Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

poller1
stadsweg

Re: Gotthardtunnel

Bericht door poller1 »

Het is overduidelijk sabotage naar Italië toe, vanwege de Zwitsers.

Zonder Italië aan de andere kant (maar dus enkel Ticino - mét zee en stranden...) hadden die Zwitsers de Gotthardtunnel al lang op 2x3 gezet zonder enige limiet. :lol: :lol: :lol:

De Oostenrijkers lijden overigens aan dezelfde ziekte... (in hun geval begrijp ik het nog beter, die hebben nog meer om gefrustreerd over te zijn).
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Hajo schreef: zo 19 jul 2026, 11:47
Pino schreef: zo 19 jul 2026, 10:17 Hajo, je maakt een karikatuur van wat er gebeurd is en wat de huidige positie is. Zie eerdere post en wiki. Niet dat ik voorstander ben van die positie, maar stop er alsjeblieft mee het weg te zetten als NIMBY-gedoe en dat er alleen maar een referendum ongeldig hoeft te worden verklaard.
De reactie van verfmeer95 verduidelijkt de situatie. Ik was er niet van op de hoogte dat referenda in Zwitserland wetgevend zijn. Dat moet wereldwijd gezien een uitzondering zijn. Je opmerking slaat dan ook de plank mis.

Er worden wel vaker, ook buiten Zwitserland, referenda gehouden. Ongeacht of een referendum een minimale opkomst moet hebben of wel of niet bindend is, zie je vaak genoeg dat een regering de uitkomst van een referendum naast zich neer legt. Dat had in Zwitserland ook gekund, ware het niet dat referenda daar dus wetgevend zijn.
Nee, jij slaat hier wederom de plank mis. De huidige positie is niet een kwestie van één referendum. De positie is het sluitstuk van een vrij lang proces, waarin dat initiatief leidend tot het referendum van 1994 maar één stap was. Maar waarin het “wegcapaciteit niet uitbreiden” inmiddels ook vastligt in een verdrag waar de EU, Zwitserland en alle Alpenlanden partij bij zijn. En zelfs dat referendum uit 1994 kwam niet uit de lucht vallen, want de spoorplannen waren toen al vrij vergevorderd én de gedachte dat transitverkeer van de weg af moet was toen al breed gedragen. Die laatste bijvoorbeeld al neergelegd in verdragen tussen Zwitserland, Duitsland, Italië en de EU uit 1992. Kortom, dat hele idee van een NIMBY-referendum waar ons iets mee in de maag is gesplitst met een vrij beperkte opkomst klopt niet.

Overigens zitten er in Zwitserse wetgevende referenda echt wel beschermingen dat je niet zomaar een wetje kunt doorvoeren. In het bijzonder de dubbele meerderheid van Volksmehr en Ständemehr (oftewel de meerderheid van de kantons). Al wordt dan wel gerekend op basis van wie er zijn opgekomen, zodat het initiatief van 1994 het moet doen met voorstemmen van maar iets meer dan 20% van de stemgerechtigden. Vraag is echter of dat er niet op duidt dat de inhoud niet controversieel was toen.
SnarfFlevoland schreef: zo 19 jul 2026, 12:20Die angsten worden ook wel sterk door de media gevoed. Op SRF zijn meerdere malen documentaires en reportages over snelwegen en Gotthard gemaakt, en telkens was de boodschap: "Meer capaciteit betekent meer verkeer." Dat zit zo diep in de Zwitserse denkwijze, dat ze denken dat als ze de Gotthardtunnel met volledige capaciteit zouden vrijgeven, de box van Pandora wordt geopend.
Die boodschap over verkeersaanzuigende werking laat zich volgens mij maar moeilijk weerleggen. Alleen de huidige situatie schiet zo erg tekort en de overlast ter plaatse wordt zo groot dat het nogal onterecht is om daar alle deuren mee dicht te rammen. Maar goed, met de Alpenovereenkomst én de Zwitserse Grondwet zit die deur gewoon potdicht, dus ergens is ook de vraag wat je zou kunnen kopen voor een genuanceerder debat.
Autostrada
autoweg

Bericht door Autostrada »

^^ Vandaag zijn de wachttijden voor de Gotthard eigenlijk niet onder de 3 uur geweest. Althans, vanaf 10h00 overschreed de wachttijd de 3 uur en daar zitten we nu (18h00) nog steeds.

Ik vraag me toch af wat er zou gebeuren als er bij de brug van Zaltbommel een wachttijd van 3 uur zou zijn. En dat dagenlang. En verder amper opties om Zuid-Nederland te bereiken. Wat ik poog te zeggen: ook het intra-Zwitserland verkeer wordt hiermee toch keihard geraakt? Je zal iemand op willen zoeken in Ticino, of een dagje naar de meren willen gaan. Dat kan dus gewoon niet.

Nu begrijp dat ik er een taalgrens is, en die Zwitsers het liefst in hun eigen dal blijven plakken, maar welk land heeft een landsdeel wat zó slecht bereikbaar is?

Blick spreekt nu overigens ook wel van "Stau-wahnsinn" https://www.blick.ch/schweiz/zentralsch ... 19632.html
Hajo
2x3 autosnelweg

Bericht door Hajo »

Pino schreef: zo 19 jul 2026, 16:41(...) De huidige positie is niet een kwestie van één referendum. De positie is het sluitstuk van een vrij lang proces, waarin dat initiatief leidend tot het referendum van 1994 maar één stap was. Maar waarin het “wegcapaciteit niet uitbreiden” inmiddels ook vastligt in een verdrag waar de EU, Zwitserland en alle Alpenlanden partij bij zijn. En zelfs dat referendum uit 1994 kwam niet uit de lucht vallen, want de spoorplannen waren toen al vrij vergevorderd én de gedachte dat transitverkeer van de weg af moet was toen al breed gedragen.(...)

Aha, ik dacht dat het een hoofdzakelijk Zwitserse zaak en daarbij iets van vooral de laatste jaren was.

De Zwitsers, en in iets mindere mate ook de Oostenrijkers, zijn dat transitverkeer helemaal zat en willen dat verkeer dus zo veel mogelijk naar het spoor verplaatsen. Dat zal de reden zijn waarom er tientallen miljarden in die basistunnels, zoals de Brennerbasistunnel, worden gestoken.

Op het spoor mag dus kennelijk wel capaciteit toegevoegd worden, maar op het wegennet niet? Persoonlijk vind ik dat een nogal kortzichtige politiek.
SnarfFlevoland schreef: zo 19 jul 2026, 12:20Die angsten worden ook wel sterk door de media gevoed. Op SRF zijn meerdere malen documentaires en reportages over snelwegen en Gotthard gemaakt, en telkens was de boodschap: "Meer capaciteit betekent meer verkeer." Dat zit zo diep in de Zwitserse denkwijze, dat ze denken dat als ze de Gotthardtunnel met volledige capaciteit zouden vrijgeven, de box van Pandora wordt geopend.
Pino schreef: zo 19 jul 2026, 16:41 Die boodschap over verkeersaanzuigende werking laat zich volgens mij maar moeilijk weerleggen. Alleen de huidige situatie schiet zo erg tekort en de overlast ter plaatse wordt zo groot dat het nogal onterecht is om daar alle deuren mee dicht te rammen. Maar goed, met de Alpenovereenkomst én de Zwitserse Grondwet zit die deur gewoon potdicht, dus ergens is ook de vraag wat je zou kunnen kopen voor een genuanceerder debat.
Hmm. Daarmee lijkt het, als je het mij vraagt, er sterk op dat de Zwitsers zich in hun eigen voet hebben geschoten. Ze zitten klem tussen enerzijds groeiende overlast en anderzijds geen wettelijke mogelijkheid daar iets, door middel van een capaciteitsuitbreiding van het wegennet, aan te doen. In plaats daarvan leggen ze alle eieren in één mandje: het spoor.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

Autostrada schreef: zo 19 jul 2026, 17:33 Wat ik poog te zeggen: ook het intra-Zwitserland verkeer wordt hiermee toch keihard geraakt? Je zal iemand op willen zoeken in Ticino, of een dagje naar de meren willen gaan. Dat kan dus gewoon niet.
Er wordt in Ticino wel geklaagd, langs de lijn “we proberen in Bern altijd wel deals te maken om ons specifieke belang te dekken, maar als het erop aankomt worden we toch altijd overstemd.” Beetje het gevoel waar de Romandie ook mee rondloopt, maar dan erger (al zal Ticino op veel dossiers met de Deutschschweiz meestemmen).

Als het om bereikbaarheid gaat, zal men binnen Zwitserland denk ik al snel verwijzen naar wat het Gotthard-basistunnel heeft gedaan: hoeveel sneller dat nu allemaal gaat. En als er wensen zijn, heb ik eerder het idee dat die liggen op sportgebied. De grote hoeveelheid goederentreinen die nog door Bellinzona en Lugano gaat, waar ook wel plannen voor bestonden maar die nog steeds niet zijn gerealiseerd.
Hajo schreef: zo 19 jul 2026, 17:49 De Zwitsers, en in iets mindere mate ook de Oostenrijkers, zijn dat transitverkeer helemaal zat en willen dat verkeer dus zo veel mogelijk naar het spoor verplaatsen. Dat zal de reden zijn waarom er tientallen miljarden in die basistunnels, zoals de Brennerbasistunnel, worden gestoken.

Op het spoor mag dus kennelijk wel capaciteit toegevoegd worden, maar op het wegennet niet? Persoonlijk vind ik dat een nogal kortzichtige politiek.
De basistunnels zorgen er in ieder geval voor dat de hogergelegen gebieden worden ontlast. Waar de dalen smaller zijn en zaken als geluidsoverlast er harder in rammen doordat de dalen smaller zijn. Weet niet precies hoe het beschermde gebied van de Alpenovereenkomst precies is beschreven, maar een basistunnel Erstfeld-Faido doorsnijdt dat veel minder dan de A2 of de oude spoortunnel. Op de Brenner zelfde verhaal.

Maar goed, de problemen lost het duidelijk niet op en de overlast door auto-files in de hooggelegen stukken is gewoon een feit.
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Autostrada schreef: zo 19 jul 2026, 17:33 Wat ik poog te zeggen: ook het intra-Zwitserland verkeer wordt hiermee toch keihard geraakt? Je zal iemand op willen zoeken in Ticino, of een dagje naar de meren willen gaan. Dat kan dus gewoon niet.
Voor een dagbezoekje naar Ticino pakken Zwitsers niet de auto, maar de trein. En daar valt ook zonder files sinds de opening van de Basistunnel vrijwel niet tegenop te rijden, tenzij je in specifieke zijdalen moet zijn, met een tijdrovende busverbinding. Maar eventjes naar Bellinzona, Lugano, Locarno etc. is met OV gewoon zeer goed te doen. Hetzelfde geldt ook wel voor het Oberwallis.

Snel anders wordt dat voor een weekendje weg, als je ook de auto ter plaatse wilt hebben om mobiel te blijven. Je ziet de gevolgen rond Pasen, Hemelvaart en Pinksteren dan ook erg goed.

Bovendien kunnen de mensen in Ticino zelf vaak tegen de stroom in rijden. Op die manier heb je minder snel last van grote vertragingen voor de Gotthardtunnel.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
exroosje
verkeersader

Bericht door exroosje »

Was nou afgelopen weekend een "perfect storm" bij de Gotthard, want 2 jaar geleden op weg naar Lago Maggiore ben ik ook in juli op een zaterdag via de Gotthard gegaan en toen nam in de na-middag de drukte duidelijk af (tot onder het uur). En nu eigenlijk niet.

Of zijn de wachttijden nog wat verder opgeblazen door de Zwitsers . Heeft iemand er daadwerkelijk ingestaan gedurende die 3 uur?
SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg

Bericht door SnarfFlevoland »

Interessant de reacties m.b.t. de protest actie in Amsteg. Nu is social media gelukkig geen uitgebalanceerde spiegel van de maatschappij, maar diverse Zwitsers dragen daar hun natte dromen wel mooi de wereld in. Een willekeurig uittreksel van 'ideeën' om lokale bewoners van uitwijkverkeer te besparen:
  • Uitgebreide dosering van toeristen aan de landsgrenzen, bijv. d.m.v. strenge grenscontroles en doseringsinstallaties. "Laat de file maar in Duitsland, Italië of Frankrijk staan."
  • Een officieel verbod om het OWN als uitwijkroute te gebruiken en mochten mensen het toch doen, rijbewijs ter plekke afpakken of torenhoge boetes uitschrijven.
  • Toeristen zonder doel in Zwitserland een extra belasting van 100 CHF o.i.d. laten betalen of anders aan de grens weigeren en consequent via Frankrijk of Oostenrijk naar Italië sturen.
  • Een autotrein in Freiburg im Breisgau klaar zetten en mensen dwingen deze te gebruiken als ze naar Italië willen.
  • De Gotthardroute alleen nog voor verkeer van/naar Ticino ter beschikking stellen en internationaal verkeer naar Italië verbieden.
  • Afritten afsluiten en sluipverkeer consequent de snelweg weer opsturen, naar Oostenrijks voorbeeld.
Opvallend dat amper iemand met het idee komt dat je misschien de capaciteit van de tunnel kunt verhogen en de Alpeninitiative van 1994 een revisie nodig heeft. Misschien is het meest reeële een extra tolheffing, maar dan wel voor iedereen, en niet alleen voor buitenlanders.

Een andere oplossing wat ik ook vaak hoor en lees: "Laat de mensen dan maar thuis blijven." Ja nee, wat een lekkere dooddoener. :nothanks: En ondertussen behoren de Zwitsers tot de wereldwijde koplopers in vliegreizen. Niet dat ik daar wat op tegen heb, maar wel tegen deze hypocrite denkwijze. Of iedereen maar dwingen de trein te nemen. Ik neem in Zwitserland graag de trein, maar wel uit vrije keuze en zonder dwang.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"
hoompey
stadsweg

Bericht door hoompey »

Ik weet niet of dat op 20 Minuten was maar die commentaren moet je niet lezen inderdaad. Iedere keer dat het ook maar zijdelings over buitenlanders of frontaliers gaat gaan de spuigaten met racistische bagger wijd open. Zwitserland heeft een nogal ambiguë houding ten opzichte van het buitenland, de status als succesvolle open economie in het midden van Europa, en de consequenties die daaruit voorkomen (verkeer, vervuiling, immigratie, bouw, enz.). Een van de beste teksten over dat thema is geschreven door Max Frisch, in 1965 al:

https://www.berliner-zeitung.de/article ... chen-11810

"Ein kleines Herrenvolk sieht sich in Gefahr: man hat Arbeitskräfte gerufen, und es kommen Menschen. Sie fressen den Wohlstand nicht auf, im Gegenteil, sie sind für den Wohlstand unerlässlich. Aber sie sind da. Gastarbeiter oder Fremdarbeiter? "

De focus van de tekst ligt op immigratie maar het basisgevoel is hetzelfde: hoe gaan we om met groei en invloeden van buiten het land en onze controle? De Gotthard-soap is één van de symptomen hiervan. Dat die status nu al 30 jaar flink verankerd is in referenda en internationale verdragen maakt het erg moeilijk om hier op korte termijn pragmatisch mee om te gaan. Ik ben het overigens eens met je idee over de "beste" oplossing: 2x2 Gotthard en gelijke tolheffing voor iedereen om de Alpen via Zwitserland te kruisen.
Pindaklaas
dorpsstraat

Bericht door Pindaklaas »

Autostrada schreef: zo 19 jul 2026, 17:33 ^^ Vandaag zijn de wachttijden voor de Gotthard eigenlijk niet onder de 3 uur geweest. Althans, vanaf 10h00 overschreed de wachttijd de 3 uur en daar zitten we nu (18h00) nog steeds.

Ik vraag me toch af wat er zou gebeuren als er bij de brug van Zaltbommel een wachttijd van 3 uur zou zijn. En dat dagenlang. En verder amper opties om Zuid-Nederland te bereiken. Wat ik poog te zeggen: ook het intra-Zwitserland verkeer wordt hiermee toch keihard geraakt? Je zal iemand op willen zoeken in Ticino, of een dagje naar de meren willen gaan. Dat kan dus gewoon niet.

Nu begrijp dat ik er een taalgrens is, en die Zwitsers het liefst in hun eigen dal blijven plakken, maar welk land heeft een landsdeel wat zó slecht bereikbaar is?

Blick spreekt nu overigens ook wel van "Stau-wahnsinn" https://www.blick.ch/schweiz/zentralsch ... 19632.html
Reizigers die (zoals ik over twee weken...) denken met een reis op maandag te files te kunnen omzeilen, komen flink bedrogen uit. De vertraging is de hele middag al boven de 3 uur.
poller1
stadsweg

Bericht door poller1 »

Volgens de Routenvergleich zijn er 3 alternatieve die elk zowat 3u sneller zijn (nu):
https://www.gotthard-live.ch/de/dashboard

Gotthard Pass - Beste Wahl jetzt - 201 min schneller - Beste Wahl.

Voor wat het waard is uiteraard, want bij erg lange files ga je volgens mij ook (voor een stuk) prijs hebben bij de alternatieven, ik weet niet hoe betrouwbaar deze site juist is. (of ik snap hem niet goed, maar het staat er wel, "201 min schneller")
Laatst gewijzigd door poller1 op ma 20 jul 2026, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Ook dat was in mijn onderzoek in 2019 niet anders. Voordeel voor over twee weken is dat de piek van de reisgolf naar het zuiden dan wel een beetje over zal zijn.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

exroosje schreef: ma 20 jul 2026, 12:20 Was nou afgelopen weekend een "perfect storm" bij de Gotthard, want 2 jaar geleden op weg naar Lago Maggiore ben ik ook in juli op een zaterdag via de Gotthard gegaan en toen nam in de na-middag de drukte duidelijk af (tot onder het uur). En nu eigenlijk niet.

Of zijn de wachttijden nog wat verder opgeblazen door de Zwitsers . Heeft iemand er daadwerkelijk ingestaan gedurende die 3 uur?
Ik had eerder het idee dat de wachttijden zijn onderschat de afgelopen jaren. Het leek altijd op max 2 uur uit te komen, terwijl de vuistregel van 15 minuten per 1 kilometer op behoorlijk langere wachttijden duidde.

Er wordt ook gezegd dat vanwege de geopolitieke onrust, nu meer mensen per auto op vakantie gaan in plaats van het vliegtuig.
mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg »

Chris schreef: ma 20 jul 2026, 15:57 Er wordt ook gezegd dat vanwege de geopolitieke onrust, nu meer mensen per auto op vakantie gaan in plaats van het vliegtuig.
Geopolitiek dan ook qua kosten denk ik. Want 300 euro is het nieuwe 100 euro voor een Europees ticket en dan vaak nog volledig uitgekleed qua bagage, stoelen en andere diensten. Wordt met een gezin toch wel prijzig. En buiten Europa speelt dan toch ook wel een factor onzekerheid qua bestemming/overstap/veiligheid.
GuteFahrt
2x3 autosnelweg

Bericht door GuteFahrt »

SnarfFlevoland schreef: ma 20 jul 2026, 12:37 Interessant de reacties m.b.t. de protest actie in Amsteg. Nu is social media gelukkig geen uitgebalanceerde spiegel van de maatschappij, maar diverse Zwitsers dragen daar hun natte dromen wel mooi de wereld in. Een willekeurig uittreksel van 'ideeën' om lokale bewoners van uitwijkverkeer te besparen:
  • Uitgebreide dosering van toeristen aan de landsgrenzen, bijv. d.m.v. strenge grenscontroles en doseringsinstallaties. "Laat de file maar in Duitsland, Italië of Frankrijk staan."
  • Een officieel verbod om het OWN als uitwijkroute te gebruiken en mochten mensen het toch doen, rijbewijs ter plekke afpakken of torenhoge boetes uitschrijven.
  • Toeristen zonder doel in Zwitserland een extra belasting van 100 CHF o.i.d. laten betalen of anders aan de grens weigeren en consequent via Frankrijk of Oostenrijk naar Italië sturen.
  • Een autotrein in Freiburg im Breisgau klaar zetten en mensen dwingen deze te gebruiken als ze naar Italië willen.
  • De Gotthardroute alleen nog voor verkeer van/naar Ticino ter beschikking stellen en internationaal verkeer naar Italië verbieden.
  • Afritten afsluiten en sluipverkeer consequent de snelweg weer opsturen, naar Oostenrijks voorbeeld.
Opvallend dat amper iemand met het idee komt dat je misschien de capaciteit van de tunnel kunt verhogen en de Alpeninitiative van 1994 een revisie nodig heeft. Misschien is het meest reeële een extra tolheffing, maar dan wel voor iedereen, en niet alleen voor buitenlanders.

Een andere oplossing wat ik ook vaak hoor en lees: "Laat de mensen dan maar thuis blijven." Ja nee, wat een lekkere dooddoener. :nothanks: En ondertussen behoren de Zwitsers tot de wereldwijde koplopers in vliegreizen. Niet dat ik daar wat op tegen heb, maar wel tegen deze hypocrite denkwijze. Of iedereen maar dwingen de trein te nemen. Ik neem in Zwitserland graag de trein, maar wel uit vrije keuze en zonder dwang.
Al een aardige opsomming. Ik las recent nog een ander in het verleden aangedragen punt:
SRF (17-5-2023) schreef:Das Buchungssystem scheint auch aus Sicht des Tessiner Nationalrats Fabio Regazzi wenig praktikabel. Der Mitte-Politiker will mit einem Vorstoss anregen, dass Urner und Tessiner mit einer exklusiven Schnellspur besser durch den Gotthard kommen sollen.
Oftewel, een exclusieve rijstrook voor inwoners van Uri en Tessin/Ticino. Kop van het artikel destijds overigens:

Im Tessin ist die Blechlawine am Gotthard kein grosses Thema

https://www.srf.ch/news/schweiz/draenge ... sses-thema

:bloemetje:
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Vanuit Ticino zullen ook een stuk minder mensen voor toeristische doeleinden naar de rest van Zwitserland rijden dan andersom, en zakenreizen zullen wel per trein naar Zürich gaan. Dus zij hebben relatief gezien minder directe hinder van de enorme files en vertragingen. Voor hun speelt de A2 Bellinzona - Lugano - Chiasso een veel belangrijkere rol in de mobiliteit.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ Tja, hoe vaak moet iemand uit pak 'm beet Lugano nou naar Airolo? Misschien in absolute getallen wel meer dan dat er mensen uit Altdorf naar Andermatt gaan, maar binnen Uri is het logischerwijs veel meer een ding dat de belangrijkste weg van je kanton zo'n groot deel van de tijd onbruikbaar is. Als je deze groep omwonenden nog enigszins wilt helpen, moet je met zo'n lange doelgroepenstrook komen, zoals die er bij Airolo ligt. Maar dat lijkt me wel nogal een investering met het grotere aantal tunnels dat er op het Urner deel van de A2 ligt.

Bovenal: het ontlast enkelen en doet niets met de totale problematiek. Maar dat wil men in Uri en Ticino dan ook niet echt, zo lijkt het. Nu merkte ik bij een wandeling rond Andeer al wat voor geluid de enkelbaans San Bernardino-route geeft in zo'n dal, ook op relatief grote afstand van de weg. Dan krijg je wel enig begrip voor de angst op verkeersaanzuigende werking van een 2x2 Gotthardtunnel. Maar ik denk nog steeds dat die uiteindelijk onvermijdelijk is en dat, zodra de geesten in Zwitserland er rijp voor zijn, onder de Alpenovereenkomst wel iets geregeld kan worden (ik bedoel: het trekt de situatie uiteindelijk gelijk met wat Oostenrijk op zijn grote verbindingen nog net even regelde voordat het Verkeersprotocol in werking trad).
sanderl
autoweg

Bericht door sanderl »

Even een vraagje tussendoor. Hoe schatten jullie de mogelijke vertraging in richting zuiden op maandag 7 september in de ochtend?
Rein
2x4 autosnelweg

Bericht door Rein »

^^ Nagenoeg nul.

Een paar jaar geleden stond er op een maandagochtend in mei rond 10:00 uur één voertuig voor mij bij het noordportaal. Nou is september geen mei, maar ik acht de kans op serieuze drukte niet heel groot.
Pino
4x4 autosnelweg

Bericht door Pino »

^^ September-weekends moet je niet onderschatten, maar over een maandagochtend maak ik me niet druk inderdaad.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Deze zomer lijkt de vertraging richting noorden een stuk minder te zijn. Ik herinner mij van eerdere jaren dat de filelengte eind juli omslaat van het noordportaal naar het zuidportaal. Wellicht dat die 'CUPRA' (bypass naar Airolo / Gotthardpas) toch wel behoorlijk wat verkeer afvangt.
Autostrada
autoweg

Chris schreef: za 15 aug 2026, 11:11 Deze zomer lijkt de vertraging richting noorden een stuk minder te zijn. Ik herinner mij van eerdere jaren dat de filelengte eind juli omslaat van het noordportaal naar het zuidportaal. Wellicht dat die 'CUPRA' (bypass naar Airolo / Gotthardpas) toch wel behoorlijk wat verkeer afvangt.
Dit zou wel te staven moeten zijn met data.
Pakken we de vrijdag en zaterdag op de uittocht en zetten we 2026 naast voorgaande jaren.
Noordportaal:
- vrijdag 26 juni: 2026 beduidend drukker dan 2025
- zaterdag 27 juni: 2026 drukker dan in 2025, maar niet zo druk als in 2023
- vrijdag 3 juli: 2026 drukker dan 2025, maar niet zo druk als in 2023 en 2024
- zaterdag 4 juli: 2026 net zo druk als voorgaande jaren
- vrijdag 10 juli: 2026 net zo druk als voorgaande jaren
- zaterdag 11 juli: 2026 minder druk dan in voorgaande jaren
- vrijdag 17 juli: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren
- zaterdag 18 juli: 2026 veel drukker dan voorgaande jaren
- vrijdag 24 juli: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren
- zaterdag 25 juli: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren

Zuidportaal:
- vrijdag 17 juli: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren
- zaterdag 18 juli: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren
- vrijdag 24 juli: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren
- zaterdag 25 juli: minder druk dan in voorgaande jaren
- vrijdag 26 juli: 2026 drukker dan voorgaande jaren
- zaterdag 1 augustus: 2026 drukker dan voorgaande jaren
- vrijdag 8 augustus: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren
- zaterdag 9 augustus: 2026 minder druk dan in voorgaande jaren
- vrijdag 14 augustus: 2026 net zo druk als in voorgaande jaren

Wat je wel ziet is dat 2026 een aantal extreem drukke dagen had met giga files bij het noordportaal, te weten donderdag 16 juli, zaterdag 18 juli, zondag 19 juli (dit was echt een horror dag), maandag 20 juli, en 1 augustus. Deze dagen waren ook 'record-houders' ten opzichte van de afgelopen 5 jaren.
Op het zuidportaal heb je deze zomer nog geen enkele dag waar 2026 afsteekt tegen de vorige 5 jaar; zo bekeken kan dit dus wel degelijk door CUPRA komen.
Autostrada
autoweg

Overigens wist ANWB gisteren te melden dat de wachttijd voor de Gotthard meer dan 3,5 uur was. Dat zie ik niet terug in de statistieken, maar misschien bedoelen ze de vertraging op het traject van Chiasso naar Basel.

Een collega die ik sprak heeft gisteren 4 uur vertraging gepakt (naar zijn zeggen) op de Zwitserse A2 (in noordelijke richting); dus dat zou kunnen kloppen met de berichten van ANWB.

https://x.com/ANWBeuropa/status/2088253021478072471