Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Chris
Moderator

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Chris » vr 30 jul 2021, 16:20

Google Maps zal je volgens mij (bijna) nooit over de pas sturen. Op dit moment laat hij je er bij Amsteg af gaan en er bij Wassen weer op, dat scheelt een half uur in de file staan maar als je de route versleept naar de pas blijkt dat toch (iets) sneller te zijn dan vanaf Wassen weer aansluiten.

Wat mij bij Google Maps opvalt is dat de file op drukke dagen vaak in tweeën wordt gebroken, het tunneltraject tussen Amsteg en Wassen detecteert hij dan geen of weinig file. Komt dat omdat er geen GPS ontvangst is of omdat er bij Amsteg ook gedoseerd wordt?

Durkdjenn
zandpaadje

Bericht door Durkdjenn » vr 30 jul 2021, 16:42

Pino schreef: vr 30 jul 2021, 16:10 Wat heb je precies gedaan rond Chiasso? Van Mendrisio recht naar het zuiden en dan SP23-SS342 langs Olgiate?
Nee, deze route was nog net iets toeristischer volgens mij. Google Maps kwam er mee op de proppen, geen moment spijt van gehad! Afbeelding

Durkdjenn
zandpaadje

Bericht door Durkdjenn » vr 30 jul 2021, 16:45

Chris schreef: vr 30 jul 2021, 16:20 Google Maps zal je volgens mij (bijna) nooit over de pas sturen. Op dit moment laat hij je er bij Amsteg af gaan en er bij Wassen weer op, dat scheelt een half uur in de file staan maar als je de route versleept naar de pas blijkt dat toch (iets) sneller te zijn dan vanaf Wassen weer aansluiten.
Dat viel ons ook op inderdaad! Dus wij zijn gewoon bij Amsteg eraf gegaan, de route ingevoerd en 'snelwegen vermijden' aangevinkt. Dan snapt Google het opeens wel! :lol:

Pino
2x5 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 30 jul 2021, 16:53

Chris schreef: vr 30 jul 2021, 16:20 Wat mij bij Google Maps opvalt is dat de file op drukke dagen vaak in tweeën wordt gebroken, het tunneltraject tussen Amsteg en Wassen detecteert hij dan geen of weinig file. Komt dat omdat er geen GPS ontvangst is of omdat er bij Amsteg ook gedoseerd wordt?
Het laatste volgens mij. Je hebt direct zuidelijk van de afrit een setje tunnels en ze doseren dan bij de eerste. Daarna kun je dus een stuk rijden en dan begint de file weer rond afrit Wassen. Als je op de Google Maps luchtfoto’s aan de zuidkant kijkt, zie je het “live” gebeuren. Op het moment van die opnamen was verkeer stilgezet voor de Stalvedro-tunnel en dan opnieuw voor het tunnelportaal bij Airolo. Actueel wordt verkeer zuid-noord trouwens nog ietsje zuidelijker opgevangen, iets vóór de Raststätte San Gottardo Sud. Ik vermoed vanwege de lopende werkzaamheden aan de Stalvedro-tunnel.

In de meldingen van het aantal kilometers file melden ze dan alleen het aantal kilometers waarop het echt vast staat. Als wordt gemeld “tien kilometer” staat die dus feitelijk verspreid over meer dan tien. Google Maps kan de tunnels volgens mij prima aan. Er lopen gewoon keurig donkerrode streepjes door de laatste tunnels aan de noordkant. Het is dat doseren dat je ziet.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland » vr 30 jul 2021, 21:24

Chris schreef: vr 30 jul 2021, 16:20 Op dit moment laat hij je er bij Amsteg af gaan en er bij Wassen weer op, dat scheelt een half uur in de file staan maar als je de route versleept naar de pas blijkt dat toch (iets) sneller te zijn dan vanaf Wassen weer aansluiten.
Op de erg drukke dagen is de oprit van Wassen richting Gotthard ook afgesloten. Vind ik opzich ook wel fair als het al voor Wassen vast staat en het OWN wordt dan niet teveel belast, behalve met mensen die sowieso dan de bergpas nemen. Hetzelfde geldt ook voor de oprit bij Quinto aan de zuidkant die in extreme gevallen ook afgesloten wordt.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Chris
Moderator

Bericht door Chris » ma 02 aug 2021, 13:52

Maandag 13:50 uur. 12 kilometer file en 2 uur wachttijd richting zuiden. Zo te zien begon er vanochtend vanaf 9 uur file te ontstaan die alleen maar langer werd naarmate de dag vordert.

wellproc
polderweggetje

Bericht door wellproc » ma 02 aug 2021, 20:29

Chris schreef: ma 02 aug 2021, 13:52 Maandag 13:50 uur. 12 kilometer file en 2 uur wachttijd richting zuiden. Zo te zien begon er vanochtend vanaf 9 uur file te ontstaan die alleen maar langer werd naarmate de dag vordert.
We zitten nu in de regio. Het blijkt dat de Kerenzerbergtunnels in de A3 doordeweeks maar 1 strook open hebben (meestal richting Chur, soms beide richtingen). Daar staat continu file, oa van mensen die de Gotthard proberen te ontwijken (route wordt ook op de radio SWR aanbevolen bij alle fileberichten over de Gotthard).

Inderdaad opvallend: afgelopen weekend was er ook wel file, maar toch minder dan door de week...

Durkdjenn
zandpaadje

Bericht door Durkdjenn » za 07 aug 2021, 23:01

Het was vandaag (zoals verwacht natuurlijk) weer lekker druk! Rond de klok van 14.30u naar schatting een kleine 2 uur vertraging richting het noorden, dus ff een broodje gescoord in Biasca en vanaf daar weer via de pas gegaan. Daar leek het overigens eerder 7 november dan 7 augustus; 11 graden en de hemelsluizen wagenwijd open. Behoedzaam omhoog en in een lange file stapvoets naar beneden, maar liever dat dan 2 uur voor de tunnel staan!