[D][A143] Bypass Halle an der Saale

Duitse autosnelwegen

Moderator: Moderatoren

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

[D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » vr 26 aug 2011, 20:38

A143 Halle an der Saale

:arrow: A143 @ wegenwiki

Afbeelding

Al bijna 20 jaar lang is de A143 langs Halle an der Saale gepland, en het wordt langzamerhand een notoire missing link op planningsgebied. De snelweg is in 1992 al in het Bundesverkehrswegeplan opgenomen als "vordringlicher bedarf" (hoge prioriteit). In 2004 is het zuidelijke deel vanaf de A38 tot Halle al opengesteld. De stad heeft echter nog steeds problemen met doorgaand verkeer. De A143 is belangrijk als link tussen de A71 en A14, een noord-zuidas van Nürnberg / Erfurt naar Magdeburg. Vooral als de A71 af is, zal de verkeersdruk in Halle an der Saale flink toenemen. Het is een jarenlange juridische strijd.

Foto's in de volgende post.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » vr 26 aug 2011, 20:49

A143 - richting noorden

Een aantal foto's van de A143 in noordelijke richting.
SPOILER: TOON

Afbeelding
A143-1 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-2 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-3 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-4 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-5 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-6 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-7 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-8 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-9 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-10 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-11 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-12 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-13 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-14 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-15 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-16 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Rene
4x5 autosnelweg
Berichten: 36661
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 11:48
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: [A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Rene » vr 26 aug 2011, 21:07

Op de A14 zijn de locaties voor de in- en uitvoegstroken van het knooppunt met de A143 al jarenlang zichtbaar omdat ze zijn meegenomen bij de aanleg van de A14. Op dit moment wordt gebouwd aan het knooppunt A14/B6n("A36"), dat oorspronkelijk niet was meegenomen met de A14, maar er dus nu eerder zal komen als het knooppunt A14/A143...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » vr 26 aug 2011, 21:17

A143 - richting zuiden

Nu de andere richting.
SPOILER: TOON

Afbeelding
A143-17 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-18 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-19 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-20 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-21 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-22 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-23 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-24 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-25 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-26 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-27 by Chriszwolle, on Flickr

Afbeelding
A143-28 by Chriszwolle, on Flickr

Gebruikersavatar
Hajo
2x3 autosnelweg
Berichten: 8634
Lid geworden op: ma 28 feb 2005, 11:17
Locatie: Zeist

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Hajo » zo 28 aug 2011, 15:20

Die juridische strijd spitste zich vooraltoe op de overbrugging (of ondertunneling) van de rivier Saale, meen ik.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » zo 18 okt 2015, 21:59

*stof*

Al bladerend door mijn wegenatlas vroeg ik mij bij het bereiken van zekere bladzijden af hoe het er eigenlijk voor staat met de missing link in de A143, ook wel bekend als de Westumfahrung Halle. Jarenlang al weinig tot niets meer van gehoord, maar even googelen leerde mij dat ook dit project nog steeds onderwerp van discussie is. Dat blijkt uit de volgende links:

http://www.mz-web.de/mitteldeutschland/ ... 23128.html (dl. 1)
http://www.mz-web.de/mitteldeutschland/ ... tem,1.html (dl.2)

http://www.mz-web.de/meinungen/kommenta ... 97780.html

http://hallespektrum.de/nachrichten/umw ... 43/171382/

De nieuwsberichten en artikelen zijn van het afgelopen halfjaar, resp. van april, juli en begin september. Op hoofdlijnen het e.e.a. samengevat:

*Tot nog toe is de afbouw van de "Metropolregionring Halle-Leipzig" een 'neverending story.' Voornaamste reden is dat er harlekijn (orchis morio) voorkomt in het porfierheuvellandschap (Porphyrkuppenlandschaft) westelijk van Halle. Een heel bijzonder bloemetje naar het schijnt, want deze wordt in zijn soort met uitsterven bedreigt in Duitsland. Ook andere zeldzaamheden qua flora en fauna zijn dwarsliggers voor de completering van de A143.

*Er zijn al rechtszaken geweest met milieuorganisaties, nu is de planning dat midden volgend jaar de bezwaren procedureel zullen zijn afgehandeld, zodat vanaf 2017 verder gebouwd kan worden en de weg in 2020 eindelijk klaar is.

*De natuurbeschermers zeggen dat ze niet tegen de Autobahn zijn, wel tegen een Autobahn door de beschermde natuurgebieden. De EU heeft in het voorjaar het verkeersministerie van Saksen-Anhalt opgedragen om een nieuwe tracévariant te onderzoeken, wat voor vertraging heeft gezorgd.

*De natuurbeschermingsbond Nabu meent dat de planners en het verkeersministerie half werk hebben geleverd en zijn zien zich bevestigd in hun standpunt gegeven het feit de de EU opdracht heeft gegeven tot het onderzoeken van andere varianten.

*Het ministerie is het daar niet mee eens. Los daarvan is "het alternatief" niet realistisch, gezien de weg dan nog zo'n 10 kilometer langer zou moeten worden met 28 kunstwerken en het zou 175 miljoen euro meer gaan kosten.

*Begin juli heeft zich een ernstig ongeluk op de A14 voorgedaan met een verkeerschaos tot gevolg wat terugslag had op het wegennet van Halle.
Opnieuw een moment waarop men zich realiseert dat het A143 sluitstuk er spoedig moet komen om de stad van veel verkeer te ontlasten. Prognose is ca. 74.000 mvt. die van de snelweg gebruik gaan maken i.p.v. via het onderliggend wegennet.

*Na het gereedkomen van de A71 begin september wordt wederom de druk opgevoerd vanuit de politiek om haast te maken. De A143 hoort namelijk tezamen met de A71 en de A38 tot de zogenaamde 'Mitteldeutsche Schleife' en nu eerstgenoemde Autobahnen beide doorgaand zijn te berijden vreest men nog meer verkeer in en om Halle, ondanks of juist vanwege de missing link.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door RSK » ma 19 okt 2015, 9:18

Toevallig had ik het er afgelopen augustus nog over toen mijn schoonouders vanuit Bad Belzig richting Sauerland wilden reizen. Op de atlas stond hij inderdaad als 'in planning', maar ik zag op internet dat er inmiddels nog niets veranderd was. Ik heb ze toen maar de B100, B6 en B80 aangeraden, want via de Autobahn is het zodanig ver om dat het qua tijd nooit een betere optie zou zijn geweest.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » ma 19 okt 2015, 11:06

^^ De A2 nagenoeg afrijden was geen optie? Dan ga ik er vanuit dat de eindbestemming ergens in het oostelijk deel van het Sauerland lag. Bad Belzig ligt niet ver van voornoemde Autobahn, maar je bent ook zo op de A9. Je voorgestelde route lijkt mij dan inderdaad het beste onder de gegeven omstandigheden.

Ik wist trouwens niet dat een Harlekijn een orchideeënsoort is. Weer wat geleerd. Die komt dus daar voor in het Saaledal. Wat ik overigens niet helemaal snap is dat men dat alternatief moet onderzoeken, terwijl je sowieso het natuurgebied "Unteres Saaletal" moet doorkruisen om tot aan de A14 te komen. Tenzij je zover naar het westen gaat zodat je op hoogte van Eisleben uitkomt, maar dan kun je beter de A71 doortrekken richting Bernburg/A14.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

RSK
Penningmeester
Berichten: 7088
Lid geworden op: do 19 sep 2013, 11:40
Locatie: Knooppunt Bodegraven
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door RSK » ma 19 okt 2015, 11:24

^^ De A2 was inderdaad geen overweging omdat ze die al tot treurnis toe gereden hebben. Dus leek Halle ze wel een aardig alternatief. De bestemming lag ergens in de buurt van Sundern. Maar sowieso: als je vanaf Dessau-Süd (A9) naar Eisleben (A38) wilt, is het via A9-A38 maar liefst 111 kilometer, terwijl de route die ik omschreef maar 85 is. Zeker bij bestuurders die toch al nauwelijks boven de 100km/h komen, redden die paar kruisingen en verkeerslichten het makkelijk tegenover zo'n stuk omrijden. Als de route B100-A14-A143 erbij komt, denk ik dat het met name voor die A9-A38-verbinding wel aantrekkelijk zal worden om zo te rijden. Het zou de stad Halle op die manier het nodige doorgaand verkeer schelen.
Ceterum censeo arcum Bodegravum construendam esse.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » ma 19 okt 2015, 11:41

RSK schreef: De A2 was inderdaad geen overweging omdat ze die al tot treurnis toe gereden hebben.
Daar kan ik me iets bij voorstellen. Al zijn er in mijn optiek Autobahnen bij die leuk blijven om te rijden ook al heb je ze 'tot treurnis toe' gehad, maar daar hoort de A2 niet bij, althans niet het gedeelte Berlijn - Hannover wat mij betreft. :geeuw:
RSK schreef:Als de route B100-A14-A143 erbij komt, denk ik dat het met name voor die A9-A38-verbinding wel aantrekkelijk zal worden om zo te rijden. Het zou de stad Halle op die manier het nodige doorgaand verkeer schelen.
Eens, en vergeet ook de zuidelijke voorsteden van Halle niet. Zoals in een artikel al aan de orde kwam, in Schkopau bijvoorbeeld zit een energiecentrale en een groot chemisch bedrijf waar nogal wat vrachtverkeer op rijdt. Vanaf Magdeburg daarnaartoe en vice versa zal het met gevaarlijke stoffen of misschien überhaupt wel al het zware bestemmingsverkeer via A14/A9/B181/B91 (Schkeuditzer Kreuz - Leipzig-West - Merseburg) moeten rijden, maar ook deze situatie is natuurlijk verre van ideaal voor de regio. Een completering van de A143 is een zegen voor het onderliggend wegennet van Halle en omstreken, dat kan haast niet anders.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » ma 19 okt 2015, 14:25

Ik denk dat het zinvoller is om de A71 te verlengen naar Könnern/Bernburg, dan de A143 via een langer tracé aan te leggen. De A143 heeft volgens het oorspronkelijke plan al weinig meerwaarde voor verkeer vanaf Nürnberg richting Magdeburg, en een doorgetrokken A71 is interessanter voor noord-zuidverkeer én ontsluit een vrij dichtbevolkt gebied waar de A143 dat niet doet.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » ma 19 okt 2015, 20:30

Chris schreef:Ik denk dat het zinvoller is om de A71 te verlengen naar Könnern/Bernburg, dan de A143 via een langer tracé aan te leggen.


Dat denk ik ook.
Chris schreef:De A143 heeft volgens het oorspronkelijke plan al weinig meerwaarde voor verkeer vanaf Nürnberg richting Magdeburg, en een doorgetrokken A71 is interessanter voor noord-zuidverkeer


Hierin heb je gelijk. Vanuit Nurnberg kun je het beste dan de A73 pakken en als de A71 wordt doorgetrokken kun je vanaf daar tot aan Magdeburg over de Autobahn rijden. Daar wil ik nog aan toevoegen dat je die doortrekking in combinatie met de completering van de A14 m.i. eerder als Mitteldeutsche Schleife kunt zien.
Chris schreef:(A71) ontsluit een vrij dichtbevolkt gebied waar de A143 dat niet doet.
Als je de A143 zou verleggen niet, nee. Het huidige, oorspronkelijke plan ontsluit vooral Halle zelf, dat is nog wel nuttig. Het is de meest inwonersrijke stad van Sachsen-Anhalt (231.000 inwoners, 544 meer dan de hoofdstad Magdeburg), dat is nog wel 100.000 meer dan er in het gehele Landkreis Mansfeld-Südharz wonen (waar de doorgetrokken A71 hoofdzakelijk door zou lopen).
Laatst gewijzigd door GuteFahrt op ma 19 okt 2015, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » ma 19 okt 2015, 20:37

Halle wordt op zich al in alle richtingen ontsloten door Autobahnen. Door het Landkreis Mansfeld-Südharz loopt alleen de A38, die eigenlijk alleen Sangerhausen direct aan doet. De andere plaatsen liggen verder van de A38, en bovendien is er nu helemaal geen goede verbinding vanaf de A71 naar A14. Her en der zijn wel wat rondwegen aangelegd, maar niet echt hoogwaardig, die bovendien minder interessant zijn voor doorgaand noord-zuidverkeer. Via de B86 en/of B180 moet je nog door diverse plaatsen en rij je nogal om.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » ma 19 okt 2015, 20:48

^^ Ik heb mijn vorige reactie toch nog ietsje aangepast, omdat je wel helemaal gelijk hebt in het feit dat de completering van de A143 weinig tot geen meerwaarde heeft voor doorgaand verkeer tussen Nürnberg en Magdeburg, aangezien je dan gewoon via het Schkeuditzer Kreuz naar de A14 rijdt en dat een probleemloze verbinding is normaal gesproken.

Dat Halle in alle richtingen wordt ontsloten door Autobahnen, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteindelijk heb je ook hierin wel gelijk, maar zoals ik eerder al aangaf, Halle-West en Halle-Süd alsook Schkopau zijn voor de noordelijke richting per Autobahn eigenlijk enkel ontsloten door dwars door de binnenstad te rijden (zonder veel om te rijden). Onderschat dat niet.

Ik vraag me overigens nog wel af hoeveel zo'n doortrekking van de A71 dan ongeveer zou gaan kosten (in dat gebied is wel meer reliëf) en of deze sneller klaar zou kunnen zijn dan de A143-noordwest. Je hoeft in ieder geval geen brug te bouwen over de Saale, dat dan weer niet.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » ma 19 okt 2015, 21:15

De westelijke commieblockwijken van Halle zijn de enige die echt profiteren van een doorgetrokken A143, inderdaad omdat ze dan een stuk sneller richting Magdeburg kunnen. Maar voor verkeer vanaf de A71 naar de A14 is een doorgetrokken A143 wel behoorlijk om, de afstand gaat van 40 naar 80 kilometer.

Als je kijkt naar de meeste winst voor doorgaand verkeer, lijkt een doorgetrokken A71 de meest logische optie. De reistijd wordt fors gereduceerd, voor verkeer vanaf ten zuiden van Sangerhausen tot ten noorden van Bernburg van 1 uur tot 30 minuten.

Je ziet toch wel dat er de laatste jaren heel weinig vooruitgang is geboekt op het dossier van de A143.

Overigens wel bizar dat stroomafwaarts van Halle de eerstvolgende brugverbinding pas bij Könnern is. Misschien is er meer winst te halen voor de ontsluiting van westelijk Halle naar Magdeburg door de L50 bij Morl om te leggen en een nieuwe brug over de Saale die op Heideallee / Brandbergweg in Halle aansluit. Hoeft niet per se 2x2 ongelijkvloers.
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » ma 19 okt 2015, 21:32

^^ Dat lijkt me een beter alternatief dan de A143 westwaarts verplaatsen. :worship:

Voor de allerzuidelijkste wijken van Halle en Schkopau kan men dan wellicht nog een verbindingsweg aanleggen tussen de B91 en de B6, dan ben je denk ik al een aardig eind heen met het oplossen van de verkeersproblemen in Halle. Bovendien heb je met die eventuele L50 omlegging waarschijnlijk minder gezeur qua milieuzaken. ;)
Chris schreef:De westelijke commieblockwijken van Halle zijn de enige die echt profiteren van een doorgetrokken A143
Ik vraag me af of daar het gros van de Hallenaren woont. Wat ik al aangaf, qua inwoneraantal is de stad vergelijkbaar met Magdeburg, maar in oppervlakte is het 135 km² tegen 201 km².
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » di 31 mei 2016, 20:23

Het 4e tracébesluit sinds 2005 is genomen voor de aanleg van het ontbrekende deel van de A143. Het lijkt op het oog niet heel anders dan wat er al gepland was.

Een gedetailleerde PDF met het tracé en wegontwerp: http://www.lvwa.sachsen-anhalt.de/filea ... tt01-D.pdf

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » wo 17 mei 2017, 20:36

Inmiddels zijn we weer een jaar verder. Het blijkt dat er minder bezwaren zijn ingebracht tegen het 4e tracébesluit dan voorheen. Er zijn 39 bezwaren / input geleverd van autoriteiten en organisaties, 8 van omwonenden en 4 van natuurbeschermingsorganisaties. Wanneer de bouw dan begint blijft onduidelijk.

http://www.mz-web.de/halle-saale/a143-b ... --26915760

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » wo 14 mar 2018, 9:56

Inmiddels zijn we op twee maanden na weer een jaar verder. ;)

https://www.focus.de/regional/sachsen-a ... 07568.html

^Het is de bedoeling het project weer op gang te krijgen volgens het artikel in bovenstaande link. In de zomer moeten er volgens het ministerie van het verkeer nieuwe plannen zijn ontwikkeld in de vorm van een tracébesluit. Twee weken liggen de plannen ter inzage, daarna kan vier weken beroep worden aangetekend. Als er geen problemen komen qua bezwaren, kan men daarna weldra met de bouw beginnen en zou het verkeer tussen nu en 2022/2023 van de missing link gebruik kunnen maken.

De kosten zijn allang geëxplodeerd. In 2004 lagen de kosten bij ruim 150 miljoen euro. In 2010 al op krap aan 240 miljoen euro. Bouwtechnische maatregelen, waaronder verlenging van een tunnel met 50 meter en veranderde prijzen is waar men nu rekening mee moet houden.

Wordt vervolgd...

Kaartje:

Afbeelding
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » ma 16 apr 2018, 20:14

Het 5e tracébesluit voor de A143 is nu vastgesteld. Sachsen-Anhalts Verkehrsminister zeigte sich am Montag optimistisch und appellierte an die Kritiker, nicht gegen das Vorhaben zu klagen. Het tracébesluit omvat 56 ordners aan documentatie. De kosten zijn inmiddels verder opgelopen tot € 350 miljoen.
  • Die Kosten dafür betragen voraussichtlich rund 350 Millionen Euro. Der Aufwuchs – die letzte Kostenermittlung aus dem Jahr 2009 ergab knapp 240 Millionen Euro – resultiert im Wesentlichen aus zusätzlichen Maßnahmen zur besseren Eingliederung der Autobahn in den betroffenen Natur- und Siedlungsraum (insbes. Tunnelverlängerung) und den erforderlichen Anpassungen an die Baupreisentwicklung sowie das aktuell technische Regelwerk. Allein der Baupreisindex für die Bundesfernstraßen ist von 2009 bis 2017 um 17,5 Prozent angestiegen. Für das 1. Quartal 2018 beträgt er bereits 5,3 Prozent. Insbesondere für Bauwerke sind sehr hohe Kostensteigerungen zu verzeichnen.
http://www.presse.sachsen-anhalt.de/ind ... 19cd170080

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » wo 13 jun 2018, 13:00

^^ Er is toch weer bezwaar gemaakt tegen de plannen. Of er nu snel kan worden begonnen met de bouw blijft de vraag. Volgens het artikel van gisteren van de MDR kan de schop op z'n vroegst in 2020 de grond in met een oplevering eind 2025.

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/halle ... u-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » vr 06 jul 2018, 16:44

De federale rechter in Leipzig heeft een voorlopige voorziening tegen de A143 afgewezen. Daarmee mogen enkele voorbereidende werkzaamheden uitgevoerd worden. Een definitieve uitspraak wordt echter pas in mei 2019 verwacht.

Zaken die mogen starten;
* proefboringen
* verplaatsing van beschermde diersoorten
* archeologische onderzoeken
* grondverbetering bij oude mijnen
* onderzoek niet-gesprongen explosieven

Een eigenaar van een mijnbouwbedrijf waar het tracé overheen gaat had hier bezwaar tegen gemaakt.

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » do 15 nov 2018, 20:34

^^ De voorbereidende werkzaamheden zijn twee weken geleden begonnen. Dat gaat slechts om "archeologisch graven." In het voorjaar van 2019 gaan gaat men de zandhagedissen verplaatsen. Voor het overige is het wachten nog steeds op mei volgend jaar.

https://www.mdr.de/sachsen-anhalt/halle ... t-100.html
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » za 15 jun 2019, 17:24

Er is eindelijk groen licht voor de bouw van de A143 langs Halle. Op 12 juni heeft het Bundesverwaltungsgericht in Leipzig het laatste bezwaar tegen het project afgewezen. Hiermee kan de bouw na 15 jaar procedures en 5 verschillende tracébesluiten eindelijk starten. Het is het laatste VDE project dat nog gestart moet worden, alhoewel het wellicht wel eens eerder gereed kan zijn als het VDE project A44 tussen Kassel en Eisenach, mits er meteen geld beschikbaar komt voor de A143.

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » di 26 nov 2019, 19:48

De Mitteldeutsche Zeitung weet te melden dat er volgende week dinsdag 3 december een spatenstich gepland is met minister Scheuer voor de bouw van het ontbrekende deel A143 tot aan de A14.

>> https://www.mz-web.de/halle-saale/spate ... --33521280

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32132
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Coen Tunnel » di 26 nov 2019, 22:32

Dit is ook een eeuwigdurend verhaal... Die weg is geloof ik al meer dan 20 jaar in planning. Echt veel toegevoegde waarde voor het netwerk heeft hij echter ook niet...

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » di 26 nov 2019, 22:40

Qua doorgaand verkeer en intensiteiten was een verlenging van de A71 logischer geweest. Die had door meer dichtbevolkte gebieden gegaan en had voor doorgaand verkeer niet de grote omweg gehad die de je straks via de A143 wel moet maken om van Erfurt naar Magdeburg te reizen. Het kreis Mansfeld-Südharz telt 136.000 inwoners en zou door de A71 rechtstreeks ontsloten worden.

Het gekke is dat er geen enkele brug over de Saale is over een afstand van 33 kilometer stroomafwaarts vanaf Halle. Zelfs geen lokaal bruggetje, en de Saale is nou niet bepaald een grote rivier.

Het gaat om dit stuk waar geen brug over de Saale is:
Afbeelding

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » wo 27 nov 2019, 12:56

Zo zal de brug over de Saale in de A143 eruit gaan zien:

Afbeelding

Zie de link voor nog een paar renders en meer info:

https://www.deges.de/projekte/projekt/vde-13-a143/
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
GuteFahrt
2x2 autosnelweg
Berichten: 7136
Lid geworden op: di 07 jun 2011, 22:39
Locatie: Waddenstad Harlingen
Contacteer:

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door GuteFahrt » di 03 dec 2019, 16:04

Chris schreef: di 26 nov 2019, 19:48 De Mitteldeutsche Zeitung weet te melden dat er volgende week dinsdag 3 december een spatenstich gepland is met minister Scheuer voor de bouw van het ontbrekende deel A143 tot aan de A14.

>> https://www.mz-web.de/halle-saale/spate ... --33521280
De symbolische start heeft inmiddels plaatsgehad. Het bord staat:

Afbeelding

Artikel: https://www.mz-web.de/saalekreis/nach-k ... n-33561898

Benieuwd of de schop ook daadwerkelijk gelijk de grond in gaat.
krusefahrer's photostream

"Geloof niet te veel. Verbaas u niet te weinig."

Gebruikersavatar
Chris
Moderator
Berichten: 76266
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:19
Locatie: NL

Re: [D][A143] Bypass Halle an der Saale

Bericht door Chris » di 03 dec 2019, 19:10

6 jaar bouwtijd. We gaan het zien. :top:

Plaats reactie