Afbeelding

[EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2012

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Coen Tunnel
Voorzitter

Re: [EXPLOITATIE RAIL] Dienstregeling 2012

Bericht door Coen Tunnel » zo 04 sep 2011, 22:52

Rene schreef:
N342 schreef:Ga eerst eens na hoeveel doorgaande reizigers er tussen Emmen en Almelo zijn. Volgens mij zijn die op een hand te tellen
Tsja, dat is gegeven de huidige verbinding natguurlijk ook niet zo verwonderlijk. Maar beste kans dat een directe uurverbinding (niet persé IC, mag ook een versnelde trein zijn) tussen Emmen en Hengelo aanzienlijk meer reizigers oplevert dan het handjevol van de huidige niet bepaald fijne overstapverbinding.
Interessante stellingname van jou, want het gaat hier over één van de meest onrendabele spoorlijnen van Nederland. Ik had eerder verwacht dat jij zou pleiten voor een Qliner van Emmen naar Almelo over de N34 en N36. :hap:

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » zo 04 sep 2011, 23:53

^^Die spoorlijn is onrendabel, omdat er een verkeerde dienstregeling op wordt toegepast. Dat geldt trouwens voor meer spoorlijnen. Maar in plaats van dat de overheden de basis-OV eens goed regelen, komen ze allemaal met dure, onnozele projecten.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 05 sep 2011, 7:24

Coen Tunnel schreef:Interessante stellingname van jou, want het gaat hier over één van de meest onrendabele spoorlijnen van Nederland. Ik had eerder verwacht dat jij zou pleiten voor een Qliner van Emmen naar Almelo over de N34 en N36. :hap:
De spoorlijn Mariënberg - Almelo zoals die er nu ligt is inderdaad ten dode opgeschreven, en alleen een fundsamenteel andere dienstregeling zal volgens mij kunnen voorkomen dat de lijn op termijn gesloten moet worden. Daarbij moeten er treinen komen die de verder door gaan rijden. Ik kan me voorstellen dat een directe dienst tussen Emmen en Enschede het meest optimaal zou zijn (ook ivm bereikbaarheid TU-Twente), maar een dienst tot Hengelo met een goede overstap op treinen naar Enschede, Oldenzaal en Zutphen zou volgens mij al heel wat reizigersverval kunnen voorkomen, en zelfs enige reizigers per uur extra in het lege treintje kunnen brengen.
Wel ben ik van mening dat zo'n trein dan alleen moet stoppen in Emmen, Coevorden, Hardenberg, Vroomshoop, Vriezenveen, Almelo en Hengelo. Voor de stations Mariënberg, Geerdijk en Daarlerveen is het dan over-en-uit.

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 05 sep 2011, 8:26

nederland24 schreef:@N342 Sommige stations die jij opnoemde mogen van mij sluiten, maar zeg dat maar niet tegen de bewoners. Als ik dat daar op een verjaardagsfeestje zeg, krijg ik alleen maar kritiek. :lol:
Bij Daarlerveen kan ik dat nog enigszins begrijpen. Die willen koste wat kost geen gebruik maken van de Twenterandse faciliteiten (die zien dat als een stukje lokale autonomie). Maar 2,2 (Geerdijk-Vroomshoop) en 1,8 km (Vroomshoop-Daarlerveen) tussen stations is toch gewoon nonsens?
Rene schreef:...maar een dienst tot Hengelo met een goede overstap op treinen naar Enschede, Oldenzaal en Zutphen zou volgens mij al heel wat reizigersverval kunnen voorkomen, en zelfs enige reizigers per uur extra in het lege treintje kunnen brengen.
Ik zou me afvragen in hoeverre een goede doorgaande verbinding extra reizigers zal genereren. Zo kun je volgens mij de reizigers richting Oldenzaal/Zutphen die via Hengelo reizen op één hand tellen. Als je naar Zutphen wil kun je vanuit Emmen net zo goed via hetzij Zwolle-Deventer dan wel Almelo-Deventer.
*11-08-2017 L.M.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2011, 8:47

De spoorlijn is niet opgeheven omdat tot 1996 aardolie vervoerd werd van Schoonebeek naar Pernis. In de jaren '90 was het opheffen van spoorlijnen "not done", en later is de lijn overgedragen aan de decentrale overheid. In 1998 was het zelfs de eerste lijn waarbij de vervoerder middels een openbare aanbesteding werd gegund aan (destijds) Oostnet.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 sep 2011, 10:53

Er zijn toch in de jaren 90 een aantal (personen)lijntjes opgeheven ? Het lijntje naar Stiens (vanuit Leeuwarden), het lijntje naar Ijmuiden en vast nog wel een paar dode eindjes. Het miljoenenlijntje in Zuid-Limburg was na 2000 toch?
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 05 sep 2011, 11:08

Peter schreef:Het miljoenenlijntje in Zuid-Limburg was na 2000 toch?
1988 !

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » ma 05 sep 2011, 12:37

Gesloten personenlijntjes na 1980:

26-9-1981: Enschede - Gronau
24-9-1983: Santpoort - IJmuiden
28-5-1988: Simpelveld - Kerkrade Centrum
1-6-1991: Nijmegen - Kranenburg (heb zelf in de laatste trein naar Nijmegen gezeten en zwaaide de laatste rit naar Kranenburg uit)
30-5-1992: Schin op Geul - Simpelveld - Richterich

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » ma 05 sep 2011, 13:03

En daarvan zijn er dus in ieder geval drie weer enigsinds in gebruik genomen:
- Enschede - Gronau: volledige afbraak en nieuwbouw en inmiddels al weer wat jaren in dienst
- Schin op Geul - Kerkrade Centrum: museumspoorlijn (inclusief zijlijn naar Vetschau)

De lijn Santpoort - IJmuiden is nog later weer in gebruik geweest door Lovers Rail, maar dat is ter ziele gegaan. Nu ligt het trace er beroerd bij en de kans op heropening is zeer klein. De lijn Nijmegen - Kleve heeft hetzelfde beeld. Bij Groesbeek is nog een deel in gebruik om met fietstrolleys overheen te rijden. Er gaan al jaren geluiden op om de lijn te heropenen, maar er is een gebrek aan financiering en in Groesbeek is er een hoop verzet op heropening i.v.m. geluidsoverlast.
Laatst gewijzigd door captain007 op ma 05 sep 2011, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » ma 05 sep 2011, 13:16

En hoe zat het bij Nieuweschans? Is die grensovergang niet een tijdje gesloten voor treinen geweest?

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 sep 2011, 14:13

Er hebben een tijdje (jaar of 2 ?) geen personentreinen tussen Nieuweschans en Leer gereden. Die lijn is nooit formeel opgeheven en er reden nog wel goederentreinen. Dat had eerder te maken met een (beweegbare) brug over de Ems met (te) ruime openingstijden, die een reguliere dienstregeling onmogelijk maakte en wat onwil van de Duitse Prorail om dit op te lossen.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2011, 14:30

Volgens mij waren het werkzaamheden.

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 05 sep 2011, 14:39

captain007 schreef:En daarvan zijn er dus in ieder geval drie weer enigsinds in gebruik genomen:
- Enschede - Gronau: volledige afbraak en nieuwbouw en inmiddels al weer wat jaren in dienst
- Schin op Geul - Kerkrade Centrum: museumspoorlijn (inclusief zijlijn naar Vetschau)

De lijn Santpoort - IJmuiden is nog later weer in gebruik geweest door Lovers Rail, maar dat is ter ziele gegaan. Nu ligt het trace er beroerd bij en de kans op heropening is zeer klein. De lijn Nijmegen - Kleve heeft hetzelfde beeld. Bij Groesbeek is nog een deel in gebruik om met fietstrolleys overheen te rijden. Er gaan al jaren geluiden op om de lijn te heropenen, maar er is een gebrek aan financiering en in Groesbeek is er een hoop verzet op heropening i.v.m. geluidsoverlast.
Santpoort-IJmuiden is al meer dan tien jaar niet meer gebruikt. Enige tijd geleden is bekend gemaakt dat het spoor wordt opgebroken.

Nijmegen - Kleve heeft wellicht wat mogelijkheden. De kans op heropening lijkt me erg klein. Dit zal gepaard moeten gaan met het sluiten van vele overwegen (levert natuurlijk een storm van protest op) en het ombouwen van bestaande onbewaakte overwegen in bewaakte overwegen (een kostbare aangelegenheid). Bovendien meen ik dat een deel van het spoor in Keve is opgebroken.

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » ma 05 sep 2011, 15:39

Vinny schreef:Volgens mij waren het werkzaamheden.
De brug is een keer aangevaren, waardoor er voor een half jaar of zo helemaal geen treinverkeer mogelijk was.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » ma 05 sep 2011, 17:26

Ik heb zelf ooit nog van de lijn Maastricht-Aachen gebruik gemaakt, dus via Simpelveld. Ook nog wel eens van de boog Rotterdam-Noord naar (toen nog) Schiedam-Rotterdam West. Dat was toen 1 trein per dag die daar reed, namelijk van Moskou naar Hoek van Holland. De enige trein van Utrecht naar Rotterdam die niet op Rotterdam-Alexander stopte.
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » ma 05 sep 2011, 17:39

ik heb wel eens de spoorboog Diemen-Zuid - Watergraafsmeer bereden en toen over het emplacement door naar Amsterdam Centraal. Ik denk dat niet heel veel mensen dat kunnen zeggen...

N342
autoweg

Bericht door N342 » ma 05 sep 2011, 18:11

Peter schreef:
Vinny schreef:Volgens mij waren het werkzaamheden.
De brug is een keer aangevaren, waardoor er voor een half jaar of zo helemaal geen treinverkeer mogelijk was.
Alles kun je rustig nalezen: http://www.arthurkamminga.nl/rail/speci ... hleer.html. Uiteindelijk is er tussen 28 mei 2000 en 15 juni 2002 geen treinverkeer tussen Nieuweschans en Leer geweest.
simon schreef:Santpoort-IJmuiden is al meer dan tien jaar niet meer gebruikt. Enige tijd geleden is bekend gemaakt dat het spoor wordt opgebroken.
Tot 1999 reed Lovers Rail daar. Nadat zij haar Kennemerstrand Expres heeft stopgezet heeft NS Railinfrabeheer (een van de rechtsvoorgangers van ProRail) de aansluitwissel verwijderd. Dat zal ergens in eind '99/begin 2000 gebeurd zijn.
*11-08-2017 L.M.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » ma 05 sep 2011, 19:04

Ik meen dat in ieder geval het deel bij Driehuis op korte termijn wordt omgebouwd in een vrije busbaan (voor de verlengde Zuidtangent). Dus daar zal geen trein meer rijden (nog afgezien van het feit dat dit traject totaal vervallen is en ook bijvoorbeeld de wissel met het hoofdspoor al jaren geleden verwijderd is).

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » ma 05 sep 2011, 20:35

simon schreef:Bovendien meen ik dat een deel van het spoor in Keve is opgebroken.
De startlocatie van de Draisine ligt naast het hoofdstation van Kleve en vanaf daar loopt het naar Kranenburg. Er is geen onderbreking.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 16 sep 2011, 11:05

Palance schreef:Ik meen trouwens ooit een keer gelezen te hebben dat men de IC Aachen-Heerlen tot aan Eindhoven door wilde trekken. Ik zie dat nergens meer terugkomen, is dat idee dus van de (spoor)baan?
Als het aan Charlie Aptroot ligt niet.
Omroep Branant schreef:VVD-kamerlid zet vaart achter intercity Eindhoven-Aken

Laatst gewijzigd: vrijdag 16 september 2011 - 10:24 | Auteur: Sandra Kagie
DEN HAAG - Als het aan VVD-kamerlid Charlie Aptroot ligt gaat de intercity tussen Eindhoven en het Duitse Aken vanaf december 2013 rijden. Dit via Heerlen. Aptroot heeft minister Melanie Schultz Van Haegen van Infrastructuur en Milieu donderdag gevraagd vaart te zetten achter deze plannen.
In Duitsland zijn volgens het VVD-kamerlid alle procedures om de intercityverbinding tussen Eindhoven en Aken mogelijk te maken, inmiddels doorlopen. Ook het geld voor de verbinding is aan Duitse kant geen probleem.

Voor de regio Eindhoven is de intercity volgens het VVD-kamerlid heel belangrijk. Net als voor de regio Heerlen-Kerkrade in Limburg. De intercityverbinding scheelt een half uur reistijd.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 10 nov 2011, 10:07

Station Eijsden gaat in december weer open!
http://www.l1.nl schreef: Station Eijsden in december weer open

Het station Eijsden wordt vrijwel zeker per 1 december opnieuw in gebruik genomen. De dienst wordt verzorgd door de Belgische treinmaatschappij, NMBS. De trein die nu op het traject rijdt, de Maastricht-Brussel Express, kan niet stoppen op station Eijsden, omdat de trein te lang is.

De trein zal rijden van Luik naar Maastricht, en stopt naast Eijsden ook in Maastricht Randwijck. Station Eijsden werd vijf jaar geleden gesloten. Een actiegroep voerde jarenlang actie om station Eijsden weer open te krijgen. De provincie onderhandelt op dit moment nog met de de NS en de NMBS over het opnieuw in gebruik nemen van het station. Vanmiddag wordt een definitief besluit genomen.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » do 10 nov 2011, 11:27

Van waar de noodzaak voor een IC verbinding Eindhoven - Aken? Is dat een logische verbinding?
Ik ben voorstander van verbdiningen de grens over, maar ik ben ook wel wat verbaasd over de belangstelling van Aptroot hier voor. Is dat een plichtmatige actie om aan de buehne te laten zien dat hij het OV niet vergeet naast zijn auto-hobby-lobby?

Willem
2x4 autosnelweg

Bericht door Willem » do 10 nov 2011, 18:49

Waarschijnlijk is het een soort van compensatie voor de jaren geleden verdwenen IC Eindhoven-Keulen via Venlo. Voor een IC naar Aken moet er wel wat aan het spoor gebeuren, want de lijn is nu niet geelektrificeerd. Het lijkt in ieder geval veel goedkoper om de verbinding Eindhoven-Keulen weer in leven te roepen, maar dat zal de NS wel niet willen vanwege concurrentie met de ICE-verbinding via Arnhem. Toen is Aken maar als eindpunt bedacht. In Zuid-Limburg is er wel vrij veel grensoverschrijdend verkeer naar Aken (toch de grootste stad uit de verre omtrek), dus in die zin is het niet zo gek bedacht.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » do 10 nov 2011, 19:02

Ik ken toevallig iemand die vrijwel elke week van Rotterdam naar Aken reist per trein, dus er is minstens 1 persoon die erop vooruit gaat :)
"You know the greatest danger facing us is ourselves, an irrational fear of the unknown. But there’s no such thing as the unknown — only things temporarily hidden, temporarily not understood.” - James T. Kirk

Autosnelwegen.net

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » vr 11 nov 2011, 9:55

Aken biedt aansluitingen naar Keulen en de rest van Duitsland. Een goede verbinding naar Aken bedient heel zuidelijk Nederland (en een deel Belgie) voor een reis naar grote delen van Duitsland (en andersom).

Een overstap op Heerlen (10 jaar geleden heel vaak gedaan) was zeker 's avonds geen pretje. 40 minuten overstaptijd op een station met allemaal zwervers en verder niets open..... Dan in een boemel naar Aken, die onderweg nog 4-5 keer stopte en 40 km/h reed...

evos
verkeersader

Bericht door evos » vr 11 nov 2011, 10:35

Over de behoefte kan ik niet oordelen. Ik heb eenmaal een retourtje Heerlen-Aken genomen, en die treinen waren redelijk bezet.

Maar is wel een beetje raar dat een Intercity vlak voor de grens eindigt in een middelgrote stad, als er vlak over die grens een veel grotere stad ligt.
(Hetzelfde geldt voor Maastricht-agglomeratie Luik).
Wet van Hofstadter: Het duurt altijd langer dan je denkt, zelfs al houd je rekening met de Wet van Hofstadter (uit Gödel, Escher, Bach).

jelger
expressweg

Bericht door jelger » vr 11 nov 2011, 10:37

Peter schreef:Een overstap op Heerlen (10 jaar geleden heel vaak gedaan) was zeker 's avonds geen pretje. 40 minuten overstaptijd op een station met allemaal zwervers en verder niets open..... Dan in een boemel naar Aken, die onderweg nog 4-5 keer stopte en 40 km/h reed...
Ja, dat heb ik in de jaren 90 met de ov-studentenkaart ook regelmatig gedaan. Kerstmarkt in Aken enzo. Via Heerlen en Herzogenrath. Niet ideaal, maar was best te doen. Toen.

Coen Tunnel
Voorzitter

Bericht door Coen Tunnel » za 12 nov 2011, 11:20

Peter schreef:Aken biedt aansluitingen naar Keulen en de rest van Duitsland. Een goede verbinding naar Aken bedient heel zuidelijk Nederland (en een deel Belgie) voor een reis naar grote delen van Duitsland (en andersom).
Het aantal doorgaande treinen van Aken naar de rest van Duitsland is beperkt. Het zijn voornamelijk RE's naar het Rijn-Roergebied en een enkele ICE.

Palance
4x5 autosnelweg

Bericht door Palance » za 12 nov 2011, 11:26

evos schreef: Maar is wel een beetje raar dat een Intercity vlak voor de grens eindigt in een middelgrote stad, als er vlak over die grens een veel grotere stad ligt.
(Hetzelfde geldt voor Maastricht-agglomeratie Luik).
Er heeft ooit een doorgaande trein van Amsterdam naar Luxemburg gereden, maar die ging volgens mi maar 1 keer per dag.

Autosnelwegen.net

Ds79m
2x3 autosnelweg

Bericht door Ds79m » za 12 nov 2011, 11:31

^^ Volgens mij zelfs vanuit Haarlem.

Maar blijkbaar zijn dat soort treinen toch niet zo'n succes, aangezien Maastricht-Brussel nu ook weer verdwijnt.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen