Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

-
- 2x5 autosnelweg
... maar heb ik wel een keer meegemaakt.nielske1990 schreef:een situatie waarin een trein passeert over een niet-functionerende openstaande overweg kan dus in principe niet voorkomen.
-
- 2x3 autosnelweg
Maar het treindetectiesysteem werkt wel met elektrische spanningen. Dus in de praktijk zal bij een stroomonderbreking óók een dieseltrein niet kunnen rijden.daviedoff schreef:Ook niet wanneer er een stroomstoring optreedt? Zeker een dieseltrein kan dan wel blijven rijden...
-
- 2x4 autosnelweg
Vorige week was het baanvak Arnhem-Tiel (een diesellijn) inderdaad gestremd vanwege een stroomstoring.
-
- 4x5 autosnelweg
Hoeveel motorrijders zouden hun machine op z'n zij leggen ?Wimpie25 schreef:inclusief bordje "motor stilleggen AUB"

Was in Nederland tot in de jaren '60 ook gangbaar ("AANRAKEN DRADEN LEVENSGEVAARLIJK"), maar is daarna verdwenen. Mensen worden geacht te weten dat bovenleidingen gevaarlijk zijn omdat ze onder stroom staan.Wimpie25 schreef:het oertraditionele bliksembordje aan de bovenleidingen
Sommigen hebben het echter nog altijd uitgehouden, zoals in Voorhout...

Nog een relikwie op het Almelose station:
http://flic.kr/p/7DqyXe
-
- Moderator
Over relikwieën gesproken, volgens mij had deze overgang in Haarlem nog tot in de jaren 90 zo'n scharnierend hekwerk onder de bomen.
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
-
- expressweg
Ook frappant aan Nederlandse overwegen: soms zijn het echte "disco-installaties" met al die lampjes, toeters en bellen... Naast de gewone rode knipperlampen die vaak ook al rijkelijk aanwezig zijn (soms zelfs met een portaalmast nog eens boven de weg) heb je nog eens de lampjes aan de slagbomen zelf. Ook qua geluid: een standaard overweg heeft vrijwel altijd minstens 4 bellen, soms zelfs nog meer, er blijven ook altijd nog een paar bellen rinkelen als de bomen naar beneden zijn (dit hoor je denk ik ook amper in andere landen).
Eigenlijk best wel mooi, maar het oogt wat overdreven op het eerste zicht. Maar aan de andere kant misschien geen overbodige zaak, want ik heb de indruk dat de "overwegdiscipline" in Nederland erg laag is...
Eigenlijk best wel mooi, maar het oogt wat overdreven op het eerste zicht. Maar aan de andere kant misschien geen overbodige zaak, want ik heb de indruk dat de "overwegdiscipline" in Nederland erg laag is...
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb zo'n geval bij mij thuis staan, gekregen bij de afbraak van de perronkap van het Zandvoortse station.Rene schreef:Nog een relikwie op het Almelose station:
http://flic.kr/p/7DqyXe
Kan het mij niet herinneren, en die overweg heb ik al gebruikt in de jaren 80.Wouter N14 schreef:Over relikwieën gesproken, volgens mij had deze overgang in Haarlem nog tot in de jaren 90 zo'n scharnierend hekwerk onder de bomen.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer
-
- autoweg
Ook in Belgie heb je overwegen met lampen boven de weg zoals deze. Ook heb je af en toe overwegen zonder wit licht vooral in de havens, weet iemand waarom het wit licht hier dan wel weggelaten word?daviedoff schreef:Ook frappant aan Nederlandse overwegen: soms zijn het echte "disco-installaties" met al die lampjes, toeters en bellen... Naast de gewone rode knipperlampen die vaak ook al rijkelijk aanwezig zijn (soms zelfs met een portaalmast nog eens boven de weg) heb je nog eens de lampjes aan de slagbomen zelf. Ook qua geluid: een standaard overweg heeft vrijwel altijd minstens 4 bellen, soms zelfs nog meer, er blijven ook altijd nog een paar bellen rinkelen als de bomen naar beneden zijn (dit hoor je denk ik ook amper in andere landen).
belgie is zo slecht nog niet
-
- 2x5 autosnelweg
Niet altijd. Er zijn ook 'stille' spoorwegovergangen, waar de bellen uitgaan als de bomen omlaag zijn.daviedoff schreef:er blijven ook altijd nog een paar bellen rinkelen als de bomen naar beneden zijn.
-
- 2x5 autosnelweg
Daviedoff is blijkbaar niet de enige liefhebber van de oude elektromechanische overwegbel, ook omwonenden vinden de nieuwe elektronische bellen vervelender klinken:
http://www.dbvision.nl/bestanden/public ... bellen.pdf
http://www.geluidnieuws.nl/2009/mei2009/overwegbel.html
Over dat idee voor een nieuwe bel in 2010 heb ik nooit iets vernomen. Denk dat dat is afgeserveerd.
http://www.dbvision.nl/bestanden/public ... bellen.pdf
http://www.geluidnieuws.nl/2009/mei2009/overwegbel.html
Over dat idee voor een nieuwe bel in 2010 heb ik nooit iets vernomen. Denk dat dat is afgeserveerd.

-
- expressweg

En dat ik zeker niet de enige liefhebber ben kan je zien op Youtube, en was ook wel merkbaar aan een reactie die ik kreeg toen ik bij die overweg in Rosmalen stond: iemand die me aansprak of ik een treinspotter was, en toen ik antwoorde dat ik de overweg zelf wou filmen omdat deze de oude bellen heeft kreeg ik meteen als reactie "oja die klinken inderdaad veel mooier"

Een vergelijkende video, waar je oud en nieuw tegelijk kan horen en het hinderlijke van de nieuwe bel wel opvalt (vind ik): Link
-
- 4x5 autosnelweg
Wat ik bij spoorwegovergangen tegenwoordig erg irritant vind, is dat de spoorbomen in geopende stand niet meer helemaal omhoog staan. Die bomen gaan echt wel naar beneden bij spanningsloosheid als ze recht staan, alleen bij onvoldoende onderhoud aan de scharnierende delen of een niet-waterpas plaatsing van de installatie (waarbij de boom achterover staat) is dat niet het geval. Wereldwijd gaat het overal goed als die bomen netjes 90 graden omhoog staan (de AHOB is en blijft een product waarvan er vele tienduizenden in de States staan), maar in Nederland moeten die bomen dan zonodig scheef staan... 

-
- 4x5 autosnelweg
Ik vind het van die nieuwe bellen wel prettig dat het geluid toeneemt en je daarom niet meteen het ongeluk schrikt mocht je er toevallig net langslopen of -fietsen.
Dat bomen niet 90 graden omhoog staan vind ik er ook maar raar uitzien.
Dat bomen niet 90 graden omhoog staan vind ik er ook maar raar uitzien.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x4 autosnelweg
De overweg Comeniuslaan in Naarden heeft nog steeds zo'n hekwerk. Die overweg is trouwens echt een relikwie, want de overweg heeft zelfs als een van de laatste een overwegwachter (die overigens ergens op een verkeersleidingpost zit).Wouter N14 schreef:Over relikwieën gesproken, volgens mij had deze overgang in Haarlem nog tot in de jaren 90 zo'n scharnierend hekwerk onder de bomen.
-
- 2x3 autosnelweg
-
- 4x5 autosnelweg
-
- 2x3 autosnelweg
Er kan altijd wel iets kapot wat dan ofwel niet beveiligt is of waardoor de beveiliging niet meer werkt. 100% waterdicht krijg je het nu eenmaal vrijwel nooit.nielske1990 schreef:Als een Nederlandse overweginstallatie een defect vertoont zal deze automatisch 'in storing vallen' en derhalve zijn slagbomen neerlaten. In geval van storingen kan er dus feitelijk niks gebeuren, een situatie waarin een trein passeert over een niet-functionerende openstaande overweg kan dus in principe niet voorkomen.Alfa schreef:Nu ik er over denk zie ik eigenlijk maar weinig functies van dat witte lichtje anders dan een signaal dat alles werkt.
Heb het vanuit de trein een paar keer meegemaakt, maar toen moesten ze er wel met een lopend-was-ik-al-thuis-geweest snelheid overheen.boe! schreef:... maar heb ik wel een keer meegemaakt.nielske1990 schreef:een situatie waarin een trein passeert over een niet-functionerende openstaande overweg kan dus in principe niet voorkomen.
Heb het overigens ook een keer in volle vaart en met een open deur gezien, maar dat was meer dan 10 jaar geleden in Polen ergens een eind buiten de stad...
Het is net of Schele Sjakie die dingen neergeplant heeft... Het staat echt zo verschrikkelijk slordig...Palance schreef:Dat bomen niet 90 graden omhoog staan vind ik er ook maar raar uitzien.
-
- 2x5 autosnelweg
Ik heb het op volle snelheid meegemaakt bij een inmiddels verdwenen overweg bij Nootdorp. Machinist zag het, remde en claxonneerde als een bezetene en dat was voldoende om niets te raken op de spoorwegovergang. Bij het passeren van de overgang bleken de bomen nog omhoog te staan.duikgek89 schreef:Heb het vanuit de trein een paar keer meegemaakt, maar toen moesten ze er wel met een lopend-was-ik-al-thuis-geweest snelheid overheen. Heb het overigens ook een keer in volle vaart en met een open deur gezien, maar dat was meer dan 10 jaar geleden in Polen ergens een eind buiten de stad...
Het valt op en dat is nu net de bedoeling.duikgek89 schreef:Het is net of Schele Sjakie die dingen neergeplant heeft... Het staat echt zo verschrikkelijk slordig...Palance schreef:Dat bomen niet 90 graden omhoog staan vind ik er ook maar raar uitzien.
-
- 2x3 autosnelweg
Uh hoezo? Er staat en hangt een hele inventaris aan borden, lampen, bellen en sirenes en dan moeten omhoogstaande slagbomen opvallen?boe! schreef:Het valt op en dat is nu net de bedoeling.
-
- 2x3 autosnelweg
Die bordjes zijn inderdaad wel typisch. Het valt ook op wat voor zware masten (zelfde type als bovenleidingspalen) ze telkens inzetten om die bordjes op te hangen. Ze moeten het wel zéér belangrijk vinden.Wimpie25 schreef: En nog een Typisch Vlaamse overgang op de buiten, inclusief bordje "motor stilleggen AUB", gefluit van vogeltjes en het oertraditionele bliksembordje aan de bovenleidingen.

Maar 1 nut hebben die bordjes wel: ze hangen altijd iets lager dan de leidingen zelf en vormen daardoor een extra veiligheid. Mensen die niet onder de bordjes doorkunnen zullen dus de leidingen zelf niet bereiken.
-
- expressweg
Zulke reuzen zijn er niet.Alfa schreef: Mensen die niet onder de bordjes doorkunnen zullen dus de leidingen zelf niet bereiken.
-
- 2x3 autosnelweg

(ik bedoelde uiteraard vrachtwagens en dergelijke)
-
- expressweg
Al die lampen en bellen werken niet altijd tegen ongevallen:
Het betreft deze overweg. Is overigens zeker niet de eerste keer hier.www.elsevier.nl schreef:
Een 51-jarige vrouw uit Hoogeveen is zondag om het leven gekomen, nadat zij in haar auto door een trein werd meegesleurd op een overweg in Echten (Drenthe).
De vrouw reed kort na 10.00 uur de overweg bij Echten op, terwijl de spoorbomen dicht waren. Mogelijk heeft ze dat niet goed gezien, aldus een woordvoerder van de politie. De voorkant van haar auto werd gegrepen door de trein. Even verderop belandde ze in de sloot.
De vrouw raakte ernstig gewond en overleed ter plekke.
-
- 4x5 autosnelweg
Ik kan me nou niet voorstellen dat je zoiets mist. Er is een bel (die je wellicht op afstand niet altijd hoort), er zijn bomen, en veel rode lichten. Je remt toch ook als er een ander obstakel op de weg staat (bus, traktor, maar ook pijlwagen, etc.)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg
Je hebt altijd mensen die toch nog proberen over te rijden om een minuutje te winnen. De enige écht veilige oplossing is dubbele slagbomen installeren die de hele spoorweg afsluiten.Groningen schreef:Al die lampen en bellen werken niet altijd tegen ongevallen
Zoals deze:

-
- 2x3 autosnelweg
Halleluja. Het enige wat nog ontbreekt zijn geel-fluorescerende schildjes 

-
- 2x5 autosnelweg
Vroeger stonden de bomen rechtop. ProRail heeft toen de bomen wat schuiner gezet, omdat ze (volgens ProRail) dan beter opvallen.duikgek89 schreef:Uh hoezo? Er staat en hangt een hele inventaris aan borden, lampen, bellen en sirenes en dan moeten omhoogstaande slagbomen opvallen?boe! schreef:Het valt op en dat is nu net de bedoeling.
-
- expressweg
daviedoff schreef:Eigenlijk best wel mooi, maar het oogt wat overdreven op het eerste zicht. Maar aan de andere kant misschien geen overbodige zaak, want ik heb de indruk dat de "overwegdiscipline" in Nederland erg laag is...

(even naar 0:40 doorspoelen)
-
- verkeersader

Zo, die is flink levensmoe!
Bij ons in de straat liep de overgang in de herfst/winter ook wel eens vast, dan blijven de bellen en lichten aan terwijl de trein geweest is (komt maar vier keer per dag). Dan gaan mensen ook 'zigzaggen' tussen de bomen. Ik heb een keer gezien dat het bijna mis ging. De machinist remde en toeterde al. Hij is de afgelopen twee niet meer vastgelopen.