[FOTO][E] Rondweg Barcelona - Vila-Seca (AP-7/A-7)

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

[FOTO][E] Rondweg Barcelona - Vila-Seca (AP-7/A-7)

Bericht door Snelwegfreak » di 19 jul 2011, 12:18

Zo, gisteren aangekomen in Barcelona, op het vliegveld. Opgepikt door mijn vader die er al twee weken was. Ik had gevraagd om het fototoestel mee te nemen en gelukkig was hij het niet vergeten :top:

Info: Fotoserie die ik nog niet had. Vanaf vliegveld van Barcelona over de ringweg, over de A-2 en vervolgens via de AP-7 in zuidelijke richting. Daarna bij afrit 32 eraf en dan via de tolvrije A-7 richting de camping. Serie stopt vlak voor Cambrils, omdat ik het stuk daarna al meerdere keren gefotografeerd heb.

Klik hier!
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg

Re: [FOTO][E] Rondweg Barcelona - Vila-Seca (AP-7/A-7)

Bericht door nederland24 » di 19 jul 2011, 18:52

Grappig dat ze op de tolwegen een ander soort afritnummeringssysteem gebruiken als op de tolvrije snelwegen. Fijne vakantie hopelijk. Ik hoop dat je het droog houdt. 8-)

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 23 jul 2011, 0:05

Dank je! ;)
Ja op de Autopista's lijkt men gewoon een standaard afritnummering te hanteren (1, 2, 3,..) terwijl op de Autovia's de afritten aan de kilometerstand worden gekoppeld. Dat laatste is oveigens best apart, maar tegelijkertijd ook wel handig omdat je precies weer hoeveel kilometer het nog is tot jouw afrit.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2011, 3:03

^^ Zo apart is dat nou ook weer niet... In Oostenrijk en de VS wordt dat systeem ook gehanteerd. Ook in andere landen komt het wel voor. Het werkt overigens alleen maar als de kilometertelling geen rare sprongen maakt, zoals in Nederland dikwijls gebeurt.

Ook in Spanje zijn er legio uitzonderingen, zo is het Baskische deel van de A-15 een tolvrije Autopista en geen Autovía, maar wordt er wel een afritnummering naar kilometers gehanteerd, terwijl op de eveneens tolvrije Autopista A-8 door San Sebastián/Donostia de gewone opeenvolgende afritnummering wordt gebruikt. De tolplichtige Autopista AP-15 in Navarra, van Tudela naar Irurtzun, heeft dan wel weer afritnummering op basis van de kilometers. Provinciale Autopista's, zoals de C-32 van El Vendrell via Barcelona naar Blanes, hebben doorgaans ook afritnummering op basis van kilometers, ook al is (in dit voorbeeld) de C-32 een tolplichtige Autopista.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 23 jul 2011, 9:32

De wegen waar de afritnummers oplopend zijn, zijn vrijwel allemaal de oudere snelwegen van het land. Vermoedelijk zijn ze pas later overgestapt op een systeem met afslagnummers op basis van kilometrering en hebben ze nooit de moeite genomen om de andere wegen te hernummeren naar een kilometersysteem.
Laatst gewijzigd door Willem op za 23 jul 2011, 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2011, 18:37

^^ Zou kunnen. Nieuwere (tol)snelwegen als de AP-36, AP-41, de AP-61, de Radiales rond Madrid (R-2, R-3, R4 en R-5) en opvallend: het Andalusische deel van de AP-7 hebben inderdaad ook een op kilometers gebaseerde afritnummering. Dan zal het inderdaad een handvol voornamelijk oudere Autopista's zijn die destijds al Autopista waren, die een gewone afritnummering hebben: de AP-1 tussen Miranda en Burgos (maar niet in Baskenland), AP-2, AP-4, AP-7 tussen de Franse grens en (vlak voor) Alicante, AP-68 en de A-8 tussen Irún en Eibar: de weg is tolweg tot Bilbao, maar bij Eibar wisselt vreemd genoeg het afritnummeringssysteem, dat terwijl de A-8 volgens mij al zo bestond toen de afritnummering werd ingevoerd. Het zal dan misschien aan de provinciegrens liggen: het deel van de A-8 met de gewone afritnummering is het deel dat in Gipuzkoa ligt, bij Eibar is ook de grens met Vizcaya.

De AP-66 is bij mijn weten ook een oudere snelweg, maar die heeft gek genoeg weer een op kilometers gebaseerde afritnummering. Op oudere kaarten uit de jaren '90 heb ik op de AP-6 ook gewone afritnummering gezien, maar dat is blijkbaar aangepast: ook daar is het nu op kilometers gebaseerd. Dit zijn relatief korte delen tolplichtige snelwegen die een tolvrije Autovía onderbreken en waar de kilometrering gewoon integraal doorloopt, dus dan is het op zich wel logisch.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 23 jul 2011, 19:16

Persoonlijk vind ik een afrittensysteem op basis van kilometerring in Spanje niet echt handig. Volgens mij krijg je op sommige plekken dan verschrikkelijk hoge afritnummers.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2011, 19:23

^^ Ja, of tweemaal dezelfde nummers op dezelfde weg, dat kan natuurlijk ook...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 23 jul 2011, 19:24

Dat gebeurd slechts heel incidenteel op wegen die meer dan 1.000 kilometer lang zijn. Volgens mij is de A-7 de enige weg met 4-cijferige afritnummers. In de Verenigde Staten hebben ze ook afritnummers naar afstand, maar daar resetten ze na elke staatsgrens, en de hoogste nummers gaan tot circa 880 (mijl). In Maleisië hebben ze ook 4-cijferige afritnummers, maar dat komt omdat de eerste twee cijfers het wegnummer aangegeven. Afrit 22 van de E11 wordt dan afrit 1122.

Overigens is afritnummering naar afstand ook in Europa niet zeer ongebruikelijk. Tsjechië, Slowakije, Oostenrijk en Hongarije hebben het ook, en ik denk dat Polen er ook naar neigt.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » za 23 jul 2011, 19:27

^^Opzich is het systeem niet slecht, maar in die landen zijn snelwegen nooit langer dan 500km. Ik hoop dat Polen hetzelfde systeem invoert als Duitsland.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2011, 19:53

Chris schreef:Dat gebeurd slechts heel incidenteel op wegen die meer dan 1.000 kilometer lang zijn. Volgens mij is de A-7 de enige weg met 4-cijferige afritnummers.
De afritnummering van de A-7 begint bij Algeciras ergens in de 100 en loopt even tot voorbij Murcia. Daarna (verrassend) aflopende gewone nummering naar de AP-7. De nummering vanaf Algeciras wordt bij Xàtiva weer hervat, maar wordt bij Valencia weer onderbroken door richting noorden aflopende nummering (vermoedelijk gebaseerd op de kilometrering van de AP-7 vanaf Franse grens). Bij Sagunto zit een deel van de A-7 met naar het noorden aflopende nummering vanaf ongeveer 300. Op het deel vanaf L'Hospitalet de l'Infant komt de Algeciras-nummering weer terug en komen inderdaad de afritnummers boven de 1000, met als hoogste (volgens Google Maps) 1160 bij Tarragona. Bij Martorell zit het laatste stukje A-7, als shortcut van de AP-7 naar de A-2. Voor zover er hier afritnummering is lijkt die gebaseerd te zijn op de kilometrering van de A-2.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » za 23 jul 2011, 20:56

Coen Tunnel schreef:Op het deel vanaf L'Hospitalet de l'Infant komt de Algeciras-nummering weer terug en komen inderdaad de afritnummers boven de 1000, met als hoogste (volgens Google Maps) 1160 bij Tarragona
Dat is dus te zien in deze serie. Het is 1168:

Afbeelding