Klimaatverandering: mens of toch natuur ?
Moderator: Moderatoren
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
Och...met alle globalisering all around us, de proliferatie van het internet en het steeds meer vermengen van culturen op een steeds grotere schaal, zie ik het er nog wel van komen. Ik waag me echter niet aan een voorspelling wanneer, noch zal ik mijn oordeel uitspreken over de wenselijkheid van het verdwijnen van de natie-staat. Alsof het daarvóór nou zo'n pretje was...
-
- verkeersader
Back on topic (Klimaatverandering: mens of natuur?):
NOS schreef:28 Juni 2006 14:16
WRR: klimaatbeleid Kyoto is illusie
Nederland moet zich meer op de eigen belangen richten bij het klimaatbeleid en meer doen aan de bescherming tegen overstromingen. Dat schrijft de WRR, de adviesraad van de regering.
Volgens de WRR zijn de internationale afspraken in het Kyoto-verdrag een illusie omdat grote landen als Amerika niet meedoen. Nederland kan zich beter richten op goed waterbeheer.
Ons land doet genoeg aan het beperken van de uitstoot van broeikasgassen. Het heeft het geen zin daar in ons eentje nog meer werk van te maken. Daarvoor is de uitstoot van CO2 buiten Europa te groot, oordeelt de WRR.
Eerst verdwijnt de waarheid, dan de wil om die te kennen.
-
- 4x5 autosnelweg
Tsja, allemaal eigenbelang. Allemaal naar de eigen situatie kijken, waar een globale aanpak beter zou zijn.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
//Off topic
Ik vind de 1% doctrine eerlijk gezegd nog erger in de Verenigde Staten.
Wanneer er 1 % kans is op een terreur aanslag, dan moet beleid zo vormgegeven worden alsof de aanslag zeker is gepleegd te zullen worden.
Dat is pas ondoelmatig met je geld omgaan (en met wat softere begrippen als rechtsstaat en waardigheid van een democratie. Dingen die ik persoonlijk heel erg belangrijk vind, maar die nogal "uit de mode" zijn geraakt).
Ik vind de 1% doctrine eerlijk gezegd nog erger in de Verenigde Staten.
Wanneer er 1 % kans is op een terreur aanslag, dan moet beleid zo vormgegeven worden alsof de aanslag zeker is gepleegd te zullen worden.
Dat is pas ondoelmatig met je geld omgaan (en met wat softere begrippen als rechtsstaat en waardigheid van een democratie. Dingen die ik persoonlijk heel erg belangrijk vind, maar die nogal "uit de mode" zijn geraakt).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg
Eindelijk een officiële instantie die Kyoto ten grave draagt, en terecht stelt dat we met besteding van dezelfde middelen in minder ontwikkelde landen méér kunnen doen aan emissiereductie dan met nevalstaren naar de al behorolijk schone technieken in eigen land.NRC Handelsblad (28-6-2006) schreef:Klimaatbeleid moet realistischer
Het Nederlandse klimaatbeleid is te veel gericht op het schoonvegen van het eigen straatje. Steun aan vervuilende landen is beter, vindt de WRR.
De Wetenschappenlijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) is „bezorgd" over het Nederlandse klimaatbeleid. Dat beleid is niet realistisch genoeg, zo stelt de raad in een vanmiddag hi Den Haag gepresenteerd advies Klimaatstrategie - tussen ambitie en realisme.
Het advies is een steun in de rug voor beleidsmakers, onder wie staatssecretaris Van Geel (Milieu, CDA), die vaak worden beticht van te veel nuchterheid en te weinig idealisme by het streven om de uitstoot van broeikasgassen te reduceren. In Kyoto werd in 1997 besloten de CO2.uitstoot met gemiddeld 5 procent te verminderen ten opzichte van het ijkjaar 1990. Het streven van de Europese Unie is om de opwarming van de aarde in het jaar 2100 beperkt te hebben tot twee graden Celsius boven het preindustriele niveau.
Het Nederlandse klimaatbeleid moet geen „illusiepolitiek" worden, waarschuwt de WRR. Wie effectief mondiaal klimaatbeleid wil voeren, moet uitgaan van een „nuchtere beoordeling van belangen en beleidsprioriteiten van alle landen en bovenal van een beperkt aantal grote vervuilers met andere voorkeuren dan de EU en zeker Nederland", aldus de raad. Wie op dit feit wijst, wordt in Nederland vaak gezien als een „spelbreker", aldus het advies. Nederland wil soms „dan maar niet wereldwijd" ambities nastreven, in plaats van onwillige landen helpen. Helaas, stelt de WRR. Immers: „De probleemoplossing moet centraal staan, niet het schoonvegen van het eigen straatje." Er zitten in het Nederlandse klimaatbeleid enkele weeffouten, stelt de raad. Het grootste misverstand is wellicht de „vuistregel" van de afgelopen jaren dat de helft van de reductie aan broeikasgassen wordt behalen door binnenlandse maatregelen. Die vuistregel zet Nederland „op het verkeerde spoor", aldus de raad.
Zo is een van de argumenten voor de invoering van rekeningrijden dat de beperking van autoverkeer bijdraagt aan reductie van broeikasgassen.
Zo'n maatregel wordt „verantwoordelijk" gevonden. Sterker nog: dat de andere helft van de reductie mag worden bereikt door mee te betalen aan buitenlandse projecten, wordt soms hypocriet gevonden. Maar het ligt anders, meent de raad. Mondiaal gezien is het veel efficiënter om mee te betalen aan schone technologie in minder ontwikkelde landen dan om alle inspanning te richten op nog slimmere technologie voor de al relatief efficiënte binnenlandse markt.
Neem het Clean Development Mechanism (CDM). Dat houdt in dat het ene land meebetaalt voor bijvoorbeeld de ombouw van een ouderwetse kolencentrale in een gasgestookte centrale en als beloning daarvoor de daarmee bereikte reductie van broeikasgassen op het eigen conto mag schrijven. Die manier van werken moet niet beschouwd worden als afkoop, een verwerpelijke methode om met wat extra geld in het buitenland de nagelaten binnenlandse klimaatverplichting na te komen, aldus de Raad, maar juist als „interessante" maatregel om de mondiale doelstellingen te halen. Nederland moet niet samen met een klein aantal andere overtuigde landen de rest van de wereld een norm voorhouden waarover keihard moet worden onderhandeld met alle risico's op mislukking van dien. Nee, we zouden juist moeten uitgaan van de opvattingen en de gewoonten in landen als de VS, China en India, en andere landen helpen met schonere technieken.
Als voorbeeld noemt de Raad kernenergie. „Kernenergie wordt niet overal vies gevonden", aldus de Raad. „Alleen in de EU en enigszins in de VS staat kernenergie onder druk. Elders wordt kernenergie in meer of mindere mate bevorderd." De raad verwacht niet dat kernenergie erg populair zal worden, vooral omdat de investeringskosten erg hoog zijn. Maar als kernenergie mondiaal gezien als methode om zowel voldoende energie te kunnen opwekken als de opwarming van de aarde te beperken, dan zou deze inspanning „moeten worden gehonoreerd".
Nederland moet zijn klimaatbeleid verbinden met ontwikkelingswerk, meent de Raad. Vooral door het genoemde Clean Development Mechanism (CDM). Nederland moet zich daarbij niet te veel richten op nog te dure alternatieve energiebronnen zoals zonne- en windenergie, maar eerder aansluiten op wat gebruikelijk is in een dozijn koleneconomieën met ongeveer tweederde van de wereldbevolking. Nederland moet vooral helpen om de kolencentrales in deze landen schoner te maken. Met kolenvergassing, het afvangen en opslaan van CO2. En verder moet Nederland inzetten op het afremmen van de ontbossing, het stimuleren van bosaanplant en op het verminderen van de uitstoot van methaan, ook een broeikasgas.
Beter dan met een kleine groep landen alle heil te blijven verwachten van een emtssieplafond, zoals onder het Kyoto-protocol, is het om naast een beperkt emissieplafond mee te werken aan een „actieve internationale diplomatie die een schakel vormt tussen de ver uiteen liggende grote partijen" om te komen tot „veelkleurige flexibiliteit". Want waarin kan een klein land groot zijn? „De macht van een klein land ligt in het sleuren, zeuren en opbeuren met frisse initiatieven." Intussen moet Nederland zich nog krachtiger dan nu aanpassen aan een klimaatverandering die hoe dan ook zal komen. De WRR signaleert dat het zich wapenen tegen klimaatverandering nogal eens wordt beschouwd als een nederlaag in de strijd om de klimaatverandering tegen te houden door het beperken van emissies van broeikasgassen. „Ten onrechte", aldus het advies. Nederland moet veel meer ruimte reserveren voor het bergen van overtollig water, en vooral bouwen op plaatsen waar geen overstromingen kunnen worden verwacht. Dat is geen nederlaag in de strijd tegen klimaatverandering, aldus de raad, maar een aantrekkelijke strategie omdat Nederlanders daarvoor méér begrip kunnen opbrengen dan voor beperken van emissies. „Aanpassing, waar mogelijk en niet te duur of ontwrichtend, is lokaal aantrekkelijk, omdat de vruchten van de lokale inspanning ook lokaal worden genoten, terwijl dat bij emissiereductie slechts in geringe mate het geval is."
Het klimaatrapport van de WRR is te vinden op de site http://www.wrr.nl
-
- Moderator
Landen zoals China en India ja, waar de groei van de economie op volle toeren draait, maar nog heel veel industrie uit de jaren 50 of ouder stamt, wat veel milieuonvriendelijker is, dan de Westerse industrieën, die aan zeer strenge normen moeten voldoen.
Er wordt vaak gewezen naar Amerika, maar volgens mij bevindt zich het echte probleem zich in de oude industrieën van Rusland, China en India.
Er wordt vaak gewezen naar Amerika, maar volgens mij bevindt zich het echte probleem zich in de oude industrieën van Rusland, China en India.
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
De VS is naar verhouding de grootste vervuiler. China, India en Rusland waren niet de vervuilers, maar worden dat straks wel. Als de olie tegen die tijd nog betaalbaar is...
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Nog veel te voorzichtig, maar het begin is er tenminste: er mag weer over kernenergie worden gesproken. En of het nu populair is/wordt of niet, ik ben van mening dat Nederland er noodgedwongen tóch een keertje aan zal moeten. Het wordt tijd om het publiek eens goed voor te lichten over kernenergie en de drogredenen waarmee velen paniek gezaaid hebben over de gevaren van kernenergie te ontmaskeren.Elders wordt kernenergie in meer of mindere mate bevorderd." De raad verwacht niet dat kernenergie erg populair zal worden, vooral omdat de investeringskosten erg hoog zijn. Maar als kernenergie mondiaal gezien als methode om zowel voldoende energie te kunnen opwekken als de opwarming van de aarde te beperken, dan zou deze inspanning „moeten worden gehonoreerd".
Onbegrijpelijk dat zo'n schone en veilige energiebron jarenlang tegengehouden is.
-
- 4x5 autosnelweg
Simpel: Omdat bij een calamiteit de gevolgen vele malen groter (zo niet catastrofaal) zijn dan bv. een brand in een kolencentrale. Ook beangstigt het de bevolking dat he bv. wel kolenstof kunt zien , maar als een kerncentrale lekt dat je daar niks van merkt. Tenzij je een geigerteller hebt, maar het overgrote deel van de bevolking heeft dat niet.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- verkeersader
Dergelijke calamiteiten zijn met de huidige stand van de techniek vrijwel uit te sluiten (eens in de -tig duizend jaar of zo). Tja, je kunt dat risico niet willen nemen, maar als je moet wachten totdat iets 100 procent veilig is, dan kun je net zo goed besluiten om nooit meer in een vliegtuig, trein etc. te stappen. En dat kan straks niet eens meer als alle olie en gas is opgebruikt en de nu voor handen zijnde alternatieven niet gebruikt worden.
-
- 4x5 autosnelweg
Het is wel goed voor het fileprobleem, zonder gas. En daarnaast: Er zijn nog nog geen auto's die rijden op kernenergie, dus er ontstaat hoe-dan-ook een probleem. En gezien de groei in Azië zal dat probleem steeds sneller dichterbij komen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- expressweg
-
- verkeersader
Precies. Dus om voldoende tijd te hebben om voor bijv. auto's alternatieve brandstoffen te ontwikkelen moet er massaal overgeschakeld worden op kernenergie. De bestaande olie- en gascentrales moeten dan m.i. zo snel mogelijk gesloten worden omdat anders de huidige voorraad fossiele brandstoffen nog veel sneller uitgeput zal zijn. Maar ik vraag me af of daar nog voldoende tijd voor is.Palance schreef:En gezien de groei in Azië zal dat probleem steeds sneller dichterbij komen.
-
- verkeersader
Alargule schreef:Twee woorden die de publieke opinie mbt kernenergie verklaren: Sheffield en Tchernobyl. En dat terwijl er in Frankrijk vele centrales al jaren zonder problemen draaien.
Kerncentrales van een oud en achterhaald type. Het is bijna onmogelijk dat nieuwe centrales dat soort problemen krijgen als deze centrales kregen (zeker niet zoals in Tchernobyl).Chris schreef:Three Mile Island, Chelyabinsk
Gezien de import van energie heeft Nederland heeft in feite al 3 extra kerncentrales. Ze staan alleen in Frankrijk...
-
- 4x5 autosnelweg
Tijd zat. Maar ik denk niet dat de oliemaatschappijen mee willen werken. Ik weet wel zeker eigenlijk.overdrive schreef:Precies. Dus om voldoende tijd te hebben om voor bijv. auto's alternatieve brandstoffen te ontwikkelen moet er massaal overgeschakeld worden op kernenergie. De bestaande olie- en gascentrales moeten dan m.i. zo snel mogelijk gesloten worden omdat anders de huidige voorraad fossiele brandstoffen nog veel sneller uitgeput zal zijn. Maar ik vraag me af of daar nog voldoende tijd voor is.Palance schreef:En gezien de groei in Azië zal dat probleem steeds sneller dichterbij komen.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
Het is alleen buitengewoon arrogant om te veronderstellen dat Nederland altijd zijn zaakjes goed op orde zou hebben. Kijk eens op deze website: http://www.zero-meridean.com/ramp_sel.htmlTsjernobyl is een slecht voorbeeld. Slechte leiding + zwijgzaamheid van de Sovjetunie heeft voor deze ramp gezorgt
Hier wordt een overzicht gegeven van de grootste rampen die ons land getroffen hebben. Als je kijkt wat voor blunders er soms zijn gemaakt, en hoe informatie onder de pet is gehouden, dan doen we het bepaald niet "beter" dan de Sovjet Unie in die tijd.
Ook moet bedacht worden dat een kerncentrale terrorisme-bestendig moet zijn...
-
- verkeersader
Dat valt zwaar tegen hoor. 'Peak Oil' staat nog altijd voor 2008 - of er moeten razendsnel een aantal zeer grote nieuwe (economisch rendabele) bronnen worden gevonden.Palance schreef:Tijd zat.
Uiteindelijk snijden de oliemaatschappijen zichzelf in de vingers als ze niet willen meewerken. Een dergelijk korte-termijndenken lijkt me zelfs nogal dom - of de heren captains of industry kijken ook niet verder dan hun eigen portemonnee lang is.
-
- verkeersader
Maar geen rampen met energiecentralesVinny schreef: Het is alleen buitengewoon arrogant om te veronderstellen dat Nederland altijd zijn zaakjes goed op orde zou hebben. Kijk eens op deze website: http://www.zero-meridean.com/ramp_sel.html
Hier wordt een overzicht gegeven van de grootste rampen die ons land getroffen hebben.

Dit meen je toch zeker niet?? De Sovjet Unie was niet alleen politiek maar ook maatschappelijk/technologisch één van de onveiligste landen ter wereld. De meeste rampen werden echter ontkend c.q. doodgezwegen.Als je kijkt wat voor blunders er soms zijn gemaakt, en hoe informatie onder de pet is gehouden, dan doen we het bepaald niet "beter" dan de Sovjet Unie in die tijd.
Ook moet bedacht worden dat een kerncentrale terrorisme-bestendig moet zijn...
Kerncentrales (vooral nieuwe) zijn zo'n beetje de beste terrorisme-bestendige gebouwen die er zijn (en dat moet ook wel). Ze kunnen zelfs de impact van een neerstortend verkeersvliegtuig weerstaan. Natuurlijk is er ook nog zoiets als interne veiligheid, dat is dan misschien de zwakste schakel in het geheel. Maar je kunt de hele maatschappij en het voortbestaan van de energievoorziening niet totaal ophangen aan het risico van een eventuele aanslag.
-
- 4x5 autosnelweg
Overdrive, je mist geheel mijn punt. Ik zeg dat de sovjet-unie niet het monopolie bezit m.b.t wanbeleid aangaande calamiteiten. Ook Nederland kan er wat van. Het doet dan niet ter zake of het een "ramp" of "ongeluk" is (een ramp is een ongeluk met meerdere doden volgens mij). 
Dit toont precies aan wat ik bedoel. Het complex te laten voldoen aan de 'eisen' kost weer eens teveel geld of moeite of prestige-van-de-minister, dus we maken maar een Koninklijk Besluit zodat het toch kan. Van dit soort zaken wordt ik dus misselijk. Ik vind het een regelrechte schande. Het is spelen met mensenlevens met autoristatie van de overheid.Website schreef:Toen ook een 3e brandweer controle nog steeds tekortkomingen vaststelde, en de Minister van Justitie zich hierover niet al te druk wenste te maken, trok de gemeente Haarlemmermeer uiteindelijk de gebruikervergunning in en gaf het bevel het complex per 6 december te sluiten. Het Ministerie heeft dit besluit echter per Koninklijk Besluit vernietigd.

-
- 4x5 autosnelweg
-
- expressweg
-
- 4x5 autosnelweg
... maar niet weten waar de koster hangt.
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 4x5 autosnelweg
BN De Stem (1-7-2006) schreef:Luchtvervuiling bij wegen blijft beperkt
WERKENDAM – De luchtverontreiniging langs de wegen in de gemeente Werkendam blijft vrijwel overal binnen de normen. En waar de norm wordt overschreden, zijn geen maatregelen nodig.
Dat blijkt uit een rapport van de Regionale Milieudienst West-Brabant. Eenmaal in de drie jaar moeten de plaatsen waar burgers ‘naar redelijke verwachting’ (in)direct kunnen worden blootgesteld aan luchtverontreiniging, op een rij worden gezet. Er wordt speciaal gelet op stikstofdioxide, zwevende deeltjes, koolmonoxide en benzeen.
Het onderzoek heeft geen knelpunten opgeleverd. Als het gaat om wegen van de gemeente en de provincie, blijkt dat overal wordt voldaan aan de normen.
Er is één uitzondering: de grenswaarde voor het jaargemiddelde voor stikstofdioxide wordt langs de Dijkgraaf den Dekkerweg in Werkendam overschreden. Maar de vervuiling blijft wel onder de zogeheten plandrempel voor dat jaargemiddelde, zodat geen maatregelen nodig zijn.
Voor de A27 geldt een soortgelijk verhaal als voor de Dijkgraaf den Dekkerweg: bepaalde maximale concentraties stikstofdioxide worden overschreden maar dat blijft onder de drempelwaarde.
Het onderzoek is uitgevoerd langs de wegen waar de meeste auto’s rijden. Naast de A27 en de Dijkgraaf den Dekkerweg zijn dat onder meer de Borcharenweg en de Sportlaan in Werkendam, de Rijksweg in Nieuwendijk, de Jachtsloot in Hank, de Rijksstraatweg, de Tol, het Zandpad en de Zevenbanscheweg in Sleeuwijk en de Provincialeweg tussen Hank en Dussen.
Het meten van de luchtkwaliteit is belangrijk voor de gezondheid van de mens. Via de luchtwegen staan mensen bloot aan stoffen die de lucht verontreinigen; via de longblaasjes kunnen ze in het bloed terechtkomen. Dat kan weer leiden tot bloedklontering, vaatvernauwing of een verhoogde hartslag.