Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel »

^^ Echt bijna niemand zal op lange ritten, inclusief pauzes, een gemiddelde van 130 km/u halen, een paar uitzonderingen met een zware rechtervoet daargelaten. Maar dat zal denk ik nog geen 10% van alle weggebruikers zijn. Rond de 100 km/u is voor de meeste automobilisten veel realistischer. Er zijn op de route door Duitsland ook genoeg plekken waar wél een maximumsnelheid is, en sowieso is het aantal mensen dat het gas intrapt tot 150+ km/u helemaal niet zo groot.

Dat jij dit makkelijk kan halen en vaak in Duitsland rijdt en gewend bent om stevig door te rijden (en begrijp me goed, daar is niks mee!) betekent niet dat de meeste mensen dit doen. En voor de incidentele reiziger die één keer per jaar op vakantie door Duitsland rijdt en dat snelle rijden eigenlijk niet zo gewend is, is het niet eens verstandig om het te doen.

Neemt niet weg dat het op zo'n lange afstand best lastig plannen is; zeker als je wat marge wil nemen. Ik heb dat al als ik een tijd moet boeken voor de Kanaaltunnel vanaf Calais, of de boot vanaf Puttgarden, beiden zo'n 4-4,5 uur rijden vanaf mijn huis. Maar je wil het ook niet te krap inplannen en ook rekening houden met een eventuele (onverwachte) file.
Chris schreef: wo 05 apr 2023, 21:27Volgens mij is het idee van tijdslots voor een autosnelweg niet realistisch. Wat ga je doen met mensen die er niet bekend mee zijn of gewoon komen aanrijden? In een mega wachtrij zetten? Dat levert meer problemen op dan het oplost.
De enige plek die zo in mij opkomt waar tijdslots voor wegen worden gebruikt is bij de grensovergangen van Estland naar Rusland (momenteel is alleen Narva geopend). Daar is het ook om de capaciteit te reguleren, en in het specifieke geval van Narva, om de wachtende auto's eerst op een parkeerterrein buiten de stad op te vangen, aangezien de grensovergang midden in de stad ligt en heel weinig opstelruimte heeft. Daar betaal je trouwens ook voor een reservering, kom je zonder reservering aanrijden, dan kun je een reservering krijgen voor het eerstvolgende beschikbare vrije tijdslot.
Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo »

Implementing a reservation system would have been useful decades ago (after all, having to reserve in advance a specific time to travel is being done since ages for ferries and on trains and airplanes, and people got used to it), but with 4 lanes approaching in a few years implementing it now would be a waste of money and time.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje »

^^ 4 lanes? What do you know that the public doesn't know yet ;)
Coccodrillo
stadsweg

The detailed project I had access to clearly showed one running and one emergency lane per tube, but the second tunnel itself is built as a full two lane tunnel (without shoulder). This is unlike the second Fréjus tunnel, which is phisically only one lane (and a bit) wide.

I don't know if the ventilation system is designed for two lanes (and not four), though, so this might have do be adapted. And I don't know if a 17 km tunnel without shoulders could be operated with two lanes per direction without shoulders, with current safety rules (I'm speaking about a new tunnel, older infrastructure like the Seelisberg tunnel usually is still allowed to continue operating as usual).

But I am pretty sure they will find a way to open 2+2 lanes, maybe in an hybrid way, say 2 x (lane+shoulder) with 100 km/h limit on off peak days and 2+2 lanes with 80 km/h limit on peak days.
SnarfFlevoland schreef: wo 05 apr 2023, 22:05Overigens vraag ik me nog steeds af, of men vandaag de dag de capaciteit niet al kan verhogen. Zoals vaker gezegd verwerkte de Gleinalmtunnel in Oostenrijk (toen deze nog over een enkele buis beschikte) 23.000 voertuigen gemiddeld per etmaal, de Gotthardtunnel 'maar' 17.500 voertuigen. Iets zegt in mij, dat de Zwitsers hier de capaciteit kunstmatig klein houden.
I have the same impression.
für Güter die Bahn
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Ik vraag mij wel eens af hoeveel voertuigen er nu op piekdagen door de Gotthardtunnel gaan. Gemiddeld circa 17.000 voertuigen per dag, maar op piekdagen misschien rond de 40.000? Dat is eigenlijk niet echt heel veel.

Al zal de gemiddelde bezettingsgraad wel hoger liggen op zulke dagen, misschien wel 120.000 - 150.000 personen. Dat is meer dan trein en vliegtuig vermoed ik. Maar op het totaal van Deutschschweiz en Duitsland + Benelux is het wel weinig.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Tijd dat een wegenforummer een dagje gaat staan posten en turven ;)
Coccodrillo
stadsweg

The average traffic for each month and year can be seen here: https://www.oasi.ti.ch/web/rest/traffic ... et/150.pdf

And here is the pass: https://www.oasi.ti.ch/web/rest/traffic ... et/010.pdf

Finally the San Bernardino tunnel: https://www.oasi.ti.ch/web/rest/traffic ... et/044.pdf

(other passes in the area are negligible and mainly done by people by tourism, people who would not use the main roads even if they had no queues)

The yearly average of the Gotthard tunnel reached 15'000 in 1990 (the tunnel opened in September 1980, the table doesn't include the first months), and it is now around 17'000. The daily average in August increased from 23'000 to 27'000. The peak days are likely around 40'000, plus maybe 10.000 on the pass.

Rail offer is three IC/EC trains every two hours (one train every 30', but one out of four running only on peak days) via the base tunnel, plus one IR train stopping in minor stations on the old rail line. This is one of the rail lines with the biggest fluctuations, on peak days there are additional trains (up to 5 IC trains per hour an direction, plus the regional train). IC trains are made of up to 14 double deck coaches.

Rail traffic figures are not publicly known but are likely to be 60'000 on peak days, and are said to be around 12'000 on a yearly average.
für Güter die Bahn
marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel »

Wegens het ongeluk met een goederentrein blijft de treintunnel nog maandenlang dicht voor personenvervoer:
https://www.tagesschau.de/ausland/europ ... g-100.html

Dit heeft mogelijk ook invloed op de verkeersdrukte in the wegtunnel.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

.... en ook de autotunnel is nu tot nader order dicht?
https://nos.nl/artikel/2490111-beton-op ... -onderzoek

Het lijkt vooralsnog niet voor grote files te zorgen. Blijkbaar weinig verkeer, de alternatieven houden goed stand. (?)
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

^^ Zie de discussie vanaf hier:
viewtopic.php?p=1279267#p1279267
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

Coccodrillo schreef: zo 30 apr 2023, 12:50
The yearly average of the Gotthard tunnel reached 15'000 in 1990 (the tunnel opened in September 1980, the table doesn't include the first months), and it is now around 17'000. The daily average in August increased from 23'000 to 27'000. The peak days are likely around 40'000, plus maybe 10.000 on the pass.
The maximum allowable throughput of the Gotthard road tunnel is 950 units / hour per direction; with cars counting as 1 unit and trucks as 3 units. If traffic surpasses this number, queues will start to form.

Source: https://youtu.be/rOY_UK8DFyE?si=5qkwQZFpm72ghwPc
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

In het Nederlands antwoorden is ook mogelijk, Autostrada.
Autostrada
autoweg

Dankjewel, het was niet bedoeld als aanstootgevend.

Er kunnen dus 950 voertuig eenheden per uur per richting door de Gotthard; waarbij elke auto telt als 1 eenheid, en elke vrachtwagen als 3.
Ik heb deze wijsheden uit het volgende filmpje van de Zwitserse televisie (publicatie mei 2024) (in het Duits dan wel...) https://youtu.be/rOY_UK8DFyE?si=ruqyB5m_fWEOksb0 (scroll naar 15m45)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Momenteel 22 kilometer file en 3h40m wachttijd voor de Gotthardtunnel.

De Gotthardpas is nog niet open.

Volgens Google Maps wordt er ook gedoseerd voor de Seelisbergtunnel.

Ik denk dat dit hoofdzakelijk toeristen uit Zuid-Duitsland zijn die twee weken pinkstervakantie hebben. In Oostenrijk is het ook heel druk op de noord-zuidroutes: Fernpass, Brenner Autobahn, A93 in Duitsland, A10 in Oostenrijk.

Afbeelding
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Pinksteren naar Italië is vaste prik voor Zuid-Duitsers en Zwitsers. Het levert normaal een aantal van de heftigste files van het jaar op op Gotthard en Brenner. Niet geholpen door het feit dat de pas dan vaak nog niet open is.

Tekenend ook dat de SBB dit weekend extra passagierstreinen laat rijden door de Gotthard-Basistunnel (tijdens de herstelwerkzaamheden daar laten ze de beschikbare capaciteit daar in beginsel toekomen aan goederen; alleen langs de randen van het weekend zijn er enkele snelle passagierstreinen).
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Volgens de Wegenwiki is het wachten tot 2032 voordat de tweede buis en de renovatie van de huidige buis gereed is. Tot die tijd zullen dit soort vertragingen onvermijdelijk zijn.

Ik vraag mij echter af of die vertragingen afnemen of zelfs verdwijnen zodra alles klaar is, ondanks dat in beide buizen maar één rijstrook en een vluchtstrook aanwezig zullen zijn. Dat, terwijl 2x2 ook zou passen. :roll:
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

^^
De capaciteit mag ook met de volledige uitbouw niet omhoog, dus dat betekend nog steeds maximaal 950 eenheden per uur door de tunnel, waarbij een vrachtwagen meteen voor 3 eenheden telt. Files verwacht ik daarom in dezelfde lengte als tot nu toe, aangezien de capaciteit hetzelfde blijft. De vraag is of de Zwitsers na een eerste jaar met twee tunnelbuizen de files niet zo zat zijn, dat ze eindelijk een referendum willen om de capaciteitslimiet weer op te heffen.

Aan de andere kant moet men dan ook de A2 bij Luzern en ook rond Lugano aangepakt hebben, want met een vrijgave van 2x2 rijstroken door de Gotthardtunnel, verwacht ik dat de filedruk zich zal verplaatsen. Ook de Axenstrasse zou uit alle voegen kunnen barsten... Daarvoor zal de A13 over de San Bernardino wel een stuk rustiger worden.

Uiteindelijk zullen de Italianen bij Como ook wel wat moeten met de A9. Direct na het verouderde douanecomplex, moet al het verkeer richting Milaan nog steeds over één rijstrook geperst worden. Richting Zwitserland is de filedruk minder.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Moeilijk in te schatten, vind ik. Op de dagen met de langste files rijd je in grote rust langs Luzern enzo, om vervolgens in de grote flessenhals genaamd Gotthard terecht te komen waar je dan uren over doet. Ook de grensfiles bij Chiasso worden maar in een vrij beperkte mate veroorzaakt door transitverkeer; daar zit enorm veel verkeer tussen beide grensregio’s tussen. Of je krijgt een verplaatsing van San Bernardino naar Gotthard, wat voor Chiasso weinig verschil zal maken.

Kijk je naar een mogelijke verdere verkeersaanzuigende werking -dat verkeer van de Brenner naar de Gotthard gaat ofzo- dan heb je natuurlijk hét argument te pakken waarom de Zwitsers het liever bij 2x1 laten.
Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

In theorie zou de limiet verhoogd kan worden naar die van het oorspronkelijke Alpen Initiative (voor verdere aanscherping vanwege branden in o.a. de Mont Blanctunnel). In de situatie met één nieuwe en één gerenoveerde vluchtstrook is er immers geen tegenverkeer meer en beschikken beide richtingen over een vluchtstrook. Of dit zal gebeuren is een politieke vraag.

De aanwezigheid van een vluchtstrook betekent hopelijk in elk geval dat het aantal afsluitingen van de tunnel zeer beperkt wordt. Bij voertuigen met pech en kleine aanrijdingen moet het verkeer nu nog helemaal stil worden gezet. Het beperken van stremmingen betekent dat de beschikbare capaciteit beter benut kan worden. Dat kan op drukke dagen met incidenten in de tunnel zeker een paar kilometer file schelen.
Coccodrillo
stadsweg

In how much time the other tube of such a long tunnel can be made bidirectional? I suspect that in case of non serious accidents or broken vehicles the affected tube will still have to be closed and traffic in that direction stopped, because it is not worth to switch the other tube to bidirectional traffic just for a few hours. Obviously, traffic in the other direction would continue to flow, unlike today.

In such cases (of short closures of one tube, expected to last just for a few hours), wouldn't it be easier to use the unaffected tube with alternate traffic?
für Güter die Bahn
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

Deze zomer zal het druk worden in de Gotthard. Er is een deel van de A13 weggespoeld.
https://nos.nl/artikel/2525776-extra-va ... n-deel-a13
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Dat werd op dit forum al uitgebreid in het A13 topic bericht. ;)
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
fonsoy
stadsweg

Bericht door fonsoy »

^^ verrek, bedankt! Het past daar inderdaad beter.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

In een andere post op deze site zag ik de link naar de handige site: https://www.gotthard-traffic.ch
Deze kun je ook als app draaien op je telefoon.

Naast de huidige status met vertraging in kms en tijd incl de pas en de status van de opritten, kun je ook de historie van de afgelopen maand bekijken op jouw reisdag.
SInds vandaag zie ik daar ook een voorspelling voor de huidige dag.

Erg opvallend op de zaterdagen is dat na 3 uur de drukte enorm afneemt. Ik "moet" komende zaterdag naar Cannobio aan Lago Maggiore , maar zo te zien kan het uit om aan de noordkant uitgebreid te gaan lunchen tot het verkeer begint af te nemen. Ook lijkt het komende zaterdag rustiger dan afgelopen zaterdag.

ZOu het EK nog van invloed zijn? bv Duitsers die vanaf nu op vakantie gaan omdat ze uitgeschakeld zijn ( en NLers die juist nog even thuis blijven)
Autostrada
autoweg

^^ Zeker een handige site, ik ben ook van plan om hem te gebruiken (begin augustus)

Qua EK verkeer vermoed ik dat weinig mensen hun vakantie puur laten afhangen van het EK. De meeste mensen boeken toch iets vooraf, iets wat voor de meeste accomodaties en de betere campings ook wel nodig is. Uiteraard zal er een kleine groep mensen zijn die verknocht is aan het EK, misschien zal het effect nog iets groter zijn mócht Nederland komende woensdag winnen (en dus aanstaande zondag de finale spelen) - dan zou het kunnen dat mensen hun reis met 1 a 2 dagen uitstellen. Of dit dan weer merkbare impact heeft op de drukte bij de Gotthard betwijfel ik ten zeerste. Een auto met pech in de tunnel doet meer qua file dan een heel EK volgens mij…
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

^^
Het EK lijkt me nauwelijks invloed te hebben op de vakantie reizigers. Het meeste is inderdaad al ruim van te voren gereserveerd. Men kijkt dan ter plekke op de camping of in steden bij public viewing dan de wedstrijden. Dat hoeft niet perse in eigen land. Diegenen die in het stadion gaan, hebben een ticket waarschijnlijk ook al ver van te voren bemachtigt en de vakantieplannen er al op aangepast.

Wat je als effect wel kunt hebben dat mensen tijdens een wedstrijd van eigen land natuurlijk niet op de weg zijn. Dat zal gisteren ook wel tot verlichting van files in Zwitserland hebben gezorgd, de wedstrijd begon al om 18 uur. Maar dan praat je niet echt over vakantiegangers, maar meer binnenlands verkeer dat kortstondig nauwelijks voorhanden is. Dat zie je vooral ook in Duitsland: Zodra de Duitsers een belangrijke EK of WK wedstrijd spelen, kan je op de weg altijd flink opschieten en zijn files nauwelijks voorhanden.

Nu zowel Duitsland als Zwitserland uitgeschakeld zijn, verwacht ik op de Gotthardroute geen verlichting meer van verkeersaanbod tijdens de halve finales of finale. Of de Nederlanders nog meedoen of niet, zal geen enkele impact op de Gotthard files hebben.
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Wat dat betreft was een verliezersfinale tussen duitsland en zwitserland as zaterdag middag ideaal geweest :-)

Maar die is er niet - en ze liggen er beide al uit...

Hoe realistisch is het dat het komend weekend rustiger is als afgelopen (als ik de voorspellingen van de site mag geloven?

Was het misschien afgelopen weekend te druk omdat veel verkeer de weg naar de Bernardino nog niet heeft gevonden (immers ANWB en AD hebben uitgebreid clickbait besteed aan het feit dat deze nog maanden dicht zou zijn (zelfs nadat een datum van heropening bekend was) .

De toestand op de Bernardino heb ik eigenlijk niet meegekregen... Stond daar ook file?
Autostrada
autoweg

exroosje schreef: ma 08 jul 2024, 9:00 Wat dat betreft was een verliezersfinale tussen duitsland en zwitserland as zaterdag middag ideaal geweest :-)

Maar die is er niet - en ze liggen er beide al uit...

Hoe realistisch is het dat het komend weekend rustiger is als afgelopen (als ik de voorspellingen van de site mag geloven?

Was het misschien afgelopen weekend te druk omdat veel verkeer de weg naar de Bernardino nog niet heeft gevonden (immers ANWB en AD hebben uitgebreid clickbait besteed aan het feit dat deze nog maanden dicht zou zijn (zelfs nadat een datum van heropening bekend was) .

De toestand op de Bernardino heb ik eigenlijk niet meegekregen... Stond daar ook file?
Komend weekend wordt het drukker dan het vorige weekend; er zijn simpelweg meer mensen die met vakantie gaan omdat veel meer regio’s vakantie hebben tov vorig weekend. De Bernardino heeft afgelopen vrijdag lang op ‘gesloten’ gestaan op Google Maps, maar dat was op vrijdag avond al wel verholpen. Ik vermoed dat de meeste mensen op hun telefoon [adres vakantiehuisje] intikken en dan gaan rijden. En niet door hebben waar die hele A13 van de ANWB überhaupt ligt. Op de San Bernardino waren afgelopen weekend geen grote problemen, dat was ook niet voorzien omdat alleen Vlaanderen en Zuid-Nederland vakantie hadden; terwijl dit weekend de grote uittocht begint. Met andere woorden: ik acht het niet realistisch; een rustiger verkeersbeeld blijkt ook niet uit deze prognoses https://www.gotthard-traffic.ch/forecasts?lan=en
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Als ik afgelopen weekend eens leg naast het overzicht dat ik in juli 2019 maakte (hieronder) heb ik het idee dat er weinig veranderd is. Niet in de tijden waarop er file staat en niet in de lengte. Maar dat duidt er dan inderdaad wel op dat komend weekend drukker gaat worden. Nu heeft Nordrhein-Westfalen afgelopen weekend al vakantie gekregen, dus daarmee heb je een doorgaans flinke golf te pakken. Maar dit weekend komt Hessen erbij en in NRW gaat ook niet iedereen in week 1. Plus delen van Nederland.

AfbeeldingGotthard 2019 by Pino, on Flickr
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Autostrada schreef: ma 08 jul 2024, 9:19 En niet door hebben waar die hele A13 van de ANWB überhaupt ligt.
Voor Nederlanders is de A13 ook niet een veelgebruikte route naar het zuiden. De combinatie van een uur omrij-afstand en op piekdagen ook wel serieuze vertraging op die corridor, zorgt dat het maar zelden echt sneller is dan wachten voor de Gotthardtunnel. En je moet die route van te voren nemen en daarbij je navigatiesysteem in het noorden van Zwitserland negeren. De beslissing moet je al bij Basel maken, niet bij Luzern. Dus dat is iets voor de kenners, en die kenners zijn er steeds minder nu je al 20 jaar navigatiesystemen hebt. Probeer reisgenoten maar eens te overtuigen dat je het beter weet dan het navigatiesysteem.

De A13 speelt vooral een rol voor verkeer vanuit München naar Milaan, en natuurlijk regionaal bestemmingsverkeer.

Overigens, als je kijkt naar de hoeveelheid verkeer die op zo'n zwarte zaterdag door de Gotthardtunnel gaat, en dat daar maar weer een klein deel van Nederlanders zijn, is het maar een minuscuul aantal van de Nederlandse vakantiegangers die op zulke dagen door de Gotthard rijdt. Wellicht een paar duizend, op miljoenen vakantiegangers in totaal.