[VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

RSK
Penningmeester
Berichten: 7142
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door RSK »

Op de Facebookpagina "Kom ie uit Rotterdam dan?" zag ik een videoclip staan van de Amazing Stroopwafels met hun nummer 'Maastunnel'. Zoals wel vaker zitten daar leuke oude videobeelden in. Van de Maastunnel uiteraard.
Link
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door boe! »

Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wesso »

Net te zien bij de Slimste Mens: beelden in kleur van de A/N44 bij Wassenaar in 1970.
Link
Matti
stadsweg
Berichten: 307
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Matti »

poeh wat een groot :B1: op 0:08
https://www.youtube.com/watch?v=Xh--4AA2pJ0&t=92
Ik heb hem wel eens eerder gepost op dit forum.
Tip kijk met geluid uit daar wordt je niet vrolijk van ;)
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2958
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Robbert297 »

Volgens mij is deze hier nog niet geplaatst. Bij deze.
Link
Слава Україні
Matti
stadsweg
Berichten: 307
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Matti »

michaelgse schreef:
Link
;)
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2958
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Robbert297 »

^^ Ik heb het hele topic nog doorgespit. Ach ja, dan mag hij bij deze weer verwijderd worden. :lol:
Слава Україні
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door keokiracer »

^^ Tipje: je kunt de youtubecode door de zoekfunctie halen. Dus wat er na watch?v= komt (en wat je dus tussen de [y]-tags stopt) in de zoekbalk zetten en op zoeken klikken. In dit geval is dat vPUZc2i3NL4 en krijg je deze resultaten ;)
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Gebruikersavatar
Robbert297
expressweg
Berichten: 2958
Lid geworden op: ma 08 aug 2011, 10:27
Locatie: Гронінген

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Robbert297 »

^^ Ah, dat wist ik niet. Zo leer ik naast m'n tentamenstof toch nog wat andere dingetjes. :top:

Dan moet jij de functie wel gebruiken. :duck:
Afbeelding
Слава Україні
Gebruikersavatar
keokiracer
2x3 autosnelweg
Berichten: 9084
Lid geworden op: do 10 mar 2011, 3:52
Locatie: Halsteren

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door keokiracer »

Ik plaatste de video tenminste in een ander topic :hap:
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...
Matti
stadsweg
Berichten: 307
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Matti »

Uit het muziektopic.
Link
Prachtige beelden van de Nederlandse snelweg in de jaren 70. Herken ik hier ook een van de rustplaatsen op de A28 in de Veluwe?
boe!
2x5 autosnelweg
Berichten: 19183
Lid geworden op: di 19 jul 2005, 20:02
Locatie: Leusden

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door boe! »

Video van de Rijnbrug bij Rhenen en directe omgeving uit 1970.
Link
JJVernig
polderweggetje
Berichten: 34
Lid geworden op: di 23 jan 2007, 10:34

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door JJVernig »

Link
Vanaf hier zie je hier vanaf 4:02 volgens mij de A12 thv Maarn, die toen nog enkelbaans was. Daarna vanaf 4:30 oprit maarsbergen. Verder misschien interessant voor treinenthousiastelingen.
--Disclaimer: bovenstaande opmerking(en) komen geheel voor rekening van de auteur --
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wesso »

^^ Vanaf 3:04 zie ik al een autootje rijden over de rijksweg bij Maarn met daarachter de zandafgraving. Mooi nostalgisch filmpje!
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wesso »

Een treinenfilmpje uit 1980. In die tijd was een deel van de Schiphollijn geopend tussen Amsterdam-Zuid en Schiphol.
Hier wel interessant vanwege het traject tussen de rijbanen van de A10 en A4.

Link
kees100
polderweggetje
Berichten: 46
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 14:48

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door kees100 »

Verkeer in Den Haag in 1929:
https://youtu.be/nmaP1xWO9B4
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wesso »

Beelden van het verkeer door Scherpenzeel (Gld.) in 1989. De N224 om het dorp was nog niet aangelegd.
Link
Gebruikersavatar
Afrit13
verkeersader
Berichten: 863
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 17:41
Locatie: Nijmegen

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Afrit13 »

Grappig om te zien, ik kan me niet anders herinneren dan dat die rondweg er lag, maar ik wist niet dat het zo druk was door het dorp.
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wouter N14 »

Leuk al die jaren-80 auto's :woop:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Snelweg
dorpsstraat
Berichten: 107
Lid geworden op: di 26 jul 2011, 11:13

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Snelweg »

Inmiddels liggen ze allemaal op het autokerkhof.
Gebruikersavatar
Sibren
verkeersader
Berichten: 713
Lid geworden op: zo 11 jun 2017, 22:31
Locatie: Groningen

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Sibren »

Ik kwam deze video tegen met beelden van Veendam en omgeving in 1973, met een aantal leuke shots:
  • 6:30-7:40 Borgercompagnie vóór en tijdens het dempen van het diep, inclusief een shot met de oude inrichting van de N963 op het viaduct met blokmarkering. (Helaas geen antwoord op wat dat ding nou is ;) )
  • 24:30-26:00 Oude verkeerspleinen en kruispunten in Veendam tijdens de autoloze zondag.
  • 27:45-28:00 De Sorghvlietlaan als 2x2 en de N963 als autoweg over een viaduct (bestaat nu niet meer).
Link
Ik ga naar mijn werk in een heeeeele dikke Mercedes. Ik klooi onderweg met mijn telefoon en draag geen gordel. Als er file staat, ga ik ze lekker voorbij over de vluchtstrook. (Ik ga met de bus.)
Matti
stadsweg
Berichten: 307
Lid geworden op: za 14 okt 2017, 20:53
Locatie: Knooppunt Gieten

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Matti »

https://www.facebook.com/watch/?v=228436044740798
Via de FB van SRF een filmpje van een rit naar Rotterdam. Met onder andere beelden van Bergh.
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wesso »

Een leuke mini-docu over de aanleggeschiedenis van de A1 (vroegere E8) door Overijssel.

https://www.rtvoost.nl/nieuws/333007/Va ... snelweg-A1
Gebruikersavatar
Wesso
2x3 autosnelweg
Berichten: 8318
Lid geworden op: za 16 jul 2005, 1:27
Locatie: Ede

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wesso »

In 1983 bestond er kennelijk een Centraal Bureau Motorvoertuigenbelasting en gingen controleurs de weg op. Nostalgische beelden, vooral uit de regio Hilversum met bijbehorende wegwijzers en motorvoertuigen.
Link
Gebruikersavatar
sven_engelen
expressweg
Berichten: 4323
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 10:42
Locatie: Venlo

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door sven_engelen »

Een video van Top Gear die over navigatie op CD's gaat. Uitgezonden in April 1986. De video is opgenomen rondom Geldrop
Link
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door waldo79 »

Gelukkig zijn de schermen iets kleiner geworden ;)
Gebruikersavatar
Wouter N14
Moderator
Berichten: 23013
Lid geworden op: vr 08 jul 2005, 12:56
Locatie: Roosendaal

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Wouter N14 »

^^ In volume wel, in beeldoppervlakte niet ;)
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge
Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 9856
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door Hajo »

Rond die tijd reden een aantal politie voertuigen met zo'n systeem aan boord rond, bij wijze van experiment.

Eén van de nadelen was dat het geen live verkeersinformatie toonde, dus je kon als je haast had ondanks dit systeem alsnog in een file terecht komen. Met blauw en geluid kon (en kun je nog steeds) je je wel een weg door of langs de file banen, maar eventuele tijdswinst ging daardoor al snel weer verloren.

De conclusie was dan ook dat dit systeem zowel voor- als nadelen bood, maar er hing ook een stevig prijskaartje aan.

Verder kon het up-to-date houden van het systeem soms lastig zijn. Updates werden ook op CD uitgebracht en het was vaak lastig en tijdrovend om een update te installeren. Dat ging lang niet zo vlot als nu.
Een volk dat zijn verdediging verwaarloost, zet zijn vrijheid op het spel
waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 22112
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [VIDEO] Oude video's van wegen in Nederland

Bericht door waldo79 »

Toch zijn er nu nog automerken die updates leveren via gegevensdragers vergelijkbaar met een CD. Die kunnen nooit zulke actuele navigatie bieden zoals Google Maps, Waze etc.
de_Aristocraat
stadsweg
Berichten: 335
Lid geworden op: ma 24 okt 2011, 17:20

Re: [VIDEO] Video's van wegen in Nederland

Bericht door de_Aristocraat »

Misschien staat de video hier verkeerd, maar een nieuwsbericht uit 1967 met de aankondiging van nieuwe verkeersregels en borden.
Link