Afbeelding

Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

feitelijk
expressweg

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door feitelijk » wo 20 jul 2011, 15:13

Alfa schreef: Misschien kan een onderbordje 'uitgezonderd als de slagboom geopend is' soelaas brengen.
Dan zou ik aanraden het geen onderbord te maken maar een zijbord, met de letters een half pi gedraaid.
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 20 jul 2011, 15:24

^^Maar dan zou je weer kunnen interpreteren dat het bord C3 gedraaid staat als de slagboom gesloten is en dus niet geldt. :mrgreen:

Tommy
autoweg

Bericht door Tommy » wo 20 jul 2011, 16:05

^^
Juridisch is een halve pi iets van een 1,57. Maar soit. Het antirespect lost men niet op met antirespect. Het Belgisch wetboek eens er bij genomen en zo wordt het in België dus bekeken en uitgevoerd. Terug discussie met een grote D!

Rond de slagbomen aan een overweg:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/178-art20 schreef:20.3. Het is verboden zich op een overweg te begeven :

1° wanneer de slagbomen in beweging of gesloten zijn;
Een verbod impliceert automatisch ook dit gebod: Als de slagboom dus open is en stilstaat, mag er over de overweg gereden worden. Dus gaan we dieper in of het C3 bord dus daarop een invloed kan hebben. Allereerst:
http://www.wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/103-art5 schreef:Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens

De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
De vraag is nu dus, is dit C3 bord overeenkomstig de voorschriften van dit reglement is aangebracht. Ik zocht het eventjes uit:
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/verkeerswet/448-t2hs1 schreef:Afdeling 1. Algemene regels
Artikel 13

Tekens die een gebod of een verbod inhouden worden geplaatst door de overheid die de maatregel heeft genomen. Het plaatsen van alle andere tekens op de openbare weg berust bij de overheid die het beheer over die weg heeft.
...
Afdeling 3. Overwegen en kruisingen met spoorwegen
Artikel 15

In afwijking van artikel 13, worden de verkeerstekens ter hoogte van overwegen en kruisingen met spoorwegen geplaatst door de exploitant van de spoorweg.

De verkeerstekens op een afstand worden geplaatst door de overheid die het beheer over de openbare weg heeft.
Ik ga dus moeten uitzoeken wat de bedoeling van de nmbs of Infrabel is... Aangezien de slagbomen met het C3 bordje ter hoogte van de overweg is en dus door de exploitant van de spoorweg geplaatst wordt. Dit document is heel interessant, maar heeft het niet over het bordje...

Wat me opviel. Het bord C3 moet volgens dit BiBeKo min 60cm zijn en BuBeKo min 70cm. De bordjes aan de slagbomen zijn beduidend kleiner. Tenzij ze aan uitzonderlijke voorwaarden zouden voldoen en dan zijn deze 40cm diameter. Wie gaat ze eens meten? :mrgreen:
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 20 jul 2011, 17:18

Misschien kan een onderbordje 'uitgezonderd als de slagboom geopend is' soelaas brengen. Maar ik zie ze in Nederland al lachen met zo'n bordjes.
Het leuke is dat er bij de foto van de geopende slagboom weldegelijk een onderbordje staat: "Wegens markt", alleen heeft iemand dat in al zijn wijsheid voorzien van een ongeldig makend zwart kruis... :rofl2:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » wo 20 jul 2011, 19:53

Dat kruis geldt natuurlijk niet als het een kwartslag is gedraaid :mrgreen:
Tommy schreef: Wat me opviel. Het bord C3 moet volgens dit BiBeKo min 60cm zijn en BuBeKo min 70cm. De bordjes aan de slagbomen zijn beduidend kleiner.

Dan zijn we eruit, ze zijn niet geldig en hangen er bij zowel open als gesloten bomen voor nop.

Tommy schreef: Juridisch is een halve pi iets van een 1,57.
Wiskundig ook hoor. ;)
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » do 21 jul 2011, 10:19

Even om te voorkomen dat deze discussie daadwerkelijk teneinde loopt, want dat willen we blijkbaar vermijden..:
Wat wel heel goed is: als de overweg niet goed verlicht is, geeft het verkeersbord een extra reflectie als je aan komt rijden en zul je eerder zien dat de slagboom dicht is.

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 21 jul 2011, 18:44

Wimpie24 schreef:Ik vind persoonlijk dat bord van "WACHT..." overbodig maar ik ga er geen commentaar op geven omdat ik het gewend ben en het is nu eenmaal typisch Nederlands.
Weet je waartoe het daadwerkelijk dient?
SPOILER: TOON

Het bord slaat niet op de daadwerkelijke treinpassage van de trein die de overweg aanvankelijk doet sluiten. Er zit een kleine beperking in de overwegbomen, want als ze eenmaal weer openen kunnen ze niet halverwege weer sluiten voor het geval er tijdens het open gaan van de bomen een andere trein de aankondigingssectie binnenrijdt (de bomen moeten helemaal omhoog alvorens ze weer naar beneden kunnen). Als je dus begint te rijden als de bomen weer openen, dan kan het zo zijn dat je door een trein uit de andere richting aangereden wordt. De oude Franse tekst is wellicht iets treffender: "Ne traversez pas sans regarder dans les deux directions. Un train peut en cacher un autre."
*11-08-2017 L.M.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 21 jul 2011, 18:52

^^
Ah ik heb het principe beet, het is eigenlijk net hetzelfde als onze witte lamp. Je mag de spoorweg pas oversteken wanneer de witte lamp brandt, ook al zijn de slagbomen omhoog en flikkeren de twee rode niet meer.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Signalisatie en bebording bij spooroverwegen

Bericht door Coen Tunnel » vr 22 jul 2011, 9:02

^^ Precies, en in Nederland geldt dus dat de rode lichten uit moeten zijn, dus feitelijk precies hetzelfde, alleen de uitwerking is anders en het taalgebruik op dat bordje kan wat ouderwets ogen.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 22 jul 2011, 9:44

Het wacht-motto-bordje staat dan ook niet bij enkelspoor. Er kan (mag) dan geen trein komen binnen die 15 seconden dat de spoorbomen openen. Volgens mij is het ergens in de jaren 80 geintroduceerd.

Tegenwoordig hebben bijna alle spoorslagbomen in NL ook rode knipperende lampjes en reflectoren.

Er zijn overigens nog redelijk wat overgangen over zonder slagbomen, maar vrijwel altijd op ondergeschikte overgangen met weinig verkeer voor wandelaars of recreatieve fietspaden. Geheel onbewaakte overgangen zijn meestal priveovergangen (voor boeren om land te kunnen bereiken) of zelden gebruikte spoorlijnen en overgangen (museum en goederenspoor)

Het Belgische spiegelei zal een relikwie zijn uit vervlogen tijden dat men vergeten is uit de ontwerpcode te halen. Denkbaar dat er vroeger (voor de WOII) ook overgangen waren zonder lichten maar wel met halve slagbomen (met kabels bediend vanuit seinhuis). Dan had je het bord nodig om te voorkomen dan mensen legaal zigzagden langs de bomen.

Douaneslagbomen hadden vroeger ook zo'n bord (met streep). Dat zie je vrijwel nooit meer (aan de slagboom dan) .
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 22 jul 2011, 21:51

N342 schreef:
Wimpie24 schreef:Ik vind persoonlijk dat bord van "WACHT..." overbodig maar ik ga er geen commentaar op geven omdat ik het gewend ben en het is nu eenmaal typisch Nederlands.
Weet je waartoe het daadwerkelijk dient?
SPOILER: TOON

Het bord slaat niet op de daadwerkelijke treinpassage van de trein die de overweg aanvankelijk doet sluiten. Er zit een kleine beperking in de overwegbomen, want als ze eenmaal weer openen kunnen ze niet halverwege weer sluiten voor het geval er tijdens het open gaan van de bomen een andere trein de aankondigingssectie binnenrijdt (de bomen moeten helemaal omhoog alvorens ze weer naar beneden kunnen). Als je dus begint te rijden als de bomen weer openen, dan kan het zo zijn dat je door een trein uit de andere richting aangereden wordt. De oude Franse tekst is wellicht iets treffender: "Ne traversez pas sans regarder dans les deux directions. Un train peut en cacher un autre."
In België geldt dat niet. Slagbomen kunnen ook terug dichtgaan als ze nog niet volledig open zijn. Dat heb ik al verscheidene malen zien gebeuren.

Kunnen de nieuwere Nederlandse bomen dit ook niet?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » vr 22 jul 2011, 22:00

^^ Dat dat niet wil heeft op zich niet te maken met de bomen zelf, maar met de treindetectie die de spoorbomen activeert (maar de techniek daarachter ben ik niet bekend mee).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 23 jul 2011, 9:07

Alfa schreef:Kunnen de nieuwere Nederlandse bomen dit ook niet?
De Nederlandse spoorbomen, zowel oude als nieuwe, kunnen halverwege het omhoog gaan ook weer naar beneden. Wat N342 aangeeft, herken ik niet.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » za 23 jul 2011, 9:36

Er zit op een bepaalde afstand van de overweg een detectie in het spoor die ervoor zorgt dat de bomen bij de overweg dichtgaan. Na de overweg zit een detectie die registreert dat de trein voorbij is en de bomen weer omhoog laat gaan. Als er tegelijkertijd van de andere kant een trein komt die de overwegdetectie passeert kunnen de bomen, ook al zijn ze half open, toch weer omlaag gaan.
Als dat niet zou kunnen zou de overwegveiligheid schrikbarend slecht zijn, want een trein remt niet zo snel af. En als er dan net van de andere kant een trein is gepasseerd die ervoor zorgde dat de halfopen bomen niet meer dicht kunnen voordat ze helemaal naar boven zijn geweest....

simon
autoweg

Bericht door simon » za 23 jul 2011, 10:06

Overwegen kom je in Nederland in alle soorten en maten tegen, zeker op de minder belangrijke spoorwegen. Als stelregel geldt wel dat onbewaakte overwegen op geëlektrificeerde spoorwegen sinds de jaren '30 nauwelijks meer voorkomen. Maar daar zijn uitzonderingen op, zoals in Barneveld:

Afbeelding
(Bijzonderheid: wacht tot het rode licht gedoofd is op een onbewaakte overweg).

AKI's (knipperinstallaties zonder spoorbomen) komen nauwelijks meer voor. De uitzondering is weer bij Barneveld te vinden, in 2009 is deze onbewaakte overweg uitgerust met een AKI.

Industriespoor is soms helemaal niet herkenbaar als overweg. Maar soms wel, zoals hier in Utrecht. In Vlaardingen is ook een bijzondere constructie te vinden.

Overigens zijn onbewaakte overwegen op alle spoorlijnen (ook museum/industrie/lokaalspoor) in Nederland aan strenge regels gebonden. Weggebruikers moeten de trein tijdig zien aankomen en daarop kunnen anticiperen. Als het zicht van de weggebruiker ook maar een klein beetje wordt belemmerd, dient de trein met lage snelheid de overweg te naderen en eventueel met een geluidssignaal te geven. In extreme gevallen mag de trein helemaal niet de overweg oprijden zonder dat de overweg "met rode vlag" wordt beveiligd.
Peter schreef:Het wacht-motto-bordje staat dan ook niet bij enkelspoor. Er kan (mag) dan geen trein komen binnen die 15 seconden dat de spoorbomen openen. Volgens mij is het ergens in de jaren 80 geintroduceerd.
Ook bij enkelspoor worden die bordjes geplaatst. Volkomen overbodig.

Barneveld
Lunteren
Rhenen
Klarenbeek
Didam

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » za 23 jul 2011, 10:58

simon schreef:Industriespoor is soms helemaal niet herkenbaar als overweg. Maar soms wel, zoals hier in Utrecht. In Vlaardingen is ook een bijzondere constructie te vinden.
In Zwolle ligt ook nog een spoortje waarbij helemaal niets aangegeven is. Bijzonder is wel dat bij de uitritten wel andreaskruizen staan. Rijdt daar nog wel eens een trein?
simon schreef:
Peter schreef:Het wacht-motto-bordje staat dan ook niet bij enkelspoor. Er kan (mag) dan geen trein komen binnen die 15 seconden dat de spoorbomen openen. Volgens mij is het ergens in de jaren 80 geintroduceerd.
In Winsum is op deze overweg alleen maar zo'n wacht-bordje op het fietspad :?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » za 23 jul 2011, 17:22

Het is niet volkomen overbodig. Bij een sectiestoring kan de treindienstleider een aanwijzing rijden op zicht geven en treinen achter elkaar laten rijden. Bij combineren van treinen kunnen treinen ook in elkaars sectie rijden (dat is dan ook de bedoeling), maar bij dit soort situaties zullen er geen openbare overwegen zijn. Bij Amersfoort is wel een overpad waar je rekening met dit verschijnsel moet houden. Dan is de Franse tekst beter van toepassing, die letterlijk zegt: Achter een trein kan een andere zich schuilen. Ik vind de Nederlandse tekst beter omdat deze uitgaat van wat in alle andere situaties het geval is (99%): de trein komt uit tegengestelde richting op het nevenliggende spoor. Deze wordt natuurlijk niet verborgen door de andere trein...

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 23 jul 2011, 18:13

Groningen schreef:In Zwolle ligt ook nog een spoortje waarbij helemaal niets aangegeven is. Bijzonder is wel dat bij de uitritten wel andreaskruizen staan. Rijdt daar nog wel eens een trein?
Eerder reden daar treinen over naar het terrein van de ROVA, dat tegen de A28 aan lag. Maar sinds de ROVA weg is, is het grootste deel van het lijntje buiten gebruik. Het laatste deel is al opgebroken. Ook op het terrein van Scania is de aansluiting al lang verdwenen. Het lijntje is de afgelopen jaren wel gebruikt voor het transport van de SM'90- en ook Mat '64-treinstellen naar de Katwolderhaven, alwaar de (SM'90-)treinen met een snijbrander in kleinere delen werden gesneden om per boot naar de sloper in Hasselt te worden vervoerd. Dat deel van het spoorlijntje wordt nog steeds gebruikt, maar nu worden de te slopen treinen in de Katwolderhaven op diepladers gezet en gaat het transport over de A28 naar een sloper in Groningen.

O ja, bij de kruising bij de Blaloweg staat niks aangegeven, dat heeft er ook niet gestaan. De spoorweg zat namelijk in de VRI-cyclus en er liggen op de spoorlijn detectielussen voor de VRI. Het kan ook voorkomen dat de trein daar voor een rood licht moet wachten. Zie hier.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » zo 28 aug 2011, 6:02

Toevallig tegengekomen op Youtube: het belgeluid van een Nederlandse overweg. Ik vind het eigenlijk nog wel mooi klinken :D .
Opvallend is dat er nog steeds een wat stillere bel klinkt als de slagbomen dicht zijn...
Link

Hensepens
autoweg

Bericht door Hensepens » zo 28 aug 2011, 12:31

Alfa schreef:In Nederland betekent het 100 km/h. In België heeft het geen gevolg op vlak van snelheidslimiet. Ik denk dat daviedoff wil zeggen: ander land, andere regels.
Da's nieuw voor mij. Dus de borden welke aangeven welke type weg het betreft hangt, wettelijk gezien, niet samen met de snelheid die er geldt. Dan zou je dus iedere keer een Vmax bord moeten gebruiken.

Maar voordat dit teveel :offtopic: gaat worden

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » zo 28 aug 2011, 13:30

^^
Klopt, dat is altijd zo geweest. Snelheidslimieten worden in België bepaald door de aard van de weg, dus de hoeveelheid rijstrook en fysieke afscheiding tussen de rijrichtingen. Dat er elke keer een bord met een Vmax gebruikt moet worden is veel gezegd.
Autosnelwegen hebben 4 of meer rijstroken met een fysieke middenberm, volgens de regel mag daar dan 120 km/u gereden worden. Dat moet al niet aangeduid worden.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 29 aug 2011, 10:12

Rene schreef:
Die borden stonden er zeker weten begin jaren '60 al. Dat was toen nog een groot bord.
Denkbaar herinner ik mij dan dat het bij ALLE spoorovergangen (met dubbel Andreaskruis) werd ingevoerd, en was het eerder een lokaal initiatief. Ik herinner mij een introductiecampagne en dat kan geen jaren 60 zijn.

Grappig dat het bord kennelijk toch ook bij enkele enkelsporen hangt; dat had ik nog nooit eerder gezien (of opgemerkt). Wel dat men (netjes) het bord weghaalde als 1 van beide sporen verviel, bijvoorbeeld in de overgangsfase van tunnel of viaductbouw.

De meeste enkelbaans overgangen hebben geen "Wacht tot..." bord, zoals onderstaand bij Ommen en Muntendam. In Noord-Nederland vond er geen bij 10 pogingen. Een Gelderse rariteit ?

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53. ... 6,,0,11.82

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=52. ... 94,,0,2.75

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 29 aug 2011, 10:40

Sommige van die Wacht-borden bij enkelsporen zijn wel degelijk terecht, maar alleen als er in de onmiddellijke nabijheid van de overweg een dubbelspoor is. Bij station Ommen kruisen de treinen elkaar namelijk en op de N347 is de overweg zelf enkelspoor. De tijd tussen het openen en sluiten van de slagbomen kan dan erg kort zijn. Ik heb alleen geen verstand van precieze ontruimingstijden van het seinenstelsel en de overwegen.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 29 aug 2011, 10:49

^^ Dus hier staan ze wel terecht (rechts ligt station Winschoten, bij het station is het dubbelspoor)?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 29 aug 2011, 11:13

Absolute flauwekul hier. Raar dat Prorail (neem ik aan) zo inconsequent is.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 29 aug 2011, 11:19

Groningen schreef:^^ Dus hier staan ze wel terecht (rechts ligt station Winschoten, bij het station is het dubbelspoor)?
Hoezo 'dus'? Ik zie hier absoluut geen dubbelspoor in de onmiddellijke nabijheid.

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » ma 29 aug 2011, 11:26

Dit noem ik onmiddellijke nabijheid. Hier in Ommen staan alleen geen Wacht-bordjes. Als het hier in Ommen niet nodig is, dan zal het in vergelijkbare situaties wel helemaal overbodig zijn.

In Ede heb je trouwens ook overal overgangen met Wacht-bordjes langs de enkelspoors Valleilijn/Kippenlijn, zoals hier op de N224, vergezeld van allerlei toeters en bellen terwijl de auto's hier niet harder mogen dan 50 km/u en treinen dacht ik niet meer dan 60 km/u. Wat een enorm gevaar!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2011, 12:42

Die overgangen zijn inderdaad levensgevaarlijk, omdat mensen allerlei rare toeren uithalen - omdat de trein "toch zo langzaam rijdt" en ze het blauwe gevaarte niet willen missen... :kwaad:

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » ma 29 aug 2011, 14:44

Ieder standaard verkeerslicht is gevaarlijker dan wat jullie hierboven linken. De term 'levensgevaarlijk' is duidelijk aan inflatie onderhevig.