Er is geen inconsistentie in het gebruik van cursief: alle deelgemeenten worden sinds 2018 in cursief op de bewegwijzering aangegeven. Als dat niet het geval is wordt de richtlijn niet nageleefd of is het bord ontworpen door één der "stagairs" of 'hippe grafische vormgevingsbureau in opdracht van een aannmer' of is het bord in kwestie gewoon oud.Een heel grote hoeveelheid veranderingen zie ik daar niet. Waar ikzelf dan nerveuzer van wordt is de totale inconsistentie wanneer je cursief gebruikt.
Vernieuwing bewegwijzering Wallonië
Moderator: Moderatoren
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Re: Vernieuwing bewegwijzering Wallonië
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Joshua
- autoweg
Handig om aan te geven dat het binnen 500 meter rechts is.Pino schreef: di 24 jun 2025, 19:17 Staat er op het 500 meter bord van Wallonië niet tegenwoordig ook een platte naar rechts wijzende pijl? Beetje zoals deze hier in de middenberm, maar dan natuurlijk met modern afritsymbool.
Dat zou het bord in ieder geval wat meer kritische massa geven.
Het is serieus nu uiteindelijk de definitieve standaard.Wimpie25 schreef: di 24 jun 2025, 20:11Dat weet dus eigenlijk niemand. Er zijn al zoveel nieuwe standaarden voorbij gekomen...Pino schreef: di 24 jun 2025, 18:22Maar wat is/wordt dan de standaard? Is er een afrit die daar al van is voorzien en die op Streetview staat? Onderscheid groen-geel afritnummer of afritsymbool boeit daarbij even niet - het gaat me om kleur en de gegevens op het bord.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Kijk, mijn kennis van de Belgische gemeentelijke indeling is te roestig om in het voorbijrijden te weten of een kern nu zelfstandige gemeente of deelgemeente is. Dat maakt het voor mij al een dubieuze keuze om zo te bewegwijzeren, totaal niet voorspelbaar voor een ter plaatse onbekende weggebruiker.Vinny schreef: di 24 jun 2025, 20:14 Er is geen inconsistentie in het gebruik van cursief: alle deelgemeenten worden sinds 2018 in cursief op de bewegwijzering aangegeven. Als dat niet het geval is wordt de richtlijn niet nageleefd of is het bord ontworpen door één der "stagairs" of 'hippe grafische vormgevingsbureau in opdracht van een aannmer' of is het bord in kwestie gewoon oud.
Maar zeker in de witte afritbewegwijzering zie je ook cursief zonder dat het om deelgemeenten gaat. Je ziet het op het E40-bord Soumagne dat ik postte, maar ook aan Frasnes in het “Snelwegfreak-overzicht”. Daar lijkt het dan “hippe grafische vormgeving”, of wat ik dan zelf denk “in Frankrijk stonden afritnamen altijd cursief dus wij ook”. Trouwens net zoals namen van verzorgingsplaatsen dan altijd cursief staan in Wallonië.
Wel, als de uitrit niet rechts was, moet je wel wat actiever bewegwijzeren om verkeer te wijzen op de naderende linkse afrit. In die zin is de pijl een weinig toevoegend element op het bord; hoogstens een subtiele nudge voor verkeer links dat, als ze nog willen afslaan, het wel eens tijd wordt om naar rechts te bewegen.Joshua schreef: di 24 jun 2025, 20:17Handig om aan te geven dat het binnen 500 meter rechts is.Pino schreef: di 24 jun 2025, 19:17 Staat er op het 500 meter bord van Wallonië niet tegenwoordig ook een platte naar rechts wijzende pijl? Beetje zoals deze hier in de middenberm, maar dan natuurlijk met modern afritsymbool.
Dat zou het bord in ieder geval wat meer kritische massa geven.
In zijn kern vind ik het hele extra witte bord tussen 800 meter en de uitsmijter iets nutteloos hebben. Het geeft geen nieuwe informatie; neemt juist wat informatie weg ten opzichte van de beide borden waar het tussenin staat. Ik ken ook uit geen enkel ander land iets dat er op lijkt. Als herinnering “als je iets wilt, komt het er nu echt aan” is het op zijn best vergelijkbaar met de afstandsbakens uit Duitsland, Engeland en Spanje. Die door hun rechtopstaande vormgeving ook vanzelf beter opvallen.
Als men zo’n herinnering tussen 800 en 0 meter nodig acht, geeft dat mij eerder het idee dat een andere volgorde van borden had moeten worden gekozen; 1200-600-0 bijvoorbeeld. Maar zie ook mijn eerdere idee om 500 meter juist te gebruiken als servicebord.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Ik heb weer even zitten knutselen. Vrijwel volledig op zijn Frans, maar dan met een Waals sausje.

Enne gojje mins blieft altied leave.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Denk dat ik op zijn Spaans de wegnummers boven de doelen, onder de regel met afritnummer en afstand/pijl, wat mooier vind.
Verder vind ik hét aankondigingsbord wat aan de volle kant. Eerste kandidaat om eruit te gooien is wat mij betreft die vorkpijl. Dat haalt ook het wat rare element eruit dat het afritnummer precies boven de doorgaande richting van die pijl staat. Luxemburg heeft dat ook: verwarrend is het niet, maar het voelt altijd wel wat tegennatuurlijk.
Nog kleinere verbeterpunten: bij het servicebord Baraque Michel wellicht het afritnummer ipv Malmédy gebruiken. En de doorgaande pijl op het bord in de middenberm zou je zonder kunnen.
Maar verder: het zou mooi passen zo!
Verder vind ik hét aankondigingsbord wat aan de volle kant. Eerste kandidaat om eruit te gooien is wat mij betreft die vorkpijl. Dat haalt ook het wat rare element eruit dat het afritnummer precies boven de doorgaande richting van die pijl staat. Luxemburg heeft dat ook: verwarrend is het niet, maar het voelt altijd wel wat tegennatuurlijk.
Nog kleinere verbeterpunten: bij het servicebord Baraque Michel wellicht het afritnummer ipv Malmédy gebruiken. En de doorgaande pijl op het bord in de middenberm zou je zonder kunnen.
Maar verder: het zou mooi passen zo!
Laatst gewijzigd door Pino op di 24 jun 2025, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
Dat is denk ik vooral doordat je hier twee afgaande wegnummers hebt (wilt hebben, want ze worden nu niet allebei aangegeven).
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Alternatief zou kunnen zijn om te gaan voor het echte Franse aankondigingsbord, eventueel aangevuld met kruisende wegnummers maar geen afritnaam. Maar dan wordt het toch wel een forse stijlbreuk met de verdere Waalse look-and-feel.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Ik snap dat je ter plaatse onbekenden niet heel veel brengt met alleen een kruisend wegnummer en een afritnummer. Maar het is uiteindelijk ook maar een aankondigingsbord: vertellen dat er iets staat te gebeuren. De echte informatie komt nog wel. Dat geldt dubbel in het tijdperk van de navigatiesystemen, waar de gemiddelde ter plaatse onbekende weggebruiker al tijden op het scherm heeft dat ze over X kilometer afrit 11 moeten nemen. Het aankondigingsbord maakt dan de koppeling van die boodschap op het scherm naar de boodschap op de borden - "het komt er nu echt aan". Alleen afritnummer en geen kruisend wegnummer vind ik trouwens ook prima.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 25 jun 2025, 9:46, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Snelwegfreak
- Hoofdmoderator
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Maar waar je heel makkelijk tot een kloon zou kunnen komen van een Frans aankondigingsbord: zie ook Tsjechië met hun aankondigingsbord. Belangrijkste punt is: die karigheid functioneert op zichzelf prima, door de karige functie van het aankondigingsbord.
-
SAN RED
- verkeersader
-
paolie
- expressweg
Ook wel benieuwd naar een Nederlandse versie met Waals sausjeSnelwegfreak schreef: di 24 jun 2025, 21:12 Ik heb weer even zitten knutselen. Vrijwel volledig op zijn Frans, maar dan met een Waals sausje.
https://i.imgur.com/OgNHWh3.png
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Vlaanderen wilde destijds deelgemeenten in zwart-op-wit gaan bewegwijzeren. Dat zou heel veel 'witte schimmel' op de bewegwijzering opleveren, en ik meen dat ze in Wallonië toen voor de optie cursief zijn gegaan. Het valt net genoeg op om te weten dat het geen 'hoofdplaats' is, zonder dat het doorgaand verkeer zou storen. Destijds zat ik nog op een aantal Franstalige fora mee te lezen en ik kon me op zich wel in het argument dat is aangebracht door de wegbeheerder vinden.Pino schreef:Kijk, mijn kennis van de Belgische gemeentelijke indeling is te roestig om in het voorbijrijden te weten of een kern nu zelfstandige gemeente of deelgemeente is. Dat maakt het voor mij al een dubieuze keuze om zo te bewegwijzeren, totaal niet voorspelbaar voor een ter plaatse onbekende weggebruiker.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
-
Wimpie25
- 2x3 autosnelweg
In Vlaanderen is het systeem van "witte plaatsen" ondertussen ingevoerd en het werkt op zich goed. Vooral omdat men er het warm water niet opnieuw mee heeft uitgevonden.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Internationaal gangbaar lijkt me wat overdreven; in Duitsland wordt op autosnelwegen voor stadsdelen blauw gebruiktPino schreef: wo 25 jun 2025, 21:02Kan het volgen, maar vind uiteindelijk noch de "witte schimmel" noch het cursief een goed idee. Alles wat een eigen kombord heeft, mag van mij in regulier schrift. Is ook min of meer wat internationaal gangbaar is.
(https://maps.app.goo.gl/Nc5voyy9wumaUym28), in Frankrijk worden plaatsen die niet super belangrijk zijn in wit aangegeven; en ook in cursief als het bijvoorbeeld commerciële of eductatieve voorzieningen zijn. Echter ook blauw als de weggebruiker zijn route over de snelweg voortzet.
https://maps.app.goo.gl/8icsRQqG7QRep4y86
Nederland en België kiezen een beetje een middenweg.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Alleen in de vorm Plaatsnaam-Stadsdeel, dus net als in Nederland.Vinny schreef: do 26 jun 2025, 19:21 in Duitsland wordt op autosnelwegen voor stadsdelen blauw gebruikt
Dat telt niet. De Vlaamse borden hebben Stadsdeel zónder dat de Plaatsnaam vermeld wordt.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Volgens mij praten we wat langs elkaar heen. Mijn punt ging over komnamen, het jouwe over het niveau daaronder (stadsdelen, objecten etc).Vinny schreef: do 26 jun 2025, 19:21Internationaal gangbaar lijkt me wat overdreven; in Duitsland wordt op autosnelwegen voor stadsdelen blauw gebruiktPino schreef: wo 25 jun 2025, 21:02 Alles wat een eigen kombord heeft, mag van mij in regulier schrift. Is ook min of meer wat internationaal gangbaar is.
(https://maps.app.goo.gl/Nc5voyy9wumaUym28), in Frankrijk worden plaatsen die niet super belangrijk zijn in wit aangegeven; en ook in cursief als het bijvoorbeeld commerciële of eductatieve voorzieningen zijn. Echter ook blauw als de weggebruiker zijn route over de snelweg voortzet.
https://maps.app.goo.gl/8icsRQqG7QRep4y86
Punt dat ik probeer te maken is dat komnamen zo de hoeksteen zijn van de bewegwijzering dat ze altijd op de meest basale manier staan bewegwijzerd. Afhankelijk van het land kan dat in kapitaalschrift of gemengd schrift zijn; het type weg kan zorgen voor blauwe, witte of groene achtergrond, maar er worden geen tierelantijnen uitgehaald met komnamen. Pas met niet-komnamen komen die in beeld: cursief, een wissel van regulier kapitaalschrift naar mixed case, kleurvlakken. Alleen in België is het zijn van komnaam niet genoeg om voor reguliere bewegwijzering in plaats te komen. Want als je geen zelfstandige gemeente bent, word je afgeschaald naar witte achtergrond (Vlaanderen) of cursief (Wallonië).
Nu werkte dat wellicht nog enigszins waar gemeentes nog in de regel bestonden uit een plaats, en daarbuiten hoogstens gehuchten lagen - het Waalse cursief doet ook sterk denken aan de Franse bewegwijzering van lieux-dits. Maar met grotere gemeentes zie je het spaak lopen. En dat is dan feitelijk ook een variant op Duitsland dat komborden en bewegwijzering Nettetal-Kaldenkirchen neerzette.
EDIT: quote bericht waarop ik reageerde.
Laatst gewijzigd door Pino op vr 27 jun 2025, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
-
harry
- Wegnummerfotograaf
Ik neem aan dat dit een reactie op Vinny is, niet op mij.
wegnummers.nl foto's van alle genummerde wegen (o.a. NBA), plaatsnaamborden en molens
--Harry.
--Harry.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Het centraal stellen van de bebouwde kom levert natuurlijk ook specifieke problemen op:Volgens mij praten we wat langs elkaar heen. Mijn punt ging over komnamen, het jouwe over het niveau daaronder (stadsdelen, objecten etc).
https://maps.app.goo.gl/ny8DUsRfSigytK6z6
Er staat een snelheidsbeperking aangegeven, maar geen bebouwde kombord (voorbeeld uit Vlaanderen, maar er zullen ook in Wallonië vast wel van dit soort situaties te vinden zijn).
Zelf maakt het me overigens ook niet zoveel uit of een bestemming een wijk, stadsdeel, straatnaam, object of dorp is; als het relevant genoeg is voor bewegwijzering kan het wat mij betreft gewoon in regulier schrift en kleurgebruik vermeld worden. Alleen als het echt noodzakelijk is voor relatief onbekende weggebruikers, zoals een vliegveld, of een belangrijke toeristische bestemming kun je een ander kleur toepassen om nadruk te leggen op het feit dat het geen dorp of ander residentieel gebied is. Afijn, in België redeneren de wegbeheerders dus anders, die vinden het wel belangrijk om onderscheid te maken tussen een gemeente en deelgemeente.
-
Pino
- 4x3 autosnelweg
Dus in zoverre kan ik jou goed volgen; de Belgen dus een stuk minder.
Voor objecten en toeristische bestemmingen zou ik wel hun afwijkende kleurstellingen vasthouden. Straten, waar hun namen terugkomen in de bewegwijzering, denk ik ook - al hangt dat wat meer van bredere stijl van de bewegwijzering af.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Voor de Belgen pleit wel dat de naam, begrenzing en spelling van gemeenten en deelgemeenten in drie talen is vastgelegd. Het probleem voor de gebruiker is dat een deelgemeente een eigen bebouwde kom kan zijn, een wijk in een stad, of een losstaand kerkdorp (gehucht). Maar goed, in principe hoef je er ook niet druk om te maken.
-
paolie
- expressweg
-
Joshua
- autoweg
In België is er een:
Administratief: Stad/Gemeente, Deelgemeente, gehucht;
Naamgeving: stad/dorp(-scentrum), gehucht;
Kunnen aparte bebouwde kommen zijn.
Administratief: Stad/Gemeente, Deelgemeente, gehucht;
Naamgeving: stad/dorp(-scentrum), gehucht;
Kunnen aparte bebouwde kommen zijn.
MAKE WALLONIA GREAT TOGETHER AGAIN / Better, Bigger, Greater, Safer, Stronger, than ever before.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Ja in mijn hoofd bedoelde ik dat ook een losstaand kerkdorp, losstaand gehucht of losstaande verzameling boederijen
-
Joshua
- autoweg
En Waals-Brabant heeft naar mijn mening in Wallonië de minst-geslaagde/minst-goede bewegwijzering, gebrek aan consistentie, vooral ideeën zijn zeer goed behalve de uitvoering.Joshua schreef: zo 22 jun 2025, 22:40Ik heb dat met Provincie Namen met alle andere soort Waalse bewegwijzering gevolgd door regio Charleroi( is zonder de R9 gerekend).SAN RED schreef: do 19 jun 2025, 16:44 In de provincie Henegouwen, zeker rondom Bergen (Mons) is de portaalbww zeker goed. Simpele en consistente lay-out. Ik vind het de beste regio in Wallonië voor portaalwegwijzers. Kwa consequentheid is het te vergelijken met de regio Antwerpen. Naar m.i. zijn deze twee regio's in België de beste op vlak van portaalbww.Ook de triestigaards verlichtingsmasten met langwerpig gebogen uithouders.Wimpie25 schreef: do 19 jun 2025, 19:35
Tof om nog eens klassieke Belgische bewegwijzering in het nieuw te zien!