Afbeelding

Pater Raskinkade en andere projecten Aarschot

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

Wimpie24
expressweg

Re: Pater Raskinkade en andere projecten Aarschot

Bericht door Wimpie24 » do 11 aug 2011, 23:58

Alfa schreef:
Wimpie24 schreef: Tot slot zijn nieuwe verkavelingswijken geheel anders dan 30 jaar geleden. De overheid heeft beslist dat iedere verkaveling een bepaalde bouwdichtheid moet hebben. Deze verplichting zorgt ervoor dat nieuwe wijken met alleen maar vrijstaande huizen niet meer mogelijk zijn. De nieuwe verkavelingswijken zijn dus een beetje richting het Nederlandse model opgeschoven. Wat een uitstekende evolutie is.
Die kaart kan niet van na 1970 zijn, het industrieterrein van Aarschot is daarop nog nog niet aanwezig, er ligt nog geen ring rond de stad en er is uitbreidingsgebied voorzien waar nu ofwel niets is, ofwel iets is dat daar volgens die kaart niet zou gekomen zijn of waar nu een ringweg doorloopt.
Met andere woorden, voor de buurgemeente Betekom-Begijnendijk klopt het grofweg wel maar voor Aarschot niet dus ik vind het nogal raar.
Bijvoorbeeld zo wordt aangegeven dat een terrein volgens de Vlaamse overheid ontwikkeld kan worden. Men legt daar een vervolgens een ringweg op aan. Enkele honderden meters te noorden langs deze ring is de stad Aarschot van plan om een nieuw industrieterrein aan te leggen, dit staat niet op dit plan aangegeven.
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.
Invictus, Nelson Rolihlahla Mandela, Madiba

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2011, 1:52

^^Het gaat hem hier dan ook om een uittreksel van de woonuitbreidingatlas hé. ;)

De basiskaart is van rond 1970 toen de atlas van woonuitbreidingsgebieden opgesteld werd. Maar de ingekleurde percelen, waar het hem om gaat, worden wel periodiek bijgewerkt. Het staat er onderaan zelfs bij: bijgewerkt in april 2007. Rood betekent dat het perceel reeds bebouwd is. Zalmroze en oranje betekenen dat de gemeente het mag ontwikkelen en groen betekent dat de gemeente het voorlopig niet mag ontwikkelen. De gronden van de laatste categorie worden op Vlaams niveau achtergehouden als een soort van strategische reserve.

Ook nog even meegeven dat de atlas op zich heeft geen juridische waarde maar wordt wel gebruikt door de overheid om vergunningen aan te toetsen. Een graadmeter van het beleid dus. Daarom geeft het niet dat de achtergrondkaart fel verouderd is.

Er is ook nog het gewestplan dat wél juridisch geldig is (tenzij er een RUP in de plaats gekomen is voor een bepaald gebied, maar dat staat altijd vermeld op de kaart):
Afbeelding
Je zal wel merken dat de roodgeblokte stroken overeen komen met diegene in de Atlas van woonuitbreidingsgebieden. De groene gebieden (zowel lichtgroen als donkergroen) zijn natuurgebieden of gebieden met hoge natuurlijke waarde. In die stroken (waar Aarschot er blijkbaar nogal veel van heeft) zal dus ook nooit gebouwd mogen worden. Zo zie je maar dat de uitbreidingsmogelijkheden voor Aarschot beperkt zijn. Je kan dus niet eeuwig verkavelingen blijven aanleggen zonder dat je jezelf als gemeente op een bepaald moment vastzet.

Opvallend ook dat er volgens gewestplan blijkbaar een reservatiestrook klaarligt (of lag) voor een soort noordelijke ringweg (en dan bedoel ik niet diegene die pas geopend is). Wat is dat?

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2011, 8:35

Ik zie anders nog genoeg gebieden die verkaveld kunnen worden. Kijk maar eens op de sattelietbeelden:
http://maps.google.be/maps?q=Aarschot,+ ... 3&t=h&z=15

Daarnaast is ook in Vlaanderen het aantal kinderen dat een vrouw krijgt fors afgenomen. Kortom, er hoeven ook niet zoveel nieuwe verkavelingen meer bij te komen t.o.v. vroeger.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 12 aug 2011, 11:14

^^

Het aantal kinderen per vrouw is in Vlaanderen de laatste 20 jaar net fors gestegen, tot een punt dat de bevolking sterk aan het groeien is geslagen :!:
Alfa schreef:^^Het gaat hem hier dan ook om een uittreksel van de woonuitbreidingatlas hé. ;)

Opvallend ook dat er volgens gewestplan blijkbaar een reservatiestrook klaarligt (of lag) voor een soort noordelijke ringweg (en dan bedoel ik niet diegene die pas geopend is). Wat is dat?
Dat klopt, Het huidig abrupt einde van het 2X2 gedeelte is opvallend en die vrije strook is nog altijd min of meer aanwezig maar ik vrees dat die weg er nooit zal komen. Op dat plan had men ook 2X2 rijstroken voor de N21 voorzien (hedendaags geen overbodige luxe, net zoals de grote ring van Aarschot) maar die zal en kan er nooit komen tenzij men de gehele weg wil onteigenen.
Wat betreft de grote ring, ik dacht altijd dat die niet aangelegd kon worden omdat hij door natuurgebied loopt maar volgens het gewestplan zou hij daar net langslopen.
Alfa schreef: Je zal wel merken dat de roodgeblokte stroken overeen komen met diegene in de Atlas van woonuitbreidingsgebieden. De groene gebieden (zowel lichtgroen als donkergroen) zijn natuurgebieden of gebieden met hoge natuurlijke waarde. In die stroken (waar Aarschot er blijkbaar nogal veel van heeft) zal dus ook nooit gebouwd mogen worden.

Dat van de natuurgebieden heb ik tenminste nooit uit de droge lucht gegrepen ;)
I thank whatever gods may be / For my unconquerable soul. / I am the master of my fate / I am the captain of my soul.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 12 aug 2011, 12:43

Vinny schreef:Ik zie anders nog genoeg gebieden die verkaveld kunnen worden. Kijk maar eens op de sattelietbeelden:
http://maps.google.be/maps?q=Aarschot,+ ... 3&t=h&z=15
De meeste van die open ruimtes zijn op het gewestplan dat ik hierboven gepost heb ingekleurd als natuurlijk gebied. Vergeet het maar dat daar ooit op mag gebouwd worden.
Wimpie24 schreef:^^

Het aantal kinderen per vrouw is in Vlaanderen de laatste 20 jaar net fors gestegen, tot een punt dat de bevolking sterk aan het groeien is geslagen :!:
Inderdaad, het geboortecijfer is in stijgende lijn. Al zeggen ze er nooit bij wie die stijging veroorzaakt: de geneutraliseerde immigranten of de autochtone Vlamingen? Ik neig meer het eerste te geloven. Bovendien zit het geboortecijfer ondanks alles nog steeds onder de vervangingswaarde van 2,1 kinderen per vrouw wat er dus op neerkomt dat de bevolking nog steeds krimpt en de aangroei voor het grootste deel veroorzaakt wordt door immigratie.

Maar goed: dat is een andere discussie.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 12 aug 2011, 14:08

De meeste van die open ruimtes zijn op het gewestplan dat ik hierboven gepost heb ingekleurd als natuurlijk gebied. Vergeet het maar dat daar ooit op mag gebouwd worden.
Dat is hopeloos je oren laten hangen naar discutabele milieuclubs. Serieus, de gemiddelde veldjes zijn alleen geschikt als verwerkingslocaties voor hondenpoep, niet om de natuur zijn gang te laten gaan. Ze liggen notabene midden in de stedelijke bebouwing... :geeuw:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wimpie24
expressweg

Bericht door Wimpie24 » vr 12 aug 2011, 14:21

^^
Het verschil is dat in tegenstelling tot Nederland, vrij natuurlijk gebied nooit velden zijn. Ik geloof dat je dat bij je bezoek aan de streek wel hebt kunnen zien. ;)
Bovendien is 1 van de belangrijkste redenenen dat Aarschot nog zoveel natuurgebied kent, dat het heuvelachtige karakter van de streek niet toelaat om bepaalde delen van het landschap te ontwikkelen :)
Als de functie terrein van Google Maps nog aanwezig was, dan zou je kunnen zien dat die natuurgebieden net pal op heuvels liggen.

Wat didactisch materiaal dat ik ooit gemaakt heb

http://i400.photobucket.com/albums/pp89 ... img001.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89 ... gebied.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89 ... 0000-1.jpg

http://i400.photobucket.com/albums/pp89 ... belgie.jpg