In de buurt van Neugersdorf een fotootje van gemaakt:

NB: Ik heb het op meerdere Staatsstrassen al gezien - alleen bij de St.148 foto's ervan genomen.
Moderator: Moderatoren
Op hm-paaltjes blijkt al de diversiteit (c.q. chaos) op dit gebied. In Beieren hebben de Kreisstrassen de letters van de Kreis:Pino schreef:Overigens wordt het bestaande onderscheid wat betreft naamgeving (dus Bayern / Sachsen tegenover de rest van Duitsland) opvallender wanneer iedere deelstaat dus ook zijn eigen wegnummers op de borden gaat brengen. Volgende stap is natuurlijk ook een onderscheid in schildjes.
Verschrikkelijk juist, nog meer verschillende wegnummers met een nieuwe prefix...Vinny schreef:Ik vind het toe te juichen,
De fijnmazigheid van op wegwijzers genummerde wegen is in Duitsland aanzienlijk lager dan in andere landen (Frankrijk, UK, Benelux, Scandinavië).mavas schreef:Wat heeft de weggebruiker nu in hemelsnaam aan de aanduiding van een S-weg?
Volgens mij geldt dat voor heel veel grote steden, die formeel (of informeel) een B-route dwars door de stad hebben, maar ook een ring (of halve ring) van snelwegen of autowegen. Men is niet altijd even consequent met het nummer laten verdwijnen of verschijnen op de borden.... Ook de gevalletjes "Garderen-N310" komen nog wel eens voor, waar de bewegwijzerde en behectometreerde route niet samenvallen.harry schreef: Het viel me trouwens op dat binnen Hamburg (HH) veel Bundestrassen lang niet overal op de wegwijzers staan. Het leek België wel...
Ze staan ook op wegenkaarten. Het schildje moet gewoon niet al te opvallend zijn.Bovendien zie ik op mijn Tomtom wél alle L- en K-wegen voorbijkomen.
Veel Bundesstrassen hebben daarentegen hun functie sterk verloren doordat parallel een autosnelweg is gebouwd. Of vaak zelfs over het traject van de oude Bundesstrasse, wat dan weer leidt tot gaten in de wegnummering (misschien ook een factor in het wegvallen van B-nummers van bewegwijzering in grote steden). Er zijn in die zin wel goede gronden aanwezig om nog eens goed te kijken naar de wegnummering in Duitsland. Ik zie wat Chris zegt over het aantal nummeringslagen in grote landen, maar ik zou toch wel eens een poging willen wagen om je te beperken tot maar twee lagen: nationaal en regionaal. Omdat mijn gedachten licht off-topic zijn, heb ik ze maar even in een spoiler gezet.Chris schreef:In grote landen kan je zelden met twee nummerlagen af. Duitsland is z'n land, net zoals de meeste andere landen in Europa. De Landesstraßen vervullen vaak nog een vrij belangrijke functie, vaak tenminste kernverbindend, maar sommige zijn zelfs autobahnähnlich uitgebouwd.
Dat is heel interessant ja.Harry schreef:Terwijl ik in Hamburg een afslag miste omdat het A-nummer (A252) wel op de kaart maar niet op de wegwijzers staat...
Dat zou ik erg toejuichen. De weg door de eifel wordt dan de B 60. De passage Bad Oeyenhausen wordt dan B 30. Dat vereist een enorme omnummering, als je je beperkt tot de incidentele gevallen waar "blauwe" wegen een "geel" nummer hebben en andersom dan valt het erg mee. Dat betreft maar een paar wegen.Pino schreef:Voor zover een Autobahn op enig moment overgaat in een B-weg, kan de B-weg het nummer van de A-weg oppakken. De B10 in het Pfälzer Wald wordt dan bijvoorbeeld B8.
Volgens mij wordt de "n" vooral gebruikt als de nieuwe weg (nog) niet helemaal aansluit op de oude.Peter schreef:De toevoegingen "n" gebeurt ook vaak slordig, waarschijnlijk omdat de n uiteidelijk vaak weer vervalt, omdat de oude route ont- of hernummerd wordt. Kennelijk moet ontnummering lang (jaren) van tevoren worden aangekondigd om geen claims van bedrijven te krijgen die nieuw brochures met route-info moeten drukken.
Vrijwel alle B-wegen zijn ooit 1 route geweest. Een enkeling zal slechts in de planning aaneengesloten zijn geweest. Echt hergebruikt worden ze dus eigenlijk nooit.harry schreef: Ik kan met al die dingen best leven (rijdend door Duitsland). B-nummers hebben een dusdanig lange traditie dat afschaffen daarvan mij onwenselijk lijkt. Als een B-weg parallel aan een A-weg loopt, wordt de B-weg trouwens in de meeste gevallen wel ontnummerd.
Wel zou ik een (groot) aantal Landesstrassen een B-nummer willen geven. Nummers genoeg, ten eerste de nummers die vroeger in Oost-Duitsland (nu Polen/Rusland) gebruikt werden, ten tweede de nummers boven de 500.
Er zijn (voor en na 1991) een aantal B-nummers dubbel uitgegeven in oost en west. En dat levert kennelijk geen problemen op.Peter schreef:Echt hergebruikt worden ze dus eigenlijk nooit.
Mijn stelling is dus dat dat nergens voor nodig is.Peter schreef:Als je alle losse delen B-nrs een uniek B-nummer zou geven
Valt wel mee toch? B-nummers tussen 1 en 10 zijn ook ingedeeld op hun nationale belang (zij het uiteraard een belang uit het pre-Autobahntijdperk). Die van 11 en hoger hebben toch een vrij sterk regionale indeling. Alleen niet de makkelijkste. Dat heeft ermee te maken dat de Duitse Bundesstrassen in drie fases zijn genummerd: eerst de nummers 1 tot en met 138, daarna 139 tot en met 400, en daarna nog wat lukrake toevoegingen. In de eerste fase lagen lage nummers in het zuiden en hoge nummers in het noorden. In de tweede fase ging men omgekeerd te werk. Hoe dan ook gaf dat wel steeds een vorm van regionale clustering.harry schreef:- A-nummers (10 en hoger) zijn regionaal ingedeeld, B-nummers meestal niet;
Uitzonderlijk. Volgens de website van Marcel zijn het er maar vier.- A-wegen en B-wegen kunnen grote gaten bevatten. Sommige B-nummers kunnen zelfs in verschillende uithoeken van het land opnieuw gebruikt worden;
Ik denk dat dat het geval is geweest met B-wegen die een klassieke planvervangende rol hadden of die vrijwel volledig tot A-weg zijn omgebouwd. Maar B-wegen met een langere historie zijn hun nummer volgens mij maar zelden kwijtgeraakt. Er zijn best wel wat A-wegen te verzinnen die gedurende zeer lange tijd één specifiek B-nummer in de buurt hebben lopen. Dat zie je wellicht nog het aardigste aan eencijferige nummers.Ik kan met al die dingen best leven (rijdend door Duitsland). B-nummers hebben een dusdanig lange traditie dat afschaffen daarvan mij onwenselijk lijkt. Als een B-weg parallel aan een A-weg loopt, wordt de B-weg trouwens in de meeste gevallen wel ontnummerd.
Volgens mij betreft het maar één bundesstrasse die echt uit twee afzonderlijke onderdelen bestaat en dat is de B 199 die in Meckelenburg-Vorpommern loopt en in Schleswig-Holstein. De vraaag is of dat echt zo verwarrend is.Uitzonderlijk. Volgens de website van Marcel zijn het er maar vier.
Ik denk dat dit juist een zeldzaam voorbeeld is dat men een groot gat in een B-route heeft willen vermijden. Tussen Bremen en Leer is de B75 geheel verdwenen. Ten westen daarvan bleek de B-route keurig aan te sluiten op de al bestaande B436.Peter schreef:Er zijn dus enkele uitzonderingen zoals de B75 tussen Bremen-Delmenhorst en Bunde/Bad Nieuweschans waar de omnummering slechts bedoeld lijkt om de weg te degraderen in nummer.
Ten zuiden van Rheine is de B70 recentelijk verplaatst naar een andere weg, meer westelijk, vlakbij de Nederlandse grens.Peter schreef:De B70 die parallel loopt aan de nieuww A31 op slechts enkele km's lijkt voorlopig niet gedegradeerd te worden, hoewel deze weg zijn doorgaande karakter grotendeels kwijt is.
Volgens mij ook de B250 (waarvan ik er vorige week eentje bereden heb).Vinny schreef:Volgens mij betreft het maar één bundesstrasse die echt uit twee afzonderlijke onderdelen bestaat en dat is de B 199