Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.
Moderator: Moderatoren
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » wo 31 aug 2011, 21:30
Ds79m schreef:Nou ja goed, de frequentie gaat van 6 naar 4 treinen per uur, ervan uitgaande dat die treinen goed verdeeld over het uur rijden, gaat de wachttijd dus gemiddeld 2,5 minuut omhoog.
Ik ben het met je eens dat het eigenlijk nergens over gaat (net als wat extra reistijd als een Vmax wordt verlaagd

). Maar het klopt nog altijd niet dat als je een groot ziekenhuis bouwt naast een treinstation dat je minder treinen laat stoppen. Andersom zou logischer zijn (sloop van een ziekenhuis -> minder treinen). Maar misschien heeft de NS een vooruitziende blik gehad met het Maasstad Ziekenbhuis en bacteriën enzo

). En verder vervalt vanaf Rotterdam Zuid nu wel een snelle verbinding met Rotterdam Centraal - en verder. Bij Lombardijen stoppen namelijk ook streekbussen uit de richting Ridderkerk.
Ds79m schreef:Wat me in het algemeen meer stoort, is dat het onnodig moeilijk gemaakt wordt om tussen de zuidelijke en noordelijke Randstad te reizen, in de hoop dat het mislukte product Fyra dan alsnog wat klanten krijgt. Daar zijn echter wel betere oplossingen voor te bedenken, dan een soort van downgrading die je normaal alleen op wegengebied tegenkomt.
Zeker als de Fyra-toeslag weer flink omhooggaat wordt dat een probleem. Overigens denk ik dat het probleem sowieso wel ontstaat, omdat mensen eerder geneigd zullen zijn een rechtstreekse trein te pakken en uit gewenning niet zullen letten op een toeslag.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » do 01 sep 2011, 10:04
Ik denk dat de Fyra toeslag pas weer flink omhoog gaat als de treinen frequent EN snel rijden. Dat is vermoedelijk pas in 2013-2014. Als ze slim zijn pas na een gewenningsperiode. Dan moet de reiziger die niet meer wil betalen langer reizen (terwijl hij gewend is aan een korte rit). Afin, 2013 zal denk ik veel grotere verschuivingen kennen door de Hanzelijn en de vermoedelijke volledige verbinding Brussel-Amsterdam via de HSL.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...
-
Palance
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Palance » do 01 sep 2011, 18:38
Ik meen trouwens ooit een keer gelezen te hebben dat men de IC Aachen-Heerlen tot aan Eindhoven door wilde trekken. Ik zie dat nergens meer terugkomen, is dat idee dus van de (spoor)baan?
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk
Autosnelwegen.net
-
Seat Ibiza
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door Seat Ibiza » do 01 sep 2011, 18:54

Bedoel je niet de IC Eindhoven - Heerlen doortrekken naar Aachen? Tussen Aachen en Heerlen rijdt enkel een stoptrein.
Voordat er een doorgaande IC zou kunnen zijn is een (gedeeltelijke) spoorverdubbeling nodig tussen Heerlen en Herzogenrath. Ook elektrificatie lijkt me welhaast noodzaak (Landgraaf - Herzogenrath is nog niet onder de draad gebracht).
Afgelopen week was overigens wel in het nieuws dat ook Noordrijn-Westfalen geld vrij maakt voor de Avantislijn. Deze lijn moet Kerkrade via Avantis gaan verbinden met Aachen. Er was sprake van opening in 2016 of 2017.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » do 01 sep 2011, 19:50
Peter schreef:Ik denk dat de Fyra toeslag pas weer flink omhoog gaat als de treinen frequent EN snel rijden. Dat is vermoedelijk pas in 2013-2014. Als ze slim zijn pas na een gewenningsperiode. Dan moet de reiziger die niet meer wil betalen langer reizen (terwijl hij gewend is aan een korte rit). Afin, 2013 zal denk ik veel grotere verschuivingen kennen door de Hanzelijn en de vermoedelijke volledige verbinding Brussel-Amsterdam via de HSL.
Verder kijken dan 2014 heeft m.i. erg weinig zin, omdat het hoofdrailnet dan wordt aanbesteed, of onderhands wordt gegegund aan de NS. Het is een open vraag wat er dan met de HSL-verbinding gaat gebeuren. De kans dat het huidige exploitatiemodel: namelijk de Fyra die voor 90% in handen is van de concessiehouder van het hoofdrailnet blijft bestaan acht ik erg klein. Het hangt ook af voor de nieuwe infraheffingen voor het gebruik van de infrastructuur en of de politiek concurrentie aandurft.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.
-
Timon91
- stadsweg
Bericht
door Timon91 » do 01 sep 2011, 21:30
Is er eigenlijk al iets bekend over de nachttreinen vanuit Nederland in de nieuwe dienstregeling? Blijven de CNL Amsterdam-München/Zürich en de CNL/EN Amsterdam-Praha/København/Warszawa/Minsk/Moskva rijden zoals nu of gaan er dingen veranderen? Bij de laatst genoemde trein was er vorig jaar en het jaar daarvoor ook al sprake van opheffing op een beginpunt in Duitsland.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » do 01 sep 2011, 22:33
Waar ik erg teleurgesteld in ben, is een diensregeling tussen Emmen en Almelo. Iedereen kent hier het boemeltje Almelo-Marienberg, waar terecht vaak kritiek op is. Opzich heeft deze spoorlijn best veel potentie, maar dan moeten ze wel de dienstregeling aanpassen. Vooral studenten maken vaak gebruik van deze lijn en 's ochtends zit die dan ook compleet vol. Veel van deze studenten, die in Oost-Drenthe en Noordoost-Overijssel wonen moeten vaak met de bus of moeten onnodig overstappen richting de regio Twente.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 02 sep 2011, 8:43
Die wordt wel verbeterd, maar vanaf 2013. Volgend jaar verandert er niet veel, behalve dat er een andere vervoerder komt.
http://www.overijssel.nl/thema%27s/bere ... invervoer/
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » vr 02 sep 2011, 8:51
Wat bedoel je: dat de trein te langzaam is (en blijft) of dat de trein Emmen-Zwolle maar een keer per uur stopt op Marienberg ?
De sneltrein Zwolle-Emmen heb ik nooit begrepen, daar die (op 1 uur reistijd) maar 5 minuten sneller is dan de stoptrein. Leg er dan 2 stoptreinen in of een echte IC (als dat spoortechnisch kan). Met een lightrailversie (ipv Mat64) moet toch ook wel wat tijdswinst te halen zijn op deze boemel.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 02 sep 2011, 8:57
Volgend jaar komt er één extra spitstrein als ik het goed heb onthouden. Een jaar later zal Arriva de dienstregeling volledig veranderen, het enige wat ik daar zo snel over kan vinden is dit:
- op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden;
- de treinen op de lijn Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van eersteklas zitplaatsen;
- de dienstregeling Zwolle-Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat;
- op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen;
- er komt een beter verbinding tussen Drenthe en Twente. Door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle-Emmen;
- op alle treinen op de lijn Zwolle-Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dient zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie en kaarcontrole). Op de lijn Almelo-Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » vr 02 sep 2011, 10:03
Peter schreef:Wat bedoel je: dat de trein te langzaam is (en blijft) of dat de trein Emmen-Zwolle maar een keer per uur stopt op Marienberg ?
De sneltrein Zwolle-Emmen heb ik nooit begrepen, daar die (op 1 uur reistijd) maar 5 minuten sneller is dan de stoptrein. Leg er dan 2 stoptreinen in of een echte IC (als dat spoortechnisch kan). Met een lightrailversie (ipv Mat64) moet toch ook wel wat tijdswinst te halen zijn op deze boemel.
Die oostblokboemel die er nu rijdt is niet echt geweldig inderdaad. Wel vraag ik me af of een IC kan omdat de lijn grotendeels enkelsporig is.
Vinny schreef:- op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden
Arriva wordt de nieuwe vervoerder, dus een gokje: elektrische Spurts?
-
Peter
- 2x4 autosnelweg
Bericht
door Peter » vr 02 sep 2011, 10:21
Groningen schreef:Die oostblokboemel die er nu rijdt is niet echt geweldig inderdaad. Wel vraag ik me af of een IC kan omdat de lijn grotendeels enkelsporig is.
Als men de redenering van NS volgt, is iedere trein die een paar stations overslaat een IC. Sneltreinen (ICs ?) rijden ook op Groningen-Leeuwarden dat ook deels enkelsporig is.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » vr 02 sep 2011, 10:33
Waarom niet het ene halfuur vanuit Emmen een (electrische) trein naar Zwolle, en het andere halfuur een (diesel)trein naar Hengelo ?
Waarbij de trein naar Hengelo in Coevorden aansluiting geeft op een aparte dienst Coevorden-Zwolle. (Mariënberg - Gramsbergen is dubbelspoor, dus daar moet best wel wat mogelijk zijn).
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 02 sep 2011, 10:59
Natuurlijk kunnen intercity's ook rijden op enkelsporige trajecten. In Nederland gebruikt de NS exclusief de term IC. Arriva/Veolia hebben het over sneltreinen. Dit heeft ook met de materieelinzet te maken: de regionale vervoerders hebben geen ander materieel om in te zetten op "IC" verbindingen.
-
waldo79
- 2x5 autosnelweg
Bericht
door waldo79 » vr 02 sep 2011, 11:07
Vinny schreef:Volgend jaar komt er één extra spitstrein als ik het goed heb onthouden. Een jaar later zal Arriva de dienstregeling volledig veranderen, het enige wat ik daar zo snel over kan vinden is dit:
Vanaf 5 september as. wordt een spitstrein Ommen-Zwolle toegevoegd

-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 02 sep 2011, 12:27
Vinny schreef:Natuurlijk kunnen intercity's ook rijden op enkelsporige trajecten. In Nederland gebruikt de NS exclusief de term IC. Arriva/Veolia hebben het over sneltreinen. Dit heeft ook met de materieelinzet te maken: de regionale vervoerders hebben geen ander materieel om in te zetten op "IC" verbindingen.
Of het met materieel te maken heeft weet ik niet. De NS rijdt ook IC's met stoptreinmaterieel (Amsterdam-Zandvoort, Hoofddorp-Almere). De IC naar Den Helder is een voorbeeld van IC-materieel over een enkel spoor.
Overigens wil de NMBS op het traject Maastricht-Luik de IC uit Luik tot Visé laten doorrijden en tussen Maastricht en luik een "snelle stoptrein" laten rijden :confuuuse:
Laatst gewijzigd door paolie op vr 02 sep 2011, 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » vr 02 sep 2011, 13:57
paolie schreef:Overigens wil de NMBS op het traject Mastricht-Luik de Ic uit Luik tot Visé laten doorrijden en tussen Maastricht en luik een "snelle stoptrein" laten rijden :confuuuse:
Dit door station Eijsden over te slaan.
-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 02 sep 2011, 13:58
Door de stations Eijsden, Maastricht Randwijck en L.-Bressoux over te slaan

-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » vr 02 sep 2011, 14:00

Ben niet zo bekend met het zuiden van Limburg, dat van Eijsden wist ik toevallig

.
Dus is het feitelijk gewoon een IC.
-
paolie
- expressweg
Bericht
door paolie » vr 02 sep 2011, 14:22

Waarbij Bressoux dan weer niet overgeslagen wordt (tenzij dat station ook wordt opgeheven?) Maar goed, op die manier kunnen we in Nederland zeker de helft van onze IC's dus " snelle stoptreinen" noemen

Zeker het overslaan van Randwijck door een stoptrein slaat nergens op. Juist vanuit België komen behoorlijk veel studenten, voor wie station Randwijck, naast de Universiteit gelegen, juist ontzettend handig is. Een extra stop in Eijsden (met 8000 inwoners maar een fractie kleiner dan IC-station Visé) kost nauwelijks extra tijd. Als je dan ook nog bedenkt dat die stoptrein in Maastricht 40 minuten stil staat alvorens terug te rijden....
Hopelijk gaan de Veolia-treinen dit traject een keer overnemen.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » vr 02 sep 2011, 16:11
Vinny schreef:Volgend jaar komt er één extra spitstrein als ik het goed heb onthouden. Een jaar later zal Arriva de dienstregeling volledig veranderen, het enige wat ik daar zo snel over kan vinden is dit:
- op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden;
- de treinen op de lijn Almelo-Mariënberg worden gemoderniseerd en onder andere voorzien van eersteklas zitplaatsen;
- de dienstregeling Zwolle-Emmen wordt uitgebreid met extra snelritten in de avonduren en vroegere ritten op zondag, waardoor een logische, regelmatige dienstregeling ontstaat;
- op werkdagen tijdens de ochtend- en middagspits rijden er extra treinen tussen Zwolle en Coevorden. Op deze manier wordt de drukte opgevangen;
- er komt een beter verbinding tussen Drenthe en Twente. Door een extra stop van de sneltrein ontstaat er een overstapmogelijkheid in Mariënberg van de trein Zwolle-Emmen;
- op alle treinen op de lijn Zwolle-Emmen komt een steward in plaats van een conducteur. Deze heeft een balie tot zijn beschikking en kan alle reizigers op allerlei manieren van dient zijn (o.a. sociale veiligheid, reisinformatie en kaarcontrole). Op de lijn Almelo-Mariënberg zijn nu geen conducteurs aanwezig. Daar zullen stewards flexibel worden ingezet.
Maar nog steeds moet je overstappen in Marienberg. Ik zou graag een rechtstreekse verbinding zien. Al is het maar een keer per uur. Desnoods verbreden ze het spoor maar.
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » vr 02 sep 2011, 16:24

Jij betaalt de verbreding?
Ik zie -afhankelijk van hoe de reizigersstromen en -aantallen zijn- wel nut in een doorgetrokken dienst Almelo - Zwolle via Mariënberg. Maar ik weet niet of het dan zinvol zou zijn om er ook meteen een IC- of sneltreinverbinding van te maken. Dat is net zoiets als tussen Groningen en Sappemeer-Oost een sneltrein inzetten. Afstanden zijn veel te kort, het levert nauwelijks tot geen tijdwinst op.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » vr 02 sep 2011, 16:27
Ik bedoel ook een intercity tussen Emmen en Almelo. Tussen Almelo en Marienberg voldoet een stoptrein ook wel.
-
Groningen
- expressweg
Bericht
door Groningen » vr 02 sep 2011, 16:30

Daar zou op zich wel wat in zitten, echter zie ik het dan eerder een stoptrein worden. Nu moet je, als je met de trein van Emmen naar Almelo wil, via Zwolle en Deventer omdat bij Nijverdal de boel ook nog overhoop ligt. Ik zie er op zich wel kansen voor. Doe een voorstel!

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » vr 02 sep 2011, 18:48
Ik zie gewoon liever dat men wat stations schrapt. Geerdijk ofzo, totaal overbodig station waar vrijwel niemand gebruik van maakt. Er lag wel een plan om de trein door te trekken tot Hardenberg, dat past op de bestaande infrastructuur. Ik weet alleen niet of Arriva dat nu al wil doen.
-
Coen Tunnel
- Voorzitter
Bericht
door Coen Tunnel » za 03 sep 2011, 9:48
Peter schreef:De sneltrein Zwolle-Emmen heb ik nooit begrepen, daar die (op 1 uur reistijd) maar 5 minuten sneller is dan de stoptrein. Leg er dan 2 stoptreinen in of een echte IC (als dat spoortechnisch kan). Met een lightrailversie (ipv Mat64) moet toch ook wel wat tijdswinst te halen zijn op deze boemel.
2 stoptreinen kan niet, dan kom je op het enkelspoor in de knoei. Er zijn immers maar een paar plekken waar treinen elkaar kunnen passeren. Overigens stopte de sneltrein in het verleden minder (alleen in Ommen, Hardenberg en Coevorden) en werd die een tijd lang elke twee uur met een Koploper gereden, dus met IC-materieel.
Groningen schreef:Vinny schreef:- op de lijn Zwolle - Emmen gaan nieuwe, snellere treinen rijden
Arriva wordt de nieuwe vervoerder, dus een gokje: elektrische Spurts?
Ja.
Vinny schreef:Natuurlijk kunnen intercity's ook rijden op enkelsporige trajecten. In Nederland gebruikt de NS exclusief de term IC. Arriva/Veolia hebben het over sneltreinen. Dit heeft ook met de materieelinzet te maken: de regionale vervoerders hebben geen ander materieel om in te zetten op "IC" verbindingen.
NS zet op IC-verbindingen ook doodleuk Mat '64 of DD-AR in. Dat is net zo goed stoptreinmaterieel.
Groningen schreef:
Daar zou op zich wel wat in zitten, echter zie ik het dan eerder een stoptrein worden. Nu moet je, als je met de trein van Emmen naar Almelo wil, via Zwolle en Deventer omdat bij Nijverdal de boel ook nog overhoop ligt. Ik zie er op zich wel kansen voor. Doe een voorstel!

Emmen-Almelo gaat nog steeds gewoon via Mariënberg, er is één reismogelijkheid per uur.
-
N342
- autoweg
Bericht
door N342 » zo 04 sep 2011, 14:06
nederland24 schreef:Ik bedoel ook een intercity tussen Emmen en Almelo. Tussen Almelo en Marienberg voldoet een stoptrein ook wel.
Ga eerst eens na hoeveel doorgaande reizigers er tussen Emmen en Almelo zijn. Volgens mij zijn die op een hand te tellen (dat zijn de reizigers op Mariënberg-Almelo in verhouding sowieso). Alleen op zondagavond zijn er veel studenten die richting de UT reizen, daarvoor is de dienstregeling aangepast en vertrekken de treinen na 19:00 uur op zondagavond niet om .49, maar om .14 (zodat zij aansluiting geven op de stoptrein uit Emmen). Sluit eerst Geerdijk en Daarlerveen eens, ik snap namelijk nog steeds niet waarom dat soort jaren '20 'stopplaatsen' niet geschrapt zijn. Beiden liggen letterlijk op steenworp afstand van Vroomshoop. Dan is dat stoppertje tussen Mariënberg en Almelo al snel genoeg.
Een intercity naast de bestaande stoptrein is complete overkill. De dienstregeling van de sneltrein op Emmen-Mariënberg aanpassen is ook geen optie (daar zit je met kruisingen vanwege enkelspoor tussen Emmen en Gramsbergen). De infrastructuur aanpassen mag van mij, voor het Overijsselse deel dan graag op kosten van de gemeente Hardenberg en/of Almelo* (er vanuit gaande dat de intercity niet in de gemeente Twenterand stopt), want daaraan mogen mijn belastingcenten die ik richting de provincie schuif bij voorkeur niet besteed worden.
*) Dan kunnen die gemeenten hun werkelijke financiële positie meteen in overeenstemming brengen met hetgeen zij in hun jaarrekeningen vermelden. Hardenberg spant de kroon, die heeft jarenlang bankrekeningen waar in totaal ruim 2 miljoen euro op stond buiten de jaarrekening gehouden [zwart geld dus] (hallo Belastingdienst, letten we even op). Dat wordt heel simpel witgewassen met "...zijn de middelen per balansdatum 1 januari 2009 toegevoegd aan de algemene reserve."
*11-08-2017 L.M.
-
Rene
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Rene » zo 04 sep 2011, 14:22
N342 schreef:Ga eerst eens na hoeveel doorgaande reizigers er tussen Emmen en Almelo zijn. Volgens mij zijn die op een hand te tellen
Tsja, dat is gegeven de huidige verbinding natguurlijk ook niet zo verwonderlijk. Maar beste kans dat een
directe uurverbinding (niet persé IC, mag ook een versnelde trein zijn) tussen Emmen en Hengelo aanzienlijk meer reizigers oplevert dan het handjevol van de huidige niet bepaald fijne overstapverbinding.
-
nederland24
- 2x2 autosnelweg
Bericht
door nederland24 » zo 04 sep 2011, 21:03

Dat jij een keer positief bent over het OV.
@N342 Sommige stations die jij opnoemde mogen van mij sluiten, maar zeg dat maar niet tegen de bewoners. Als ik dat daar op een verjaardagsfeestje zeg, krijg ik alleen maar kritiek.

-
Vinny
- 4x5 autosnelweg
Bericht
door Vinny » zo 04 sep 2011, 21:10
Die mensen hebben waarschijnlijk nog nooit een trein van binnen gezien...