[D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Moderator: Moderatoren

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [D] Aanduiding Staatsstrassen in Sachsen

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 16:28

Peter schreef:B-nummers op hm-paaltjes verdwijnen doordat de weg wordt afgestoten en een gemeentelijke, L of K status krijgt. Dat laat onverlet dat het B-nummer op de routepanelen soms nog lang kan doorleven, tenzij de wegbeheerder liever doorgaand verkeer weert.
In gemeentes met een groter aantal inwoners (ben kwijt waar precies de grens ligt), zijn Bundesstrassen ook strikt genomen gemeentelijke wegen. Bond en deelstaat hebben er niets over te zeggen, dragen ook geen cent bij. Maar de route loopt wel door en moet officieel ook bewegwijzerd worden in die gemeenten. Hoewel sommige gemeenten dat inderdaad wel een beetje proberen te vermijden wanneer Bundesstrassen zo ongeveer dwars door de binnenstad lopen.
Vinny schreef:Wat een "quick-win" zou kunnen zijn is het Poolse en Oostenrijkse systeem overnemen: en voor wegen die niet overal zijn uitgebouwd tot autobahn een S prefix kunnen invoeren ("schnellstrasse"), maar ja dat kan dus nu eigenlijk niet meer, want de prefix wordt nu dus bewegwijzerd voor Staatsstrassen.
Op de Duitse bewegwijzering is de schildvorm cruciaal en komt de prefix in principe toch niet terug op de borden. Je ziet ze alleen bij decentrale overheden die hun eigen wegnummers op de borden gaan plempen. Dat betekent dat je nog steeds een apart type wegnummer kunt creëren en daar een schildje aan kunt toekennen. Alleen de S-prefix is nu al vergeven. Of beter gezegd, is eigenlijk al vergeven sinds Sachsen de prefix S is gaan toekennen aan haar Staatsstrassen. Het feit dat er nu enkele op de borden staan heeft de situatie voor mij niet echt veranderd.

Kortom, men moet maar een andere prefix gaan verzinnen met bijbehorende afwijkende schidvorm. H voor Hauptroute?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 16:32

Hoewel sommige gemeenten dat inderdaad wel een beetje proberen te vermijden wanneer Bundesstrassen zo ongeveer dwars door de binnenstad lopen.
Die gemeenten moeten dan wel een route bewegwijzeren waar het doorgaand verkeer dan wél kan rijden. In Luxemburg wordt een N weg onderbroken door een éénrichtingweg, zonder dat er een reeel alternatief bestaat. Je kunt dan wel een beetje aanklooien:
http://maps.google.be/maps?saddr=Route+ ... =prev&z=14
maar zo staat het niet op de bewegwijzering :facepalm:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 08 aug 2011, 16:35

men moet maar een andere prefix gaan verzinnen met bijbehorende afwijkende schidvorm
Creativiteit kent geen tijd. Maar kennelijk vind men het in Sachsen beter om Staatsstrassen te bewegwijzeren, dan dat er landelijk wordt afgesproken om een nieuwe categorie wegnummers in te voeren...

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » ma 08 aug 2011, 18:00

De landelijke overheid heeft daar om die reden totaal geen zeggenschap over. De wegen zijn immers in beheer van de deelstaten. Naast S zullen er wel een keer L-wegen gaan verschijnen (natuurlijk in een van de andere deelstaten).

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 18:34

Ze kunnen het doen zoals sommige Amerikaanse staten. Die gebruiken het silouet van hun staat als "schild" voor het wegnummer.
(En dan heb ik het niet alleen over Wyoming. :) )
wegnummers.nl foto's van genummerde wegen (o.a. NBA) en van plaatsnaamborden
--Harry.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » ma 08 aug 2011, 19:08

Ik meen al eens een foto van een bewegwijzerde Landstrasse te zijn tegengekomen. Gelukkig op basis van prefix+nummer in een schildje dat verder gewoon op een Bundesstrasse-schildje leek. Op van die Amerikaanse silhouetten zit ik niet te wachten. Dat levert kermis op de bewegwijzering op.

Overigens kan de federale overheid volgens mij wel degelijk iets doen aan de bewegwijzering door decentrale overheden op wegen in decentraal beheer. De RWB-NA (de richtlijn voor bewegwijzering van niet-autosnelwegen) is volgens mij van uniforme toepassing in Duitsland onafhankelijk van de wegbeheerder. Zouden ze in Nederland ook moeten doen, zo'n uniforme toepassing...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 08 aug 2011, 21:11

Pino schreef:Ik meen al eens een foto van een bewegwijzerde Landstrasse te zijn tegengekomen.
Marcel heeft er eentje gespot. Te bewonderen op http://sites.google.com/site/roadnumber ... es/germany - de 3030 (zonder prefix).
--Harry.

N342
autoweg

Bericht door N342 » di 09 aug 2011, 18:05

harry schreef:Ten zuiden van Rheine is de B70 recentelijk verplaatst naar een andere weg, meer westelijk, vlakbij de Nederlandse grens.
Sinds 1 januari 2010 is de B70 gesplitst in twee delen. Het eerste is onveranderd, vanaf de aansluiting Neermoor door Ostfriesland en het Emsland in zuidelijke richting totaan de aansluiting Heek van de A31. Het tweede (zuidelijke) deel begint bij de aansluiting Gronau-West (laatste aansluiting op de B54 voor de Nederlandse grens) en verloopt vervolgens over de voormalige L572 voorbij Alstätte en Vreden tot Oeding om daar in oostelijke richting af te buigen en de voormalige L558 te volgen tot de kruising met de B525 tussen Südlohn en Weseke.

Daarnaast is de B474 ten noorden van de aansluiting Ahaus/Legden van de A31 gedegradeerd tot Land-, Kreis-, c.q. Gemeindestraße. Ter leering ende vermaeck hebben we dit nog: http://www.bezreg-muenster.nrw.de/start ... _Nr_50.pdf

Geheel terzijde staat het wegnummer overigens nog niet aangegeven op het gedeelte tussen Gronau-West en i.i.g. Vreden (vorige week nog langsgefietst, hopelijk betekent een nieuwe wegbeheerder ook dat er e-i-n-d-e-l-i-j-k eens wat aan de fietspaden wordt gedaan [ik kan het bordje "Radwegschäden" ondertussen niet meer zien, doe er dan verdomme wat aan i.p.v. zo'n knullig bordje neerkwakken!])
*11-08-2017 L.M.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » di 09 aug 2011, 19:01

Dat ze dan niet de hele L572 tot aan Borken (aansluiting met de B67) tot B70 hebben benoemd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » di 09 aug 2011, 19:06

We raken aardig :offtopic:

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 10 aug 2011, 23:22

Toch nog even over dubbele Bundesstrassen:
De enige zijn 199 en 250.
De ene 111 is A111 geworden en 262 in Wiesbaden is gedegradeerd.
Ik heb het aangepast op mijn website.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » do 11 aug 2011, 19:24

Rene schreef:Gespot in de Oberlausitz, alleen op nieuwe borden: aanduiding van Staatsstrassen in de bewegwijzering.
NB: Ik heb het op meerdere Staatsstrassen al gezien - alleen bij de St.148 foto's ervan genomen.
Weet je nog welke? Deze kende ik al, en ik kan geen enkele andere vinden. Maar misschien zijn de borden kort geleden pas geplaatst.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 11 aug 2011, 20:05

Ik heb ook een St.148-wegwijzer gezien in de buurt van Löbau, en ik meen ook een St.137-wegwijzer te hebben gezien in Zittau, evenals een St.111 verwijzing in de buurt van Weißenberg.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 15 aug 2011, 18:05

Rene schreef:ik meen ook een St.137-wegwijzer te hebben gezien in Zittau
Die kan ik niet vinden.
Rene schreef:evenals een St.111 verwijzing in de buurt van Weißenberg.
Inderdaad heb ik daar een paar borden als deze gevonden:
Afbeelding
Maar geen wegwijzers.

Misschien ga ik er binnenkort eens naartoe.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » ma 15 aug 2011, 18:07

harry schreef:
Peter schreef:Er zijn dus enkele uitzonderingen zoals de B75 tussen Bremen-Delmenhorst en Bunde/Bad Nieuweschans waar de omnummering slechts bedoeld lijkt om de weg te degraderen in nummer.
Tussen Bremen en Leer is de B75 geheel verdwenen. Ten westen daarvan bleek de B-route keurig aan te sluiten op de al bestaande B436.
Wat is er dan gebeurd met de B75 Bremen-Delmenhorst?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 aug 2011, 18:31

^^ Ik bedoelde "B75 tussen Delmenhorst en Leer".
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 15 aug 2011, 18:46

De B75 wordt op dit moment slechts nog bewegwijzerd tussen de A28 bij Delmenhorst en de A281 nabij het vliegveld. De route loopt niet meer door naar de A27. Vanaf de A27 komt Delmenhorst nog wel op de borden voor en een enkel bord heeft nog een afgeplakt nummerschildje.

De B6 loopt (liep ?) nog wel door de stad, maar mist op heel veel borden, ook bij Totsos. Vermoedelijk zal deze tzt (en wellicht nu al) ook eindigen op de A281 (en wellicht ooit op de A1). Het zal overigens nog vele jaren duren voordat de tunnel in de A281 gereed is en je niet meer via de binnenstad hoeft.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 15 aug 2011, 21:16

marcel schreef:Die kan ik niet vinden.
Ik kan ze ook niet vinden, want Streetview is in Duitsland nog altijd niet actief. Had dat laatste wèl het geval geweest, dan had ik zo alle wegen die ik bereden heb voor je afgestruind. Kan Google niet eens een tegenproces starten of zo ? Het is werkelijk van den zotte dat men stelt dat foto's genomen vanaf een openbare weg niet gepubliceerd kunnen worden... :facepalm:

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » ma 15 aug 2011, 21:46

Peter schreef:De B6 loopt (liep ?) nog wel door de stad, maar mist op heel veel borden, ook bij Totsos.
Ik heb hem vorige week bereden vanaf B6n tot en met A27 en ik vond hem vrij goed aangegeven. Bijvoorbeeld hier.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Of bedoel je het stuk B6 ten zuiden van de B6n? Of het stuk parallel aan de A281? Van dat laatste kan ik me voorstellen dat het verdwijnt of verdwenen is.
Hier had B6 rechtdoor moeten staan:

Afbeelding
Terwijl hij verderop vanaf diezelfde A281 weer wordt aangegeven:

Afbeelding
--Harry.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » di 16 aug 2011, 9:03

Ik bedoelde de B6 tussen de A281/B75 dwars door de stad naar de A27
Denkbaar dat de B6 de laatste 2 jaar beter is aangegeven, want in dit deel ben ik niet zeer recent geweest.
Voorbeelden van ontbreken van aanduiding B6:

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53. ... 1,,0,-9.06

http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=53. ... 4,,0,-4.67
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » di 16 aug 2011, 13:43

Peter schreef:Ik bedoelde de B6 tussen de A281/B75 dwars door de stad naar de A27
Aha. Daar ben ik vorige week geweest. Maar ik heb niet echt gelet op de aan/afwezigheid van nummer 6 op dat stuk...
In mijn fotoverzameling heb ik alleen 2 foto's waar de 6 wél op staat.
--Harry.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 4:42

marcel schreef:De ene 111 is A111 geworden
Dat was wel bijzonder. Daar was de autosnelweg onderbroken door een stuk weg dat niet voldeed aan de autosnelwegnormen en daar heeft men wel hetzelfde nummer gehanteerd - de A111 was voor een paar kilometer B111. Dat terwijl er al elders een B111 bestond...
marcel schreef:
Rene schreef:Gespot in de Oberlausitz, alleen op nieuwe borden: aanduiding van Staatsstrassen in de bewegwijzering.
NB: Ik heb het op meerdere Staatsstrassen al gezien - alleen bij de St.148 foto's ervan genomen.
Weet je nog welke? Deze kende ik al, en ik kan geen enkele andere vinden. Maar misschien zijn de borden kort geleden pas geplaatst.
In Geslau, Bayern, stond in 2004 aan de oostzijde van het dorp bij het bord 'einde bebouwde kom' niet het volgende dorp als volgende bestemming aangegeven (Colmberg was logisch geweest), maar "Staatsstraße 2250" of "St 2250" in zwart op wit, als ik het mij goed herinner. Ik heb het verder nergens anders gezien in die regio.

marcel
2x2 autosnelweg

Bericht door marcel » wo 17 aug 2011, 8:35

Coen Tunnel schreef:In Geslau, Bayern, stond in 2004 aan de oostzijde van het dorp bij het bord 'einde bebouwde kom' niet het volgende dorp als volgende bestemming aangegeven (Colmberg was logisch geweest), maar "Staatsstraße 2250" of "St 2250" in zwart op wit, als ik het mij goed herinner. Ik heb het verder nergens anders gezien in die regio.
Klopt inderdaad. Dat vliegtuig op het dak ernaast is ook leuk:
http://www.panoramio.com/photo/22673588

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » wo 17 aug 2011, 14:42

Dat heb ik ook gezien met Bundesstrassen.
Zo stond er als je Obercunnersdorf uitreed op het kombord als volgende plaats "B178" vermeld.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 17 aug 2011, 15:13

Komt zeker vaker voor. Ik ken de situatie uit Oberwesel. De B9 loopt daar langs het dorp en bij het verlaten van het dorp rijd je recht op de B9 af. Die kun je uiteraard in twee richtingen pakken, dus er valt zeker niet één logische plaats aan te geven voor rechtdoor. Dus dan kiezen ze ook maar voor de B9 als doel.

In Zwitserland kiezen ze in zo'n situatie geloof ik wel bij gelegenheid voor twee rechtdoordoelen. Maar zeker niet altijd.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » wo 17 aug 2011, 15:26

Met Bundesstraßen heb ik het ook wel vaker gezien. Maar nooit met een Staatsstraße, Landstraße of Kreisstraße, behalve dan in Geslau.

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 17 aug 2011, 19:34

Voor wie nog een voorbeeld wil: de B8.

Afbeelding
Nummers van Landesstrassen en Kreisstrassen komen nog wel op wegwijzers voor, maar dan in Luxemburg. :)

Afbeelding
(48 == de Duitse K48)
--Harry.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 17 aug 2011, 21:59

^^Lekker duidelijk. Veel mensen kunnen ook denken dat met het nummer de B48 wordt bedoeld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 17 aug 2011, 22:03

Als al iemand het nummer opvalt, dan denk ik dat diegene vooral denkt dat het CR 48 is, en dat het een fout is. Alle CR wegen zijn driecijferig... ;)
In Zwitserland kiezen ze in zo'n situatie geloof ik wel bij gelegenheid voor twee rechtdoordoelen. Maar zeker niet altijd.
ze kiezen in ieder geval niet voor het wegnummer. Dat heb ik nog nooit gezien.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » wo 17 aug 2011, 22:56

In Zwitserland geven ze dan soms helemaal niets als volgende bestemming aan.