Gotthardtunnel

Een speciaal subforum voor reisadviezen waar dan ook in Europa en reisverslagen uit de wereld.

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 13 aug 2012, 11:46

Ik durf niet te zeggen dat ze de oprit Airolo altijd open laten, maar het is wel duidelijk dat ze hem langer open laten dan de oprit Göschenen, die bij wachttijd zo ongeveer meteen dicht gaat. Moeilijk te zeggen waar het verschil vandaan komt. Het zou kunnen komen door de verkeerssituatie in Airolo zelf (dat ze je daar makkelijker kunnen laten wachten), maar ook met de onaantrekkelijkheid van het ritje over de Hauptstrasse aan de zuidkant.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » ma 13 aug 2012, 13:27

De pasweg is aan de zuidkant beter uitgebouwd. Alleen de passage van Airolo, Quinto en dergelijke is wat vervelender.

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 13 aug 2012, 13:42

Die goede uitbouw aan de zuidkant begint pas achter de oprit Airolo. Dus ik kan me niet echt voorstellen dat die goede uitbouwtoestand beslissend is geweest voor het feit dat bij wachttijden voor de tunnel de oprit Airolo vaker open is dan oprit Göschenen.

Aan beide kanten zien de opritcomplexen er zelfs enigszins vergelijkbaar uit, met een lange lus over de snelweg heen. Wellicht ligt het aan iets simpels als het feit dat je praat over twee verschillende kantons met elk hun eigen kantonale politie die op drukke dagen dus ook beide een eigen afweging maken.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20524
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Gotthardtunnel

Bericht door waldo79 » ma 13 aug 2012, 13:48

Ticino is natuurlijk een wat groter kanton dan Uri en Airolo ligt helemaal in het noorden...

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 21915
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat
Contacteer:

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Pino » ma 13 aug 2012, 17:34

^^ Het zou zomaar eens een belangrijke factor kunnen zijn. Zowel de mensen aan de knoppen bij de Polizia Cantonale in Bellinzona als politici in het kanton kijken in hun dagelijkse werk vooral naar het dichtbevolkte deel van het kanton, dat ten westen en zuiden van de stad ligt. Airolo is een totaal andere wereld, een plek waar de meeste mensen uit Ticino bijna nooit komen. Bekeken vanuit het hoofdkwartier van de Kantonalpolizei in Altdorf zijn Wassen en Göschenen om de hoek, voor politici in het kanton is overlastbestrijding in dit soort dorpen core business.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » ma 03 sep 2012, 22:56

Ter vermijding van de Gotthard tunnel en tevens de rottige Duitse A5 zat ik ook te denken aan een route via Konstanz. Ik vraag me af: valt dat OWN stuk daar bij Konstanz mee? Dat zie ik als enige nadeel van die route tezamen met dat het 50 km langer is, maar dat is natuurlijk niet veel op zo'n lange route en je vermijdt er wel knelpunten mee.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2012, 10:43

^^
De route via Konstanz is in het algemeen onhandig. Je rijdt dan via Schaffhausen, maar nog beter is de route via Bregenz als je naar de San Bernardinotunnel wilt rijden.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 04 sep 2012, 10:49

^^ Je rijdt dan niet via Schaffhausen, maar al met al is het geen snelle route. Vooral niet vanaf het einde van de autobahnähnlich uitgebouwde B33, en ook de Zwitserse H13 is geen snelle route. De route via Bregenz is dan inderdaad beter, of eventueel via Schaffhausen, al is via Schaffhausen niet zo zinvol richting San Bernardino. Maar de route van Konstanz is in geen geval een geweldig alternatief als je richting San Bernardino wil.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 04 sep 2012, 10:53

Coen Tunnel schreef:Je rijdt dan niet via Schaffhausen, maar al met al is het geen snelle route.
Ik bedoel i.p.v. Konstanz rij je óf via Schaffhausen óf via Bregenz. Ik schreef het een beetje apart, maar het is natuurlijk meer dan logisch dat je niet via Schaffhausen naar Konstanz rijdt. ;) Of je wil natuurlijk een toeristische roadtrip maken...
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » di 04 sep 2012, 17:37

Hoi Snarf, via Oostenrijk/Bregenz heb je wel een extra vignet nodig. Al vraag ik me wel af hoe dat precies zit.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 04 sep 2012, 18:36

^^ Een Korridorvignette voor € 2,00 heb je nodig, en die kun je bij de grens uit een automaat halen. Dat valt dus erg mee qua extra kosten. :)

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5540
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Gotthardtunnel

Bericht door nederland24 » di 04 sep 2012, 19:19

^^Wanneer heb je daar dan recht volgens de Oostenrijkse wet?

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 04 sep 2012, 19:24

^^ Die is alleen geldig voor een enkele reis op de A14 tussen de grens met Duitsland en Hohenems of omgekeerd.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Groningen » wo 05 sep 2012, 9:17

^^ Alwaar je via het OWN direct de Zwitserse grens over kan naar Diepoldsau.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » ma 15 okt 2012, 22:26

Ik vraag me overigens af. Die Duitse A5 tussen Karlsruhe en Basel. Is dat nu een route die allround vermeden moet worden? Aangezien de Franse A35 veel naar voren komt als alternatief in dit subforum. Terwijl ik die uit mijn ervaring ook niet erg prettig vond. Voornamelijk stukken met slecht wegdek(maar misschien is dat nu wel verbeterd) en in Frankrijk is het traditie dat niet tolwegen minder onderhouden worden. Al zijn autobahnen ook vaak minder goed bijgehouden dan de Franse tolwegen en zitten vol baustelles. Verder kun je in Duitsland natuurlijk wel blazen. Dit topic gaat over de Gotthardtunnel, maar omdat dit stuk een verlengde is voor het plannen van de route via de Gotthard, had ik de vraag toch maar hier neer geknald.

Groningen
expressweg
Berichten: 3808
Lid geworden op: vr 03 sep 2010, 13:22
Locatie: Zwolle

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Groningen » ma 15 okt 2012, 22:32

^^ Het is met name de drukte die speelt. Verder is het redelijk vergelijkbaar.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 16 okt 2012, 8:58

^^ Het zijn vooral de grootschalige werkzaamheden op de A5 waardoor ik de afgelopen twee jaar bijna altijd ben uitgeweken naar de Franse A35 op weg naar Zwitserland.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 okt 2012, 11:36

Nou ja, de A5 is natuurlijk geen groot feest om over heen te rijden, maar wel prima te doen. Ik had de pech dat ik daar steeds bij een volledige afsluiting langs moest rijden, vanwege nachtelijke of zondagse wegwerkzaamheden, maar zelfs met die afsluitingen was het acceptabel. Geen files gehad. Komende vanuit Frankfurt am Main heeft het weinig zin om de omrij route via de Franse A35 te doen. En bovendien kan die Franse A35 ook best wel eens last hebben van filevorming. De kwaliteit van de A35 zit inmiddels wel snor. Alleen het stukje N83 boven Colmar is slecht en de A35 ten zuiden van de grensovergang bij Lauterbourg.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 16 okt 2012, 12:07

^^ Ahum, de A35 rond Sélestat, met het oude betonwegdek, is heel wat slechter dan het stukje N83.

En richting noorden zit er vlak na het knooppunt met de A4 nog een stuk met redelijk slecht wegdek. Voor de rest vind ik het allemaal wel meevallen. :)

Komende vanuit Nederland heeft het natuurlijk wel zin, mits je uiterlijk bij Keulen de keuze maakt om linksrheinisch via de A61 te gaan rijden

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 okt 2012, 13:09

^^
Dat stuk bij Sélestat had ik over het hoofd gezien. Ligt inderdaad nog ten noorden van het stukje N83. Voor de rest vind ik eigenlijk het hele tracé tussen de A4 en Lauterbourg niet echt geweldig qua wegdek.

Een ander vaak vergeten alternatief voor de Duitse A5 of Franse A35 is de route langs Schaffhausen of Bregenz. Zeker richting oostelijk Zwitserland kan je prima via de Pfändertunnel rijden. Die twee euro voor een KorridorVignette of stukje OWN bij Schaffhausen is me het bij file op de A5 wel waard.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 okt 2012, 13:22

mits je uiterlijk bij Keulen de keuze maakt om linksrheinisch via de A61 te gaan rijden
De A61 is natuurlijk ook druk zoals de A5 en ook niet breed zoals de A3 die je voor de A5 pakt, waarbij de overlast van de A5 lijkt mij weer teniet wordt gedaan. :dontknow:

Kunnen ze in de Elzas trouwens Duits? Anders wordt dat ook een woordenboekje Frans meenemen als je daar pech krijgt op de Franse A35.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » di 16 okt 2012, 13:27

SnarfFlevoland schreef:^^
Dat stuk bij Sélestat had ik over het hoofd gezien. Ligt inderdaad nog ten noorden van het stukje N83. Voor de rest vind ik eigenlijk het hele tracé tussen de A4 en Lauterbourg niet echt geweldig qua wegdek.
Niet geweldig, maar ook niet slecht. In zuidelijke richting in ieder geval niet, in noordelijke richting zit een deel dat wel matig van kwaliteit is.
Snelwegenkenner schreef:De A61 is natuurlijk ook druk zoals de A5 en ook niet breed zoals de A3 die je voor de A5 pakt, waarbij de overlast van de A5 lijkt mij weer teniet wordt gedaan. :dontknow:
Hangt er van af wanneer je rijdt. 's Avonds, 's nachts en op zondagen is de A61 zeker een goed alternatief, dan rijdt het daar ook gewoon goed door.
Kunnen ze in de Elzas trouwens Duits? Anders wordt dat ook een woordenboekje Frans meenemen als je daar pech krijgt op de Franse A35.
Nee, daar wordt toch voornamelijk Frans gesproken.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » di 16 okt 2012, 13:30

Je kunt natuurlijk ook de B10 pakken door Karlsruhe om op de Franse A35. Dan heb je het voordeel van de brede A3 en niet het nadeel van de A5.

SnarfFlevoland
2x2 autosnelweg
Berichten: 6217
Lid geworden op: di 20 mei 2008, 8:40
Locatie: [CH]

Re: Gotthardtunnel

Bericht door SnarfFlevoland » di 16 okt 2012, 13:32

^^
Nou dan rij ik liever door op de Duitse A5 als ik al bij Karlsruhe ben. Zoals gezegd is de A5 zeker geen grote ramp.
"A mile of highway will take you just one mile... A mile of runway takes you anywhere!"

Gebruikersavatar
Vahalis
autoweg
Berichten: 1126
Lid geworden op: ma 11 jun 2012, 10:10
Locatie: 030

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Vahalis » di 16 okt 2012, 14:37

Wat heeft dit nog met de Gotthardtunnel te maken?

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » do 29 nov 2012, 20:37

In verband met die steeds hogere kosten in Zwitserland wordt de Brenner steeds belangrijker als route naar Italie i.p.v de Gotthard. Oostenrijks vignet is bovendien niet duur en daarnaast heb je alleen in Italie tol. Ideaal dus. Daarvoor ga je wel een paar extra kilometers maken t.o.v de Gotthard. :top:

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » do 29 nov 2012, 23:34

^^ Ik snap niet wat je precies bedoelt. Het Zwitserse vignet is ook absoluut niet duur (CHF 40,-) en daarvoor gaan de meeste mensen echt niet omrijden via Oostenrijk.

Bovendien betaal je op die route naast het Oostenrijkse vignet en de tol in Italië ook nog eens de Sondermaut voor de Brennerautobahn (is nog eens € 8,00 extra per enkele reis). En de route is vrijwel altijd om, tenzij je naar de Dolomieten moet, maar dan was je toch al niet via Zwitserland gereden. Kortom, je bespaart er nauwelijks mee en je maakt in de meeste gevallen wel extra kilometers. En je staat niet in de file voor de Gotthardtunnel of de grensovergang Brogheda, maar de A99 rond München en het tolplein bij Sterzing zijn ook knelpunten.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » vr 30 nov 2012, 22:59

Die Soldermaut was door mijn hoofd geschoten. :wall:

Beste route is dan denk ik via Ulm en de San Bernardino. De Gotthard en de Duitse A5 zijn vrij druk. En die andere route is maar 50 km om.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Coen Tunnel » za 01 dec 2012, 7:46

^^ De A5 kun je ook vermijden door de Franse A35 te nemen. Bij de route via Ulm zijn er nog wat andere knelpunten, zoals de Albaufstieg, de Pfändertunnel en als het druk is kan het ook op de A13 flink vastlopen telkens als het verkeer van 2 stroken naar 1 strook gaat. Bovendien heb je nog het stukje OWN bij Diepoldsau. Het is zeker een mooie route, vooral de Zwitserse A13, maar het moet bij de Gotthardtunnel wel erg vast staan wil deze route sneller zijn op drukke dagen.

Gebruikersavatar
Snelwegenkenner
2x2 autosnelweg
Berichten: 6192
Lid geworden op: za 23 jun 2007, 14:12
Locatie: Roosendaal

Re: Gotthardtunnel

Bericht door Snelwegenkenner » za 01 dec 2012, 10:14

^^ Dus eigenlijk is alleen de Gotthardpas het geschikte alternatief voor de Gotthardtunnel als het druk is?

Plaats reactie