Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

H.
dorpsstraat

Re: Gotthardtunnel

Bericht door H. » ma 12 jul 2021, 12:57

Richting het noorden is de Gotthardtunnel blijkbaar gesloten. Mij is niet duidelijk of dit een ongeval betreft of geplande werkzaamheden.

Afbeelding

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 12 jul 2021, 13:21

Er is vanochtend net na de tunnel richting noorden een vrachtauto uitgebrand:

Afbeelding

H.
dorpsstraat

Bericht door H. » ma 12 jul 2021, 13:32

Wauw, gelukkig niet in de tunnel zeg.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 21 jul 2021, 11:06

Komende zondag verwacht ik rond 11.30 uur Bellinzona te passeren vanaf het Lago Maggiore. Denken de experts dat ik dan waarschijnlijk geen of weinig vertraging zal hebben voor de Gotthardtunnel richting noorden? Als ik nu kijk op GM kan ik gewoon doorrijden , maar het is ook geen zondag.
Ik verwacht zelf niet teveel verkeer dat om dezelfde tijd onze kant op wil, de meeste zullen dan toch wel naar het zuiden door de tunnel gaan, ook Zwitsers die een weekendje in Ticino doorbrengen zullen neem ik aan niet zo vroeg alweer naar huis rijden.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 21 jul 2021, 11:10

Het scheelt dat zowat al het vrachtverkeer wordt geweerd en/of gebufferd op zondag. En het is nog vroeg in het vakantieseizoen, dan zou je geen hausse naar het noorden hoeven verwachten.

Ik zou bij Bellinzona nog de verkeersinformatie raadplegen op de livekaarten van GMaps, dan kun je altijd nog bij Faido of Quinto ervoor kiezen de pas te nemen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 jul 2021, 11:16

Afgelopen zondag stond er rond het middaguur twee kilometer file aan de zuidkant. Gemelde vertraging 20 minuten. Dat rechtvaardigt geen alternatieven.

In plaats van Google Maps zou ik kijken wat de laatste verkeersinformatie is. Maps schat de vertraging niet goed in en in plaats van dat je op basis van het roodgekleurde stukje zelf gaat schatten, gaat uitlezen sneller. Het TCS Gotthard-Twitteraccount is het makkelijkste: https://mobile.twitter.com/TCSGotthard

Mocht je dan alsnog voor de pas ipv tunnel willen kiezen, dan pak je alsnog de kaart erbij om te zien waar je de A2 af moet. Zal doorgaans Quinto zijn.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 21 jul 2021, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 21 jul 2021, 11:18

Dit weekend is wel het eerste dat er wat meer verkeer weer terugreist naar het noorden.

Richting zuiden is het meest berucht, maar de afgelopen jaren bleek dat de richting noorden langduriger een knelpunt is, met files op meer dagen. Uit de statistieken blijkt dit ook: https://www.wegenwiki.nl/Gotthardtunnel#Dagen_met_file

Inderdaad van te voren even kijken wat het verkeersbeeld is. Je kan richting noorden de San Bernardino nemen of later nog de pas. Er gebeuren vaker dan je denkt aanrijdingen of pechgevallen in de tunnel en dan loopt de wachttijd helemaal flink op, ook op zondagochtend of andere dagen. De kans is niet zo groot dat het net gebeurt als jij passeert maar het kan wel.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 21 jul 2021, 11:18

Dank je. Bij meer dan 2 km file was mijn plan om de pas over te gaan, dan moet je er bij Quinto al af toch om niet alsnog in de file voor de tunnel te komen? Normaal gesproken zou de San Bernardino - Bregenz - Kassel - Drenthe voor mij ook best een alternatief zijn, maar nu niet. Mijn zoon is niet gevaccineerd. Had wel recente test voor de heenweg naar Italië (en die ging zelfs via Bregenz) maar nu niet. Dus liever via CH en Duitsland alleen terug.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 jul 2021, 11:23

^^ Iedere grens is natuurlijk potentieel gedoe, maar ik dacht dat Oostenrijk een transit-vrijstelling had? Dus dat hoekje van de Zwitserse A13 via Bregenz naar de Duitse A96 zou moeten kunnen zonder test?

wellproc
woonerf

Bericht door wellproc » wo 21 jul 2021, 11:29

Klopt: zowel Duitsland, Zwitserland als Oostenrijk zien doorreizigers niet als inreizend, waarmee de regels (testen, quarantaine, etc.) ook niet van toepassing zijn.
Frankrijk is wat dat betreft afwijkend.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 21 jul 2021, 11:40

Oké dus geen gedoe voor de transit langs Bregenz. Zie ik nu ook bij het reisadvies. Maar inderdaad, elke grens is potentieel gedoe en wachttijd. Zoals gezegd op de heenweg gewoon doorrijden terwijl je pre-corona meestal eventjes moest wachten bij die grenzen. Op de Splügenpas en later in de afdaling heb je bijna niet door dat je de grens al gepasseerd bent :-) al leek het wel of de rijstijl gelijk na de grens assertiever werd

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 21 jul 2021, 11:46

^^ En voor de Oostenrijkse A14 heb je geen tolvignet nodig ten noorden van exit 23 in de richting Duitsland. Te bereiken via A13 uitrit 3 en dan door Diepoldsau heen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 21 jul 2021, 11:57

Ernst76 schreef: wo 21 jul 2021, 11:40 Op de Splügenpas en later in de afdaling heb je bijna niet door dat je de grens al gepasseerd bent :-) al leek het wel of de rijstijl gelijk na de grens assertiever werd
Kan ook liggen aan de uitbouw van de pas. Zwitserse kant bestaat uit een paar series kort opeenvolgende haarspeldbochten, de Italiaanse kant uit langere rechte stukken (recht = geen scherpe bochten) en dan af en toe twee haarspelden om wat hoogte te overbruggen. Dat vraagt bijkans om een “Italiaanse rijstijl” ;)

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » wo 21 jul 2021, 12:44

waldo79 schreef: wo 21 jul 2021, 11:46 ^^ En voor de Oostenrijkse A14 heb je geen tolvignet nodig ten noorden van exit 23 in de richting Duitsland. Te bereiken via A13 uitrit 3 en dan door Diepoldsau heen.
Dank je. Ben ik van op de hoogte. Daarom ben ik er op de heenweg ook afgegaan bij Hohenems en niet doorgereden tot Mäder.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 26 jul 2021, 12:00

Maandag 12 uur. Op dit moment bijna 2 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel richting zuiden.

Ernst76
stadsweg

Bericht door Ernst76 » ma 26 jul 2021, 14:45

Gisteren door de Gotthardtunnel gereden van zuid naar noord. Toen ik voor Quinto reed, zou de wachtrij 'maar' 2km zijn dus maar doorgereden. Bleek uiteindelijk 45 minuten wachttijd te zijn.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 26 jul 2021, 15:04

Chris schreef: ma 26 jul 2021, 12:00 Maandag 12 uur. Op dit moment bijna 2 uur wachttijd voor de Gotthardtunnel richting zuiden.
Het is dus Zwarte Week :)

(of mag 'zwart' in deze context ook al niet meer?)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 jul 2021, 14:06

Woensdag 14 uur. Opnieuw bijna 2 uur wachttijd richting zuiden. Het lijkt dit jaar meer op doordeweekse dagen te zijn dan gebruikelijk.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 jul 2021, 14:23

Ik had in de zomer van 2019, toen ik de Gotthard-files een zomer lang vrij intensief heb gevolgd, al het idee dat de weekend-files korter werden en de doordeweekse files heviger. Die trend lijkt zich bepaald door te zetten, al lijkt het dit jaar ook wel een beetje van beide: én heftige files in het weekend én veel vertraging op doordeweekse middagen.

Durkdjenn
zandpaadje

Bericht door Durkdjenn » wo 28 jul 2021, 20:28

Ik ben benieuwd hoe de situatie a.s. vrijdag rond het middaguur is.. anders weet ik na vorig jaar dat het zeker geen straf is om over de pas te rijden! :D Morgenochtend eerst op het gemakje naar Rastatt (DE) om wat cultuur te snuiven, om vervolgens vrijdagochtend door te rijden naar de volgende overnachting in Como/Grandate. Uiteindelijke eindbestemming: Umbrië.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » wo 28 jul 2021, 20:30

Vrijdag is één van de drukkere reisdagen. Ik zou met vertragingen richting het zuiden rekening houden.

Durkdjenn
zandpaadje

Bericht door Durkdjenn » wo 28 jul 2021, 20:50

waldo79 schreef: wo 28 jul 2021, 20:30 Vrijdag is één van de drukkere reisdagen. Ik zou met vertragingen richting het zuiden rekening houden.
Ja ach, we hebben gelukkig alle tijd en hoeven we die dag maar 465 km. Geen jengelende kinderen achterin of zware caravan trekken, dat scheelt een hoop :rofl2:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 jul 2021, 23:30

Belangrijkste tip: zorg dat je tijdig de A2 verlaat. Als je eenmaal in de file staat, doe je makkelijk een kwartier over een kilometer. En aangezien er een paar kilometer tussen de afritten voor de Gotthard zit, kun je met te laat afslaan zo alsnog een flink deel van de tunnel-vertraging alsnog voor je kiezen krijgen. Afgelopen vrijdag stond er rond lunchtijd 6 kilometer, wat inhield dat je bij Amsteg wel de snelweg af moet. Bij nog grotere drukte moet je zelfs nog eerder - ik zou aanraden tijdig de live verkeersinformatie van Google Maps te checken om te zien tot hoe ver noordelijk deze rood kleurt.

Uiteraard kun je ook van de nood een deugd maken en er een echt leuke passen-trip van maken: Luzern-Brunigpass-Grimselpass-Nufenenpass en dan bij Airolo weer de A2 op. Het is wel zo dat er voor dit weekend slechter weer wordt verwacht in de Zwitserse Alpen. Maar misschien ben je vrijdag de verslechtering nog voor.

Houd er trouwens ook rekening mee dat in het zuiden van Ticino op het moment herstelwerkzaamheden aan de A2 gaande zijn na noodweer. https://www.rsi.ch/news/ticino-e-grigio ... 13447.html

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » wo 28 jul 2021, 23:41

^^ Die tip van de passentrip kan ik aanraden.

Zonder vertraging bij de Gotthard kost het ongeveer een uur extra. Dus op drukke dagen levert het weinig/geen extra reistijd op, terwijl het een mooie route is waarbij je in elk geval meer kunt blijven doorrijden.

Ook Brünigpas - Sustenpas - Gotthardpas is een mogelijkheid. Op papier iets sneller maar op het deel over de Gotthard zul je meer in het verkeer rijden.

De omgeving Meiringen/Hasliberg leent zich ook goed voor een eventuele overnachting. De prijzen zijn er vergelijkbaar of lager dan langs de A2 en verleng je met een extra overnachting dan is er in de buurt genoeg te doen en te zien.

waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 » do 29 jul 2021, 9:35

Ook Brünigpas - Sustenpas - Gotthardpas is een mogelijkheid. Op papier iets sneller maar op het deel over de Gotthard zul je meer in het verkeer rijden.
De Brünig is niet echt bijzonder naar mijn mening, maar het is wel een mooie afwisseling en gemakkelijk te rijden. Je komt in Wassen uit op de Gotthardroute. Daar zal ongetwijfeld meer verkeer rondrijden.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 29 jul 2021, 12:45

^^
De Brünig is inderdaad niks bijzonders, maar de Susten is natuurlijk wel erg fraai. Op het OWN tussen Wassen en Andermatt is denk ik niet veel met vertraging te rekenen, behalve mogelijke wegwerkzaamheden door de Schöllenenschlucht. Richting Susten of Grimsel moet je overigens niet de normale "Brünig" route blijven volgen, maar kort na de pashoogte linksaf richting Meiringen afslaan. Dat wordt ook zo aangegeven. Je snijdt dan een aardig stukje af, aangezien de Brünig aan de zuidkant 2 toevoerwegen heeft.

Bij slecht weer zou ik echter de Susten, Grimsel of Nufenen niet aanraden. Dat is geen pretje en ook niet ongevaarlijk m.b.t. steenslag, dus dan sta je in de file voor de Gotthardtunnel toch net wat "relaxter".
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 29 jul 2021, 12:58

^^ Dat laatste zeker! Hoewel de Gotthardpas dan denk ik wel zou kunnen (is alleen geen klap aan) en natuurlijk ook de omweg over de San Bernardino zou kunnen.

Wat betreft de toeristische route: Brünig zie ik als niet meer dan het aanloopje naar het echte werk. Dus dan praat je over Susten-Gotthard of Grimsel-Nufenen. Mijn eigen voorkeur zou bij de laatste liggen. Lijkt me ook raar om, in de eerste variant, nog ten noorden van de Gotthard weer terug te zijn bij de A2. Geeft dan toch iets teveel het idee “ik ben anderhalf uur verder en had ook nu pas bij Amsteg de A2 kunnen verlaten.”

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » do 29 jul 2021, 13:11

^^
Mee eens met beide argumenten. De Gotthard gaat desnoods ook wel bij slecht weer, die pas is toch wel een heel stuk minder "kritisch" dan de meeste andere bergpassen.

Bij redelijk tot goed weer is inderdaad de Grimsel met Nufenen een stuk leuker. Via de Susten is het inderdaad een flinke omweg en je komt alsnog "maar" bij Wassen uit. Hoewel de Susten een erg mooie bergpas is, is desnoods het OWN vanaf Erstfeld of zelfs Altdorf sneller richting de Gotthardpass. De passage door Altdorf is wat krap en schiet niet echt lekker op, maar het is ook maar uiterst zelden dat de file al voor de afrit Erstfeld begint. Meestal kan je nog wel tot Erstfeld doorrijden. Dat het voor Altdorf al stil staat heb ik nog nooit meegemaakt. De Seelisbergtunnel kom je eigenlijk altijd wel (behalve bij calamiteiten) probleemloos door.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Durkdjenn
zandpaadje

Bericht door Durkdjenn » vr 30 jul 2021, 15:29

Voor de tunnel was het rond 11.30u al bingo vanaf Gurtnellen, dus bij Amsteg mooi de A2 afgegaan en heerlijk over de pas getoerd. Vervolgens was het bij Chiasso en Como ook flink druk, dus de afslag vóór Chiasso Centro eraf gegaan en binnendoor door pittoreske dorpjes naar onze overnachtingsplek in Grandate gereden. :top:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 30 jul 2021, 16:10

Mooi zo, en dank voor de terugkoppeling. Goed te lezen dat je ook op dit soort dagen toch nog best voorspoedig kunt reizen op de Gotthard-route.

Wat heb je precies gedaan rond Chiasso? Van Mendrisio recht naar het zuiden en dan SP23-SS342 langs Olgiate?