Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Coen Tunnel » vr 17 okt 2014, 10:04

Rene schreef:Ach gut, Vlaanderen gaat de inhoudelijke mislukking van de Duitse Umweltzones imiteren...
Ik dacht dat Nederland een betuttelingslandje was, maar België kan er ook wat van.
Nederland doet het net zo goed: http://www.wegenforum.nl/viewtopic.php? ... es#p796598
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

FIK
dorpsstraat

Bericht door FIK » vr 17 okt 2014, 19:23

Davy schreef:Kwam deze toevallig tegen op internet...
A, E & P?
Afbeelding
Wikipedia
De letter A gevolgd door een nummer.
Personen die aanspraak kunnen maken op deze kentekenplaten zijn de voorzitter van de Kamer van Volksvertegenwoordigers (A1), leden van de federale regering, ministers van Staat, vertegenwoordigers van de Hoge Magistratuur, Provinciegouverneurs, de hoogste gezagdragers van de erkende confessionele erediensten alsook die van de Centrale Raad der Niet-Confessionele Levensbeschouwelijke Gemeenschappen van België, Voorzitters van het Directiecomité van de federale overheidsdiensten en de federale programmatorische overheidsdiensten, de Directeurs van het algemeen beleid en de Directeurs van de beleidscel.

De letter E gevolgd door een nummer.
Personen die aanspraak kunnen maken op deze kentekenplaten zijn voorzitters, leden of diensten van de gemeenschaps- en gewestregeringen.

De letter P gevolgd door een nummer.
Personen die aanspraak kunnen maken op deze kentekenplaten zijn de voorzitter en leden van de Senaat, de leden van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, de voorzitter en leden van het Vlaamse of Waalse Parlement, de voorzitter en leden van het Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, de voorzitter van de Duitstalige Raad, de leden van het Duitstalige parlement en de Belgische leden van het Europees Parlement.

Via
2x4 autosnelweg

Bericht door Via » do 23 okt 2014, 18:18

Pino schreef:Lekker oubollig symbool.
De vormgeving van de auto daargelaten vind ik het bord wel een stuk duidelijker dan de Nederlandse evenknie.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 okt 2014, 18:29

Het is de auto die op alle verkeersborden gebruikt word. Ook voor bv autoweg. Zelfs voor het bordje van de fietsstraat heeft men dezelfde auto genomen:

Afbeelding

Afbeelding

Het heeft nog steeds een jaren -70-vleugje. Maar dat is allerminst erg. Ik zou me eerder gestoord hebben aan de pogingen om een modern ontwerp te introduceren dat absoluut niet bij de andere borden past. Voor sommige borden is dat in het verleden gebeurd zoals de voetgangers op D9a;

Afbeelding

Vergelijk dat eens met het meer traditionele ontwerp van A23:

Afbeelding

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 23 okt 2014, 18:59

Alfa schreef: Afbeelding
Intepreteer ik het nu zo dat er in het Frans iets anders staat dan in het Nedelands? Ik zou het als '(be)fietsbare straat' vertalen, en dat is toch iets anders dan het concept fietsstraat
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 okt 2014, 19:26

^^^Het woordgebruik is misschien subtiel anders. Maar het duidt op hetzelfde wettelijke concept en in het KB staat dat de vermelding 'Fietsstraat' of 'Rue cyclable' sowieso facultatief zijn. Zie http://wegcode.be/pdf/wijzigingen/KB011275/171212.pdf.

Mikhail
expressweg

Bericht door Mikhail » do 23 okt 2014, 21:41

Dat bord hb ik nog nooit gezien in Belgie! Wordt maar weinig geplaatst denk ik?
Laatst gewijzigd door Mikhail op do 23 okt 2014, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 okt 2014, 21:42

Het is een nieuw bord. Dus dat het nog niet veelvuldig te zien is vrij logisch. In Gent en Brussel zijn er al een paar voorbeelden te zien. Misschien inmiddels elders ook al

Er zijn trouwens wel wat consequenties aan verbonden op gebied van verkeersregels als je dat bordje ziet. Auto's mogen maar stapvoets rijden, fietsers mogen de hele breedte van de baan gebruiken en auto's mogen fietsers ook niet inhalen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 23 okt 2014, 21:50

Het meest markante exemplaar van de fietsstraat staat in Tervuren aan een veldweggetje in het midden van nergens.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 23 okt 2014, 21:54

^^Lijkt me juist erg logisch dat men dat soort wegen eerder als fietspad dan als autobaantje wil behouden. Ook misschien om sluipverkeer te ontmoedigen.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 23 okt 2014, 22:10

^^

Volledig akkoord maar daar bestaan al andere verkeersborden voor als ik mij niet vergis. De erfborden bijvoorbeeld :)

RSK
Penningmeester

Bericht door RSK » ma 27 okt 2014, 8:10

Interessant bericht: de oude komborden van voor 2004 verliezen per 1 januari hun geldigheid. In theorie kun je dus 90 blijven rijden als een gemeente de portemonnee niet wil trekken.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binne ... n_ongeldig
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 27 okt 2014, 11:45

^^

En der staan er nog meer dan je denkt!
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

tompie
autoweg

Bericht door tompie » ma 27 okt 2014, 12:01

^^ De gemeenten moeten nu niet afkomen dat er een hoge factuur zal zijn om die borden te vervangen, ze hebben 11 jaar tijd gehad om die kosten te spreiden en mee te nemen in het normale bordenonderhoud....
belgie is zo slecht nog niet

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » ma 27 okt 2014, 12:36

^^

Mechelen heeft zelfs als stad nog werk!
(SV van 2009, maar is a.t.m. nog steeds zo)
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 27 okt 2014, 14:04

Zo gaat het altijd, pas als de deadline in zicht komt schiet men in actie.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 27 okt 2014, 15:20

Dat is altijd met dat soort zaken. Kijk maar in Nederland, hoeveel RVV 1966 borden er nog staan langs de weg. Die hadden ook al behoorlijk wat jaren vervangen kunnen worden.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » ma 27 okt 2014, 15:32

^^ Het merendeel van de RVV 1966-borden is in Nederland echter nog steeds rechtsgeldig.
Deze gebruikers waarderen Coen Tunnel voor dit bericht:
Coen Tunnel

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 27 okt 2014, 16:21

tompie schreef:^^ De gemeenten moeten nu niet afkomen dat er een hoge factuur zal zijn om die borden te vervangen, ze hebben 11 jaar tijd gehad om die kosten te spreiden en mee te nemen in het normale bordenonderhoud....
De gemeenten hier in de regio hebben over het algemeen wel de moeite gedaan om ze te vervangen. Aarschot leek lange tijd niet in actie te willen komen maar de voorbije 2 jaar heeft men toch aan de lopende band komborden aan het vervangen geweest. Men heeft meteen ook de kans gegrepen om álle borden op gemeentewegen te herzien en vervangen.
De oude komborden ga je waarschijnlijk vooral nog bij landelijke gemeenten vinden of vergeten achteraf-weggetjes.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 27 okt 2014, 16:39

^^Het systeem moet sluitend zijn. Een onwettig kombord en de hele kom is eigenlijk juridisch niet houdbaar. Dan kunnen alle verkeersovertredingen in de bouwde kom in principe nietig verklaard worden.

Mijn ervaring is trouwens dat je de oude komborden nog vooral bij de grotere steden vindt. Wellicht omdat er veel meer te vervangen komborden zijn. In landelijke gemeenten gaat het om tientallen exemplaren, bij centrumgemeenten om duizenden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 27 okt 2014, 16:43

^^
Landelijke gemeenten zitten vaker wel een stuk krapper bij kas. Een investering van duizende nieuwe borden kan vaak veel beter gedragen worden in een grote stad of zoals Leuven of centrumstad zoals Aarschot dan een gemeente zoals Betekom-Begijnendijk of Baal-Tremelo die wel veel komgrenzen kennen (meerdere dorpskernen en gehuchten) maar die elk in totaal niet meer dan 4000 inwoners tellen.

Het feit dat een politica als Gwendolyn Rutten Schepen is van Openbare Werken in een stad zoals Aarschot zal ergens ook wel een impuls geven aan de snelheid waarmee sommige projecten verlopen. Om nog een heikeler punt aan te halen, sinds de periode dat Louis Tobback in Leuven begonnen is als Schepen van Openbare Werken, heeft de stad ook nooit meer op de armetoer gezeten wat investeringen in het wegennet betreft. Ik weet dat ik hiermee een heikel punt aanhaal dat door velen ontkend wordt. Ik ga daarmee akkoord, een gemeente kan met een nationaal politicus in haar bestuur financieel niet aan magie doen. Extra armkracht geeft het wel.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » ma 27 okt 2014, 22:45

De gemeenten moeten nu niet komen klagen om de overgangsperiode te verlengen. 10 jaar als overgangstermijn voor alle komborden te vervangen is nu niet bepaald weinig te noemen. Ik vind het 'nieuwe' kombord toch een heel pak duidelijker overkomen dat het oude. Bij het nieuwe kombord is er duidelijke illustratie die aangeeft dat men zich in de bebouwde kom bevindt. Terwijl het oude bord gewoon een plaatsnaam is op een witte achtergrond. Goede zaak dus dat men de oude komborden vervangen heeft.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 27 okt 2014, 22:47

^^ Mee eens.

Jump
autoweg

Bericht door Jump » ma 27 okt 2014, 22:54

De oude komborden kunnen dan nog verwarrend werken met de borden voor de gemeente grenzen. De gele borden met een witte rand zijn soms in een zodanig slechte staat dat ze bij slecht weer moeilijk te onderscheiden zijn van de oude komborden.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 27 okt 2014, 23:19

Wimpie25 schreef:^^
Landelijke gemeenten zitten vaker wel een stuk krapper bij kas. Een investering van duizende nieuwe borden kan vaak veel beter gedragen worden in een grote stad of zoals Leuven of centrumstad zoals Aarschot dan een gemeente zoals Betekom-Begijnendijk of Baal-Tremelo die wel veel komgrenzen kennen (meerdere dorpskernen en gehuchten) maar die elk in totaal niet meer dan 4000 inwoners tellen.

Het feit dat een politica als Gwendolyn Rutten Schepen is van Openbare Werken in een stad zoals Aarschot zal ergens ook wel een impuls geven aan de snelheid waarmee sommige projecten verlopen. Om nog een heikeler punt aan te halen, sinds de periode dat Louis Tobback in Leuven begonnen is als Schepen van Openbare Werken, heeft de stad ook nooit meer op de armetoer gezeten wat investeringen in het wegennet betreft. Ik weet dat ik hiermee een heikel punt aanhaal dat door velen ontkend wordt. Ik ga daarmee akkoord, een gemeente kan met een nationaal politicus in haar bestuur financieel niet aan magie doen. Extra armkracht geeft het wel.
Hier kan je de schuld per gemeente zien: http://www.standaard.be/schuld. Er is niet echt een verband te zien tussen grootte. Wel zijn de grootste steden traditioneel het meest armlastig door het feit dat ze veel arme bewones hebben, maar wel veel onkosten door hun centrumfunctie.

Verder betreft het slechts het vervangen van enkele verkeersborden. Dat is voor iedere gemeente een schijntje op het totale budget.

Archeopendra1234
stadsweg

Bericht door Archeopendra1234 » di 28 okt 2014, 0:33

Sowieso is het enkel theorie dat je er 90 kan gaan rijden in de bebouwde kom...er zijn ook nog boetes (gelukkig in dat zeldzame geval) voor roekeloos rijgedrag ;)

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 28 okt 2014, 13:16

Jump schreef:De oude komborden kunnen dan nog verwarrend werken met de borden voor de gemeente grenzen. De gele borden met een witte rand zijn soms in een zodanig slechte staat dat ze bij slecht weer moeilijk te onderscheiden zijn van de oude komborden.

Vandaar dat de borden voor de gemeentegrenzen geel zijn met rode rand en de borden van de komgrenzen wit met zwarte rand. Zelfs als die gans verbleken zien ze er nog totaal anders uit :D

Jump
autoweg

Bericht door Jump » di 28 okt 2014, 23:30

Wimpie25 schreef:
Jump schreef:De oude komborden kunnen dan nog verwarrend werken met de borden voor de gemeente grenzen. De gele borden met een witte rand zijn soms in een zodanig slechte staat dat ze bij slecht weer moeilijk te onderscheiden zijn van de oude komborden.

Vandaar dat de borden voor de gemeentegrenzen geel zijn met rode rand en de borden van de komgrenzen wit met zwarte rand. Zelfs als die gans verbleken zien ze er nog totaal anders uit :D
Ik ben er indertijd nog wel enkele tegengekomen die goed afgeschenen waren. Overdag goed te zien, maar bij schemerdonker niet te onderscheiden.

Hoe zit het trouwens met komborden met enkel het symbool er op en geen gemeentenaam?

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 29 okt 2014, 0:29

Die zijn ook geldig. Die zijn apart in de wegcode opgenomen als bord F1b. Wegbeheerders kunnen dus kiezen tussen een bord met de plaatsnaam en het symbool (F1a) of enkel het symbool alleen (F1b). De boden met enkel de plaatsnaam worden ongeldig vanaf 2015.

Ik vind dat trouwens jammer, want het bord met enkel het symbool degradeert het tot enkel een verkeersbord terwijl het als plaatsnaamaanduiding minstens zo belangrijk is.

Lambo19
autoweg

Bericht door Lambo19 » vr 12 dec 2014, 19:06

Opmerkelijk verkeersbord in Alsemberg: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20141211_01425082
Wat mij betreft een geslaagd ontwerp. :D