Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen
Moderator: Moderatoren
-
- autoweg
Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

-
- Forumbeheerder
Ook leuk om te zien zijn natuurlijk de Japanse spoorwegovergangen. In Japan is het gebruikelijk om ook de richting waarvan de trein komt te laten zien.
Link
Link
^ Naar het schijnt is deze overweg nabij het station Asakusa in Tokyo in de ochtendspits slechts zo'n 2 minuten in het uur geopend. Men is inmiddels bezig met het bouwen van een ongelijksvloerse overgang.
[youtube]ZjOXl8AoaR0?[/youtube]
^ Compleet met de voor Japan kenmerkende bloesem.
Link
Link
^ Naar het schijnt is deze overweg nabij het station Asakusa in Tokyo in de ochtendspits slechts zo'n 2 minuten in het uur geopend. Men is inmiddels bezig met het bouwen van een ongelijksvloerse overgang.
[youtube]ZjOXl8AoaR0?[/youtube]
^ Compleet met de voor Japan kenmerkende bloesem.
-
- 2x3 autosnelweg
Google Streetview is hier ook geweest. Vanzelfsprekend moesten zij ook wachtenMark schreef:^ Naar het schijnt is deze overweg (...) in de ochtendspits slechts zo'n 2 minuten in het uur geopend.
- SPOILER: TOON
Als je Asakusa station opzoekt kom je daar dus niet uit. Het is Takenotsuka StationMark schreef:nabij het station Asakusa in Tokyo

Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
-
- expressweg
Men gebruikt bij sommige Nederlandse overwegen dus toch een wit knipperlicht als de overweg niet gesloten is, ook apart dat op zo'n spoorlijn dergelijke overweg te vinden is zonder slagbomen, dit komt zelfs in Belgie niet voor, tenzij bij industrielijnen ofzo:
Link
-
- expressweg

Blijkens Google SV is de spoorwegovergang in het filmpje afgesloten.
-
- 4x5 autosnelweg
Loenersloot 
Dit is een oud filmpje, want tegenwoordig is de spoorlijn 4 sporig, en mogen er helemaal geen overwegen meer in zitten. Alle kruisingen zijn ongelijkvloers geworden...

Dit is een oud filmpje, want tegenwoordig is de spoorlijn 4 sporig, en mogen er helemaal geen overwegen meer in zitten. Alle kruisingen zijn ongelijkvloers geworden...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 2x5 autosnelweg
-
- expressweg
Ik heb vandaag deze op video gezet, met een Belgische trein:
Link
Uiteraard vooral omwille van het feit dat deze overweg nog mooi klinkende ouderwetse bellen bezit
. Bij deze trouwens ook een oproepje: als er iemand weet heeft van een overweg die nog op deze manier is uitgerust, laat het even weten a.u.b.
, want ze zijn erg zeldzaam tegenwoordig...
Uiteraard vooral omwille van het feit dat deze overweg nog mooi klinkende ouderwetse bellen bezit

-
- Voorzitter
Voor de liefhebbers: de L-trein van Maastricht naar Luik-Guillemins. Die ongemoderniseerde rode klassiekjes zie je daar nog geregeld rijden.daviedoff schreef:Ik heb vandaag deze op video gezet, met een Belgische trein
-
- expressweg
Bij deze overweg zou een bord A4 met een snelheid van 10 km/u geen kwaad kunnen. Als je sneller rijdt schaaf je je voorbumper wat bij.
-
- expressweg
Dit is blijkbaar de allerlaatste "AKI" overweg op een passagierslijn van Nederland, filmpje is van een paar maand geleden:
Link
Morgen ga ik trouwens op overwegtoer
.
Morgen ga ik trouwens op overwegtoer

-
- Hoofdmoderator

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- Secretaris
De AKI zoals ik me die herinner had om elke lamp een eigen rond anti-verblindingsschermpje, en de frequentie van de witte lamp was maar ongeveer half zo snel. In de jaren '70 en '80 was de AKI nog een heel bekende verschijning in het (spoor)wegennet, zeker op de minder drukke weggetjes waar men niet wilde investeren in het verbreden van het wegprofiel ter plaatse van de overweg zelf. De afgelopen 20 jaar is er veel gebeurd op gebied van overwegveiligheid.
De AKI uit mijn geheugen:
De AKI uit mijn geheugen:
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])
-
- Hoofdmoderator
Je plaatje doet het niet René. Uitgerekend vanwege auteursrechten 

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
- 4x5 autosnelweg
Filmpje wordt versneld afgespeeld. De eerste trein die ik zie is de IC Amsterdam-Hengelo-Berlijn. Die is niet kort kan ik je wel vertellen...Snelwegfreak schreef:Wat is dat voor afgelegen gebied? Bijna alle treinen zijn vreselijk kort?
Waarschijnlijk is dit de laatste AKI op het hoofdspoornet:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisc ... nstallatie
-
- 2x5 autosnelweg
Almelo.Snelwegfreak schreef:Wat is dat voor afgelegen gebied?
-
- 4x5 autosnelweg
Dat had de vraagsteller ook kunnen zien, al na een paar seconden komt het kombord Almelo in beeldboe! schreef:Almelo.Snelwegfreak schreef:Wat is dat voor afgelegen gebied?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
Het overgangslicht springt op rood, het overgangslicht springt op wit, in Almelo is altijd ....
Nee, er schuilt geen Finkers in mij...
Nee, er schuilt geen Finkers in mij...
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
- 2x3 autosnelweg
Op deze pagina van Beneluxspoor staat nog een aantal foto's van AKI's. Ik heb er zelf nog een aparte herinnering aan uit mijn kindertijd. Bij Pijnacker waren vroeger twee AKI's en elke keer als ik erlangs fietste, was ik doodsbang dat die bellen gingen rinkelen. Alleen al de verschijning van dat witte knipperlampje...Rene schreef: De AKI uit mijn geheugen:

-
- 4x5 autosnelweg
Interessant. Ik dacht dat daar de AKI's verdwenen waren bij de totstandkoming van het verdiepte spoorbaantracé. Ik dacht dan ook eigenlijk dat het geflimd was tussen Hengelo en de grensovergang bij Bad Bentheim.boe! schreef:Almelo.Snelwegfreak schreef:Wat is dat voor afgelegen gebied?

-
- 2x5 autosnelweg
Ik kan me uitsluitend dit type herinneren met een driekantig achtergrondschild. De frequentie van de witte lamp was in mijn beleving inderdaad wel half zo snel, maar ik heb ooit ergens gelezen dat ProRail ergens in de jaren '00 voor de rode knipperlichten is overgeschakeld van een knipperfrequentie 45 Hz naar 90 Hz (pin me op de exacte getallen niet vast) om de attentiewaarde te verhogen. Bij de weinige AKI's die destijds nog over zijn gebleven is de witte lamp blijkbaar in diezelfde frequentie mee veranderd omdat die vast niet apart geschakeld zal zijn (geweest). De AKI's die ik me nog kan herinneren hadden inderdaad een witte lamp die half zo snel knipperde als die op het filmpje.Rene schreef:De AKI zoals ik me die herinner had om elke lamp een eigen rond anti-verblindingsschermpje, en de frequentie van de witte lamp was maar ongeveer half zo snel.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Moderator

Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- 2x3 autosnelweg

Ik weet niet hoe het elders gesteld is. In Groot-Brittannië hebben ze alleszins wel nog zo'n wit lampje. In Duitsland dan weer niet geloof ik.
Laatst gewijzigd door Alfa op vr 28 sep 2012, 19:08, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Dan heb je nog altijd het rode licht.Alfa schreef:Slagboom of niet. Wat bv als de slagboom defect is?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

Laatst gewijzigd door Alfa op vr 28 sep 2012, 19:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 2x3 autosnelweg
Dan zijn de rode lichten nog niet uit geweest en mag er dus nog niemand gaan rijden. De spoorbomen zullen dan simpel gewoon weer dichtgaan.Alfa schreef:Of wat als de slagboom opengaat en er nog voor de slagboom helemaal open is nog een trein komt?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
-
- expressweg
Ik denk dat het meer is vanuit de functie zoals je ook het gele knipperlicht hebt: een gevaarlijk punt aanduiden. Om dan extra duidelijk te maken dat het een overweg is, is het licht wit i.p.v. geel.Alfa schreef:Dat is waar. Nu ik er over denk zie ik eigenlijk maar weinig functies van dat witte lichtje anders dan een signaal dat alles werkt.
-
- 2x2 autosnelweg

In België heb je 3 soorten manieren waarop een verkeerslicht kan knipperen en 1 daarvan is enkel in gebruik voor de maanwitte lampen bij spoorwegovergangen dus op die manier zie je ook al snel van ver waar het over gaat. Overigens ben ik nog fan van het feit dat je in de Benelux aan de Sint-Andrieskruisen kan zien of het een enkelspoor- of een dubbelspoorovergang betreft. Die eerste zijn in Vlaanderen eerder zeldzaam. Ik vind de vormgeving van onze kruisen mooi en opvallend.
Manier 1: Aan en uit volgens de regelmaat van de seconde; gebruikt voor defecte verkeerslichten en tegenwoordig als waarschuwingslicht op kruispunten bij een onverwacht deelconflict.
Manier 2: Flikkeren, sinds de komst van de ledtechnologie gebruikt men voor waarschuwingslichten een lamp die 2 keer heel snel en fel flikkert en daarna een halve seconde uitblijft.
Manier 3: Pulseren, een lamp dooft langzaam en gaat langzaam weer harder branden, enkel gebruikt bij maanwitte lampen.
Hier eentje uit Dublin in de Ierse republiek, ook met een maangele lamp.
[youtube]WK3qdISPLSs&feature=fvsr[/youtube]
En nog een Typisch Vlaamse overgang op de buiten, inclusief bordje "motor stilleggen AUB", gefluit van vogeltjes en het oertraditionele bliksembordje aan de bovenleidingen.
[youtube]cMBqWlJfRqY&feature=fvsr[/youtube]
-
- autoweg
Als een Nederlandse overweginstallatie een defect vertoont zal deze automatisch 'in storing vallen' en derhalve zijn slagbomen neerlaten. In geval van storingen kan er dus feitelijk niks gebeuren, een situatie waarin een trein passeert over een niet-functionerende openstaande overweg kan dus in principe niet voorkomen.Alfa schreef:Nu ik er over denk zie ik eigenlijk maar weinig functies van dat witte lichtje anders dan een signaal dat alles werkt.

La meccanica delle emozioni op A67/A270/N270/N279