Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Pino »

Vinny schreef: di 18 okt 2022, 8:55Het onnummeren van wegen vind ik geen misdaad tegen de menselijkheid en dat heb ik ook nergens beweerd.
Geen zorgen, die term kwam van mij. En uiteraard als stijlfiguur ☕️

Waarbij de misdaad uiteraard niet zit in het feit dat er omgenummerd is, maar in het feit dat er kosten zijn gemaakt voor iets dat de weggebruiker verrekt weinig oplevert. Dat te deklasseren wegen niet meer het nationale belang hebben - prima. Maar daar waren betere nummer-oplossingen voor te verzinnen geweest dan wat eruit gerold is. Maar goed, dat is er een voor een andere discussie.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22106
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door waldo79 »

Goed, weer eens om topic. Met mijn reis door 'Hauts-de-France' pak ik met name RN en RD. Omdat de vele bebouwde kommen gaan irriteren gisteren de portemonnee getrokken voor:
A16: Beauvais-Centre (afrit 15) - A29 Amiens-Sud
A29: A16 - Amiens-Henriville (afrit 32)

Afhankelijk van hoe mijn neus staat voor de terugreis komt er nog iets nieuws bij.
Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 33763
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Coen Tunnel »

Vinny schreef: za 15 okt 2022, 16:43 De A 500 is sowieso een wonderlijke snelweg. Het is een weg in 2+1 configuratie. Helaas is het artikel op SARA oppervlakkig:
https://routes.fandom.com/wiki/Autorout ... 7aise_A500

Het heeft ooit het nummer '800' gehad, wat ik persoonlijk ook wel logischer vind. Volgens mij betaal je ook tol als je niet van de A 8 gebruik maakt, maar alleen van de A 500 zelf.
Ja, en sterker nog, als je vanaf Nice de afrit naar de A500 neemt betaal je een hoger bedrag aan tol dan als je een afrit verder neemt. Je betaalt dus ook voor de hele A500.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22106
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door waldo79 »

Toch nog wat toegevoegd:
A16: afrit 19 Amiens-Ouest - afrit 23 Abbeville-Nord.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris »

Ik heb vorig weekend in Normandië rondgereden, daarbij ook weer het nodige kunnen afstrepen;

* A12 Trappes - Versailles
* A13 Versailles - Parijs (tot BP)
* A16 Parijs - Abbeville
* A21 Lens - Denain
* A88 Argentan - Sées
* A131 Le Havre - Pont de Tancarville
* A132 bij Pont-l'Évêque
* A211 in Lens
* A813 bij Caen

* N12 Alençon - Trappes
* N13 Caen - Cherbourg
* N17 Arras - Lens
* N27 A29 - Dieppe
* N42 St. Omer - Boulogne-sur-Mer
* N104 noordring Parijs (A1 - A16)
* N158 Caen - Argentan
* N174 Carentan - Saint-Lô - A84

Het was de eerste keer dat ik Parijs vanuit het westen naderde. Ik heb de laatste jaren ook meermaals over de Boulevard Périphérique gereden, voorheen meed ik die altijd, maar als het verkeersbeeld goed is dan is het wel leuk om te rijden.

Hiermee heb ik 89,8% van alle autoroutes gereden

Afbeelding
Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 11363
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Alfa »

^^ Opvallend dat bij u de snelwegen die het dichtstbij zijn (A25, A26, A21) nog ontbreken.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris »

Dat is een correcte constatering. Ik heb de kaart nog even aangepast want ik heb de A21 wel in zijn geheel gereden omdat ik Vimy Ridge heb bezocht, dat is daar vlakbij en ik had daarna nog een uurtje over.

Die autoroutes in het uiterste noorden zijn deels vanuit Nederland niet zo makkelijk te combineren op een rit richting zuiden. Sowieso is de A16 al een omweg als je vanuit Nederland richting ongeveer elk deel van Frankrijk rijdt.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Vinny »

De A 25 heb ik wel een keer helemaal gereden, door vanuit het hotel in Lille waar ik zat een dagje naar het strand mee te pakken 8-)
Je mist er overigens niet erg veel aan: de meeste andere snelwegen in Frankrijk zijn rustiger en mooier. :mrgreen:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chrysa
autoweg
Berichten: 1852
Lid geworden op: za 17 sep 2011, 21:23
Locatie: Breda NL / Lausanne CH

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chrysa »

Chris schreef: ma 29 mei 2023, 20:07 ik heb de A21 wel in zijn geheel gereden omdat ik Vimy Ridge heb bezocht,
Beetje off-topic, maar ik zie het nu zo vaak: Waarom vertaal je buitenlandse namen eigenlijk naar het Engels?
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris »

Vimy Ridge is een slag uit de Eerste Wereldoorlog. Dat staat gewoon onder die naam bekend, omdat het Canadese eenheden waren die daar hebben gevochten. Canada als land en de Canadese identiteit is daar geboren, zo wordt vaak gesteld. Net zoiets als Passchendaele, dat heet ook niet meer zo, maar kent men wel nog onder die naam.
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22106
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door waldo79 »

Eventueel zou het ook nog Cote de Vimy kunnen heten. Maar oorlogsmonumenten met betrekking tot de Commonwealth of waar Amerikaanse soldaten bij betrokken zijn, zijn bekend bij hun Engelstalige naam. In Nederland gebeurt dat net zo met bijvoorbeeld de begraafplaats bij Margraten.
Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 43239
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Vinny »

Nou ja, bekend..., ik kende het totaal niet. Ziet er wel indrukwekkend uit moet ik zeggen. :yes:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris »

De kennis van de Eerste Wereldoorlog is in Nederland over het algemeen slecht, het vond niet in ons land plaats en we waren er niet direct bij betrokken. Er zijn veel enorme veldslagen geweest die men in België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk nog wel kent als historische gebeurtenis. Vraag een gemiddelde Nederlander om de slag om de Somme of Gallipoli.

Maar als je daar bent snap je ook dat het de slag om Vimy Ridge is en niet om Vimy zelf. Het is een heuvelrug van waar je goed uitzicht hebt over de omgeving en met name de industriële regio rond Lens. Er staat het grootste Canadese oorlogsmonument.
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9841
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Hajo »

Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
R-R-L
stadsweg
Berichten: 341
Lid geworden op: zo 15 mei 2016, 21:24

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door R-R-L »

Chris schreef: ma 29 mei 2023, 19:35 Het was de eerste keer dat ik Parijs vanuit het westen naderde. Ik heb de laatste jaren ook meermaals over de Boulevard Périphérique gereden, voorheen meed ik die altijd, maar als het verkeersbeeld goed is dan is het wel leuk om te rijden.
Doorgaans vind ik de BP altijd wel geinig om te rijden, twee linker stroken pakken en gaan met de banaan. De vrees voor de BP heb ik nooit begrepen en laatste jaren gaat hij al helemaal niet meer op, over het algemeen is het bij vrij baan een gestage flow.

Ik zet Front Assist er overigens uit. Paar keer al gehad dat het gewoon afremde en er een motor tussendoor kwam, zodra de motor dan in het radarbereik kwam gaf de auto een goede dreun op de rem. Vrij oncomfortabel en vooral gevaarlijk ivm achteropkomende auto's of motoren.

Chris schreef: ma 29 mei 2023, 19:35 Hiermee heb ik 89,8% van alle autoroutes gereden
Dat is nog eens toewijding :worship:
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4317
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door sven_engelen »

Vandaag een ritje naar Rochefort levert me een boel nieuw bereden wegen op in Frankrijk.
A29 Chaulnes - Neufchatel en Bray
A28 Neufchatel en Bray - Le Mans
A13 Rouen
A16 Amiens
A11 Le Mans - Angers
A87 Angers - Essarts en Boccage
A83 Essarts en Boccage - Sainte Hermine

Overzichtje:
Afbeelding
Volledig Europees overzicht: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22106
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door waldo79 »

Ik heb weer wat wegen toegevoegd binnen Frankrijk.
A30 compleet (in rijrichting Metz)
A33 tussen de A330 en Hudiviller
janneman
dorpsstraat
Berichten: 230
Lid geworden op: ma 22 feb 2010, 12:56
Locatie: Purmerend

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door janneman »

A1-A10-A71-A20 vice versa.
nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5716
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door nederland24 »

Ik heb ook maar even een kaart gemaakt met alle wegen die ik in Frankrijk heb bereden. Zoals je in onderstaande link kan zien, zijn het voornamelijk de traditionele noord-zuid routes die ik heb afgevinkt.
https://www.google.com/maps/d/edit?hl=n ... 506742&z=6
Gebruikersavatar
Snelwegfreak
Hoofdmoderator
Berichten: 18714
Lid geworden op: do 21 sep 2006, 16:02

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Snelwegfreak »

Jaartje verder, dus een update. Bescheiden uitbreiding deze keer.

Afbeelding

Nieuw:
* A6 tussen de A86 bij Parijs en de A89 bij Lyon
* A89 tussen de A6 bij Lyon en de A711 bij Clermont-Ferrand
* A711 tussen de A89 en A75 bij Clermont-Ferrand
* A61 tussen Narbonne en Toulouse
* A62 noordelijk langs Toulouse
* N104 tussen de A10 en A4
* A4 tussen de N104 en Reims
Enne gojje mins blieft altied leave.
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door vynkce »

De afgelopen weken in Frankrijk rondgereden en toch weer wat nieuwe wegen kunnen toevoegen aan mijn lijstje:
- A/N104 tussen de A1 en N2 langs de luchthaven van Parijs
- N104 tussen de A5b en de A6
- A79 tussen de aansluiting met de N7 en de A71
- A75 tussen Pézenas en de A75
- A61 tussen Carcassonne en Toulouse
- A62 tussen Toulouse en de aansluiting met de A20
- A20 tussen de A62 en de A71 (volledig)
- N118 tussen de A10 en de A86
- A86 tussen de N118 en de A1 (inclusief de duplex tunnel)
- D83 expresweg tussen de A9 en Le Barcarès
- D617 expresweg tussen Perpignan en Canet

Wie wil kan hier het volledige overzicht bekijken: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 85854
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Chris »

Dat is een aardige rondreis ;)

Ik heb inmiddels zoveel door Frankrijk gereden dat het lastig is om nog nieuwe autosnelwegen te berijden. In het westen mis ik nog een paar routes maar voor de rest heb ik bijna alles wel eens gereden. Misschien verrassend de A25 tussen Lille en Duinkerken nog niet. En de A71 tussen Vierzon en Montmarault is wel echt lang geleden ondertussen.
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Pino »

Chris schreef: wo 16 jul 2025, 9:36 Misschien verrassend de A25 tussen Lille en Duinkerken nog niet.
Ik moet binnenkort naar de Kanaaltunnel (en later nog eens terug) en zat me af te vragen of dat een interessante kleine omweg was om eens te pakken, met name wanneer bij Gent blijkt dat ik ruim in de tijd zit naar de geboekte treinverbinding toe. Maar is de A25 een interessante route te noemen, of doe ik dat dan puur om een nieuwe route af te tikken cq mijn tijd een beetje te doden?
(en dat dan ook nog eens in de wetenschap dat je in de Kanaaltunnel meestal je reis wel kunt vervroegen wanneer je vroeg aankomt)
vynkce
2x4 autosnelweg
Berichten: 10563
Lid geworden op: zo 01 jan 2006, 16:06
Locatie: Vlaanderen

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door vynkce »

Ik was trouwens achteraf vooral enthousiast over de combinatie van het nieuwe stukje A/N104 langs de luchthaven van Parijs en dan het korte stukje N2 naar de N104 tot helemaal aan de A6 in combinatie met de A77/N7 en A79 tot aan de A71 net ten noorden van Clermont-Ferrand. Veel rustiger dan de A10/A71-as en vooral een pak minder tol te betalen. Ja, er is nog een korte onderbreking nabij Chantenay op de N7, maar daar is het nieuwe gedeelte volop in aanleg (klaar eind van het jaar of begin 2026). Enkel nabij Trévol ontbreekt nog 2km dan tot aan de A79, maar ik vond het nu zelfs al opwegen tegenover de route langs de A10/A71.
Teetje
verkeersader
Berichten: 959
Lid geworden op: di 26 jun 2018, 11:13

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Teetje »

Pino schreef: wo 16 jul 2025, 9:58Maar is de A25 een interessante route te noemen, of doe ik dat dan puur om een nieuwe route af te tikken cq mijn tijd een beetje te doden?
Dat laatste.

Ik heb er zelf ook wel eens gereden (lang geleden, ergens eind jaren '90) en deed dat vooral om een van de oudste Franse snelwegen te kunnen rijden en zien. Maar landschappelijk gezien is het niets bijzonders.
Gebruikersavatar
NWH
verkeersader
Berichten: 590
Lid geworden op: wo 13 feb 2019, 21:51

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door NWH »

vynkce schreef: wo 16 jul 2025, 10:10 Ik was trouwens achteraf vooral enthousiast over de combinatie van het nieuwe stukje A/N104 langs de luchthaven van Parijs en dan het korte stukje N2 naar de N104 tot helemaal aan de A6 in combinatie met de A77/N7 en A79 tot aan de A71 net ten noorden van Clermont-Ferrand. Veel rustiger dan de A10/A71-as en vooral een pak minder tol te betalen. Ja, er is nog een korte onderbreking nabij Chantenay op de N7, maar daar is het nieuwe gedeelte volop in aanleg (klaar eind van het jaar of begin 2026). Enkel nabij Trévol ontbreekt nog 2km dan tot aan de A79, maar ik vond het nu zelfs al opwegen tegenover de route langs de A10/A71.
Dit kan ik volledig beamen! Vorig jaar exact deze route genomen richting het zuiden en ik zou dit zo weer doen.
- De shortlist..? Die wordt alleen maar langer -
Pino
4x3 autosnelweg
Berichten: 24864
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 9:17
Locatie: Sesamstraat

Re: Waar heb jij gereden in Frankrijk?

Bericht door Pino »

^^ De vraag is natuurlijk of je daar de A/N104 voor nodig hebt en de nieuwe doorsteek noordelijk langs het vliegveld langs. Afhankelijk van de omstandigheden kun je ook "regulier" langs Parijs gaan over BP, A86, hoe dan ook. Het is natuurlijk wel zo dat de doorsteek de A104-route wat korter maakt, dus de omweg minder onaantrekkelijk maakt. Dat is op zich minder dan twee kilometer, maar het haalt op zijn minst het gevoel weg dat je eerst een stuk Parijs in rijdt, en dan weer terug moet voordat je eens een keer aan de Francillienne begint.