Schöne Grüße aus Uri und im Stau nicht zu viel Schnurri.
En deze plaat aan.
Moderator: Moderatoren

Voor wat het waard is: je kunt nog steeds heel ver komen met dat verstand op nul en blik op oneindig. Totdat je in de buurt van Altdorf komt, maar dan heb je vanuit een Nederland of NRW wel al zo’n 800 kilometer zorgeloos achter de rug. Als het vanaf daar twee uur gedoe is en dan eigenlijk ook weer redelijk doorrijden - ik zou het kunnen overwegen.Ds79m schreef: za 18 jul 2026, 16:25 Want als je in de avond gaat rijden, dan is het idee van de nacht toch wel dat het verstand op nul gaat, de blik op oneindig, en het tijd is om zo veel mogelijk kilometers weg te werken. Dan is zo’n lang oponthoud toch wel een enorme domper op je trip.
Dat klopt, Altdorf is altijd open, vanmiddag nog gebruik van gemaakt en alles filevrij.
Dit geeft ook aan hoe extreem beperkend de dosering op de doorstroming is. Het is een tunnel met 1 rijstrook per richting, maar de capaciteit is niet 50% kleiner dan de rest van de A2, maar eerder 70-80%. En dan krijg je dat soort mega vertragingen zelfs als het verkeersaanbod niet eens extreem hoog is.SnarfFlevoland schreef: za 18 jul 2026, 21:13Je hebt op de A2 niet eens de indruk dat het zo druk is. Vooral achter Verzweigung Lopper (A8) was het wegbeeld zeer aangenaam.
Naar het noorden toe helpt vroeg vertrekken altijd wél. Als je een vertrekpunt als Milaan hebt (of jij dus nóg noordelijker), zit je veel dichterbij de tunnel dan andere terugreizigers. En omdat ergens middenin de nacht uitchecken vaak niet kan / ongewenst is, heb je een natuurlijke voorsprong op wie van plaatsen als Toscane of de kust komt. Tot een uur of elf kun je meestal wel goed passeren; daarna is het file tot zeer laat in de avond.Schelpenpaadje schreef: za 18 jul 2026, 21:07 Benieuwd hoe het morgen op de terugreis gaat zijn. Wij vertrekken morgenochtend (zondag) vanuit Lomazzo. Zal wel aanschuiven worden. Ik ben bekend met de Gotthardpas en zou daar normaal gesproken ook nu waarschijnlijk voor gaan. Mogelijk pak ik voor de verandering eens de route via de San Bernardino.
Vorige zondag rond 13u30 de pas gedaan, die stond toen op de borden aangegeven als zijnde 10 minuten sneller dan de tunnel voor de hele transit (weet niet van welk punt tot wel punt ze dan tellen). Nul meter file gehad (die begon vlak na de afrit naar de pas, die vlak voor verzorgingsplaats Gottardo Sud en daar een boog omheen maakte). Dat was dus zondag 12 juli noordwaarts.Schelpenpaadje schreef: za 18 jul 2026, 21:07 Ik zou om te beginnen de weekenden mijden indien mogelijk.
In een ander topic meldde ik al dat ik op een vrijdagochtend (3 juli) om 6.30 door de tunnel ben gereden. 0 meter file.
Wat mij ook hielp was dat de schoolvakanties in het noorden dit jaar vroeg begonnen. Eén of twee weekenden eerder kunnen vertrekken scheelt ook een hoop.
Benieuwd hoe het morgen op de terugreis gaat zijn. Wij vertrekken morgenochtend (zondag) vanuit Lomazzo. Zal wel aanschuiven worden. Ik ben bekend met de Gotthardpas en zou daar normaal gesproken ook nu waarschijnlijk voor gaan. Mogelijk pak ik voor de verandering eens de route via de San Bernardino.
- SPOILER: TOON
Wel mooi ironisch plaatje "het stinkt ons". En dan een (Belgische) elektrische auto op de achtergrond...GuteFahrt schreef: za 18 jul 2026, 23:16 Er was vandaag wel wat protest: https://www.srf.ch/news/schweiz/verkehr ... erkehr-auf
Vooral in Amsteg. De politie heeft volgens het verhaal ingegrepen en het uitwijkende verkeer dan maar weer terug naar de A2 geleid.
Het probleem zit hem echter niet in het niet financieel (kunnen) aanleghen van een fatsoenlijke weg, maar in het achterlijke nimby-achtige referendum wat gehouden is in de regio. Met dat referendum is bepaald dat de capaciteit van de tunnel (binnenkort: tunnelS) níét hoger mag worden dan dat deze nu is. Daarom wordt de nieuwe configuratie 2x1 met vluchtstrook, ipv 2x2 met pechhavens. Olie- en oliedom dus, en geeft ook maar direct aan dat referenda nimbyisme in de hand helpen.Autostrada schreef: zo 19 jul 2026, 7:45 Zwitsers bulken van het geld, maar een fatsoenlijke weg aanleggen - ho maar. Uiteindelijk heeft deze idiotie meer verliezers dan in het geval de Gotthard route adequaat uitgebouwd zou zijn. In ieder geval 2x2.
Uiteindelijk is het een democratisch recht dat ook NIMBY-mensen hun mening mogen uitspreken. En als je daar woont, dan kun je goede redenen hebben om ergens voor- of tegen te zijn.ThatPCDude schreef: zo 19 jul 2026, 7:50
Het probleem zit hem echter niet in het niet financieel (kunnen) aanleghen van een fatsoenlijke weg, maar in het achterlijke nimby-achtige referendum wat gehouden is in de regio. Met dat referendum is bepaald dat de capaciteit van de tunnel (binnenkort: tunnelS) níét hoger mag worden dan dat deze nu is. Daarom wordt de nieuwe configuratie 2x1 met vluchtstrook, ipv 2x2 met pechhavens. Olie- en oliedom dus, en geeft ook maar direct aan dat referenda nimbyisme in de hand helpen.
Ik vraag me overigens echt af of de bevolking aldaar niet stiekem houdt van de files en ellende op de 2?
Het zou al heel mooi zijn wanneer ooit de nieuwe en oude buis tegelijk beschikbaar zijn, je met 1 rijstrook per richting in elk geval de huidige dosering zou kunnen opheffen. Tenzij de stemming in Zwitserland enorm gaat omslaan lijkt me dit voorlopig het hoogst haalbare.Autostrada schreef: zo 19 jul 2026, 7:45
Op de lange termijn is er geen andere optie dan de Gotthard route met 2x2 uit te bouwen. En dan kijken ze terug op 50 jaar fileleed, en 50 jaar gelazer in die bergdorpen met uitwijkverkeer. Wat zijn ze dan wijzer geworden?
Een referendum kan ook ongeldig worden verklaard wegens een te lage opkomst of omdat het referendum niet bindend is. En zelfs een referendum dat wel aan een minimaal vereiste opkomst voldoet of bindend is, kan een overheid naast zich neer leggen.ThatPCDude schreef: zo 19 jul 2026, 7:50 (...) Met dat referendum is bepaald dat de capaciteit van de tunnel (binnenkort: tunnelS) níét hoger mag worden dan dat deze nu is. Daarom wordt de nieuwe configuratie 2x1 met vluchtstrook, ipv 2x2 met pechhavens. (...)
Hajo, je maakt een karikatuur van wat er gebeurd is en wat de huidige positie is. Zie eerdere post en wiki. Niet dat ik voorstander ben van die positie, maar stop er alsjeblieft mee het weg te zetten als NIMBY-gedoe en dat er alleen maar een referendum ongeldig hoeft te worden verklaard.Hajo schreef: zo 19 jul 2026, 10:09
De omwonenden gingen er blijkbaar vanuit dat het verkeer een andere route zou gaan zoeken. Of dat de mensen massaal zouden overstappen naar het openbaar vervoer. Dat is dus een flinke misrekening gebleken en dan moet je m.i. ook toegeven dat het referendum zijn doel voorbij is geschoten. Nog een reden om de uitslag ongeldig te verklaren.
Niet in Zwitserland. Daar zijn referenda niet raadgevend, maar wetgevend. De burger is medewetgever en kan via referenda wetten maken of wijzigen. Het parlement of de regering kan zo'n referendum niet naast zich neerleggen. En dus bevat de grondwet sinds 1994 dus een paragraaf die stelt dat de transit van goederen door de Alpen per spoor moet plaatsvinden en dat de regering de capaciteit van de transitwegen door de Alpen niet mag verhogen. De enige manier om van deze paragraaf af te komen is als iemand een wijzigingsvoorstel indient en er in een referendum een meerderheid voor de wijziging is.Hajo schreef: zo 19 jul 2026, 10:09 Een referendum kan ook ongeldig worden verklaard wegens een te lage opkomst of omdat het referendum niet bindend is. En zelfs een referendum dat wel aan een minimaal vereiste opkomst voldoet of bindend is, kan een overheid naast zich neer leggen.
De reactie van verfmeer95 verduidelijkt de situatie. Ik was er niet van op de hoogte dat referenda in Zwitserland wetgevend zijn. Dat moet wereldwijd gezien een uitzondering zijn. Je opmerking slaat dan ook de plank mis.Pino schreef: zo 19 jul 2026, 10:17Hajo, je maakt een karikatuur van wat er gebeurd is en wat de huidige positie is. Zie eerdere post en wiki. Niet dat ik voorstander ben van die positie, maar stop er alsjeblieft mee het weg te zetten als NIMBY-gedoe en dat er alleen maar een referendum ongeldig hoeft te worden verklaard.Hajo schreef: zo 19 jul 2026, 10:09
De omwonenden gingen er blijkbaar vanuit dat het verkeer een andere route zou gaan zoeken. Of dat de mensen massaal zouden overstappen naar het openbaar vervoer. Dat is dus een flinke misrekening gebleken en dan moet je m.i. ook toegeven dat het referendum zijn doel voorbij is geschoten. Nog een reden om de uitslag ongeldig te verklaren.
Vanochtend iets na 10:00 bij het zuidportaal. Een paar honderd meter file. Amper vertraging opgelopen.Pino schreef: za 18 jul 2026, 21:56Naar het noorden toe helpt vroeg vertrekken altijd wél. Als je een vertrekpunt als Milaan hebt (of jij dus nóg noordelijker), zit je veel dichterbij de tunnel dan andere terugreizigers. En omdat ergens middenin de nacht uitchecken vaak niet kan / ongewenst is, heb je een natuurlijke voorsprong op wie van plaatsen als Toscane of de kust komt. Tot een uur of elf kun je meestal wel goed passeren; daarna is het file tot zeer laat in de avond.Schelpenpaadje schreef: za 18 jul 2026, 21:07 Benieuwd hoe het morgen op de terugreis gaat zijn. Wij vertrekken morgenochtend (zondag) vanuit Lomazzo. Zal wel aanschuiven worden. Ik ben bekend met de Gotthardpas en zou daar normaal gesproken ook nu waarschijnlijk voor gaan. Mogelijk pak ik voor de verandering eens de route via de San Bernardino.
De demonstratie gisteren was ook wel een beetje mostert na de maaltijd, omdat ook de afritten (tijdelijk) werden afgesloten. De hele H2 vanaf Altdorf via de Gotthardpass tot en met Airolo was groen. Er was geen sprake van files op het OWN. En ik vind zo'n protest ook wel een beetje flauw voor diegenen die misschien helemaal niet extra de files voor de Gotthardtunnel wilden vermijden, maar bijv. naar een lokale bestemming wilden, of op rondreis, bijv. naar de Furka, Oberalp of Sustenpass.Chris schreef: za 18 jul 2026, 21:28 Het is een tunnel met 1 rijstrook per richting, maar de capaciteit is niet 50% kleiner dan de rest van de A2, maar eerder 70-80%. En dan krijg je dat soort mega vertragingen zelfs als het verkeersaanbod niet eens extreem hoog is.
Die angsten worden ook wel sterk door de media gevoed. Op SRF zijn meerdere malen documentaires en reportages over snelwegen en Gotthard gemaakt, en telkens was de boodschap: "Meer capaciteit betekend meer verkeer." Dat zit zo diep in de Zwitserse denkwijze, dat ze denken dat als ze de Gotthardtunnel met volledige capaciteit zouden vrijgeven, de box van Pandora wordt geopend.Chris schreef: zo 19 jul 2026, 10:10 Kennelijk zijn er genoeg mensen die denken dat de huidige situatie een betere oplossing is dan vrije doorstroming, voortgekomen uit angstscenario's voor een 'blechlawine'.