Dat jij dit makkelijk kan halen en vaak in Duitsland rijdt en gewend bent om stevig door te rijden (en begrijp me goed, daar is niks mee!) betekent niet dat de meeste mensen dit doen. En voor de incidentele reiziger die één keer per jaar op vakantie door Duitsland rijdt en dat snelle rijden eigenlijk niet zo gewend is, is het niet eens verstandig om het te doen.
Neemt niet weg dat het op zo'n lange afstand best lastig plannen is; zeker als je wat marge wil nemen. Ik heb dat al als ik een tijd moet boeken voor de Kanaaltunnel vanaf Calais, of de boot vanaf Puttgarden, beiden zo'n 4-4,5 uur rijden vanaf mijn huis. Maar je wil het ook niet te krap inplannen en ook rekening houden met een eventuele (onverwachte) file.
De enige plek die zo in mij opkomt waar tijdslots voor wegen worden gebruikt is bij de grensovergangen van Estland naar Rusland (momenteel is alleen Narva geopend). Daar is het ook om de capaciteit te reguleren, en in het specifieke geval van Narva, om de wachtende auto's eerst op een parkeerterrein buiten de stad op te vangen, aangezien de grensovergang midden in de stad ligt en heel weinig opstelruimte heeft. Daar betaal je trouwens ook voor een reservering, kom je zonder reservering aanrijden, dan kun je een reservering krijgen voor het eerstvolgende beschikbare vrije tijdslot.