[A002][E025] [FOTO] Roosteren - Grens

Foto- en videoreportages van Nederlandse autowegen

Moderator: Moderatoren

captain007
Forumbeheerder

[A002][E025] [FOTO] Roosteren - Grens

Bericht door captain007 » za 06 aug 2011, 20:09

Tijdens de rit naar mijn vakantiebestemming heb ik onderweg op de A2 en ook in België foto's gemaakt. De foto's op de A2 zijn ook al her en der voorbij gekomen in verschillende topics, maar hier toch maar een verzameling, zodat alles beter te vinden is. De complete E25 collectie is hier te vinden. De collectie heb ik weer in deelseries opgesplitst, zodat het beter behapbaar is:
- A2 Roosteren - Meerssen
- A2 Meerssen - Eijsden

Het deel in België kun je hier in het aparte topic in het Belgische deel vinden. Wat hoogtepunten in de spoiler.
SPOILER: TOON

Kantelwalsborden spitsstrook geopend, zoals we wel vaker zien. Snelheidslimiet is helaas 100 km/h bij geopende spitsstrook:
Afbeelding
DSC_0192 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Bijzondere signalering. Een dynamisch inhaalverbod voor vrachtwagens bij geopende spitsstrook. Geen idee of dit niet geldt als de spitsstrook is gesloten, want volgens mij hingen deze signaalgevers er al voor de bouw van de spitsstrook. Signaalgevers boven de spitsstrook zijn van een nieuwer type dan boven de reguliere rijstroken (volgens mij laatste type voor de introductie van LED signaalgevers):
Afbeelding
DSC_0195 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Pechhavens zijn hier met een ander bord aangegeven dan we op andere plaatsen in het land zien bij spitsstroken:
Afbeelding
DSC_0198 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Einde inhaalverbod vrachtwagens:
Afbeelding
DSC_0206 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Verschoven rijstroken net voor Kerensheide:
Afbeelding
DSC_0208 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Zicht op het chemelot terrein (in de volksmond nog steeds DSM genoemd). Wel een mooi gezicht tussen al die fabrieken. Het roergebied van Nederland:
Afbeelding
DSC_0214 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Einde van de signalering is hier aangegeven met een portaalbord. Ik ben benieuwd of er nog signalering gaat komen tussen Kerensheide en Maastricht:
Afbeelding
DSC_0242 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Maastricht - Aachen Airport zien we in de verte:
Afbeelding
DSC_0248 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Vergezichten bij Maastricht:
Afbeelding
DSC_0263 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Niet werkende filedetectie:
Afbeelding
DSC_0273 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Spoorlijn Heerlen - Maastricht kruist de A2:
Afbeelding
DSC_0274 by jeroenvanlieshout, on Flickr

Mooi pand langs de A2:
Afbeelding
DSC_0275 by jeroenvanlieshout, on Flickr

De laatste kilometers in Nederland:
Afbeelding
DSC_0344 by jeroenvanlieshout, on Flickr
Laatst gewijzigd door captain007 op zo 07 aug 2011, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Re: [FOTO] [A002] ([E025]) Roosteren - Grens

Bericht door Willem » za 06 aug 2011, 21:48

De A2 is door die spitsstrook een beetje rommelig geworden.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 07 aug 2011, 0:57

Leuk dat Brussel daar op het afstandenbord staat en verder nergens meer terug komt behalve dan na Maastricht. :down: Welke gemeenten gebruiken nu trouwens de industrienummers van Zuid-Limburg. Voor de rest is het daar in Zuid-Limburg de afgelopen jaren een behoorlijk bouwput geworden.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 07 aug 2011, 10:54

nederland24 schreef:Leuk dat Brussel daar op het afstandenbord staat en verder nergens meer terug komt behalve dan na Maastricht. :down:
Brussel zal bij knooppunt Kerensheide worden toegevoegd bij de afslag ri. Antwerpen. Momenteel wordt het knooppunt verbouwd, dus het is enkel nog wachten op de nieuwe borden.
nederland24 schreef:Welke gemeenten gebruiken nu trouwens de industrienummers van Zuid-Limburg.
Nummering is nog niet volledig uitgerold, maar ga uit van Sittard-Geleen & omliggende plaatsen, plus Maastricht & omliggende plaatsen. De regio Heerlen (Parkstad) gebruikt een eigen systeem met 4 cijfers, maar kan er voor kiezen aan te sluiten, omdat de lage nummers zijn vrijgehouden in het nummersysteem voor Zuid-Limburg.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » zo 07 aug 2011, 14:23

Afrit 48 bevat nog steeds geen N294, zie ik?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » zo 07 aug 2011, 15:15

^^
Zo te zien niet nee:
Afbeelding
DSC_0205 by jeroenvanlieshout, on Flickr
Afbeelding
DSC_0206 by jeroenvanlieshout, on Flickr

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 16:39

Seat Ibiza schreef:
nederland24 schreef:Welke gemeenten gebruiken nu trouwens de industrienummers van Zuid-Limburg.
Nummering is nog niet volledig uitgerold, maar ga uit van Sittard-Geleen & omliggende plaatsen, plus Maastricht & omliggende plaatsen.
Maastricht en omgeving doet nog niet mee.

:arrow: overzicht industrienummers Zuid-Limburg

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 07 aug 2011, 16:41

^^
Onzin. De bordjes op de industrieterreinen staan er al ruim een jaar. De uitrol op de bewegwijzering is ook al begonnen. Zie o.a. mijn foto's over de parkeerbewegwijzering, zoals deze:

Afbeelding

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 16:43

De uitrol is misschien begonnen, maar vanaf Sittard (A2) en vanaf Heerlen (A79) ontbreekt elke verwijzing naar de nummers 20.000 tot 30.000.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 07 aug 2011, 16:48

^^
Ik heb in mijn eerste bijdrage al gemeld dat de uitrol nog niet volledig is. Dat is iets anders als "niet meedoen".
Wat betreft die verwijzingen: ook niet waar. Op Kerensheide staan (in elk geval vanaf België) al borden met de industrienummers. Ook bij Maastricht-Aachen Airport wordt richting Maastricht al verwezen met industrienummers.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 16:51

Die borden op Kerensheide staan in alle richtingen, maar zodra je de A2 oprijdt richting Maastricht ontbreken ze.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza » zo 07 aug 2011, 16:54

^^
Klopt. Je hebt gelijk. Maastricht doet dus niet mee... B(

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » zo 07 aug 2011, 17:04

Volgens mijn definitie niet nee. Je kan op de noordring een prachtig bord plaatsen met een verwijzing naar industrie 21.500 tot 24.500, maar als de op de A2 een verwijzing naar deze industrienummers ontbreekt, dan heeft de ter plekke onbekende verkeersdeelnemer daar niets aan.

PowerNRJ
zandpaadje

Bericht door PowerNRJ » wo 10 aug 2011, 23:48

Waarom wordt er hier Luik aangegeven en niet Liège. Ik dacht dat Nederland overal de originele benaming wordt gebruikt.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 11 aug 2011, 0:16

boe! schreef:Volgens mijn definitie niet nee.
Vreemde definitie...
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 aug 2011, 0:19

Die vraag is eentje voor de FAQ ;)
Welkom op het forum trouwens.

In het kort het antwoord: Luik is ook een officiele naam van Liège en volgens de oude richtlijnen bewegwijzering wordt dat dan aangegeven. Vanaf 2012 zouden de borden worden vervangen door de Franstalige naam, omdat die naam wordt gebruikt op de bebouwde komborden.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

PowerNRJ
zandpaadje

Bericht door PowerNRJ » do 11 aug 2011, 12:20

^^ ah zo bedankt. Ik ben een tijdje geleden geweest in Maastricht en in het station sttaat er ook Liège-Guillemins en Visé ipv Luik-Guillemins en Wezet :).

Ik ben sinds gisteren pas lid maar 'k kwam al een tijdje op forum om vooral foto's te zien :)
Laatst gewijzigd door Wouter N14 op do 11 aug 2011, 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Wil je alsjeblieft ^^ gebruiken als je direct op een bericht reageert, in plaats van de quote-knop? Bedankt! Wouter N14, NL-moderator.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 aug 2011, 12:28

in het station
Op CTA bakken staat altijd de naam van de plaats in de taal van de bestemming. "Milano Centrale", "Wien Westbhf.".
Wat roepen ze in Maastricht eigenlijk om?
"De intercity naar Wezet, Luik en Brussel staat gereed op spoor 1"
"L'intercity a direction de Visé, Liège et Bruxelles partiras de voie 1"
Dat zou eigenlijk zo moeten want het beleid is om de plaatsnamen te vertalen in omroepberichten. Dat doen ze zelfs voor Hoek van Holland (Hook of Holland) en Vlissingen (Flushing).

PowerNRJ
zandpaadje

Bericht door PowerNRJ » do 11 aug 2011, 12:31

^^geen idee, heb niks gehoord van omroepen. Van Luik naar Maastricht is het

L'intercite a direction de Belleaux, Visé et Maastricht :) of zoiets
Laatst gewijzigd door Vinny op do 11 aug 2011, 14:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: citeren van onmiddelijk voorgaand bericht is niet nodig. Mvgr, moderator NL Vinny

Giuseppe
verkeersader

Bericht door Giuseppe » do 11 aug 2011, 14:01

^^Bressoux ;)
Maar omroepberichten worden inderdaad vertaald. Het is de internationale trein uit/naar Luik/Brussel.
Trouwens als de komborden in de toekomst gevolgd worden zou je tweetalige gebieden ook in alle 2 de talen moeten weergeven. Dus Voeren/Fourons en Brussel/Bruxelles

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 11 aug 2011, 14:09

De naam Wezet is maar nauwelijks gekend in Nederland. Volgens mij praat vrijwel iedereen over Visé, zelfs in de grensstreek. Dus ik kan me maar moeilijk voorstellen dat iemand op een NS-station het over Wezet zou hebben. Hoogstens een Belg die in Nederland werkt. En dan moet het ook nog een Belg zijn uit de grensstreek, want ik meen wel eens begrepen te hebben dat Vlamingen van daarbuiten eigenlijk ook meestal Visé zeggen (als ze al een reden hebben om over deze plaats te praten).

N342
autoweg

Bericht door N342 » do 11 aug 2011, 15:05

^^
Als je een kaartje naar Visé uit de NS-automaat haalt dan staat dat ook als zodanig in de computer. Ook de geografische verkorting die bij de NS wordt gebruikt (Fvs) is afgeleid van de Franstalige vorm (al zal dat laatste er ook mee te maken hebben dat het vroeger nogal onhandig communiceren was tussen de treindienstleiders van Visé en Eijsden als zij voor één en hetzelfde station beiden andere verkortingen gebruiken).

Overigens is Luik-Guillemins ook zo'n lekkere 'net-van-alles-niets' vorm. Het is Liège-Guillemins of als je het volledig Nederlands wil doen Luik-Wilhelmieten.
*11-08-2017 L.M.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » do 11 aug 2011, 15:24

^^ Ben ik niet met je eens. Het is aan de orde van de dag dat je exoniemen hanteert voor steden, maar niet voor plekken binnen die steden. We praten toch ook niet over de Hemelse Velden in Parijs?

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 11 aug 2011, 15:34

Van de week stond Wezet nog op teletekst. Spits Jhonny van de Beukering gaat voor de plaatselijke club spelen :D .

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 aug 2011, 16:30

Dus ik kan me maar moeilijk voorstellen dat iemand op een NS-station het over Wezet zou hebben.
Dat is net zo voorstelbaar als "The Hauge", "Flusinghe" en "Hook of Holland", toch hoor je dat altijd in Engelstalige omroepberichten. Een Nederlandstalig omroepbericht hoort dan ook "Wezet" te gebruiken.
maar niet voor plekken binnen die steden
Jawel: De Dam = Dam Square, Artis = Amsterdam Zoo, Tour d'Eiffel = Eiffeltoren. Eerstgenoemde wordt omgeroepen door het GVB, de laatste staat genoemd in Nederlandstalige reisgidjes.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 11 aug 2011, 17:23

Tot zover het OV :!:
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 11 aug 2011, 18:12

Vinny schreef:"The Hauge", "Flusinghe" (...) toch hoor je dat altijd in Engelstalige omroepberichten.
Die praten wel heel slordig Engels dan. :)
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 10:44

PowerNRJ schreef:Waarom wordt er hier Luik aangegeven en niet Liège. Ik dacht dat Nederland overal de originele benaming wordt gebruikt.
Vinny schreef:Die vraag is eentje voor de FAQ ;)
Welkom op het forum trouwens.

In het kort het antwoord: Luik is ook een officiele naam van Liège en volgens de oude richtlijnen bewegwijzering wordt dat dan aangegeven. Vanaf 2012 zouden de borden worden vervangen door de Franstalige naam, omdat die naam wordt gebruikt op de bebouwde komborden.
Ik meende dat dat er (volgens de ANWB, toen die de borden nog plaatste) mee te maken had hoe de bewegwijzering aan de andere kant van de grens is. Aangezien er na de grens NL-BE eerst een paar honderd meter Vlaanderen volgt en daar Luik aangegeven staat (zie hier), wordt dat in Nederland dus ook aangegeven. Maar of dat daadwerkelijk de reden is... In Zuid-Limburg heeft ook heel lang Aken aangegeven gestaan.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2011, 12:37

^^ En Aix-la-Chapelle, maar dat is weer een verhaal apart.

Eerlijk gezegd heb ik, net als jij, wat moeite met het verhaal over dat eerste bord na de grens. Het stukje E25 in Vlaanderen loopt door een faciliteitengemeente, waar verder alle bewegwijzering tweetalig is. Goed mogelijk dat er nog ergens een eentalig bord is blijven hangen, maar is het dan wel vreemd dat nou net dat bord dan leidend zou worden voor de complete benadering tussen Kerensheide en de grens.

Ik geloof veel meer in een soort geleidelijke overschakeling van een exoniemen-benadering naar een endoniemen-benadering die echter nooit tot een grote wijzigings-operatie heeft geleid. Men is op enig moment begonnen met wijzigingen aan de Duitse grens. Die keuze is volgens mij gemaakt rond de opening van de A73-A77-route naar Duitsland, toen verwijzingen naar Köln werden geplaatst (hebben er ooit verwijzingen naar Keulen gestaan op andere routes?). In dezelfde periode kwamen er bij Valburg ook voor het eerst verwijzingen naar Kleve op de borden, dus die gingen dan ook meteen met endoniem, waardoor andere borden op de route Nijmegen - grens wel moesten volgen.

Ergens in dezelfde periode zijn verwijzingen naar Aken aangepakt op de A76. Maar elders is veel sprake geweest van hap-snap-werk. Of beter gezegd: het niet doorvoeren van wijzigingen. De Emmelkamps, de Emmerikken, weet ik veel hoe lang die zijn blijven staan (en welke er nog staan, behalve Herungen). Het staat niet geheel los van die gang van zaken dat ze op de A2 richting België nooit actie hebben ondernomen. De verklaringen daarvoor zijn vermoed ik pas later verzonnen. Dat Luik een officiële naam is, dat op het eerste bord na de grens Luik staat, enzovoort, dat is allemaal pas beleid geworden toen mensen vragen begonnen te stellen of Luik niet ook vervangen moest worden.

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » wo 17 aug 2011, 13:09

^^ Het zou mij niet verbazen als het gaat veranderen als de tunnel bij Maastricht in gebruik wordt genomen. Dan moet toch veel bewegwijzering worden aangepakt en dan is het relatief goedkoop om ook de borden op de rest van het trace tussen Kerensheide en de grens aan te pakken, hetzij door volledige vervanging, hetzij door popnagels.