Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Davy » zo 27 jan 2013, 13:02

nielske1990 schreef:
Alfa schreef:Nu ik er over denk zie ik eigenlijk maar weinig functies van dat witte lichtje anders dan een signaal dat alles werkt.
Als een Nederlandse overweginstallatie een defect vertoont zal deze automatisch 'in storing vallen' en derhalve zijn slagbomen neerlaten. In geval van storingen kan er dus feitelijk niks gebeuren, een situatie waarin een trein passeert over een niet-functionerende openstaande overweg kan dus in principe niet voorkomen. ;)

Even hier op terugkomen.
In China schijnt het verboden te zijn een spoorwegovergang te kruisen als de blauwe lamp niet brandt, want dan impliceert dit dus een storing of stroomuitval waardoor de overwegbeveiliging niet werkt.
Filmpje Chinese overweg:
Link

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 27 jan 2013, 19:06

^^Dat kan je ook niet echt veilig noemen. Dat bij storing de slagboom automatisch in gesloten toestand bij storingen (dwz stroomuitval, verlies van contact met de centrale, ...) vallen zoals in België en Nederland het geval is, is veel veiliger.

Wat gek trouwens die stoomtrein. Zou dat een museumlijn zijn?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » zo 27 jan 2013, 20:29

Veel veiliger? Dat weet ik nog zo net niet. Als de spoorbomen lang dicht blijven dan gaan mensen op eigen houtje onder de spoorbomen door kruipen. Vaak net als er wél een trein aankomt. Als je door het afwezig zijn van het blauwe licht weet dat er een storing is, dan kijk je beter uit (valt te hopen).
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 27 jan 2013, 22:04

^^Als het enkel van zo'n lichtje afhangt gaan ze dat vast nog veel vaker doen. Áls er al op letten tenminste dat het lichtje niet brand.

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » ma 28 jan 2013, 0:56

Vinny schreef:Als je door het afwezig zijn van het blauwe licht weet dat er een storing is, dan kijk je beter uit (valt te hopen).
Jij vergeet alleen daarbij dat er in Nederland steeds meer debielen rondlopen die nooit uitkijken.
Enne gojje mins blieft altied leave.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 28 jan 2013, 10:54

Ik post het maar even hier...
Gisteren bij de Vlakebrug zag ik opeens dit: http://goo.gl/maps/Kg5V4
2 overwegbellen gemonteerd op een vrij hoge paal, terwijl daar geen overweg aanwezig is. Aan de andere kant van de brug net hetzelfde... Ik heb geen flauw idee waarvoor die dienen eerlijk gezegd :dontknow: . Want om met die bellen een brugsluiting ofzo aan te kondigen op de spoorlijn vind ik wat vergezocht...

Mark
Forumbeheerder

Bericht door Mark » vr 01 feb 2013, 22:27

Alfa schreef:Wat gek trouwens die stoomtrein. Zou dat een museumlijn zijn?
In sommige (afgelegene) delen van China en Mongolië worden tot op de dag van vandaag nog stoomlocomotieven gebruikt.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 04 feb 2013, 22:32

daviedoff schreef:Ik post het maar even hier...
Gisteren bij de Vlakebrug zag ik opeens dit: http://goo.gl/maps/Kg5V4
2 overwegbellen gemonteerd op een vrij hoge paal, terwijl daar geen overweg aanwezig is. Aan de andere kant van de brug net hetzelfde... Ik heb geen flauw idee waarvoor die dienen eerlijk gezegd :dontknow: . Want om met die bellen een brugsluiting ofzo aan te kondigen op de spoorlijn vind ik wat vergezocht...
Het is een zogenaamde WIBR (WaarschuwingsInstallatie op BRuggen). De vier lampen stellen de twee sporen voor en die gaan om en om knipperen zodra er een trein aankomt. De WIBR is bedoeld voor mensen die aan het spoor of langs het spoor werken, zodat ze weten dat er een trein aankomt. Ik vermoed dat de bellen ook ingeschakeld kunnen worden, zodat er ook een geluid gaat klinken als er een trein aankomt.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 07 feb 2013, 12:52

Bij Nieuwkerken-Maas heeft men ooit een tijdelijke overweg gemaakt voor fietsers. Daar kon men zeldzaam eens nieuwe Sint-Andries Kruisen bewonderen.

Afbeelding

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 07 feb 2013, 14:03

^^Excusez, maar dat is wel heel provisorisch aangelegd :o

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » do 07 feb 2013, 14:05

Ja duh, het was de bedoeling dat deze maar twee weken in dienst zou zijn, de tijd die nog was om de bestaande overweg te renoveren ;)

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 07 feb 2013, 22:34

Die dingen zijn bij deze overweg wel erg kloek uitgevallen, maar dat komt misschien mede door het perspectief van de foto.

Via
2x5 autosnelweg

Bericht door Via » vr 08 feb 2013, 14:59

Wimpie25 schreef:Ja duh, het was de bedoeling dat deze maar twee weken in dienst zou zijn, de tijd die nog was om de bestaande overweg te renoveren ;)
Dan kun je met prefabplaten nog steeds wel iets beters maken dan dit.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 09 feb 2013, 14:33

Wimpie25 schreef:Daar kon men zeldzaam eens nieuwe Sint-Andries Kruisen bewonderen.
Hoezo? De modellen die bij een vernieuwing van een spoorlijn gebruikt worden zijn nog altijd exact dezelfde als die van 30 jaar geleden.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » za 09 feb 2013, 15:33

Een spooroverweg dient aangeduid te worden door de 'borden' :J12: of :J13:.
Op afstand dient het gevaarsbord :J10: of :J11: geplaatst te worden, al dan niet met een onderbord dat de afstand aangeeft indien dit niet 150 meter betreft.

Enkel rood/witte verkeerslichten t.h.v. de spooroverweg volstaan dus niet.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 09 feb 2013, 15:46

Pete schreef:Een spooroverweg dient aangeduid te worden door de 'borden' :J12: of :J13:.
Die borden zitten standaard geïntegreerd in het licht (in Nederland trouwens ook). In België is het trouwens net iets anders. Voor spoorlijnen met meer dan 1 spoor wordt geen dubbel kruis gebruikt maar een soort V boven het kruis. Zie:
Afbeelding

Die andere borden gelden enkel voor wegen. Niet per se voor overwegen.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » za 09 feb 2013, 16:28

Inderdaad Alfa, ik reageerde enkel op:
Wimpie25 schreef:Daar kon men zeldzaam eens nieuwe Sint-Andries Kruisen bewonderen.
Men dient minimaal deze borden te plaatsen om een overgang aan te duiden.
De lichten zitten dus in feite geïntegreerd in de borden, en niet andersom.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 09 feb 2013, 17:35

Men lijkt qua signalisatie wel nog wat achter te lopen in Belgie: ik heb totnutoe nog geen enkele overweg gezien met LED-signalisatie en ook gebruikt men nog elektromechanische bellen (die wel een veel minder mooi geluid maken als de Nederlandse elektromechanische bel :p ).

tompie
autoweg

Bericht door tompie » za 09 feb 2013, 18:02

^^ Inderdaad dit was mij ook al opgevallen, laatst heeft men nieuwe overwegen gemaakt langs de N350 in de haven van Zeebrugge en daar gebruikt men ook nog altijd de standaard lichten en bellen.
belgie is zo slecht nog niet

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » za 09 feb 2013, 19:51

Willem schreef:Die dingen zijn bij deze overweg wel erg kloek uitgevallen, maar dat komt misschien mede door het perspectief van de foto.
Ik denk dat dat komt omdat op deze manier pas echt opvalt hoe kloek die dingen werkelijk wel zijn.
Pete schreef: Men dient minimaal deze borden te plaatsen om een overgang aan te duiden.
De lichten zitten dus in feite geïntegreerd in de borden, en niet andersom.
Dat klopt, bij oude overwegen op in onbruik geraakte spoorlijnen op industereinen kom je af en toe nog eens van die Kruisen tegen zonder lichten achter.
Alfa schreef:
Hoezo? De modellen die bij een vernieuwing van een spoorlijn gebruikt worden zijn nog altijd exact dezelfde als die van 30 jaar geleden.
Met nieuw bedoel ik dat ze eens voor de verandering niet minstens 30 jaar oud zijn.
daviedoff schreef:Men lijkt qua signalisatie wel nog wat achter te lopen in Belgie: ik heb totnutoe nog geen enkele overweg gezien met LED-signalisatie en ook gebruikt men nog elektromechanische bellen (die wel een veel minder mooi geluid maken als de Nederlandse elektromechanische bel :p ).
Dat komt waarschijnlijk omdat wegbeheerders niet instaan voor het beheer van overwegen maar 1 van de beheersinstanties van de spoorwegen. Ik vermoed dat dat Infrabel zal zijn en tja,... we weten allemaal hoe vooruitstrevend die organisatie is :D

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » za 09 feb 2013, 21:11

daviedoff schreef:Men lijkt qua signalisatie wel nog wat achter te lopen in Belgie: ik heb totnutoe nog geen enkele overweg gezien met LED-signalisatie en ook gebruikt men nog elektromechanische bellen (die wel een veel minder mooi geluid maken als de Nederlandse elektromechanische bel :p ).
De NMBS-groep (het is inderdaad onderdeel Infrabel die daadwerkelijk voor het beheer instaat) is een conservatief bedrijf en het duurt lange tijd vooraleer nieuwe technologieën geïntroduceerd worden. Dat zie je ook aan andere dingen zoals de vertrekprocedure waarbij treinbegeleiders nog steeds door een open deur moeten kijken of alle deuren goed gesloten zijn. Dat dateert nog uit de tijd voor de centrale deurvergrendeling. ;)

Zoals ik zei: de manier waarop men overwegen signaleert is nog exact dezelfde als die van 30 à 40 jaar geleden. Dat betekent dus ook mechanische bellen, gloeilampen ipv ledlampen en naar hedendaagse normen lompe zonnekappen.
Wimpie25 schreef: Met nieuw bedoel ik dat ze eens voor de verandering niet minstens 30 jaar oud zijn.
Dat valt wel mee hoor. Gemiddeld wordt om de 20 jaar de spoorlijn gerevalideerd en daarbij wordt ook regelmatig de overweg (signalisatie, slagboom en overweg zelf) meevernieuwt.

Bv hier in Gent toen men de nieuwe Wiedauwkaaibrug installeerde:

Afbeelding

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » zo 10 feb 2013, 11:16

Je slaat hier de nagel op de kop: onze vorm van signaleren aan overwegen is nog steeds dezelfde als eind de jaren '60. :facepalm:
Midden de jaren '60 werd de combinatie van lichten met borden t.h.v. de overwegen geïntroduceerd, en sindsdien werd niets meer gewijzigd (behalve dat alle overwegen geleidelijk aan op een eenvormige wijze werden aangeduid).

:arrow: En nog steeds kan/wil men niet inzien dat deze vorm van signaleren (lees: bv. ontbreken van knipperende led's op slagbomen, ontbreken van gebruik van led-lichten bij de rood/witte signalisatie wat vaak zorgt voor slechte zichtbaarheid van die knipperende lichten) compleet verouderd is én ontegensprekelijk onveiligheid en ongevallen kan veroorzaken... :neenee: :wall:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 10 feb 2013, 12:58

^^Ik zie het gevaar niet zo. Het is weliswaar oude technologie maar het werkt prima. Er doen zich geen zichtbaarheidsproblemen voor.

In Nederland is het tegenwoordig een lampenkermis (o.a. die knipperende lichten op slagbomen). Téveel signalisatie is ook niet goed. Dan valt het niet meer op als er plots een overweg opdoemt zónder al die toeters en bellen.

Wat men wel zou kunnen doen is de gloeilampen geleidelijk aan vervangen door leds (gezien het tegenwoordig zelfs verboden is om gloeilampen te verkopen in de EU). De rest van het apparaat hoeft niet echt te veranderen.

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » zo 10 feb 2013, 13:27

Ik denk inderdaad dat het in Nederland soms wat te veel is. Als ik eens een oude(re) overgang zie, dan vind ik dat duidelijker dan al dat kermismateriaal wat er tegenwoordig staat. Alleen mogen alle lampen inderdaad wel vervangen worden door leds. Volgens mij kan je met leds ook een lamp laten pulseren.

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » zo 10 feb 2013, 13:54

^^ Zeker. Er zijn steeds meer VWS-en met leds.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » zo 10 feb 2013, 15:25

Afrit13 schreef:Ik denk inderdaad dat het in Nederland soms wat te veel is. Als ik eens een oude(re) overgang zie, dan vind ik dat duidelijker dan al dat kermismateriaal wat er tegenwoordig staat. Alleen mogen alle lampen inderdaad wel vervangen worden door leds. Volgens mij kan je met leds ook een lamp laten pulseren.
Dat klopt, bij gloeilampen heb je enkel de mogelijkheid om ze of wel aan-uit-aan-uit te laten knipperen of hetzelfde in vloeiende overgang te bekomen. Met lichtgevende diode's kan je de lampjes echt laten flitsen, ze hard laten flikkeren, pulseren of alles tegelijk. Daarom dat men vroeger bij waarschuwingslichten vaak 2 of meer lampen rond de borden verwerkte terwijl men nu met 1 LED-licht hetzelfde kan doen en nog harder kan laten opvallen.

Pete
stadsweg

Bericht door Pete » zo 10 feb 2013, 18:18

Alfa schreef:Er doen zich geen zichtbaarheidsproblemen voor.
:) Da's nou nét wat ik bedoel: men ziet blijkbaar niet in dat bv. de maanwitte lichten vrij frequent zéér slecht zichtbaar kunnen zijn bij fel licht, bijvoorbeeld zonneschijn, wat op zijn beurt dus wel dégelijk kàn zorgen voor gevaarlijke situaties!
Kortom: hoog tijd om ook in België 'nieuwe' technologie toe te passen of te gebruiken bij signalisatie bij spoorovergangen!

En ja, led's ingebouwd in slagbomen vallen fel op, dus qua zichtbaarheid is dit opnieuw een verbetering, zeker als de overgang bv. aan een bocht of helling is gesitueerd! ;)

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » zo 10 feb 2013, 19:23

In de meeste landen zijn die witte lichten al gesneuveld bij slagbomen. Zó belangrijk zijn die ook weer niet.

Bij de rode lampen heb ik nog niet geweten dat die zwak branden.

Wimpie25
2x2 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 » ma 11 feb 2013, 19:39

^^
Dat hangt er vanaf, het heeft mij in bepaalde nachtelijke situaties toch al geholpen om te waarschuwen dat er een overweg aankomt. Het zwoele aan en uit gaan van de maanwitte lampen hebben meer betekenis en nut dan je in de eerste plaats zou denken ;)

Davy
expressweg

Bericht door Davy » ma 18 feb 2013, 11:09

Hoe noem je dit type Nederlandse overweg eigenlijk? Want dit is toch geen AHOB/ADOB denk ik zo, aangezien deze overweg handmatig wordt ingeschakeld en de A voor automatisch staat... Na het passeren van de trein gaat de overweg wel automatisch open.
Link
Ik vind dit trouwens wel erg mooi om te zien, dit soort treinen, zeker ook met dat typische "tjoek tsjoek tsjoek" geluid. 8-)
In Belgie zie je dat eigenlijk amper, dit soort museumlijnen.