Afbeelding

Pater Raskinkade en andere projecten Aarschot

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

Pater Raskinkade en andere projecten Aarschot

Bericht door Wimpie24 » wo 10 aug 2011, 15:15

Enkele weken terug heeft Hilde Crevits deze nieuwe kade langs de Demer officieel opengesteld. Het kadert in het groter geheel van gigantische project en wegenwerken om Aarschot terug op de kaart te zetten. Zelfs al zijn nog niet alle project af, het werpt toch al zijn vruchten af. In een straat gelegen aan deze kade bevindt zich bijvoorbeeld een pand dat gebruikt zal worden in het nieuwe seizoen van Mijn Restaurant op VTM.

Aan dit project hebben enkel Nederlandse en Duitse aannemers gewerkt.
SPOILER: TOON

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het stadhuis
Afbeelding
En de nieuwe parking Demervallei.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 10 aug 2011, 15:26, 1 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

vynkce
2x4 autosnelweg

Re: Pater Raskinkade en andere projecten Aarschot

Bericht door vynkce » wo 10 aug 2011, 15:21

Ziet er goed uit!

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » wo 10 aug 2011, 15:24

Als je had gezegd dat dit in Zuid-Limburg (Nederland) was had ik je zo geloofd (muv de verkeersborden natuurlijk). Qua bebouwing en natuur heeft het er wel wat van, en nu is het qua weguiterlijk erg Nederlands..
Duurzaam Veilig: Doar wor je kregel van!

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 10 aug 2011, 15:27

Mooie foto's. :top: Al mogen de gebouwen op de eerste foto wel een beetje opgeknapt worden.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 10 aug 2011, 15:29

^^
Die worden afgebroken om een tweede "luxeuze" apartementsblok te bouwen zoals al aan de rechterkant van die straat staat.

Het geheel ontwerp en de manier waarop het aangelegd is doen inderdaad erg Nederlands aan. Natuurlijk komen alle gebruikte materialen uit België en is de verlichting uiteraard van Schréder. Enkel de bomen komen uit Duitsland, hoewel normaal gezien geen buitenlandse beplanting meer mag gebruikt worden in Vlaanderen:p
Overigens is dit niet het enige project dat door Nederlanders uitgevoerd is, iets verderop naar het westen ligt nog zo'n kade die in dezelfde stijl aangelegd is.
In het oosten wordt dan weer een tweelingsbrug gebouwd van diegene die je hier op de foto's ziet, ze wordt volledig gemaakt in een atelier in Nederland en wordt in 1 stuk geplaatst.

En het zal niet bij dit project blijven, de stad Aarschot weigert om nog met Belgische aannemers te werken voor niet wegenbouw gerelateerde zaken.
Laatst gewijzigd door Wimpie24 op wo 10 aug 2011, 15:32, 2 keer totaal gewijzigd.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » wo 10 aug 2011, 15:30

@nederland24
ik vind dat soort gebouwen juist typisch voor België en opzich ook wel Zuid-Limburg :). Vaak zien ze er niet al te best onderhouden uit, maar dat hoort er voor mij gewoon bij. :lol:

@Wimpie
Dus voor het aanzien van de stad en nieuwe gebouwen/kades/bruggen worden Nederlanders ingeschakeld? En voor de wegaanleg Belgen?

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » wo 10 aug 2011, 16:32

Denk het niet. In Limburg ziet het er sowieso al aardig Nederlands uit qua stads/weginrichting maar met het nieuwe Vlaamse Standaardbestek wordt dit nog sterker ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » wo 10 aug 2011, 16:32

Ik vind het er vaak slordig en armoedig uitzien. Als iedereen dat gaat doen, is het al snel een stuk slechter wonen en ook voor de dagjesmensen is dat niet echt mooi.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » wo 10 aug 2011, 16:40

^^
Tsja, het valt mij gewoon op dat zodra je zuidelijker dan Venlo komt de huizen minder schoon worden. Vaak vieze vitrage, en als je dan over de Belgische grens gaat, met name de Waalse grens dan valt dat nog meer op.
Ga maar eens in regio Valkenburg wielrennen met wat mensen, dan vallen de typische huizen en mindere staat van onderhoud echt wel op.

Voor mij hoort dat er gewoon bij.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » wo 10 aug 2011, 16:48

Gaiajohan schreef: @Wimpie
Dus voor het aanzien van de stad en nieuwe gebouwen/kades/bruggen worden Nederlanders ingeschakeld? En voor de wegaanleg Belgen?
Voor wegenbouw moeten Belgische firmas het project leiden maar die mogen wel met onderaannemers uit het buitenland werken. Zo is het wegdek van de nieuwe ring van Aarschot door Nederlands aangelegd, volgens de regels van het Vlaamse standaardbestek.
Die onderaanneming was vroeger vaak de reden dat sommige projecten niet juist uitgevoerd waren, nieuwe wegen na een jaar al terug meer op een maanlandschap leken etc. Die onderaanneming moest immers niet het resultaat verantwoorden, enkel de aannemer die hen ingehuurd heeft.
Echter de regels zijn sinds kort veranderd en niet langer enkel het proces en het gebruik van het juiste materiaal is belangrijk maar ook het kwaliteitsniveau van het afgeleverde resultaat.

Die kleine onderaannemers waren niet langer in staat om aan de eisen te voldoen en nu wordt er dus vaker en vaker met grotere buitenlandse aannemers gewerkt die van goed materiaal voorzien zijn. Dan krijg je natuurlijk wel deze zaken
Die parking is niet door Belgen aangelegd

Afbeelding

Afbeelding

Dit wegdek is niet door Belgen aangelegd, de wegmarkeringen zijn niet door Belgen gezet
Afbeelding
Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » wo 10 aug 2011, 22:00

Ik stoor me meer aan dat lelijke en anonieme 'luxeappartement' dan aan de gebouwen waar hierboven sprake van is. Die eerste maken Vlaanderen tot de lelijke plek dat het is (samen met de slechte ruimtelijke ordening uiteraard), dat tweede geeft Vlaanderen stijl en identiteit .

Verder is de kade mooi afgewerkt. Ik heb er nog oude foto's van gezien en het is een verbetering van 200%.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 11 aug 2011, 0:22

Je hebt wel eens eerder een foto laten zien van de Demerkade, toen vond ik dat prachtig. Nu, bij nader inzien vind ik het eigenlijk helemaal niks. Er is niks natuurlijks meer overgebleven, alles is uitgevoerd met 'design'.

Het probleem met design is dat mensen het nu mooi vinden, maar over 20 jaar kan de smaak al helemaal veranderd zijn, en is het alweer gedateerd. Dan zie je dit soort omgevingen snel achteruit gaan. Een goed (of juist slecht, tis maar net hoe je het ziet) voorbeeld vind ik de verbreding van de A2 bij 's-Hertogenbosch. Dat gele gedoe zal men in de volgende generatie vervloeken. Omgevingen die tijdsloos blijven zijn omgevingen waar functionaliteit boven design staat.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Davy
expressweg

Bericht door Davy » do 11 aug 2011, 0:36

^^ Bwa dat expleciete designgehalte valt toch nog wel mee? Alleen de verlichting ziet er wat vreemd uit, helemaal mijn smaak is het niet moet ik toegeven, maar heb al erger gezien...
Ik heb er zelf ook al overgelopen, en het ziet er wel mooi en gezellig uit! Zeker ook in combinatie met de vlakbij gelegen 's Hertogenmolens...

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 11 aug 2011, 10:27

Hypermoderniteit stond niet op de eerst plaats bij het ontwerp van dit project, in tegendeel, het moest een tijdloze uitstraling hebben.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » do 11 aug 2011, 10:30

@Davidoff: Maar ik heb niet het idee meer dat ik nog in een natuurlijke omgeving loop. Dat zou ik bij de oude inrichting wel hebben.

En ook een nadeel van zulke ontwerpen is dat er onderhoud nodig is. Dat is uiteraard ook bij groen, maar dan toch anders. En dit soort locaties zijn uitermate geschikt voor graffitispuiters, iets wat bij puur groen niet mogelijk is.
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 11 aug 2011, 10:35

^^
Graffiti komt niet voor in Aarschot dus dat probleem hebben we al niet. De originele kade was niet meer dan een wandelpad waar af en toe grind op gestort werd, het had totaal geen functie terwijl nu mensen massaal aan het wandelen geslagen zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 11 aug 2011, 10:41

Gaiajohan schreef:^^
Tsja, het valt mij gewoon op dat zodra je zuidelijker dan Venlo komt de huizen minder schoon worden. Vaak vieze vitrage, Ga maar eens in regio Valkenburg wielrennen met wat mensen, dan vallen de typische huizen en mindere staat van onderhoud echt wel op.
Voor mij hoort dat er gewoon bij.
:?: Zuid -Limburg is in mijn ogen juist een van de meest aangeharkte en nette, verzorgde stukjes Nederland. De bouwstijl van de huizen is weliswaar anders (vaak iets stedelijker), maar het onderhoud is prima. Mijn ervaring is juist dat het vooral in grootschalige poldergebieden (Haarlemmermeer, Flevoland) allemaal veel rommeliger is. En bijvoorbeeld plaatsen als IJmuiden. Daarnaast kennen vrijwel alle grote steden in Nederland wel wijken waar het qua onderhoud allemaal wat minder is.

Wat Aarschot betreft: keurig!

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » do 11 aug 2011, 11:19

^^ hangt ervanaf hoer je er tegenaankijkt denk ik, en waar je toevallig langskomt. Valkenburg zelf is supernetjes, maar rij eens in Houthem, of Gulpen daar vind ik toch wat mindere huizen tussen zitten die ook typisch zijn voor België qua bouwstijl. Het typische is vaak gewoon de eentonige witte of gele kleur die onderbroken wordt door balken of alleen door ramen.En zodra dat niet volledig onderhouden wordt , gaat het er erg slecht uitzien. Slechter dan bakstenen.
Met name op de fiets kom je langs oude plekken die me sterk doen denken aan vervlogen tijden toen het er beter was.

Slechte wijken heb je overal, en slecht onderhouden huizen ook.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 11 aug 2011, 11:34

^^ Ik ken die omgeving daar behoorlijk goed, maar kan mij niet echt vinden in hetgeen je stelt. Juist de bouwstijl die je daar ziet zorgt voor wat meet afwisseling en levendigheid. Alléén baksteen levert vaak een wat grauw beeld op. Maar goed, dat is persoonlijk.
Willekeurig voorbeeldje uit Gulpen. Naar mijn mening gewoon heel netjes.
http://maps.google.nl/maps?hl=nl&ll=50. ... 6,,0,17.62

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 11 aug 2011, 11:52

^^
Mooie streek met een eigen typische bouwstijl! Net zoals het Hageland (de streek in en rond Aarschot) ook een eigen typische bouwstijl heeft. Typisch Belgisch bestaat wel maar dat zijn vooral bouwsels die wel in dezelfde stijlklasse vallen maar toch ook overal anders zijn. Je hebt namelijk overal verschillende bouwmaterialen die dan ook in de gebouwen terugkomen.

Gaiajohan
autoweg

Bericht door Gaiajohan » do 11 aug 2011, 12:05

Dat ziet er inderdaad goed uit. Maar ik denk dat je wel begrijpt dat zodra die witte kleur of kalksteen niet goed onderhouden wordt het er snel slecht uit begint te zien met scheuren. En juist scheuren en echte verkleruingen door algen vallen minder snel op bij bakstenen.
Daarom is er voor veel huizen in Limburg ook meer onderhoud nodig om het goed te blijven laten lijken. Dat wordt in Limburg wel veel gedaan, maar als je er rondfietst zie je ook andere voorbeelden. En juist die vallen voor mij als noorderling op.

Indien het een slechte indruk geeft, geeft het op een andere manier een slechte indruk dan bv woonwijken in de Randstad of hier in het noorden, en vaak zijn het individuele gebouwen ipv volledige blokken zoals in de randstad.

In de randstad zien veel flatgebouwen er totaal niet uit, en dan denk je gewoon: Ach, slechte wijk. In Groningen heb je dat opzich ook wel rond Paddepoel, en in de Oranjebuurt ook heel veel kleine huisjes met verschillende staat van onderhoud en verschillende soorten bewoners:
Lees: Bier zuipen op straat op het stoepje met een hemdje aan, of binnen werken achter de laptop.

Maargoed, in Limburg is het meer een gevoel van: Wat jammer dat dat huis niet in goede staat verkeert. maar ik vind de verandering in bouwstijl en typisch uiterlijk bij matig onderhoud er gewoon bijhoren op de weg naar het zuiden.
Als je dan in Wallonië terecht komt nadat je van de grens was afgevallen bij Maastricht (Zo'n geluid heeft het verschil in wegdek) kom je alleen maar huizen tegen met matig onderhoud. En heel veel met een ruitstructuur aan de zijkant. Ze zijn donker, en soms zelfs beton-achtig? Maar qua stijl lijken ze best op wat je in Zuid-Limburg aantreft, alleen compleet ander materiaalgebruik.

Ik vind de bebouwing in Limburg zeker wel mooier, maar dan moet het wel goed onderhouden zijn. Overigens vind ik dat we hier in het noorden maar weinig echt oude huizen en wijken hebben. vergeleken als je de N2 in Frankrijk neemt, je echt door typisch Franse dorpjes komt, waar je de bakker nog kunt ruiken en de huizen <1900 zijn.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 11 aug 2011, 12:11

Wat wellicht meespeelt is dat Zuid-Limburg een krimpregio is. Mensen (met koopkracht) trekken weg, de achterblijvers hebben niet of minder geld om aan onderhoud te doen. Eén van de oorzaken dat veel huizen in Belgie er relatief verwaarloosd bij staan: Wanneer de kinderen van de ouders groot geworden zijn kopen ze hun eigen bouwkavel en zetten wat nieuws neer, terwijl de ouders op een leeftijd gekomen zijn dat ze niet meer zo nodig hun huis strak in de lak zetten. In Nederland wordt zo'n huis gewoon nog voor drie of vier ton verkocht aan een yuppen-stel die het wel weer opknappen. En in het Groene Hart zie ik boerderettes voor 2 miljoen euro over de toonbank gaan. Ja die zien er natuurlijk een stuk beter uit dan een gemiddelde bouwval... :lol:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 11 aug 2011, 15:06

^^Die mentaliteit is in België aan het verdwijnen. De grond is zo duur geworden dat het ideaal huisje-tuintje-kindje niet langer betaalbaar is. Prima ontwikkeling als je 't mij vraagt. Jongeren gaan nu vaker in een appartement in de stad wonen.
Wimpie24 schreef:^^
Net zoals het Hageland (de streek in en rond Aarschot) ook een eigen typische bouwstijl heeft.
Ja? Wat is dat dan? Uit de foto's hierboven maak ik een typisch Vlaamse stad op.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 11 aug 2011, 16:15

^^
Ijzerszandsteen, natuursteen en veel glas. Ook in de jaren 60 werden heer exponentieel veel modernistische huizen gebouwd, veel meer dan in de aanliggende streken zoals de Kempen die voor de rest cultureel erg vergelijkbaar zijn. We zijn gewoon heel lang afgesloten geweest van de rest van Vlaanderen.
Wat betreft die mentaliteit, in Aarschot zijn er nog nooit zo veel kavels verkocht en die worden nu uiteraard allemaal bebouwd. Daarmee dat ik zeg dat je ons zeker niet mag vergelijken met de rest van Vlaanderen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 11 aug 2011, 20:38

^^Uiteraard worden er nog kavels verkocht. Maar zeker zoveel niet meer als 30 jaar terug. De hoge prijs van bouwgrond zit daar voor veel tussen. Dat is een simpele oorzaak-gevolg wet. Vlaanderen is namelijk vrijwel helemaal volgebouwd. Je kan niet blijven kavels bijcreëren. De meeste woonuitbreidingszone's op het gewestplan zijn inmiddels volgebouwd en dus stijgt de prijs van diege die nog overschieten. Zodus wordt de aloude droom van een vrijstaand huis voor veel Vlamingen onbetaalbaar. Dat is in jouw deel van Vlaanderen echt niet anders.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 11 aug 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » do 11 aug 2011, 21:00

^^
De gemeente kan nog kavels bijmaken door landbouwgebied niet langer alsdus bij te beschouwen. Dat kan elke gemeente in Vlaanderen, het enige probleem is dat op veel plaatsen daar nog echt landbouwers zitten en hier niet meer. Wanneer ik zeg dat er nu meer verkaveld wordt dan 30 jaar terug, dan lieg ik daar niet om want ik ben op het stadhuis geweest ivm mijn project Eigen Leefomgeving. Aarschot springt er statistisch op veel vlakken uit.

Maardus, nog een ander project in Aarschot. De as tussen het Raskingplein, de Grote Markt en de Stichel op het einde van de Diestsestraat. Een groot deel van deze as inclusief de grote markt is al heraangelegd of wordt nu afgewerkt. De straat vlak aan het Raskinplein dateert uit 1986 en wordt in September ook opgebroken. De aannemer komt uit Nederlands Limburg.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 11 aug 2011, 21:30

Wimpie24 schreef:^^
De gemeente kan nog kavels bijmaken door landbouwgebied niet langer alsdus bij te beschouwen. Dat kan elke gemeente in Vlaanderen, het enige probleem is dat op veel plaatsen daar nog echt landbouwers zitten en hier niet meer. Wanneer ik zeg dat er nu meer verkaveld wordt dan 30 jaar terug, dan lieg ik daar niet om want ik ben op het stadhuis geweest ivm mijn project Eigen Leefomgeving. Aarschot springt er statistisch op veel vlakken uit.
Zo zit de situatie echt niet in elkaar en gelukkig maar. In de jaren '60 en '70 heeft men de gewestplannen opgesteld die nauwkeurig bepaalden waar wel en waar niet gebouwd mocht worden. Rondom ieder dorp werden woonuitbreidingszones afgebakend. Het nadeel van dit systeem is dat het vrij star is. Om dit nadeel op te vangen is men eind de jaren '90 overgegaan op de RUP's. Iedere gemeente kan haar RUP opstellen maar die moet wel aan de bovenliggende beleidsdocumenten voldoen. Gelukkig (ik vind dat toch) heeft de Vlaamse overheid als beleid de open ruimte in dit volverkavelde land zoveel mogelijk te vrijwaren waardoor jouw stelling dat gemeenten naar hartelust landbouwgrond mogen omzetten naar bouwgrond niet waar is.

Het uittreksel van Aarschot uit de atlas van woonuitbreidingsgebieden:
Afbeelding

Zie ook de iets uitgebreidere kaart http://www2.vlaanderen.be/ruimtelijk/wu ... as24-7.pdf waar exact staat welke gebieden Aarschot op korte termijn mag ontwikkelingen en welke niet.

Ik durf te wedden dat de meeste van die verkavelingen waar jij het over hebt in deze zone's liggen, niet?

Tot slot zijn nieuwe verkavelingswijken geheel anders dan 30 jaar geleden. De overheid heeft beslist dat iedere verkaveling een bepaalde bouwdichtheid moet hebben. Deze verplichting zorgt ervoor dat nieuwe wijken met alleen maar vrijstaande huizen niet meer mogelijk zijn. De nieuwe verkavelingswijken zijn dus een beetje richting het Nederlandse model opgeschoven. Wat een uitstekende evolutie is.
Laatst gewijzigd door Alfa op do 11 aug 2011, 21:42, 3 keer totaal gewijzigd.

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 11 aug 2011, 21:33

Alfa schreef: De meeste woonuitbreidingszone's zijn inmiddels volgebouwd en dus stijgt de prijs van diege die nog overschieten. Zodus wordt de aloude droom van een vrijstaand huis voor veel Vlamingen onbetaalbaar.
Daarin gaat Vlaanderen dan op Nederland lijken, waar locaties voor makkelijk te realiseren nieuwbouw allang volgebouwd zijn, zodat er uitgeweken moet worden naar de wat "moeilijker" locaties. Dat drijft de huizenprijs op (er zijn meerdere factoren, maar dit is een klein onderdeel ervan).

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » do 11 aug 2011, 21:37

^^Wat vooral zal veranderen is dat de dichtheid op veel plaatsen hoger wordt. Daar is niets verkeerd aan.

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » do 11 aug 2011, 22:31

Mooi centrum heeft Aarschot. :top: Belgie heeft vrij veel vrijstaande huizen en helaas heeft Nederland daar er veel minder van. 2 onder 1 kap woningen zijn eigenlijk ideaal voor landen als Nederland en Belgie. Zolang niet alle huizen op elkaar lijken. Die rijtjeshuizen in Nederland vind ik ook niks en zijn na mijn mening alleen geschikt voor bedoeld voor alleenstaanden of voor mensen die geen behoefte hebben aan een vrijstaand huis. Veel gezinnen in Nederland wonen toch op een te kleine oppervlakte met een klein huis en een kleine achtertuin.