[B][FOTO] In en rond het treinstation van Brugge
Moderator: Moderatoren
-
- expressweg
[B][FOTO] In en rond het treinstation van Brugge
Vandaag wat foto's genomen in en rond het treinstation van Brugge, waar de laatste tijd veel vernieuwd is met een mooi resultaat.
Klik voor de foto's in Picasa-album
Klik voor de foto's in Picasa-album
-
- Voorzitter
Re: [B][FOTO] In en rond het treinstation van Brugge

-
- expressweg

-
- Voorzitter

-
- expressweg
Dat stuk bedoel ik inderdaad, men lijkt het wel "vergeten" te zijn...
-
- 2x3 autosnelweg
Het ziet er jaren '30 uit. Het station is (jammer genoeg) niet beschermd maar gelukkig besloot de NMBS de waardevolste delen zoals de onder meer de loketzaal en de gevel in ere te herstellen in plaats van voor een duffe, 13-in-een-dozijn modernisatie te kiezen.Coen Tunnel schreef:Dat is toch dit stukje? Ja, jammer dat dat niet gemoderniseerd heeft en frisse kleuren heeft, dit ziet er ineens zo jaren '70-'80 uit...
Laatst gewijzigd door Alfa op di 23 aug 2011, 13:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- 4x5 autosnelweg
Op zo'n mooi gemoderniseerd station staat dit extreem ouderwets ogende plaatsnaambord echt vreselijk lelijk:
- SPOILER: TOON
-
- 2x3 autosnelweg

In de jaren '90 hebben ze geëxperimenteerd met dit soort borden:

Ziet er misschien iets moderner uit maar qua leesbaarheid zeker geen verbetering. Ik ben blij dat ze terug op het oude ontwerp overschakelt zijn én de lichtbakken terug ingevoerd hebben. In tegenstelling tot wegwijzers is interne verlichting hier broodnodig.
-
- 2x5 autosnelweg
Borden met hoofdletters zijn nogal SCHREEUWERIG.
-
- 2x5 autosnelweg
In Nederland hebben we ook lichtbakken, maar met een fraaier lettertype:Alfa schreef:Ziet er misschien iets moderner uit maar qua leesbaarheid zeker geen verbetering. Ik ben blij dat ze terug op het oude ontwerp overschakelt zijn én de lichtbakken terug ingevoerd hebben. In tegenstelling tot wegwijzers is interne verlichting hier broodnodig.
-
- 2x3 autosnelweg

-
- Forumbeheerder

-
- 2x3 autosnelweg
Die borden in België zijn naar mijn mening beter leesbaar van een afstand. Maar in Nederland, en hier op het forum in het bijzonder, lijkt een sterke afkeer voor hoofdletters te bestaan.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
-
- Voorzitter
De Belgische borden zijn duidelijk. Ze hebben een wat verouderd lettertype, dat wel. Overigens komen ze op modernere stations niet altijd voor. Volgens mij heeft Antwerpen-Centraal (niveaus -1 en -2) ze niet, van Luik-Guillemins ben ik er zeker van dat die borden er niet staan. Maar volgens mij staan daar helemaal geen borden (in ieder geval stonden ze er niet in november vorig jaar, toen was ik er voor het laatst).
Hoofdletters of niet maakt mij bij dat soort borden niet uit. Duitsland had vroeger ook mooie borden, met de stationsnaam in zwarte letters op een witte achtergrond, niks mis mee. Maar ook de nieuwere Duitse borden zijn fraai.
Hoofdletters of niet maakt mij bij dat soort borden niet uit. Duitsland had vroeger ook mooie borden, met de stationsnaam in zwarte letters op een witte achtergrond, niks mis mee. Maar ook de nieuwere Duitse borden zijn fraai.
-
- verkeersader
In Luik zijn ze geintegreerd in een meubel met de affiches, de treinaanwijzers, sleutelkastje en de verlichting van de overkapping.Coen Tunnel schreef:De Belgische borden zijn duidelijk. Ze hebben een wat verouderd lettertype, dat wel. Overigens komen ze op modernere stations niet altijd voor. Volgens mij heeft Antwerpen-Centraal (niveaus -1 en -2) ze niet, van Luik-Guillemins ben ik er zeker van dat die borden er niet staan. Maar volgens mij staan daar helemaal geen borden (in ieder geval stonden ze er niet in november vorig jaar, toen was ik er voor het laatst).

-
- 2x3 autosnelweg
In Luik-Guillemins zijn de borden geïntegreerd in een soort bak die ook de dienstregeling bevat. Al bij al vrij onopvallend (al is het gebouw dat des te meer natuurlijk):Coen Tunnel schreef:Volgens mij heeft Antwerpen-Centraal (niveaus -1 en -2) ze niet, van Luik-Guillemins ben ik er zeker van dat die borden er niet staan. Maar volgens mij staan daar helemaal geen borden (in ieder geval stonden ze er niet in november vorig jaar, toen was ik er voor het laatst).

In Antwerpen hangen borden zoals in Brugge (maar toch een beetje anders):

EDIT: Iemand was me 2 minuten voor.

-
- Voorzitter
Ach ja, nu herinner ik me het beiden weer. Die borden in Antwerpen hebben echter een ander lettertype, niet het oude standaardlettertype zoals in Brugge wel wordt gebruikt. In Luik staat het inderdaad zo aangegeven - ik zat me af te vragen of er aparte stationsborden waren en bij mijn weten niet - dat klopt dus ook. Het lettertype in Luik lijkt hetzelfde te zijn als op het jaren '90-experiment-bord uit Landskouter dat enkele posts hierboven is geplaatst.
-
- 4x5 autosnelweg
Dat Brugge is toch gewoon SNV? De oude stationsnaambordjes in Zwitserland zijn ook SNV/kapitaal. Maar die zie je dus niet veel meer (wel in Zürich trouwens)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- autoweg
Misschien dat Antwerpen-Centraal er bovengrond modern uitziet. Maar het deel waar de Thalys doorheen rijdt, vind ik maar donker en naargeestig. De hal is hoog (op zich niet erg), maar de verlichting is voor die hoogte minimaal.Coen Tunnel schreef:Zo, dat is flink opgeknapt. Ik was er in 2006 of 2007 voor het laatst, en toen oogde het allemaal nogal gedateerd. Dat is nog steeds het geval bij de loketten, maar voor de rest ziet alles er goed uit.
De Belgische stations die gemoderniseerd zijn, zoals Antwerpen-Centraal, Charleroi-Sud, Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Namen en Luik-Guillemins, hebben een wat levendiger, warmere en vriendelijker uitstraling dan de wat kille Nederlandse stations. De oudere ongemoderniseerde stations vind ik echter vaak behoorlijk chaotisch en niet meer van deze tijd, zoals Kortrijk, Aarlen, Vilvoorde, Mechelen, Brussel-Noord...
-
- 2x3 autosnelweg
Het is hier ooit eens besproken. Ik meen me te herinneren dat het de voorganger van SNV was. Dus het lettertype dat vroeger op de wegwijzers in België werd gebruikt.Vinny schreef:Dat Brugge is toch gewoon SNV? De oude stationsnaambordjes in Zwitserland zijn ook SNV/kapitaal. Maar die zie je dus niet veel meer (wel in Zürich trouwens)
-
- 4x5 autosnelweg
Ik ben nooit zo kapot van borden in enkel hoofdletters, dat leest nu eenmaal slecht, zeker als hetgeen je wilt lezen niet op een vaste positie staat maar ten opzichte van jouw standpunt verplaatst (wat dus ook het geval is als het bord stilstaat, en jij je verplaatst).
De manier waarop het in Liège is gedaan, vind ik wel geslaagd.
De manier waarop het in Liège is gedaan, vind ik wel geslaagd.
-
- 4x5 autosnelweg
Leuke serie!

De trein v an 18:11 gaat naar Antwerpen- Centraal en die van 18:18 naar Antwerpen Centraal (zonder streepje dus). Is dat een foutje? Meestal zit er toch 1 station in de database? Of zit er verschil vanwege de treinen IC en ICT?
De trein v an 18:11 gaat naar Antwerpen- Centraal en die van 18:18 naar Antwerpen Centraal (zonder streepje dus). Is dat een foutje? Meestal zit er toch 1 station in de database? Of zit er verschil vanwege de treinen IC en ICT?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x3 autosnelweg

-
- 2x4 autosnelweg
Dus alleen als het onbewolkt weer en boven de 20 graden is? Zoiets lijkt lastig te communiceren (wegens tegenvallend weer rijdt uw trein vandaag niet).Alfa schreef:ICT betekent toeristische trein, een extra-trein die enkel op momenten rijdt dat het goed weer is.
-
- 4x5 autosnelweg
Aha, ik kende de ICT niet, vandaar... weer wat geleerd.
Wat betreft mooi weer: Is het niet zo dat de NS bij mooi weer en verwachte drukte ook wel eens extra treinen inzet tussen Haarlem en Zandvoort? Of is dat al lang niet meer zo?
Wat betreft mooi weer: Is het niet zo dat de NS bij mooi weer en verwachte drukte ook wel eens extra treinen inzet tussen Haarlem en Zandvoort? Of is dat al lang niet meer zo?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
Autosnelwegen.net
-
- 2x5 autosnelweg
Zoiets geldt ook voor de extra Strandexpress tussen Haarlem en Zandvoort. Al lijkt die bij bewolkt weer ook wel te rijdenWillem schreef:Dus alleen als het onbewolkt weer en boven de 20 graden is? Zoiets lijkt lastig te communiceren (wegens tegenvallend weer rijdt uw trein vandaag niet).Alfa schreef:ICT betekent toeristische trein, een extra-trein die enkel op momenten rijdt dat het goed weer is.

-
- 2x3 autosnelweg
Er gaan sowieso regelmatig treinen naar de kust (een viertal per uur dacht ik, afhankelijk van de exacte bestemming). Maar als het echt mooi weer is zitten die treinen niet vol, maar stampvol. Aldus zet de NMBS dan wat extra treinen in. Deze staan dan op de borden aangeduid als 'ICT' en iedereen die naar de kust gaat weet dat hij die óók kan nemen om op zijn bestemming te geraken.Willem schreef:Dus alleen als het onbewolkt weer en boven de 20 graden is? Zoiets lijkt lastig te communiceren (wegens tegenvallend weer rijdt uw trein vandaag niet).Alfa schreef:ICT betekent toeristische trein, een extra-trein die enkel op momenten rijdt dat het goed weer is.
-
- 4x5 autosnelweg
Vroeger reed de trein "bij mooi weer" maar vanwege de toeneme kans op hoofdpijn bij de bijsturing rijdt hij nu standaard in de zomervakantie (en volgens mij ook in de meivakantie, maar dat weet ik niet zeker).waldo79 schreef:Zoiets geldt ook voor de extra Strandexpress tussen Haarlem en Zandvoort. Al lijkt die bij bewolkt weer ook wel te rijdenWillem schreef:Dus alleen als het onbewolkt weer en boven de 20 graden is? Zoiets lijkt lastig te communiceren (wegens tegenvallend weer rijdt uw trein vandaag niet).Alfa schreef:ICT betekent toeristische trein, een extra-trein die enkel op momenten rijdt dat het goed weer is.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
- 4x5 autosnelweg

In de tijd dat ik vaak met het OV reisde kwam extra materieelinzet op Zandvoort niet vaak voor.
Maar ja, elk halfuur reed er toen een 10-12 bakken getrokken materieel op die relatie, in de IC-dienst op Maastricht/Heerlen.
-
- Wegnummerfotograaf
Ik werk al jaren in de ICT en zou het liever andersom zien: niet werken als het mooi weer is.Palance schreef:Aha, ik kende de ICT niet

@Davy: is dit echt Brugge?

- SPOILER: TOON
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.