Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Discussieer hier over wegontwerp, verkeersveiligheid en de bijbehorende fysieke maatregelen. Ook voor discussies over "Duurzaam Veilig".

Moderator: Moderatoren

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Signalisatie en bebording bij spoorwegovergangen

Bericht door Vinny » ma 29 aug 2011, 21:29

Sorry hoor, ik parafraseer gewoon het rapport van de behoorden veiligheidsjihad
http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... ilijn.html
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg

Re: Signalisatie en bebording bij spooroverwegen

Bericht door Davy » di 13 sep 2011, 10:53

Ik vond op Youtube een filmpje over de Franse overwegen en signalisatie:
Link
Ook heb ik ondertussen al redelijk wat filmpjes gezien van overwegen in diverse landen, de verschillen zijn soms groot, zeker ook wat belgeluid betreft. Wat dat laatste betreft scoort de ouderwetse bel (dus niet die elektronische) in Nederland bij mij het hoogste:
Link
De trein die je hier ziet voorbijrijden is de "Schiennebus" of zoiets, ik veronderstel een toeristische rit in een historische trein?

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 13 sep 2011, 10:59

^^ De ZLSM die op de miljoenenlijn daar in die buurt rijdt heeft zo'n "schienenbus", dus daar zal deze wel van zijn.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » di 13 sep 2011, 15:05

^^
Inderdaad. Overigens is de spoorlijn bij Bocholtz enkel nog in gebruik bij de ZLSM. "Normaal" treinverkeer vindt daar niet meer plaats.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » di 13 sep 2011, 15:28

Vinny schreef:Achter een trein kan een andere zich schuilen. Ik vind de Nederlandse tekst beter omdat deze uitgaat van wat in alle andere situaties het geval is (99%): de trein komt uit tegengestelde richting op het nevenliggende spoor. Deze wordt natuurlijk niet verborgen door de andere trein...
Juist wel. Wanneer bij rechtsrijdend treinverkeer een trein die van links naar rechts rijdt voorbij is, kan deze een trein die van rechts komt en naar links rijdt onttrekken aan het zicht. Dit is ook precies wat de Franse tekst bedoelt. Twee treinen die op enkelspoor zo dicht achterelkaar rijden dat je de tweede niet kan zien, lijkt mij slechts theoretisch voor te komen.
Afbeelding
Dat "wacht..."bordje in Barneveld slaat natuurlijk helemaal nergens op, evenals dat stopbord en dat witte kruis...

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 13 sep 2011, 15:44

simon schreef:Ook bij enkelspoor worden die bordjes geplaatst. Volkomen overbodig.
Ook dit is dus een spoorwegovergang waarvan jij vindt dat er een volkomen overbodig bord bij staat. Heb je er wel eens bij stil gestaan dat treinen kunnen rangeren? In dit geval ligt rechts het rangeerterrein van auto-importeur PON. Dagelijks wordt hier gerangeerd, waarbij de locomotief eventueel met wagons eerst de overweg oversteekt om direct daarna (na het verzetten van een wissel) weer via de overweg terug te rijden. Ook bij enkelspoor kan dus wel degelijk nog een trein aankomen. :idea:

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » di 13 sep 2011, 15:45

^^
Dat stopbord geldt alleen voor de stillere treinen, en bij gebrek aan een lamp zal het rode licht ook nooit doven, dus hoef je nooit te wachten, ook niet op de trein op het ontbrekende tweede spoor. ;)
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 13 sep 2011, 17:28

boe! schreef:Ook dit is dus een spoorwegovergang waarvan jij vindt dat er een volkomen overbodig bord bij staat.
Gezien het bord dat de machinist krijgt (S-bord met opdracht "knop drukken, als witte lamp brandt oprijden") vind ik dat inderdaad een volkomen overbodig bord. Er zit altijd wel genoeg tijd tussen passage, keren en knop drukken.
*11-08-2017 L.M.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » di 13 sep 2011, 17:40

De trein keert meteen. De spoorbomen gaan in de tussentijd niet omhoog en er wordt ook niet in de tussentijd op een knop gedrukt.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » wo 02 nov 2011, 9:14

Er zijn ook mensen die onderdelen van spoorwegsignalisatie verzamelen:
Link
Met mooi het verschil tussen een volledig elektronische en elektromechanische bel. Het zal wel al duidelijk zijn denk ik wat ik het mooiste vind :hap: .

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » wo 02 nov 2011, 14:48

paolie schreef: Dat "wacht..."bordje in Barneveld slaat natuurlijk helemaal nergens op, evenals dat stopbord en dat witte kruis...
Qua wacht-bord heb je natuurlijk gelijk, maar die andere dingen vind ik OK. Onbewaakte overwegen zijn dermate zeldzaam in Nederland, dat ik het wel logisch vind om wat extra geheugensteuntjes te gebruiken...

Davy
expressweg

Bericht door Davy » di 15 nov 2011, 10:00

Ik kwam gisteren deze video tegen, mijn vraag is: mag degene die dit gefilmd heeft op deze locatie staan? Want in de reacties is daar blijkbaar discussie over... Let in elk geval ook op de bijzondere activatie van deze overweg (in 2 keer):
Link
(insluiten uitgeschakeld, enkel op Youtube zelf te bekijken)

Wat ikme ook wel eens afvraag: komen er wel eens klachten i.v.m. de bellen die altijd blijven rinkelen, ook als de slagbomen naar beneden zijn?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » di 15 nov 2011, 10:21

^^ Waarschijnlijk mag je daar wel staan. Immers: als je daar als voetganger oversteekt, en de eerste overweg sluit en jij staat daar nog middenin, moet je wel een sprint trekken om de andere overweg ook over te steken. Bovendien sta je er veilig tussen 2 hekken, en staat er voor voetgangers bij elke overweg een licht. Ik zie dat probleem dus niet. Dat de overweg in 2 etappes sluit heeft denk ik te maken met autoverkeer: om te voorkomen dat (teveel) auto's op het tussenliggende stukje komen te staan, wordt de gelegenheid gegeven de hele overweg af te rijden.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 15 nov 2011, 15:01

In NL zijn er nog maar een paar overwegen met meer dan 2 sporen over, zoals bij Hilversum. Ik dacht dat de bomen hier (net als bij een brug) niet simulataan sluiten.

Overwegen met een zeer breed middenperron OF met toegang tot het perron via de straat (vroeger ook Hilversum; nu bijv Harderwijk, Ermelo of Zoetermeer-Oost) hebben ook vaak aparte bomen voor beide treinrichtingen voor fiets/voetverkeer. De kans dat je op 2 treinen moet wachten is dan een stuk kleiner.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 15 nov 2011, 16:37

Die spoorwegovergangen worden bewaakt vanuit de treindienstleiderspost. Volgens mij is dat alleen nog Naarden-Bussum. Verder heb je ook overwegen van het type ADOB. Die sluiten de spoorwegovergang helemaal af, en die worden automatisch bewaakt door een radar. Die heb je in Bilthoven en Diemen. Wanneer de radar detecteert dat er een voertuig tussen de spoorwegbomen staat gaan deze niet naar beneden. Voetgangers hebben hier ook een "veilige haven", die kunnen dan tussen de sporen in wachten wanneer de spoorbomen toch dicht gaan en ze niet gedetecteerd worden. Hier mag je dus niet staan om filmpjes te maken, het is een zelfde plek als een vluchtstrook op de snelweg. Daar mag je ook niet je auto parkeren om een mooie foto van een nieuw NBA bord te maken :!:

Bij Diemen wordt regelmatig gecontroleerd op overwegnegatie. De boetes zijn niet mals, maar het gedrag van de mensen is niet echt te veranderen. Eens in de zoveel tijd wordt er iemand gegrepen door een trein... :(
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 19 nov 2011, 9:52

Ik heb zelf ook een filmpje gemaakt deze week vcan een Nederlandse overweg (eigenlijk vooral bedoeld voor enkele liefhebbers buiten het forum, maar ik plaats hem hier ook maar even)... Wat is dit trouwens voor treintype dat passeert?
Link

jeroent
autoweg

Bericht door jeroent » za 19 nov 2011, 10:26

Dat is een VIRM-6, zo'n beetje het meest gebruikte intercity-materieel in Nederland.
VIRM=verlengd IRM materieel, 6=6 delig (6 'bakken')
IRM komt van DD-IRM, DubbelDeksInterRegioMaterieel, oorspronkelijke bijnaam Regiorunner. Oorspronkelijk (jaren 90) waren dit 3-delige en 4-delige dubbeldeks treinstellen bedoeld voor een sneltrein-achtige dienst , qua aantal stops tussen intercity en stoptrein in (bijv. Zwolle-Roosendaal). Uiteindelijk zijn de sneltreinen afgeschaft en intercity geworden. De bestaande stellen zijn verlengd naar 4-delige resp. 6-delige stellen en als het nieuwe intercitymaterieel gebruikt. Er zijn daarna ook nog vele nieuwe vier- en zesdelige stellen besteld. Op je filmpje zie je zo'n zesdelig stel, maar ik kan zo snel niet zien (treinstelnummer) of het een verlengd 4-delig stel is, of dat deze zo besteld is.

Wel vreemd dat het zo lang duurt voordat de trein de overweg passeert. Is deze intercity net gestopt op een kleiner (Zeeuws) station?

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 19 nov 2011, 10:33

^^ Deze trein vertrok inderdaad net vanaf het station van Goes...
Is er eigenlijk trouwens een soort van minimumtijd vanaf sluiting overweg tot effectieve passage van de trein? Want ik heb hier een ander filmpje waar de trein volgens mij wel snel passeert, en dit ook aan hoge snelheid:
Link

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » za 19 nov 2011, 11:36

jeroent schreef:Op je filmpje zie je zo'n zesdelig stel, maar ik kan zo snel niet zien (treinstelnummer) of het een verlengd 4-delig stel is, of dat deze zo besteld is.
Dit is treinstel 8641, dus een treinstel van de laatste generatie VIRM's die kant en klaar is afgeleverd door de leverancier.
daviedoff schreef:Is er eigenlijk trouwens een soort van minimumtijd vanaf sluiting overweg tot effectieve passage van de trein?
Ik dacht 5 seconden.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » za 19 nov 2011, 11:45

daviedoff schreef:^^ Deze trein vertrok inderdaad net vanaf het station van Goes...
Is er eigenlijk trouwens een soort van minimumtijd vanaf sluiting overweg tot effectieve passage van de trein? Want ik heb hier een ander filmpje waar de trein volgens mij wel snel passeert, en dit ook aan hoge snelheid:
SPOILER: TOON

Link
Ik heb geen flauw idee, maar bv bij overweg Zuidhorn kan het wel een minuut duren voordat een vertrekkende trein vanaf het station passeert, en pas na 1,5 minuut weer rijden. Maar als het een sneltrein is die niet stopt in Zuidhorn, kun je na iets van 40 seconden weer door.
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

sirdanilot
2x2 autosnelweg

Bericht door sirdanilot » ma 21 nov 2011, 0:12

Als Zeeuws-Vlaming was ik, tot ik ging studeren, vrijwel onbekend met het fenomeen 'spoorwegovergang'. De overgangen hier gaan namelijk vrijwel nooit dicht ! Hier in Leiden voeren echter de meest belangrijke routes naar de stad over spoorwegovergangen (en enkele beweegbare bruggen).

http://maps.google.nl/maps?q=haagweg+le ... 01,,0,8.34

Vooral de tweede is verraderlijk, omdat je in een bocht aan komt rijden. Bovendien is deze weg erg druk, wat het fietsen niet erg veilig maakt op dit punt.

http://maps.google.nl/maps?q=haagweg+le ... 5,,0,11.74

Eigenlijk zou de spoorweg hier op een viaduct moeten lopen, want het verkeer loopt hier finaal vast als de spoorwegovergang dicht gaat (of één van de bruggen open). De spoorlijn Den Haag-Amsterdam/Haarlem loopt wel op viaduct dwars door de stad, maar de spoorlijn naar Utrecht niet.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » ma 21 nov 2011, 22:33

Deze in leeuwarden is ook erg verraderlijk:
http://g.co/maps/h5rz3
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » di 22 nov 2011, 9:16

Deze spoorwegovergang nabij het station van Castricum is een jaar of 15 geleden (provisorisch mag je wel zeggen) afgesloten voor auto's e.d. Reden hiervoor was een flink ongeluk waarbij een passerende Intercity een op de overweg stilstaande vrachtwagen ramde. Probleem met deze overgang is dat aan beide zijden direct na de overgang een T-splitsing is en verkeer komend vanaf de overgang dan voorrang moest verlenen aan dat andere verkeer. En dan kan het natuurlijk goed fout gaan. Zeker als je bedenkt dat het spoor hier ook nog in een behoorlijk bocht ligt zodat treinen pas heel laat zicht hebben op stilstaand verkeer op de overgang.

Davy
expressweg

Re: [B] [FOTO] oude Belgische borden

Bericht door Davy » vr 16 dec 2011, 11:06

boe! schreef:
Alfa schreef:Kunnen de nieuwere Nederlandse bomen dit ook niet?
De Nederlandse spoorbomen, zowel oude als nieuwe, kunnen halverwege het omhoog gaan ook weer naar beneden. Wat N342 aangeeft, herken ik niet.
In dit filmpje is te zien hoe het werkt, op ongeveer 2.45. Je hoort eerst weer de grote bellen rinkelen, de slagbomen reageren iets later:
Link

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 06 mei 2012, 22:25

*kick*

Hadden jullie de Tsjechische variant al gehoord? Klinkt best wel zacht.
Link
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Afrit13
verkeersader

Bericht door Afrit13 » ma 28 mei 2012, 19:36

Pozor vlak, staat daat toch altijd bij?

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » do 21 jun 2012, 10:19

^^ Stond er ook, onder de lichten (te zien @ 0.06).

In de Eemshaven is maar helemaal afgezien van beveiliging. Er rijden jaarlijks plm. 250 treinen, minder dan 1 per dag.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 27 jun 2012, 18:04

Daar ligt de rijsnelheid van het railvoertuig vast heel laag en zal er een begeleider bijlopen ;)

kingpin1966
verkeersader

Bericht door kingpin1966 » wo 27 jun 2012, 18:28

paolie schreef:Afbeelding
Dat "wacht..."bordje in Barneveld slaat natuurlijk helemaal nergens op, evenals dat stopbord en dat witte kruis...
Op de site van Nico Spilt is een foto te zien uit 2005 van een overweg bij Driebergen-Zeist die nog gekker is.
Afbeelding

Die tekst stamt nog vanuit de tijd dat de elektrische tram van Zeist naar Doorn nog reed, toen hing er een gecompliceerde draaibare bovenleiding.
Waarvan hieronder een foto van de Modulebaan van de Modelspoorgroep Driebergen.
Afbeelding

Dat bord zal inmiddels wel verdwenen zijn, maar toch een curiositeit.
I would rather be a little nobody, then to be a evil somebody - President Lincoln

Rene
Secretaris

Bericht door Rene » wo 27 jun 2012, 21:28

het bord kan net zo goed uit een productielijn voor de SUN stammen (Sneltram Utrecht-Nieuwegein). In die tramlijn, die destijds is aangelegd door de NS, komen namelijk ook AHOBs voor.
Bereikbaar op emailadres: secretaris [at] wegenforum.nl (zonder spaties, en met apestaartje i.p.v. [at])