nederland dan nog ook NOOIT kunnen betalen aan de pomp.
Joshua schreef: di 30 sep 2025, 20:46 Het was aan een autosnelweg zonder de mogelijkheid tot het betalen aan de pomp, terwijl het in België eigenlijk niet eens uitmaakt of dat het (on)bemand is/zou zijn.
Ik heb de indruk dat sprake is van n=1 en dat 'NOOIT' gebaseerd is op één enkele ervaring.

Ik zou in dat geval toch een ander woord gebruikt hebben dan 'NOOIT'. Of anders gezegd, als we zo met dat woord omgaan, zou ik ook kunnen zeggen dat ik in België nog NOOIT aan de pomp heb betaald. Dat klinkt raar, maar ik denk dat ik überhaupt nog nooit in België hebt getankt, dus op zich klopt dit wel (maar kan je er ook een hele andere interpretatie aan geven). :D
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^
Het was mijn allereerste en enigste ervaring, alleen als mijn allereerste ervaring me met zoiets voorschoteld dan denk ik al hoe ouderwets( niet persoonlijk bedoeld).
Chris schreef: di 30 sep 2025, 21:52 Zou dit ook komen door teveel doorrijden zonder betalen?

In Nederland gebeurt dit kennelijk niet vaak genoeg om betalen aan de pomp verplicht te stellen. Vooraf betalen is in Nederland niet gangbaar geweest voor zover ik weet, ik ben dat in België ooit wel eens tegen gekomen. Betalen aan de pomp is ook een vorm van vooraf betalen.

In Noorwegen is betalen aan de pomp ook de norm bij alle tankstations. In Frankrijk zie je het ook steeds meer langs de snelweg. Ik vind dat wel handig.
Feit dat jij het wel handig vind dat is een reden te meer om verplicht te gaan stellen.

Kortom: altijd op een autosnelweg verwacht ik kunnen te betalen aan de pompen en zeker in (een) land(en) in West/modern-Europa, anders noem ik het ouderwets( niet persoonlijk bedoeld).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Op een verdwaalde dorpspomp na, hebben zo goed als alle benzinestations in Nederland camerabewaking.

Als er getankt wordt zonder te betalen kan de pomphouder meteen aangifte doen door het kenteken door te geven. Dat kan meen ik zelfs via een speciale website. Het kenteken wordt automatisch in de politie systemen ingelezen. Gezien de flinke hoeveelheid ANPR camera's is de pakkans vrij groot. En via het kenteken is ook makkelijk de kentekenhouder te achterhalen, hoewel die natuurlijk niet de bestuurder hoeft te zijn.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Ik heb in Frankrijk bij het afrekenen van een tankbeurt in het tankstation-winkeltje betaald voor de tankbeurt van iemand anders ipv de eigen tankbeurt. Blijkbaar had er ondertussen iemand anders aan dezelfde pomp getankt en mijn tankbeurt gereset. Tegen de tijd dat ik bij de kassa stond, kreeg ik het bedrag van die volgende klant aangerekend. Vraag me af of dat normaal is en hoe vaak dit dan gebeurt?
🍉
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Daarom is het normaal de bedoeling dat je je auto aan de pomp laat staan totdat je betaald hebt :)
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Dat was ook het geval. Maar je zou ook ipv in één keer 50l te tanken, eerst 45l tanken, de pomp naar 0 resetten en dan de resterende 5l tanken, dan moet je enkel 5l afrekenen. :dyn_hyp: :dontknow:
🍉
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ En hoe reset jij dan zelf de pomp?
jdb2
autoweg

Bericht door jdb2 »

Geen idee, maar blijkbaar was de volgende klant daar wel in geslaagd om de vorige onbetaalde tanksessie te resetten. Dat is net mijn vraag hoe dat kan.
🍉
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

^^ bij betalen aan de kassa kan een medewerker de pomp handmatig vrijgeven als deze ziet dat er geen auto meer staat (maar dan moet deze medewerker natuurlijk wel onthouden dat er nog een betaling verricht moet worden). En bij betaling wordt de pomp automatisch weer vrijgegeven.

Ik heb het weleens meegemaakt, dat ik wilde tanken bij een niet vrijgegeven pomp. Meestal volstaat dan even zwaaien richting medewerker.
Robbert297
expressweg

Bericht door Robbert297 »

In Albanië zijn ze daarin zeer vooruitstrevend: een medewerker tankt je auto vol en je betaalt ter plekke met PIN. Ideaal! :woop:
Слава Україні
Jablan
dorpsstraat

Bericht door Jablan »

Hajo schreef: wo 01 okt 2025, 18:09Als er getankt wordt zonder te betalen kan de pomphouder meteen aangifte doen door het kenteken door te geven. Dat kan meen ik zelfs via een speciale website. Het kenteken wordt automatisch in de politie systemen ingelezen. Gezien de flinke hoeveelheid ANPR camera's is de pakkans vrij groot. En via het kenteken is ook makkelijk de kentekenhouder te achterhalen, hoewel die natuurlijk niet de bestuurder hoeft te zijn.
Zolang het geen vals kenteken is, is de pakkans 100%. Er volgt een brief om alsnog te betalen inclusief bijkomende kosten.
Tommy
autoweg

Bericht door Tommy »

Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be
keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer »

^^ 2x dezelfde link :bloemetje:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...