Afbeelding

Verkeersborden in België

Bespreek hier alles over wegen en verkeer in België

Moderator: Moderatoren

sven_engelen
expressweg

Re: Verkeersborden in België

Bericht door sven_engelen » ma 22 mei 2023, 12:08

^^ Tóch zie je veel verschillen tussen de gewesten. Zowel in bewegwijzering als weginrichting tot de kleine dingen zoals oranje palen bij parkeergeboden toe. Die verschillen zorgen niet bepaald voor een uniform wegbeeld. Het zou mooier zijn als die "regionale" verschillen per gewest eruit gesloopt zouden worden.
Svenlo

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 22 mei 2023, 13:09

Over oranje palen gesproken, ik wil nog even terugkomen op het volgende.
Alfa schreef: di 09 mei 2023, 23:05 Anderzijds: dat een boete vernietigd wordt omdat de paal niet oranje is is ook maar flauwekul. Als zulke regels enkel door handige advocaten gebruikt worden dan is het niet meer dan logisch dat men daar iets aan doet. Al had ik er ipv een regel eerder een voorschrift van gemaakt, dan kan het tenminste al niet meer misbruikt worden.
Ik vind het niet meer dan terecht dat een boete vernietigd wordt als zoiets nog geldige wetgeving is. De overheid doet zelf ook niet anders dan burgers buitenproportioneel straffen voor kleine overtredingen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 22 mei 2023, 13:25

^^ De oranje paal is niet de essentie van het verkeersbord. Dat een boete louter om die reden vernietigd wordt is m.i. nogal overdreven. Maar het is dus door dit soort zaken dat de regels versoepeld worden. Dat is net alsof je door het rood zou mogen rijden omdat de VRI-paal niet de juiste kleuren heeft.

sven_engelen
expressweg

Bericht door sven_engelen » ma 22 mei 2023, 13:35

^^ Valt wat voor te zeggen. Richtlijnen kun je van afwijken. Wetten niet. Als in de wet stond dat een parkeerpaal oranje moest zijn en die was dat niet dan was die paal wettelijk ongeldig. Als dat een richtlijn is maakt dat geen verschil want de essentie van het bord is duidelijk. Het was een wet waarmee de overheid zichzelf gewoon keihard mee in de arm beet.
Svenlo

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 22 mei 2023, 13:38

Recent was er een bericht van iemand die een boete kreeg omdat zijn parkeerschijf niet drietalig was.
Kan je ook zeggen dat het niet de de essentie is van de parkeerschijf, want je kan de tijd prima uitlezen zonder de tekst "Ankufstzeit" te begrijpen. Toch vindt de overheid het zelf blijkbaar wel nodig om op technicaliteiten te bestraffen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 22 mei 2023, 14:42

^^ Dat vind ik dan evenzeer een onterechte boete.

Steyn_E
autoweg

Bericht door Steyn_E » ma 22 mei 2023, 16:04

Drietalige parkeerschijf? Volgens mij staat er op de mijne helemaal geen tekst…

Archeopendra1234
verkeersader

Bericht door Archeopendra1234 » ma 22 mei 2023, 18:32

jdb2 schreef: ma 22 mei 2023, 13:38 Recent was er een bericht van iemand die een boete kreeg omdat zijn parkeerschijf niet drietalig was.
Kan je ook zeggen dat het niet de de essentie is van de parkeerschijf, want je kan de tijd prima uitlezen zonder de tekst "Ankufstzeit" te begrijpen. Toch vindt de overheid het zelf blijkbaar wel nodig om op technicaliteiten te bestraffen.
Dit was uiteraard in Mechelen, the place to be om als automobilist gepest te worden en om de haverklap belachelijke boetes te krijgen...
Zo stond ik daar eens, om mensen uit een lift te bevrijden met de firmawagen, met wsl 1 wiel binnen een tijdelijke bushalte, 20 minuten later zat een briefje onder mn ruitenwisser🤮
Laatst gewijzigd door Archeopendra1234 op ma 22 mei 2023, 19:04, 1 keer totaal gewijzigd.
*insert sarcasm here*

jdb2
verkeersader

Bericht door jdb2 » ma 22 mei 2023, 18:35

Steyn_E schreef: ma 22 mei 2023, 16:04 Drietalige parkeerschijf? Volgens mij staat er op de mijne helemaal geen tekst…
Jij mag als Nederlander wel een Nederlandse parkeerschijf gebruiken in België (en vice versa).
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/04/12 ... eerschijf/

Dat van die drie talen is een Belgische specificatie. Een Belg mag in eigen land enkel een schijf gebruiken die aan de Belgische specificatie voldoet.

Een kromme regel, maar itt de overheid heb je als burger niet de macht om kromme regels af te schaffen. Het enige wat je zelf kan doen is de overheid zelf aanpakken op andere kromme regels als oranje palen.