Ah, mijn woonplaats.

Mooie foto's
Dat deel van de N523 wat op de foto in de post hierboven te zien is, ook wel de Spiegelweg genoemd, is nog het laatste stukje waar je 80 km/h mag rijden. Het deel tussen de N236 en de Spiegelweg is in 1998 opnieuw aangelegd. Het was daarvoor een smal klinkerweggetje wat compleet verrot gereden was en er lag geen fietspad, toen mocht je daar ook nog 80 km/u met overal fietsers tussen het autoverkeer. Nu is het dus een 60 km/u weg met bijbehorende weginrichting en een vrijliggend fietspad. Brommers moeten wel op de rijbaan.
Van de week een testvideo gemaakt met m'n nieuwe cam. Het eerste stukje is ook van de N523 tussen de Middenweg(weg door de Horstermeerpolder) en de N201.
Tussen de Middenweg en sluis het Hemeltje, de Randweg, is afgelopen voorjaar ingericht als 60 km. Daarvoor was dat stukje ook nog 80. Het deel tussen 't Hemeltje en de Middenweg van de N523 is rond 1985 aangelegd. Een jaar eerder was ook de brug waar de huidge weg overheen ligt geopend. De oude brug is voor het fietsverkeer..
Het laatste deel tot de N201, de Gabriëlweg, is al veel langer 60 km. Kan me even niet meer herinneren welk jaar dat gedaan is. Langs het hele traject ligt een vrijliggend fietspad.
Overigens heette de Gabriëlweg in vroeger tijden nog Vaartweg. De weg is ergens jaren 90 binnen de gemeentegrens van Nederhorst (nu Wijdermeren) komen te liggen. Omdat er in het dorp zelf al een Vaartweg bestaat is de naam voor de N523 langs het Hilversums Kanaal gewijzigd naar Gabriëlweg, vernoemd naar de molen die op de kruising met de N201 staat.
[youtube]KletSmYhO4E&feature=feedu[/youtube]
Daarna loopt de 60-markering vloeiend over in 80-markering. Ik heb nog nooit zoiets gezien.
Op zich niet zo heel gek, de weg gaat daarna over in een 50 km weg door de bebouwde kom van Nederhorst.
Een veel vreemdere situatie is de Middenweg, die heeft 60 km weginrichting maar het is een 50 km weg.