Wimpie25 schreef: ↑wo 19 apr 2023, 22:58
Op de vraag waarom het bord zo'n vreemde vormgeving heeft? Het is klakkeloos overgenomen uit Frankrijk, onder het bewind van een franstalige Federale Minister voor mobiliteit.
Het geeft aan dat je weliswaar door rood mag rijden maar ook voorrang moet verlenen en er vanuit moet gaan dat wie van links komt jou niet verwacht (omdat die groen heeft), dat is juist minder duidelijk bij het Deense bord.
Hier in Brussel hebben ze die bordjes massaal op gewestwegen gehangen, is een soort manier om de stad op korte termijn fietsvriendelijker te maken (vrijliggende fietspaden aanleggen is nu eenmaal een werk van lange adem).
Je benadrukt dat het door een Franstalige minister doorgevoerd werd, taal (en cultuur) zijn wel vaker een verklaring voor waarom dingen zijn wat ze in België. Al denk ik dat het ook iets zegt over hoe veel interesse onze parlementsleden nu eigenlijk echt hebben in verkeer(sveiligheid) en wegen(bouw): blijkbaar was er niet echt debat hierover of heeft niemand gereageerd dat het bord misschien duidelijker kon (als het voor sommigen onduidelijk zou zijn).
Wimpie25 schreef: ↑wo 19 apr 2023, 10:04
Goed nieuws dat autodelen en andere vormen van (ecologische) mobiliteit nu ook aan gebruik kunnen maken van busstroken. Al ben ik wel benieuwd naar het wettelijk kader rond woon-werkverkeer en ecoverkeer.
Ik dacht dat dit via een ministerieel besluit werd geregeld, rond Antwerpen hebben de I-bussen ook zo'n bordje en staat dat ook consequent op de borden die busstroken aanduiden (bv. langs de A12/N177).
Wimpie25 schreef: ↑wo 19 apr 2023, 10:04
De middenrijbaan, een 'folieke' van voornamelijk de franstaligen. De markering komt rechstreeks uit Frankrijk, in Vlaanderen maken we al lange tijd gebruik van fietssuggestiestroken, die ook de voorkeur genieten van de Fietsersbond.
Ik wist niet dat het uit Frankrijk kwam, daar ben ik het nog maar zelden tegengekomen. Dacht altijd dat het een variant op de Nederlandse erftoegangsweg was,
zoals deze.
Ik hoop verder dat het opgelucht heeft om eens alle frustraties over onze Franstalige landgenoten er uit te gooien.
Alfa schreef: ↑wo 19 apr 2023, 11:43
Enkel als het specifiek met de genoemde borden aangeduid staat. Standaard zullen onder de nieuwe regels juist minder mensen gebruik kunnen maken van busstroken. Taxi's en schoolbussen niet meer. Ik weet niet goed waar daar het nut van is.
In de wetgeving die Wimpie citeerde staan die toch nog steeds vermeldt?