Afbeelding

[E] Madrid: M30

Plaats om over de Europese snelwegen buiten Nederland, België, Duitsland en Frankrijk te discussiëren.
Discussions on motorways in Europe

Moderator: Moderatoren

Alain
expressweg

[E] Madrid: M30

Bericht door Alain » wo 21 sep 2005, 23:58

De M30, de binnenste ringweg van Madrid, wordt momenteel grotendeels ondergronds gelegd. Dit megaproject wordt summier op deze site besproken:

http://www.roadtraffic-technology.com/p ... 30_madrid/

Deze thread op skyscrapercity bespreekt het project veel uitgebreider. Mijn Spaans is slecht, maar plaatjes zeggen meer dan duizend woorden. Meest opvallend is wel, dat de snelweg onder andere in tunnelbakken onder een oude brug bij het centrum wordt aangelegd. Stel je de doorgetrokken A2 eens voor onder de Dam... :shock: (okee, 'wij' hebben de noord-zuid. Maar da's een metrolijn, geen snelweg...;)).

Quattro
verkeersader

Bericht door Quattro » do 22 sep 2005, 0:02

:shock: :shock: :shock: En Madrid is al zo'n snelweg paradijs :shock: :shock: :shock:

Rene
4x5 autosnelweg

Re: [E] Madrid: M30

Bericht door Rene » do 22 sep 2005, 0:12

Alargule schreef:(okee, 'wij' hebben de noord-zuid. Maar da's een metrolijn, geen snelweg...;)).
Conclusie: Madrilenen zijn slimmer dan Amsterdammers :twisted:

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 22 sep 2005, 0:23

Hmmm...als ze elke kilometer gigantische parkeergarages aanleggen: ja. ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 0:37

Niet helemaal, de Noord Zuidlijn ligt in een boortunnel, dus dat betekent tussen de RAI en het Centraal station HELEMAAL GEEN AANSLUITING kan worden gerealiseerd. Ja dan heeft een snelweg ABSOLUUT geen zin :!:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alain
expressweg

Bericht door Alain » do 22 sep 2005, 0:48

Mwah. Mijn moeder zei altijd: "'Kan niet' ligt op het kerkhof, 'wil niet' ligt ernaast". Wat ze er precies mee bedoelde - daar ben ik tot op de dag van vandaag nog niet helemaal uit, maar als ik er mijn interpretatieve swing aan mag geven, dan betekent dat dus dat alles mogelijk is - zolang je maar wilt. Geheel doordrongen van de naïviteit van die gedachte, denk ik dat er met wat hééééééél duur kunst- en graafwerk vast wel een aansluiting valt te realiseren tussen de boortunnel en - zeg - de s100. Maar goed, ik ben noch een verkeers-, noch een stedenbouw-, noch een civieltechnisch bouwkundige. Dus dat laat ik graag aan jullie over...;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 22 sep 2005, 0:56

Ten eerste mogen er in Nederland geen aansluitingen worden gerealiseerd in overkluizingen die langer zijn dan 80 meter ("Ja dat doen ze in het Buitenland; maar dat betekend nog niet dat wij dat ook ineens moeten gaan doen" om maar eens een zeker iemand van Rijkswaterstaat Limburg te citeren). In de tweede plaats moeten boortunnels nogal diep de grond in, om in de waterondoordringbare laag te kunnen boren. Het zal dan ook technisch vrij lastig zijn om dan alsnog allerlei invoegende verbindingswegen te realiseren (die dus in feite losse 'polders' worden). Dan heb ik het nog over de palen waar de huizen in Amsterdam op staan. Die kun je niet zomaar even 'doorknippen'; bovendien vervalt dan de hele toegevoegde waarde van boren. Dan kun je net zo goed een open tunnelbak aanleggen. Tot slot is het gewoon schreeuwend duur en je bereikt er vrijwel niets mee. Die verbindingswegen moeten wegens een bepaald hellingspercentage best wel lang worden en moeten ook nog eens op een 'logische' plek op de stedelijke ontsluitingswegen (een van de s routes) uit komen.

Zelf zie ik wel wat in (gedeeltelijke) inprikkers, a la Piet Heintunnel. Dan moet nog wel de centrumring (s 100) verbreed worden naar 2x2; maar dat is in principe wel mogelijk. Verder vind ik het erg zonde dat bijvoorbeeld de Wiboutstraat niet gewoon helemaal ongelijkvloers is uitgevoerd.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

praatpaal
autoweg

Bericht door praatpaal » vr 23 sep 2005, 22:08

Op infrastructureel gebied stelt alles in NL ook geen fluit meer voor. Alleen zal ik dit misschien ook niet moeten willen vergelijken.

Over onze hoofdstad, Amsterdam, gesproken
Ik zie bij dee wel iets in het aanleggen van een insteekautowegtunnel (2x1/2x2) van de verlengde A2 (watergraafsmeer) met trace tot aan de huidige IJtunnel. Deze aangelegd aan de linkeroever van de Amstel, vanwege de metrobuis aan de rechteroever. In de tunnel zouden afslagen mogelijk moeten zijn. Dit kan een stedelijke ader vormen voor het verkeersprobleem. verder zie ik graag de Gooiseweg, de verlengde A1 (vanaf daar gewoon S???) en vanaf het westen bij Sloterdijk richting het centrum een verbinding.
wie op de wegenwacht, wacht het langst

Alain
expressweg

Bericht door Alain » vr 23 sep 2005, 22:59

? Je haalt allerlei wegnummers door elkaar. De weg die bij Watergraafsmeer eindigt is de A1, niet de A2; maar ws. bedoel je knp. Amstel. Een dergelijke tunnelweg zal wel erg duur worden, en ik vraag me ook af of het bouwen met caissons iets is waar Amsterdam na het Oostlijndebacle nog op zit te wachten.
Volgens mij is knp. Watergraafsmeer berekend op een eventuele doortrekking naar de Zuiderzeeweg. Ik denk echter niet dat zo'n weg er op korte termijn komt, met de huidige Piet Heintunnel bereikbaar via een afslag een paar honderd meter verderop.

Wouter
dorpsstraat

Bericht door Wouter » ma 26 sep 2005, 21:18

Volgensmij lopen al die wegen dwars door het centrum totaal vast, als de breedte maar 1 of 2 rijstroken per richting is. Volgensmij moeten er dan minstens 3 of 4 per richting worden gebouwd. Maar wat me dan eigenlijk beter lijkt is iets van een transferium en nog meer metro of tramlijnen. Wanneer er een soort van halve autosnelweg dwars door de stad gaat kan dit alleen maar tot sluipverkeer lijden dat geen omweg wil maken. Zie bijvoorbeeld de A6 en A7 dwars door Lyon. Ik ben er nooit geweest, maar ik weet wel dat het daar geen pretje is om te rijden. ;) Stel je voor dat er zo iets dwars door Amsterdam zou worden aangelegd...