Bijzondere overweg: handbediend sluiten, maar automatisch openen en in België weinig spoorlijnen voor stoomtreinen
Van Wikipedia pluk ik dat het half-automatische halve overwegbomen zijn (HAHOB)
In Maldegem heb je een stoomcentrum waar stoomtreinen kunnen rijden over een eigen baanvak
daviedoff schreef:
In Belgie zie je dat eigenlijk amper, dit soort museumlijnen.
Er zijn er enkele. Zoals Stoomcentrum Maldegem op de oude spoorlijn Maldegem-Eeklo. Verder is er ook nog Dendermonde-Puurs en rond Mariembourg (dat is eigenlijk de omvangrijkste treinmuseum)
daviedoff schreef:Want dit is toch geen AHOB/ADOB denk ik zo, aangezien deze overweg handmatig wordt ingeschakeld en de A voor automatisch staat... Na het passeren van de trein gaat de overweg wel automatisch open.
Via schreef:Daviedoff is blijkbaar niet de enige liefhebber van de oude elektromechanische overwegbel, ook omwonenden vinden de nieuwe elektronische bellen vervelender klinken:
Misschien gewoon dezelfde fabrikant?
Wie maakt er eigenlijk de Nederlandse AHOB's en/of andere installaties zoals een AKI...?
De moderne bellen komen normaalgezien van Vialis.
Dit kanaal was me zeker bekend, ook voor de spoorwegovergangen (de treinen zelf boeien me minder).
Een Australische AHOB, ziet er quasi hetzelfde uit als het model in de VS en lijkt dus ook wat op de Nederlandse. Apart is dat er "railway crossing" staat en geen "railroad crossing", zoals in de VS:
[youtube]oC54ZF9J9xU[/youtube]
De overweg hier heeft geen aankondiging met oranje knipperlichten. Op streetview wordt er aan de weg gewerkt, maar in het echt staan er volgens mij ook geen aankondigingen op 80, 160 en 240 meter.
Officieel hoor je in zo'n situatie om te draaien. Je mag dan niet de overgang gebruiken.
Dat er dan überhaupt een leswagen doorrijdt... Tsja...
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Wat is de oorzaak? Een tijdelijke storing aan de overweg, die uit zichzelf oplost? Of een trein die iets te ver doorrijdt, de overweg sluit, maar de trein (de laatste in de video) rijdt pas na een kwartier verder? Het zigzaggen van het overige verkeer helpt natuurlijk ook. Als de treinen met lastgeving moeten rijden (stapvoets langs de overweg), dan blijven de spoorbomen ook langer dicht.
tompie schreef:Toch maar een andere route nemen hoor, maar waarom gaan die slagbomen niet open tussen de verschillende treinen? Tijd genoeg dacht ik zo
Blijkbaar een sein- en overwegstoring, daarom passeren die treinen ook zo langzaam.
boe! schreef:Wat is de oorzaak? Een tijdelijke storing aan de overweg, die uit zichzelf oplost? Of een trein die iets te ver doorrijdt, de overweg sluit, maar de trein (de laatste in de video) rijdt pas na een kwartier verder? Het zigzaggen van het overige verkeer helpt natuurlijk ook. Als de treinen met lastgeving moeten rijden (stapvoets langs de overweg), dan blijven de spoorbomen ook langer dicht.
Auto's rijden niet zomaar met z'n allen tegelijk zigzaggend tussen de spoorbomen door. Het probleem van de lang gesloten overweg heeft zich dus al veel eerder voorgedaan en duurt nu al weken, zo niet maanden, waardoor een eventuele lastgeving werd ingevoerd, omdat iedereen hierdoor door de spoorbomen ging zigzaggen. Het wordt dus veroorzaakt door iets anders, waarschijnlijk inderdaad een storing of een fout in de spoorwegovergangregeling o.i.d..
En wat betreft over die vreselijke haast waar in het filmpje over gesproken wordt: ook al heb je geen haast, na een minuut of 5 is iedereen dit gebeuren toch wel erg beu geworden...
Als de trein op tijd rijdt, dan is dat perrongeluk
Dat laatste ben ik zeker met je eens. Ik durf te zeggen dat ik als voetganger/fietser indien er voldoende zicht is (!) ik ook zou durven oversteken als duidelijk is dat de overweg in storing is. Met de auto zou ik er wel voor kiezen een andere route te nemen.
Duitsland heeft pratende overwegen , ik vind het wel grappig klinken eigenlijk . Aleen kan ik het tweede deel van het zinnetje niet goed verstaan, heeft er iemand een idee wat hij zegt?
[youtube]xOpEDqaNIzk[/youtube]
Ik neem aan dat dat vooral voor fietsers en voetgangers bedoeld is? In de auto hoor je dat toch niet...
En ik denk dat ik als omwonende toch liever iedere keer een bel hoor dan steeds die stem. Daar word je toch gek van op den duur...
"Papier hier" wil je ook niet in je achtertuin.