Afbeelding

Onbekende files in Noord-Holland

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Onbekende files in Noord-Holland

Bericht door Rene » do 08 sep 2011, 14:09

Van veel regionale en lokale files is de oorzaak en de impact vaak niet bekend, of alleen bij de mensen die er dagelijks in staan. Veel van die files halen de verkeersinformatie niet, en de weergave op de verkeersinfo van bepaalde navigatiesystemen is ook niet altijd geweldig.

Goed voorbeeld: op het kruispunt Communicatieweg / Dorpsstraat in Assendelft staan elke avondspits lange files vanuit het westen en noorden, die gemakkelijk 15-20 minuten oponthoud geven - maar je zult die files nergens terugvinden.

Weet je meer van die locaties in Noord-Holland, schrijf ze dan hieronder op. Ik krijg komende week een lijstje onder ogen om te beoordelen, en ondanks dat ik zelf toch wel meen een redelijk zicht te hebben op de meer lokale fileproblematiek in Noord-Holland, heb je onmogelijk zicht op alles. Zo zijn 't Gooi en het HAL-gebied ook voor mij nog een onbeschreven boek. Dus alle locaties waar ik nog door weggebruikers op gewezen wordt, zijn meegenomen ;)

Reacties graag binnen een week.

NB: HAL-gebied = Heerhugowaard - Alkmaar - Langendijk

keokiracer
2x3 autosnelweg

Re: Onbekende files in Noord-Holland

Bericht door keokiracer » do 08 sep 2011, 14:20

N250 in Den Helder, beide richtingen. Vertragingen van ca 15 minuten zijn normaal te noemen. Op maandag en vrijdag zijn de files het ergst vanwege vakantieverkeer naar Texel, maar ook op andere dagen staat er file: een keer op woensdag naar Texel gegaan: 10 minuten vertraging vanaf de Burgemeester VIsserbrug (entree Den Helder) tot de stoplichten naar de marinebasis (eerste stoplichten in Den Helder in noordelijke richting). Ook in zuidelijke richting hadden we toen we teruggingen file, op vrijdag: 10 minuten.

PS:
Rene schreef:het HAL-gebied
Waar is dat? Hoofddorp-Aalsmeer-?, Hoorn-Alkmaar-?
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » do 08 sep 2011, 14:26

^^ Ik ken weinig sites die zo betrouwbaar vertragingen weergeven als die van Tomtom. Zelfs op binnenstedelijk niveau en op de smalste polderwegen worden de files nauwkeurig aangeduid (hoewel ook deze site uiteraard wel eens een fout zal maken). Misschien dat het bekijken van deze site op verschillende tijdstippen nog een hoop informatie kan opleveren?

http://static.routes.tomtom.com/#/map/? ... &map=basic

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 08 sep 2011, 14:27

^^ TomTom geeft wel vaak spookfiles weer, dat is een nadeel aan de site. Verder is deze idd erg goed :top:
Al gebruik is wel vaak de versie zonder route: http://www.tomtom.com/livetraffic
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » do 08 sep 2011, 15:03

* N203 Castricum-Uitgeest (voornamelijk ochtendspits)
* N203 door Krommenie en Wormerveer
* N246 Zaanstad - Alkmaar
* N506 door Hoorn
* N515 (Guisweg) --> A8 (voornamelijk ochtendspits)
* N516 Thorbeckeweg --> A8/A10
* Naarden: Amersfoortsestraatweg om de A1 bij oprit 7 op te komen
* N236 Weesp - A9
* s114 IJburg in
* s111

Snelwegfreak
Hoofdmoderator

Bericht door Snelwegfreak » do 08 sep 2011, 15:43

* N242 richting Schagen kruising Westtangent (afrit Heerhugowaard-Zuid/Obdam) > kruising Zuidtangent. Reden: versmalling van 2x2 naar 2x1, inclusief twee VRI-kruisingen en gewoon erg druk! ;)
Enne gojje mins blieft altied leave.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » do 08 sep 2011, 15:59

mvalkenburg schreef:* N203 Castricum-Uitgeest (voornamelijk ochtendspits)
* N203 door Krommenie en Wormerveer
* N246 Zaanstad - Alkmaar
* N506 door Hoorn
* N515 (Guisweg) --> A8 (voornamelijk ochtendspits)
* N516 Thorbeckeweg --> A8/A10
* Naarden: Amersfoortsestraatweg om de A1 bij oprit 7 op te komen
* N236 Weesp - A9
* s114 IJburg in
* s111
Staan de nodige bekenden voor mij tussen.
De N506 door Hoorn levert dacht ik gemiddeld geen al te grote vertraging op.
De N515: waar bedoel je precies ? Tussen de Zaanbrug en het spoor ?

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » do 08 sep 2011, 16:09

Rene schreef:Goed voorbeeld: op het kruispunt Communicatieweg / Dorpsstraat in Assendelft staan elke avondspits lange files vanuit het westen en noorden
Grappig. Dat heb ik gistermiddag zelf kunnen bekijken (maar gelukkig reed ik de goede kant op).

Andere (korte) files:

- Velsen, afrit vanaf A22 linksaf richting IJmuiden. De rij stilstaande auto's was groter dan de opstelruimte.
http://maps.google.nl/?ll=52.454898,4.6 ... 16&vpsrc=6

- Purmerend-Centrum, Hoornselaan rechtsaf richting Ged. Where. Te kort groen. Terwijl de volgende verkeerslichten dan weer wel lang groen geven, maar het verkeer kan daar nog niet komen...
http://maps.google.nl/?ll=52.509976,4.9 ... 18&vpsrc=6

Misschien niet echte filepunten, maar wel mijn persoonlijke frustraties op een vrije woensdagmiddag. :)

(De dagelijkse 30-km-zone tussen Purmerend en Amsterdam die N235 heet zal je wel bekend zijn.)
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Rein
2x3 autosnelweg

Bericht door Rein » do 08 sep 2011, 19:32

Nog een paar aanvullingen:
- N201/A4 vanuit ongeveer alle richtingen. Denk ook aan verkeer komend van De Hoek en verder (weg vanaf Schiphol), op slechte dagen kan je hier in de avondspits gerust 10 à 15 minuten bij je reistijd opstellen. Komend vanaf de A4 noord staat het op incidentele dagen al vanaf of voor het begin van de uitvoegstrook vast. Dan moet je nog zo'n 2 km ofzo tot aan de VRI.
- N232 bij Lijnden, 's ochtend vooral vanaf Boesingheliede, avondspits vooral vanaf Badhoevedorp. Ik weet nog niet of de situatie verbeterd is na de installatie van een nieuwe VRI systeem.
- N203 deel door Limmen en Heiloo. Hoewel het wellicht formeel geen file rijden is, is de extra reistijd enorm.
- Overtoom Amsterdam, vooral stad in. De problemen lopen vaak door richting Leidsebosje en Stadhouderskade.
- Stadhouderskade tussen het Rijksmuseum en de brug over de Amstel. Ik ben blij dat ik dit stuk nooit afleg, want het staat hier altijd muurvast in de avondspits.
- N246 / N203 door Krommenie in de avondspits. Op de N246 zuid (vanaf de A8) staat het vaak al ver voor de uitvoegstrook vast. Het duurt met name lang om de eerste VRI in Krommenie te passeren.
- VRI bij kruising Hoofdweg Oost (vanaf zuid/N207) met de Zuiderdreef in Nieuw Vennep.
- N201 vanaf Zandvoort bij Heemstede op zonnige en zondagen.

sanderl
autoweg

Bericht door sanderl » do 08 sep 2011, 20:50

Ik zou graag nog de N522 tussen Amsterdam-Zuidoost en Amstelveen willen toevoegen aan de lijst.

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 08 sep 2011, 20:54

De N247 in de ochtendspits al wel bekend zijn.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 08 sep 2011, 21:05

^^ En ik denk dat je de N235 ook niet meer hoeft te melden bij René ;)

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » do 08 sep 2011, 21:30

Die was al genoemd door Harry.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » do 08 sep 2011, 21:33

^^ Lees ik nu pas, helemaal overheen gekeken. Sorry :oops:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » do 08 sep 2011, 21:36

- N201/A4 vanuit ongeveer alle richtingen. Denk ook aan verkeer komend van De Hoek en verder (weg vanaf Schiphol), op slechte dagen kan je hier in de avondspits gerust 10 à 15 minuten bij je reistijd opstellen. Komend vanaf de A4 noord staat het op incidentele dagen al vanaf of voor het begin van de uitvoegstrook vast. Dan moet je nog zo'n 2 km ofzo tot aan de VRI.
Daar is de doorstroming de afgelopen jaren fors verbeterd. Vooral de N201 in oostelijke richting, dankzij de verbreding naar 2x3 en de sanering van de VRI bij Rozenburg. Er staan nog wel forse files op de N 231 tussen de Bloemenveiling en Kudelstaart, op de N 201 tussen Uithoorn en Aalsmeer en soms op de zijwegen van de N 201 (van Cleefkade). Allemaal ook geen lange files, maar het kan je zo een kwartier extra reistijd kosten.
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 09 sep 2011, 9:54

Rene schreef:Staan de nodige bekenden voor mij tussen.
De N506 door Hoorn levert dacht ik gemiddeld geen al te grote vertraging op.
De N515: waar bedoel je precies ? Tussen de Zaanbrug en het spoor ?
N506 kan in spitstijd nog wel eens rustig een 10-15 minuten langer duren dan zonder file.
vwb de N515, ik bedoel het stuk vanaf de rotonde bij Westzaan (met de N246/langs de Nauernasche vaart) tot aan de A8 oprit Zaandijk

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 09 sep 2011, 10:34

^^
Dat laatste heb ik zelf nooit waargenomen. Niet als ik 's ochtends via de Guisweg van de A7 naar de A9 ben gereden, en ook niet 's avonds als ik via de A8 richting knooppunt Zaandam passeer.

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 09 sep 2011, 12:16

Heb er regelmatig zo een half uur over gedaan om de A8 op te komen. Dan denk je sneller te zijn dan stom achteraan te sluiten bij de oprit N246/A8

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » vr 09 sep 2011, 12:37

^^
Misschien terugslag spitsopening Coenbrug ?

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 09 sep 2011, 12:40

Dat sowieso. Of gewoon algemene drukte (terugslag file Coentunnel / mensen die niet kunnen invoegen en in paniek raken van de "korte" invoegstroken op de A8, you name it.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » vr 09 sep 2011, 12:43

Waarom een brugopening in de spits? :?
Coenbrug is toch de brug in de A8? Waarom zet je die nou weer in de spits open :dontknow:

Kaaiman
Secretaris

Bericht door Kaaiman » vr 09 sep 2011, 13:17

^^ Zoek maar eens op 'brug' 'open' 'file' 'spits' op dit forum, en je zult het bizarre antwoord vast wel vinden. Het onderwerp is al zo vaak ter discussie geweest op dit forum... :|
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Twitter

boe!
2x5 autosnelweg

Bericht door boe! » vr 09 sep 2011, 19:57

Volgens mij is de situatie rondom Hilversum ook niet om over naar huis te schrijven.

Ochtendspits:
- N525 tussen A1 en Hilversum
- N201 tussen Loosdrecht en Hilversum
- Mogelijk ook de N524

De Diependaalselaan is ook behoorlijk filegevoelig.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 10 sep 2011, 3:23

Rene schreef:Weet je meer van die locaties in Noord-Holland, schrijf ze dan hieronder op.
Ik zal morgen (vandaag) eens een mijn aandacht er op richten.
Ik krijg komende week een lijstje onder ogen om te beoordelen, en ondanks dat ik zelf toch wel meen een redelijk zicht te hebben op de meer lokale fileproblematiek in Noord-Holland, heb je onmogelijk zicht op alles.
Is dat toevallig een lijstje die je van een lagere overheid krijgt? Dan zit mijn input daar al bij iig ;)
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 10 sep 2011, 10:43

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 10 sep 2011, 13:17

mavas schreef:Is dat toevallig een lijstje die je van een lagere overheid krijgt? Dan zit mijn input daar al bij iig ;)
Dat lijstje wordt aangeleverd door een adviesbureau, maar de provincie is daar ook bij betrokken. Harm-Jan weet er alles van ;)

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 10 sep 2011, 14:09

^^ Dan zit daar alles bij wat in mijn hoofd zat.

Voor de zekerheid nog even een opsomming, want op 'ons' lijstje staan alleen provinciale wegvakken. Voor zover niet genoemd in deze draad:
N197: Wenckebachstraat - A22
N200: Eerste VRI in Amsterdam (os); passage Halfweg (os en as); voor Rottepolderplein vanuit Haarlem (os); passage station Haarlem (os en as)
N201: passage Heemstede (station - cruquiusbrug, zowel os als as); Vhgoedhartlaan-oost - A4 (os en as); A4 - Fokkerweg (os as); passage Aalsmeer, passage Uithoorn (Zijdelweg - Amstelhoek)
N203: Passage Krommenie
N205: Passage Haarlem (Fonteinlaan - Amerikaweg, os en as)
N207: Hillegom - Leimuiden (os en as) (waarbij de asfile van A4 tot Leimuiden wordt veroorzaakt door turborotonde Vrienzenweg in ZH)
N208: Santpoort - J.Gijzenkade (start groene golf os)
N231: Hoofdweg - N201 (os en as); Schipholdijk thv A9
N235, N247
N236: Weesp - A9 (os en as)
N242: Afrit Overdie (door tekort afvoercapaciteit linksaffer naar Boekelermeer/tevens verkeersveiligheidsprobleem/os); Westtangent - Zuidtangent (os en as); Smuigelweg (os en as); Verlaat (os en as)
N244: Wegvak langs Purmerend
N245: os: Vroonermeer - N242 (dus inclusief N508); as: van spoorviaduct (dus N508) - Vroonermeer.
N246: os: 1e vri in Zaanstad vanuit noorden. as: afrit naar N203 vanuit zuiden; samenvoeging naar 1 rijstrook plus combinatie van vri met Westknollendam vanuit zuiden; Kogerpolderbrug
N302: os: Bovenkarspel - Rijweg; rotonde A7. as: versmalling naar 1 rijstrook plus vri Rijweg - Bovenkarspel
N504: Gedeelte door Langedijk (Zit op grens van vlotte doorstroming en congestie)
N508: reeds genoemd bij N245 - N242
N515: thv N203 (gemeentelijk)
N516: Grote delen van de dag congestie tussen Wibautstraat en A8

Gemeentelijk:
Haarlem: Nieuwe Schoterbrug
Beverwijk: Parallelweg
Heerhugowaard: passage langs station (Zuidtangent) en krp Westtangent/Zuidtangent
Hoorn: Keern
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » za 10 sep 2011, 14:11

harry schreef:- Velsen, afrit vanaf A22 linksaf richting IJmuiden. De rij stilstaande auto's was groter dan de opstelruimte.
http://maps.google.nl/?ll=52.454898,4.6 ... 16&vpsrc=6
Eind dit jaar ligger er 2 linksaffers, dus dan moet dit fileknelpunt voorbij zijn.

paolie
expressweg

Bericht door paolie » ma 12 sep 2011, 10:41

Rein schreef:Nog een paar aanvullingen:
- Overtoom Amsterdam, vooral stad in. De problemen lopen vaak door richting Leidsebosje en Stadhouderskade.
Stad in begint de file al meteen vanaf afslag S106 op de A10 west richting Lelylaan-Surinameplein. Vertraging tot het Surinameplein ongeveer 10 minuten.
- Stadhouderskade tussen het Rijksmuseum en de brug over de Amstel. Ik ben blij dat ik dit stuk nooit afleg, want het staat hier altijd muurvast in de avondspits.
De parallel lopende Ring Oud-West/Oud-Zuid (Bilderdijkstraat-Van Baerlestraat) staat standaard muurvast tussen de kruising met de Overtoom en het Roelof Hartplein.