Ds79m schreef: ↑di 01 nov 2022, 22:42
Het punt is ook dat veel mensen het idee hebben dat er vooral over in plaats van met ze gepraat wordt, en die constateren dat subsidies vooral de beter gefortuneerde groeperingen in de maatschappij gaan, zoals elektrische rijders of handige zakenmannetjes die iets met verduurzaming doen. Zolang dat patroon niet doorbroken wordt, waarin OSM er prima uitkomt, en Jan-met-de-korte-Achternaam niet, gaat er ook niets groots veranderen.
Ik merk vooral dat eerste als een belangrijke hindernis voor mensen die wel willen verduurzamen, waarvan een gedeelte de middelen heeft en een gedeelte niet.
Voor de energietransitie mocht ik meedoen met de 'burgerparticipatie', al vanaf dag 1 haakten mensen af toen bleek dat er tussen burgers onderling gediscussieerd mocht worden over 5 gestuurde stellingen. Transitie warmte: idem ditto. Bij de klimaattafels zit er geen burgervertegerwoording en geen technisch expert aan tafel. Met de weerstand die dat oproept, verbaas ik me niet dat we het 2030 doel niet gaan halen. En wat is de oplossing volgens de politiek: minder ruimte geven aan bezwaarprocedures.
Ik zie subsidie technisch ook vreemde effecten;
Zo zou ik binnen nu en een aantal maanden mijn auto willen vervangen. Dat een volledige elektrische auto tekortkomingen heeft qua accudegradatie (over lange tijd en zeer veel cycli) en significant minder bereik voor mijn usecase: 95% snelwegkilometers, dat is geen probleem aangezien de impact van verbrandingsmotor op de omgeving en het klimaat niet volledig in die prijs verwerkt zit (~1,5m3 benzine op jaarbasis).
Maar waar zakelijke rijders (en laten de gefortuneerden nu ook vaak constructies hebben dat ze in deze groep vallen), nog altijd een komt deze groep in aanmerking voor de MIA/VAMIL en nog steeds geldt een bijtelling van 16% voor de eerste 35k EUR (ook voor auto's die 50k of meer kosten al betaal je daar 22% over).
Voor iemand zoals ik die prive als woon-werk 100km (waarvan 95% snelweg) rijd is er voor nieuwe elektrische autos alleen een aanschafsubsidie beschikbaar van ~2950EUR met een cataloguswaarde tot max 45k EUR, daarboven is het gelijk 0 (en 2k EUR voor gebruikt). Als je er 1 (en in de nabije toekomst) mogelijk 2 kinderzitjes in moet kunnen monteren en ook nog wat bagage ruimte over wilt houden dan koop je een Chinese auto, zeker geen Tesla, ID-reeks, Volvo, Polestar, daar krijg je niet eens subsidie voor.