Afbeelding

Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

Tommy
autoweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door Tommy » wo 19 apr 2023, 21:41

^^
Ik ga er eigenlijk meer vanuit dat deze oranje knipperlens bedoeld is om nét de automobilst er attent op te maken dat er een dubbelrichtingsfietspad ligt. Dus dat er ook fietsers van rechts kunnen komen... Ik zie niet in waarom deze knipperlens er voor zou zorgen dat de fietsers door het rood mogen fietsen? Er permanent groene fietser, niet knipperend, zou dat wél kunnen betekenen...
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 apr 2023, 21:54

^^
Nochtans heeft dit nieuwe verkeerslicht net die betekenis om aan fietsers duidelijk te maken dat ze vrij rechtsaf door het rood mogen (of in een andere richting, afhankelijk van de pijl). De speciale oranje lens volgt dezelfde redenering als een volle knipperende oranje lens die al voor het overige wegverkeer bestaat.

“Door dit nieuwe verkeerslicht zorgen we er vanaf nu voor dat fietsers steeds minder onnodig voor een rood licht staan te wachten,” verduidelijkt minister van mobiliteit Lydia Peeters. “

https://www.hln.be/binnenland/fietsers- ... ~a15b305d/

Hier ook een ander artikel

https://fietsberaad.be/nieuws/eerste-ve ... gewestweg/

Een ander voorbeeld bij Wilsele

https://www.google.com/maps/@50.9087316 ... 384!8i8192

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 19 apr 2023, 22:02

^^
Eentje dat ik nog niet wist. Leer iedere dag bij (y)
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 19 apr 2023, 22:42

Wimpie25 schreef: wo 19 apr 2023, 15:12 ^^
Dat zou dan een permanente knipperende oranje lens zijn voor rechts, zoals in het voorbeeld in onderstaande foto. Alleen laat jouw situatie wel zien dat het ook gemakkelijker en goedkoper is in sommige gevallen, om gewoon het bordje te gebruiken.
Eigenlijk geldt in alle gevallen dat je met een bordje exact hetzelfde kan bereiken dan met een knipperende oranje lens, ik snap dus niet dat men die optie ooit ingevoerd heeft.

Tegelijk blijf ik dat voorrangsbord met gele fiets en pijl een draak van een bord vinden, het is me onduidelijk waarom ze het vormgegeven hebben als een voorrangsbord.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 19 apr 2023, 22:58

^^
In Vlaanderen wordt er veel sneller geopteerd voor de optie met de oranje lens, maar het feit dat hetzelfde kan worden bereikt met een alternatief verkeersbord, geeft lokale wegbeheerders wel de optie om snel het gegeven in te voeren zonder dat er grote aanpassingen nodig zijn aan VRI's.

Op de vraag waarom het bord zo'n vreemde vormgeving heeft? Het is klakkeloos overgenomen uit Frankrijk, onder het bewind van een franstalige Federale Minister voor mobiliteit.

Hier de versie in Frankrijk

Afbeelding

Hier de versie in Denemarken

Afbeelding

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 20 apr 2023, 7:19

Het Franse systeem is een stuk minder duidelijk :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 20 apr 2023, 10:09

Dat Zweedse bordje is veel duidelijker. Al is het niet duidelijk wat 'undtaget' betekent.

EDIT: 'Vrijgesteld' dus.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 apr 2023, 11:10

^^
In Zweden ken men dit type bord (nog) niet. Maar voor zover ik kan zien, in Noorwegen al wel ;)

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » do 20 apr 2023, 11:30

Wimpie25 schreef: wo 19 apr 2023, 22:58 Op de vraag waarom het bord zo'n vreemde vormgeving heeft? Het is klakkeloos overgenomen uit Frankrijk, onder het bewind van een franstalige Federale Minister voor mobiliteit.
Het geeft aan dat je weliswaar door rood mag rijden maar ook voorrang moet verlenen en er vanuit moet gaan dat wie van links komt jou niet verwacht (omdat die groen heeft), dat is juist minder duidelijk bij het Deense bord.
Hier in Brussel hebben ze die bordjes massaal op gewestwegen gehangen, is een soort manier om de stad op korte termijn fietsvriendelijker te maken (vrijliggende fietspaden aanleggen is nu eenmaal een werk van lange adem).

Je benadrukt dat het door een Franstalige minister doorgevoerd werd, taal (en cultuur) zijn wel vaker een verklaring voor waarom dingen zijn wat ze in België. Al denk ik dat het ook iets zegt over hoe veel interesse onze parlementsleden nu eigenlijk echt hebben in verkeer(sveiligheid) en wegen(bouw): blijkbaar was er niet echt debat hierover of heeft niemand gereageerd dat het bord misschien duidelijker kon (als het voor sommigen onduidelijk zou zijn).
Wimpie25 schreef: wo 19 apr 2023, 10:04 Goed nieuws dat autodelen en andere vormen van (ecologische) mobiliteit nu ook aan gebruik kunnen maken van busstroken. Al ben ik wel benieuwd naar het wettelijk kader rond woon-werkverkeer en ecoverkeer.
Ik dacht dat dit via een ministerieel besluit werd geregeld, rond Antwerpen hebben de I-bussen ook zo'n bordje en staat dat ook consequent op de borden die busstroken aanduiden (bv. langs de A12/N177).
Wimpie25 schreef: wo 19 apr 2023, 10:04 De middenrijbaan, een 'folieke' van voornamelijk de franstaligen. De markering komt rechstreeks uit Frankrijk, in Vlaanderen maken we al lange tijd gebruik van fietssuggestiestroken, die ook de voorkeur genieten van de Fietsersbond.
Ik wist niet dat het uit Frankrijk kwam, daar ben ik het nog maar zelden tegengekomen. Dacht altijd dat het een variant op de Nederlandse erftoegangsweg was, zoals deze.
Ik hoop verder dat het opgelucht heeft om eens alle frustraties over onze Franstalige landgenoten er uit te gooien.
Alfa schreef: wo 19 apr 2023, 11:43 Enkel als het specifiek met de genoemde borden aangeduid staat. Standaard zullen onder de nieuwe regels juist minder mensen gebruik kunnen maken van busstroken. Taxi's en schoolbussen niet meer. Ik weet niet goed waar daar het nut van is.
In de wetgeving die Wimpie citeerde staan die toch nog steeds vermeldt?

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 20 apr 2023, 11:59

^^
Om op het laatste puntje te reageren, ik denk dat Alfa wil verwijzen naar het feit dat Taxi's en Schoolbussen onder de nieuwe wetgeving niet standaard meer gebruik gaan kunnen maken van de busstrook, maar vanaf nu enkelen van de categorieën zijn die - mits toestemming met een onderbord - er toegang toe kunnen krijgen.

En ja het doet deugd om eens te ventileren over de franstaligen en hun voorliefde voor Franse standaarden in de wegenbouw. Dat land is mijn ogen alles behalve het lichtend voorbeeld als het neerkomt op respect voor de zwakke weggebruiker :)

Mundial
stadsweg

Bericht door Mundial » vr 21 apr 2023, 10:28

Wimpie25 schreef: do 20 apr 2023, 11:59 En ja het doet deugd om eens te ventileren over de franstaligen en hun voorliefde voor Franse standaarden in de wegenbouw. Dat land is mijn ogen alles behalve het lichtend voorbeeld als het neerkomt op respect voor de zwakke weggebruiker :)
Daar heb je zeker een punt, het opkijken naar Frankrijk in het algemeen is zeker iets waar ik me ook aan kan ergeren. Net zoals in Vlaanderen niet alle waarheid uit Nederland hoeft te komen (wat wegenbouw en fietsbeleid betreft geldt voor dat laatste vaak wel het tegendeel).
Wimpie25 schreef: do 20 apr 2023, 11:59 Om op het laatste puntje te reageren, ik denk dat Alfa wil verwijzen naar het feit dat Taxi's en Schoolbussen onder de nieuwe wetgeving niet standaard meer gebruik gaan kunnen maken van de busstrook, maar vanaf nu enkelen van de categorieën zijn die - mits toestemming met een onderbord - er toegang toe kunnen krijgen.
Dan had ik de nieuwe wetgeving niet goed gelezen, terecht punt van Alfa.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 21 apr 2023, 13:43

In Vlaanderen nemen we dan weer vaker dingen van Nederland over, dat hangt er dus maar van af hoe je het bekijkt.

duikgek89
2x3 autosnelweg

Bericht door duikgek89 » vr 21 apr 2023, 15:33

^^ Nederland is ook niet bepaald een schoolvoorbeeld van een ideale weginrichting om eerlijk te zijn...

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » za 22 apr 2023, 7:11

Alfa schreef: vr 21 apr 2023, 13:43 In Vlaanderen nemen we dan weer vaker dingen van Nederland over, dat hangt er dus maar van af hoe je het bekijkt.
Die wegcode wordt wel een beetje een allegaartje qua symboolstijlen etc. Zijn er in België geen plannen om alles eens wat te uniformeren en bij de tijd te brengen? Zou je ook meteen een witte rand om de rode borden kunnen invoeren.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 22 apr 2023, 12:28

^^ Er was ooit het plan om een nieuwe wegcode in te voeren, daarbij zouden ook de verkeersborden bijgewerkt worden. Geen idee wat de stand van zaken hieromtrent is. De recentste bron is een antwoord van de minister uit 2022 dat eigenlijk niets zegt: https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 1202213069. Het zal wellicht niet meer voor deze legislatuur zijn. Men is ook bezig met de hervorming van het Strafwetboek en het Burgerlijk Wetboek, het is vanzelfsprekend dat dit soort grootschalige hervormingen van de basiswetten tijd vergt. Ik denk dat men teveel hooi op de vork genomen heeft.

Wazert
zandpaadje

Bericht door Wazert » vr 28 apr 2023, 15:04

Wat is de betekenis van de volledig groene en rode borden langs de weg?
Deze lijken de voorbije tien jaar weggehaald te zijn doch sporadisch zie ik nog één staan.
Voorbeelden:
https://www.google.be/maps/@51.0550848, ... 312!8i6656
https://www.google.be/maps/@51.0552202, ... 312!8i6656
https://www.google.be/maps/@51.3125629, ... 384!8i8192
https://www.google.be/maps/@51.3122316, ... 312!8i6656

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 02 mei 2023, 14:51

^^
Ik heb die inderdaad ook wel ooit nog opgemerkt. En mij eigenlijk nooit echt afgevraagd waarom of waarvoor die er staan. Helaas heb ik dan ook geen antwoord op uw vraag :-(
www.vanityplates.be

Ruben
woonerf

Bericht door Ruben » di 02 mei 2023, 17:12

Ik dacht dat dat iets te maken had met een wijziging van het type asfalt, geplaatst in functie van de strooidiensten. Meer details weet ik ook niet.
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op di 02 mei 2023, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quoten is niet nodig

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 09 mei 2023, 15:36

Een vergeten "geheugensteuntje": borden voor parkeren en stilstaan moeten binnenkort niet meer op oranje paaltjes staan, vrt.be, 8-5-2023

Ik vind het heel jammer dat dit verdwijnt. Ik kende de regel wél. Het is eigenlijk simpel. Een mens (ik toch) 'filter' tijdens het rijden het bordenwoud naast de weg. Alleen de relevante neem ik op. Dus bvb rond snelheid, rond gevaren op/naast de weg, ... maar in geen geval deze rond parkeren. Ik ga (in onbekend gebied) pas na het parkeren op zoek naar borden qua parkeren. De oranje palen/achterkanten helpen me daar enorm mee...

Ook de reden van verdwijnen vind ik jammer: 'veel gemeenten letten er niet meer op'. Omdat de gemeentes het beleid niet volgen schaffen we het maar af. Ik weet geen enkele regel die afgeschaft is omdat burgers die niet volgen :-(
www.vanityplates.be

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » di 09 mei 2023, 16:07

De achterkant van de borden is meestal nog wel oranje.
https://goo.gl/maps/9xqS6ydcinLrX2nv7

Tijdelijke borden zijn ook altijd oranje.
https://goo.gl/maps/cNPojzFjArENSLzz8

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » di 09 mei 2023, 16:19

Nog opvallender vond ik het gegeven dat veel mensen een parkeerboete succesvol hebben kunnen aanvechten omdat de borden niet reglementair oranje waren. Omdat de instanties hier heel wat inkomsten mee mislopen, hebben ze dit "probleem ook meteen opgelost"....

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 09 mei 2023, 19:28

De Vlamingen zijn zeker op cursus in Nederland geweest: Immers als de burger de letter of geest der wet overtreedt wordt deze keihard afgestraft, echter als de overheid zijn eigen regels niet naleeft worden die afgeschaft :shutup:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » di 09 mei 2023, 20:22

Wimpie25 schreef: di 09 mei 2023, 16:19 Nog opvallender vond ik het gegeven dat veel mensen een parkeerboete succesvol hebben kunnen aanvechten omdat de borden niet reglementair oranje waren. Omdat de instanties hier heel wat inkomsten mee mislopen, hebben ze dit "probleem ook meteen opgelost"....
Best triestig, want hier gaat het inkomstenmodel van de overheid weer maar eens boven de wettelijke status. Net zoals dubbelzijdige camera's in onzinnige zone 30's, zogezegd voor de "veiligheid".

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » di 09 mei 2023, 20:23

^^
Zo denk ik er ook over. Hoeveel keren moet een kruispunt met voorrang van rechts nog in deadlock komen te staan vooraleer het wordt afgeschaft?! :facepalm:
www.vanityplates.be

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » di 09 mei 2023, 23:05

^^ Voorrang van rechts als algemene regel zal altijd blijven, je hebt sowieso een regel nodig als er geen markering is. Het concrete gebruik van deze standaardregel is een andere zaak, daar ben ik ik het zeker mee eens dat het minder kan. Maar dat is telkens de verantwoordelijkheid van de wegbeheerder. Ik merk trouwens dat veel gemeenten wel degelijk kruispunten van rechts afschaffen en vervangen door voorrangsbanen.

Zie bv: https://www.persinfo.org/nl/nieuws/arti ... en-af/7217, https://www.hln.be/sint-niklaas/voorran ... ~a9911041/, https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230104_95484305.
Tommy schreef: di 09 mei 2023, 15:36 Persartikel:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/05/08 ... verdwijnt/

Ik vind het heel jammer dat dit verdwijnt. Ik kende de regel wél. Het is eigenlijk simpel. Een mens (ik toch) 'filter' tijdens het rijden het bordenwoud naast de weg. Alleen de relevante neem ik op. Dus bvb rond snelheid, rond gevaren op/naast de weg, ... maar in geen geval deze rond parkeren. Ik ga (in onbekend gebied) pas na het parkeren op zoek naar borden qua parkeren. De oranje palen/achterkanten helpen me daar enorm mee... -(
Dat is grappig want het was juist omgekeerd bedoeld, dat oranje palen méér opvallen dan de andere borden en mensen die het parkeerregime niet kenden dus in 1 oogopslag konden zien of er beperkingen in die straat gelden. Al was dat nut door het zonaal parkeren en gemeentelijke parkeertarieven die per verordening ingevoerd worden (vaak niet eens meer fysiek weergegeven) natuurlijk al flink geminderd.
Tommy schreef: di 09 mei 2023, 15:36
Ook de reden van verdwijnen vind ik jammer: 'veel gemeenten letten er niet meer op'. Omdat de gemeentes het beleid niet volgen schaffen we het maar af. Ik weet geen enkele regel die afgeschaft is omdat burgers die niet volgen :-(
Anderzijds: dat een boete vernietigd wordt omdat de paal niet oranje is is ook maar flauwekul. Als zulke regels enkel door handige advocaten gebruikt worden dan is het niet meer dan logisch dat men daar iets aan doet. Al had ik er ipv een regel eerder een voorschrift van gemaakt, dan kan het tenminste al niet meer misbruikt worden.

Interessant is ook dat de minister de vergelijking maakte met Brussel en Wallonië waar het al langer afgeschaft zou zijn. Weet iemand wanneer dat is gebeurd?

Trouwens: dat gemeenten deze regel zelf niet meer zouden volgen is maar een citaat van fossiel Willy Miermans (die te pas en te onpas geciteerd wordt) en niet gebaseerd op harde feiten. Want die tendens zag ik toch niet. Vrijwel altijd waren parkeerborden wel degelijk oranje. Uiteraard zullen er altijd voorbeelden zijn die regels niet volgen.
jdb2 schreef: di 09 mei 2023, 16:07 De achterkant van de borden is meestal nog wel oranje.
https://goo.gl/maps/9xqS6ydcinLrX2nv7
Dat komt wellicht omdat de bordenfabrikant alleen deze variant levert. Hetgeen ook logisch is, want het zou weinig zinvol zijn een bord te produceren dat 'tegen de regels' is.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » wo 10 mei 2023, 11:33

De regel van oranje borden is er wellicht gekomen na de hervormingen van onze wegmarkeringen eind jaren 70, begin jaren 80. Het komt ongeveer overeen met de data die kranten citeren als zijnde de invoeringsdatum van de oranje borden.

Tot die periode hadden wij een wegmarkeringssysteem dat eerder vergelijkbaar was aan het VK, zijnde dat het van toepassing zijnde parkeerregime altijd afleesbaar was aan de wegmarkeringen. Dit werd met de opkomst van fietspaden, busbanen en verkeersdrempels zo'n soep aan wegmarkeringen in allerlei kleuren, dat men het geheel vereenvoudigd heeft en een groot deel van de regelgeving inherent heeft laten afhangen van locatie, wegtype en nieuwe verkeersborden.

Die laatsten heeft men dan wellicht oranje gemaakt om de overgang te verduidelijken, maar dat gebruik is dus altijd een deel van de wetgeving gebleven. Naar mijn mening zou het toch een positieve evolutie zijn, om met de steeds toenemende hoevelheid zonale regelgeving, terug op leesbare wegmarkering over te stappen. Sommige gemeenten proberen hier zelf al oplossingen voor te introduceren.

https://www.google.com/maps/@50.8881914 ... 384!8i8192

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 12 mei 2023, 18:01

Ik heb eens uitgezocht welke wet die oranje palen oplegde, het blijkt dus het ministerieel besluit van 1976 over de plaatsingsvoorwaarden van verkeersborden te zijn. Meer bepaald artikel 11.4 van dat besluit.
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... 7))#Art.11

Dit MB 1976 werd bij de zesde staatshervorming geregionaliseerd. De verplichting werd in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in 2018 afgeschaft en in Wallonië in 2020. Nog vrij recent dus (al kon het sowieso niet voor 2014 geweest zijn want pas dan werd het MB geregionaliseerd). We weten nu dus ook wanneer het ingevoerd is (1976 dus).

Het blijft een draak van een regeling die zesde staatshervorming waarbij de plaatsingsvoorwaarden van verkeerstekens zijn geregionaliseerd maar de verkeerstekens zelf federaal gebleven zijn. Beter was alles federaal gebleven.

Km357
2x2 autosnelweg

Bericht door Km357 » vr 12 mei 2023, 19:43

^^ Qua wegcode had het zeker geholpen om het federaal te houden, nu is BE gewoon een samenraapsel van 3 "gebieden", waar men een rijbewijs kan halen om dan zonder enige info in een ander "gebied" te gaan rondrijden.

JessieJim1
zandpaadje

Bericht door JessieJim1 » ma 22 mei 2023, 10:38

Ik begrijp je punt over de wegcode en de verschillen tussen de "gebieden" in België. Het zou zeker handig zijn als er een uniforme wegcode op federaal niveau zou zijn, zodat rijbewijshouders goed geïnformeerd zijn en zonder problemen in andere delen van het land kunnen rijden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 22 mei 2023, 11:59

^^
De Wegcode is omwille van die reden dan ook een federaal document, waarin enkele regionale verschillen opgenomen zijn. België kent geen afzonderlijke wetgeving per geweest, de Verkeerswet is nog altijd een federaal iets.