Vernieuwing bewegwijzering Wallonië

Discussies over de bewegwijzering, bebording en wegnummering

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: Nieuwe bewegwijzering in Wallonië

Bericht door Coen Tunnel »

SAN RED schreef: zo 11 feb 2024, 16:25 @snelwegfreak en @coen tunnel

Ik was misschien inderdaad foutief met mijn stelling "puur Nederlandse opvatting" En eerlijk, het is inderdaad prettig leesbaar als alle doelen onder elkaar staan, omdat je ogen "verticale lijn kunnen lezen" (of zoiets).

Maar anderzijds, claimen dat doelen onder elkaar altijd voor meer onduidelijk zorgt, is ook pertinente onzin.
Zelfs in Vlaanderen zijn doelen naast elkaar in mijn beleving toch eerder de uitzondering. Daar waar het wordt gebruikt is het met relatief korte plaatsnamen, en met voldoende ruimte tussen beide plaatsen. Ik heb het gevoel dat het uitkan bij plaatsnamen tot ca. acht letters in lengte. In dit voorbeeld bij KP Ranst snap ik het heel goed, twee borden op dezelfde hoogte oogt esthetisch ook beter en er zit veel ruimte tussen de doelen Luik en Hasselt:

https://www.google.nl/maps/@51.2032302, ... ?entry=ttu

Ook hier bij Antwerpen kan het, met Brugge en Gent voor de R1. Het rechterbord is meer voorsorteren voor de E19 en A12, en door de indeling van het bord met de pijlen en de wegnummers zou ik bv. de doelen Brussel en Boom niet als één regel beschouwen. Kan er ook prima mee door.

https://www.google.nl/maps/@51.1918319, ... ?entry=ttu

In België helpt het ook dat veel grote plaatsen geen heel lange plaatsnamen hebben. Juist in Wallonië gaat het dan toch nog mis met dit geval, met zeven doelen op drie regels. Nu zijn hier al veel uitvalswegen, dus het is ook niet makkelijk, maar Bruxelles, Verviers en Maastricht op één regel met nauwelijks tussenruimtes, dat is toch wat te veel van het goede. En doelen als Sankt-Vith en Prüm, en zelfs Verviers, zou je hier toch makkelijk moeten kunnen schrappen, lijkt mij.

https://www.google.nl/maps/@50.6545367, ... ?entry=ttu
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ik ben het over dat laatste eens dat het wat rommelig is, maar ik ben het dan weer niet eens dat bepaalde doelen moeten verdwijnen.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

^^ Hoezo, Verviers, St. Vith en Prüm worden bediend met het doel Aachen? Weglaten maakt het gelijk een stuk leesbaarder.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

^^ Ja maar de richting Aachen loopt nog iets langer over de E40/A3 dan die andere richtingen die uiteindelijk overgaan op de E42/A27. En ja die doelen komen eigenlijk later te pas.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel »

Joshua schreef: zo 11 feb 2024, 18:41 ^^ Ik ben het over dat laatste eens dat het wat rommelig is, maar ik ben het dan weer niet eens dat bepaalde doelen moeten verdwijnen.
Geef me één reden waarom tenminste Prüm en Sankt-Vith hier niet zouden kunnen verdwijnen. Die doelen worden sowieso niet gecontinueerd, en zijn samen met Verviers drie doelen in lijn voor de E42. Een beetje overkill voor de E42 door de Ardennen, de weg die zo ongeveer de rustigste snelweg van België is. Zoveel verkeer zal er hier niet zijn dat vanaf de E25 vanuit het zuiden naar de E42 richting het zuiden wil. Zeker Prüm en Sankt-Vith kunnen zonder problemen geschrapt worden. Dat er over Verviers wat meer twijfel is snap ik, maar dat doel is beduidend minder belangrijk dan Brussel, Antwerpen, Maastricht en Aken, waarbij je inderdaad kunt stellen dat Aken ook nog wel Verviers afdekt.

Aan een andere tak van het knooppunt (zie link hieronder) is het mijns inziens netter en duidelijker opgelost. En goed, daar staat Verviers wel. Ik vind het ook geen ramp om Verviers te laten staan, maar vanaf de E25 vanuit het zuiden is het beduidend minder belangrijk dan vanuit andere richtingen. En één doel voor de E42-zuid is meer dan voldoende.
https://www.google.nl/maps/@50.6712091, ... ?entry=ttu
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Wimpie25 schreef: zo 11 feb 2024, 17:35 Streetview bevestigt inderdaad dat deze exemplaren nog gloednieuw zijn. Hetgeen dan weer des te vreemder is, omdat Wallonië net al minstens 10 jaar van plan is om van dit klassiek Belgisch ontwerp af te stappen. Zeer opmerkelijk.
Dat is dan eerder dankzij de bordenboer die zich (in dit geval gelukkig) niets aantrekt van de richtlijnen en gewoon de klassieke ontwerpprincipes toepast.
tompie
autoweg

Bericht door tompie »

^^ op de E403 thv het knooppunt met de A19 zijn enkele maanden geleden ook nieuwe sets ledborden geplaatst, opgemaakt in de oude stijl.
Snelwegendistrict Kortrijk werkt dus op heden ook nog steeds met de vertrouwde Belgische Layout.
belgie is zo slecht nog niet
Wimpie25
2x3 autosnelweg

Bericht door Wimpie25 »

^^
Nu, in Vlaanderen is er de keuze tussen de oude lay-out met vallende pijlen, en de nieuwe lay-out met opstaande pijlen. De eerste lay-out is eigenlijk gewoon nog gelijk aan de klassieke Belgische. Je ziet het niet zo vaak meer, maar het kan dus nog. Ik weet bv dat West-Vlaanderen nog het langst van allemaal lange vallende pijlen gebruikt heeft (het originele ontwerp uit de jaren 70). Men is er misschien iets weerhoudender ;)
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Geef me één reden waarom tenminste Prüm en Sankt-Vith hier niet zouden kunnen verdwijnen.
Ik vermoed dat het op het bord staat om een vermelding naar de Duitstalige regio in België te hebben. Wat wellicht meespeelt is dat men zo verkeer denkt weg te kunnen houden van de routes binnendoor (N 61, N 62).
Hier heb je trouwens het rechtdoorbord:
https://maps.app.goo.gl/57Jn7CrMgELmdjA4A

Ik zou gewoon een volgbord neerzetten: 'St. Vith, Prüm suivre/folge Verviers (E 42)'
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Sankt-Vith kan je nog verdedigen als de route naar Duitstalig België. Al zou het denk ik pas bij knooppunt Battice er op horen. Prüm zou ik niet eerder dan pas vanaf St. Vith aangeven. Dat is eigenlijk maar een dorp met 5.000 inwoners.

Maar goed, die E42 route is altijd wat lastig te bewegwijzeren geweest. De route buigt af naar het oosten maar is richting Mainz nog incompleet. Dus kreeg je vroeger Trier en later Saarbrücken op de bewegwijzering. Het is een dunbevolkte streek waar kleine stadjes als Verviers of Wittlich nog de meeste betekenis hebben. Plaatsen met een omvang die je elders op het snelwegennet niet snel als 'control city' zou gebruiken.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

Ik zou eigenlijk pleiten voor Bitburg, dat is toch wel het gekendste stadje in de omgeving. Wittlich is naar mijn gevoel minder bekend, hoewel het wel een grotere knooppuntwaarde heeft.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Met 12.000 inwoners nog steeds nogal mager om meer dan 100 km op voorhand te vermelden.
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Bitburg is wel een soort van knooppunt, maar officieel alleen voor de E29 richting Luxemburg (Trier wordt via de A1 geleid). En richting Luxemburg heb je eerder ook al de E421.

Dan zou Wittlich een betere bestemming zijn, dat is iets groter, heeft best wel wat regionale bedrijvigheid en is ook gelegen bij het knooppunt A1/A60. Het is ook de grootste plaats tussen Koblenz en Trier, wat het op twee routes relevant maakt.
waldo79
4x3 autosnelweg

Bericht door waldo79 »

Het viel me op rond Wittlich dat er nog wel wat bestemmingsverkeer onderweg is.
paolie
expressweg

Bericht door paolie »

Chris schreef: ma 12 feb 2024, 20:23 Het is een dunbevolkte streek waar kleine stadjes als Verviers of Wittlich nog de meeste betekenis hebben. Plaatsen met een omvang die je elders op het snelwegennet niet snel als 'control city' zou gebruiken.
Agglomeratie Verviers is met zo'n 80.000 inwoners ongeveer even groot als Hengelo...
Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m »

^^ Mooi, dan kan het vanaf Groningen op de borden :p

Maar goed, met alle respect voor Bitburg, Prüm of Wittlich, maar dat zijn natuurlijk geen bestemmingen die iedereen die ten noorden van Luik rijdt zomaar even kan invullen op de kaart en in het wegennet. Trier functioneert daarvoor prima, als grote stad, even ten oosten van Luxemburg, wat precies de plek is waar je uitkomt. Saarbrücken kan ook wel, maar ligt meteen weer vrij ver weg, en is volgens mij ook weer niet zo overtuigend veel sneller via de E42 dan langs Luxemburg-stad, dus dat zou op papier een tweede keus zijn.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen
Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino »

Ik denk dat je niet anders kunt zeggen dan dat er hier geen prettig doel is om aan te geven; met iedere optie is wel wat. Doet een beetje denken aan de landelijke gebieden van de VS. Daar wordt dan meestal maar de eerste plaats van enige omvang bewegwijzerd. Wat St Vith zou zijn.
Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny »

Wallonië heeft een aantal jaar geleden zelf besloten om er Saarbrücken van te maken. Persoonlijk vind ik Trier beter en overigens ook beter dan Bitburg of Wittlich.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

Nu met die nieuwe brug over de Moezel in het verlengde van de A60 zou je ook nog Frankfurt kunnen overwegen. Dat ligt meer in het verlengde van de weg dan Saarbrucken.
verfmeer95
expressweg

Bericht door verfmeer95 »

^^ Naar Frankfurt is de route via Aachen en Keulen sneller dan die door de Eiffel. Mainz zou in principe nog kunnen, maar dat is te klein om richtinggevend te zijn. En dan kom je dus toch weer bij Saarbrücken uit.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

In Duitsland zelf staan vooral Prüm en Trier aangeduid: https://www.google.com/maps/@50.2231805 ... &entry=ttu; https://www.google.com/maps/@50.1696608 ... &entry=ttu.

Saarbrücken staat pas als doorverwijzing vanaf hier aangeduid naar de A1 en dat dan zo tot Kreuz Wittlich zelf, samen met Koblenz en Trier.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

verfmeer95 schreef: di 13 feb 2024, 20:24 Mainz zou in principe nog kunnen, maar dat is te klein om richtinggevend te zijn. En dan kom je dus toch weer bij Saarbrücken uit.
Mainz telt volgens mij toch echt meer inwoners dan Saarbrücken... 🤐
verfmeer95
expressweg

^^ Het gaat bij bewegwijzering niet om inwoneraantal, maar in hoeverre een stad een centrumfunctie heeft. Mainz is praktisch een voorstad van Frankfurt, terwijl Saarbrücken het grootste centrum in een straal van bijna 100 km is.
Seat Ibiza
2x2 autosnelweg

Bericht door Seat Ibiza »

^^
Dat snap ik, maar dat zei je niet ;)
Chris
Moderator

Bericht door Chris »

Mainz staat op de A61 aangegeven en Frankfurt niet, dus dan moet je het daar maar op aan sluiten lijkt mij. Maar niet al vanaf Battice en zeker niet vanaf Cheratte lijkt mij.

Saarbrücken staat voor de verstedelijkte regio van het Saarland die veel groter is dan Trier, maar zolang de Duitsers dat niet aangeven op de A60 is het ook niet zo zinvol om dit al in België te doen. Dan blijft Trier over voor de lange afstand.

Prüm heeft m.i. niks te zoeken bij Cheratte of Battice. Als het al in België op de wegwijzers moet, lijkt bij Sankt Vith mij daar de beste plaats voor.
verfmeer95
expressweg

Seat Ibiza schreef: di 13 feb 2024, 21:48 ^^
Ik zei dat Mainz te klein was, maar niet welk opzicht. Jij ging er onterecht van uit dat ik inwoneraantal bedoelde, maar dat heb ik nooit gezegd.

**einde muggenziftmodus**
Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem »

verfmeer95 schreef: di 13 feb 2024, 22:06
Seat Ibiza schreef: di 13 feb 2024, 21:48 ^^
Ik zei dat Mainz te klein was, maar niet welk opzicht. Jij ging er onterecht van uit dat ik inwoneraantal bedoelde, maar dat heb ik nooit gezegd.

**einde muggenziftmodus**
Mainz is overigens wel de hoofdstad van Rheinland-Pfaltz.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Bij het vernieuwen van de afritbewegwijzering die opvallend best groot is worden de wegnummers er soms apart bovenop geplaatst en dat gaf mij het idee om dat bij heel het Waalse wegennetwerk te gaan doen, namelijk alle A-nummers ruiteren waar dat die nog ontbreken.
Alfa
2x4 autosnelweg

Bericht door Alfa »

In Wallonië is het nieuws dat de intern verlichte wegwijzers geleidelijk aan vervangen worden door reflecterende exemplaren en dat de kilometeraanduiding verdwijnt. https://www.rtbf.be/article/routes-wall ... n-11384314

Dit zijn natuurlijk evoluties die in alle landen bezig zijn en zeker niet nieuw zijn.
Joshua
autoweg

Bericht door Joshua »

Allereerste stuk tekstbericht dat is verwijderd.
------------------------------------------------------------------------------
Hier nog enkele sfeerfoto's van de oude (en nieuwe) wegwijzers: Afbeelding, Afbeelding, Afbeelding.
Laatst gewijzigd door Joshua op ma 10 jun 2024, 22:11, 3 keer totaal gewijzigd.