Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » vr 07 apr 2023, 17:23

^^ Echt bijna niemand zal op lange ritten, inclusief pauzes, een gemiddelde van 130 km/u halen, een paar uitzonderingen met een zware rechtervoet daargelaten. Maar dat zal denk ik nog geen 10% van alle weggebruikers zijn. Rond de 100 km/u is voor de meeste automobilisten veel realistischer. Er zijn op de route door Duitsland ook genoeg plekken waar wél een maximumsnelheid is, en sowieso is het aantal mensen dat het gas intrapt tot 150+ km/u helemaal niet zo groot.

Dat jij dit makkelijk kan halen en vaak in Duitsland rijdt en gewend bent om stevig door te rijden (en begrijp me goed, daar is niks mee!) betekent niet dat de meeste mensen dit doen. En voor de incidentele reiziger die één keer per jaar op vakantie door Duitsland rijdt en dat snelle rijden eigenlijk niet zo gewend is, is het niet eens verstandig om het te doen.

Neemt niet weg dat het op zo'n lange afstand best lastig plannen is; zeker als je wat marge wil nemen. Ik heb dat al als ik een tijd moet boeken voor de Kanaaltunnel vanaf Calais, of de boot vanaf Puttgarden, beiden zo'n 4-4,5 uur rijden vanaf mijn huis. Maar je wil het ook niet te krap inplannen en ook rekening houden met een eventuele (onverwachte) file.
Chris schreef: wo 05 apr 2023, 21:27Volgens mij is het idee van tijdslots voor een autosnelweg niet realistisch. Wat ga je doen met mensen die er niet bekend mee zijn of gewoon komen aanrijden? In een mega wachtrij zetten? Dat levert meer problemen op dan het oplost.
De enige plek die zo in mij opkomt waar tijdslots voor wegen worden gebruikt is bij de grensovergangen van Estland naar Rusland (momenteel is alleen Narva geopend). Daar is het ook om de capaciteit te reguleren, en in het specifieke geval van Narva, om de wachtende auto's eerst op een parkeerterrein buiten de stad op te vangen, aangezien de grensovergang midden in de stad ligt en heel weinig opstelruimte heeft. Daar betaal je trouwens ook voor een reservering, kom je zonder reservering aanrijden, dan kun je een reservering krijgen voor het eerstvolgende beschikbare vrije tijdslot.

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » do 20 apr 2023, 17:03

Implementing a reservation system would have been useful decades ago (after all, having to reserve in advance a specific time to travel is being done since ages for ferries and on trains and airplanes, and people got used to it), but with 4 lanes approaching in a few years implementing it now would be a waste of money and time.
für Güter die Bahn
pour vos marchandises le rail
chi dice merci dice ferrovia

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » do 20 apr 2023, 17:06

^^ 4 lanes? What do you know that the public doesn't know yet ;)

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » do 20 apr 2023, 17:25

The detailed project I had access to clearly showed one running and one emergency lane per tube, but the second tunnel itself is built as a full two lane tunnel (without shoulder). This is unlike the second Fréjus tunnel, which is phisically only one lane (and a bit) wide.

I don't know if the ventilation system is designed for two lanes (and not four), though, so this might have do be adapted. And I don't know if a 17 km tunnel without shoulders could be operated with two lanes per direction without shoulders, with current safety rules (I'm speaking about a new tunnel, older infrastructure like the Seelisberg tunnel usually is still allowed to continue operating as usual).

But I am pretty sure they will find a way to open 2+2 lanes, maybe in an hybrid way, say 2 x (lane+shoulder) with 100 km/h limit on off peak days and 2+2 lanes with 80 km/h limit on peak days.
SnarfFlevoland schreef: wo 05 apr 2023, 22:05Overigens vraag ik me nog steeds af, of men vandaag de dag de capaciteit niet al kan verhogen. Zoals vaker gezegd verwerkte de Gleinalmtunnel in Oostenrijk (toen deze nog over een enkele buis beschikte) 23.000 voertuigen gemiddeld per etmaal, de Gotthardtunnel 'maar' 17.500 voertuigen. Iets zegt in mij, dat de Zwitsers hier de capaciteit kunstmatig klein houden.
I have the same impression.
für Güter die Bahn

Chris
Moderator

Bericht door Chris » za 29 apr 2023, 10:57

Ik vraag mij wel eens af hoeveel voertuigen er nu op piekdagen door de Gotthardtunnel gaan. Gemiddeld circa 17.000 voertuigen per dag, maar op piekdagen misschien rond de 40.000? Dat is eigenlijk niet echt heel veel.

Al zal de gemiddelde bezettingsgraad wel hoger liggen op zulke dagen, misschien wel 120.000 - 150.000 personen. Dat is meer dan trein en vliegtuig vermoed ik. Maar op het totaal van Deutschschweiz en Duitsland + Benelux is het wel weinig.

Schelpenpaadje
2x2 autosnelweg

Bericht door Schelpenpaadje » za 29 apr 2023, 20:36

Tijd dat een wegenforummer een dagje gaat staan posten en turven ;)

Coccodrillo
stadsweg

Bericht door Coccodrillo » zo 30 apr 2023, 12:50

The average traffic for each month and year can be seen here: https://www.oasi.ti.ch/web/rest/traffic ... et/150.pdf

And here is the pass: https://www.oasi.ti.ch/web/rest/traffic ... et/010.pdf

Finally the San Bernardino tunnel: https://www.oasi.ti.ch/web/rest/traffic ... et/044.pdf

(other passes in the area are negligible and mainly done by people by tourism, people who would not use the main roads even if they had no queues)

The yearly average of the Gotthard tunnel reached 15'000 in 1990 (the tunnel opened in September 1980, the table doesn't include the first months), and it is now around 17'000. The daily average in August increased from 23'000 to 27'000. The peak days are likely around 40'000, plus maybe 10.000 on the pass.

Rail offer is three IC/EC trains every two hours (one train every 30', but one out of four running only on peak days) via the base tunnel, plus one IR train stopping in minor stations on the old rail line. This is one of the rail lines with the biggest fluctuations, on peak days there are additional trains (up to 5 IC trains per hour an direction, plus the regional train). IC trains are made of up to 14 double deck coaches.

Rail traffic figures are not publicly known but are likely to be 60'000 on peak days, and are said to be around 12'000 on a yearly average.
für Güter die Bahn