Aan dit project hebben enkel Nederlandse en Duitse aannemers gewerkt.
- SPOILER: TOON
Moderator: Moderatoren
Voor wegenbouw moeten Belgische firmas het project leiden maar die mogen wel met onderaannemers uit het buitenland werken. Zo is het wegdek van de nieuwe ring van Aarschot door Nederlands aangelegd, volgens de regels van het Vlaamse standaardbestek.Gaiajohan schreef: @Wimpie
Dus voor het aanzien van de stad en nieuwe gebouwen/kades/bruggen worden Nederlanders ingeschakeld? En voor de wegaanleg Belgen?
Gaiajohan schreef:
Tsja, het valt mij gewoon op dat zodra je zuidelijker dan Venlo komt de huizen minder schoon worden. Vaak vieze vitrage, Ga maar eens in regio Valkenburg wielrennen met wat mensen, dan vallen de typische huizen en mindere staat van onderhoud echt wel op.
Voor mij hoort dat er gewoon bij.
Ja? Wat is dat dan? Uit de foto's hierboven maak ik een typisch Vlaamse stad op.Wimpie24 schreef:
Net zoals het Hageland (de streek in en rond Aarschot) ook een eigen typische bouwstijl heeft.
Zo zit de situatie echt niet in elkaar en gelukkig maar. In de jaren '60 en '70 heeft men de gewestplannen opgesteld die nauwkeurig bepaalden waar wel en waar niet gebouwd mocht worden. Rondom ieder dorp werden woonuitbreidingszones afgebakend. Het nadeel van dit systeem is dat het vrij star is. Om dit nadeel op te vangen is men eind de jaren '90 overgegaan op de RUP's. Iedere gemeente kan haar RUP opstellen maar die moet wel aan de bovenliggende beleidsdocumenten voldoen. Gelukkig (ik vind dat toch) heeft de Vlaamse overheid als beleid de open ruimte in dit volverkavelde land zoveel mogelijk te vrijwaren waardoor jouw stelling dat gemeenten naar hartelust landbouwgrond mogen omzetten naar bouwgrond niet waar is.Wimpie24 schreef:
De gemeente kan nog kavels bijmaken door landbouwgebied niet langer alsdus bij te beschouwen. Dat kan elke gemeente in Vlaanderen, het enige probleem is dat op veel plaatsen daar nog echt landbouwers zitten en hier niet meer. Wanneer ik zeg dat er nu meer verkaveld wordt dan 30 jaar terug, dan lieg ik daar niet om want ik ben op het stadhuis geweest ivm mijn project Eigen Leefomgeving. Aarschot springt er statistisch op veel vlakken uit.
Daarin gaat Vlaanderen dan op Nederland lijken, waar locaties voor makkelijk te realiseren nieuwbouw allang volgebouwd zijn, zodat er uitgeweken moet worden naar de wat "moeilijker" locaties. Dat drijft de huizenprijs op (er zijn meerdere factoren, maar dit is een klein onderdeel ervan).Alfa schreef: De meeste woonuitbreidingszone's zijn inmiddels volgebouwd en dus stijgt de prijs van diege die nog overschieten. Zodus wordt de aloude droom van een vrijstaand huis voor veel Vlamingen onbetaalbaar.