[B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Praat hier over het openbaar vervoer en haar infrastructuur (spoorlijnen, metrolijnen, tram- en busbanen.

Moderator: Moderatoren

Davy
expressweg
Berichten: 4618
Lid geworden op: vr 11 sep 2009, 3:06
Locatie: Aardenburg (Zeeuws-Vlaanderen)

[B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Davy » di 13 sep 2011, 21:55

Een fotoreeks in en rond het treinstation van Liège-Guillemins, een heel fraai station vind ik persoonlijk. De eerste foto's zijn van de A602 vanop de brug bij de ingang van de Cointetunnel. Het was toen net spitsuur, en dat was goed te zien, want richting Luxemburg ging het verkeer langzaam.

Klik voor foto's in Picasa-album

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door captain007 » di 13 sep 2011, 22:02

Afbeelding

Heb wel eens een reportage gezien waarbij dit zou sneuvelen voor een inham vanuit de Maas, waardoor het station aan het water zou komen te liggen met allerlei kantoorpanden, etc. erom heen gebouwd. Het plan is uiteindelijk afgeblazen (iets met financiering en grootheidswaanzin) en nu ziet het er dus zo uit. In ieder geval nog altijd beter dan in Nijmegen :p

nederland24
2x2 autosnelweg
Berichten: 5542
Lid geworden op: vr 04 sep 2009, 19:22
Locatie: Breda

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door nederland24 » wo 14 sep 2011, 21:43

Het is een prachtig station. :top: :D Helaas past de omgeving er niet echt bij. Jammer dat ze zoiets niet in Rotterdam gaan neergezetten. :(

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door captain007 » wo 14 sep 2011, 21:48

Ze moeten enkel oppassen dat ze het regelmatig schoonmaken. Door de zware industrie is het een kwestie van tijd voordat die hele overkapping zwart i.p.v. wit kleurt.

Hier overigens nog een filmpje van het oorspronkelijke plan:
Link
En een kort filmpje van een deel van de bouw:
Link

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Alfa » do 15 sep 2011, 1:53

Dat plan gaat nog steeds door. Alles wat nu rond het station staat zal binnenkort verdwijnen. Er wordt een nieuwe esplanade naar de Maas aangelegd. Onder meer de Financietoren zal er komen:
Afbeelding

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door captain007 » do 15 sep 2011, 8:47

Ik meen toch echt in die documentaire "Metamorphose d'un gare" te hebben gezien dat het plan van de inham met water was geschrapt. Of zijn er sindsdien weer nieuwe ontwikkelingen op dat gebied?

Giuseppe
verkeersader
Berichten: 785
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 15:02
Locatie: Eijsden

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Giuseppe » do 15 sep 2011, 11:46

Het plan déthier zal uitgevoerd worden, en niet Calatrava zijn megalomane idee. En dat is maar goed ook, in de 19e eeuwse wijk Guillemins staan best wel wat mooie panden, alleen kunnen ze een opknapbeurt gebruiken.
Afbeelding
Er zal trouwens wel nog een Calatrava gebouw komen, en wel langs het spoor waar nu de parkeergarage staat.
Afbeelding

Op skyscrapercity is meer info te vinden: http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 434&page=6
Laatst gewijzigd door Giuseppe op do 15 sep 2011, 11:51, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door captain007 » do 15 sep 2011, 11:48

^^ Dit plan ziet er inderdaad een stuk realistischer uit dan wat in dat filmpje werd getoond. Mooi dat het stationsgebied en de omgeving straks beter bij elkaar passen.

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Willem » za 17 sep 2011, 22:02

Het station is een mooi en futuristisch ontwerp, maar als je daar 's winters op het perron staat is het knap tochtig. De zijkanten zijn open, waardoor je goed merkt dat je in feite gewoon buiten staat.

Seat Ibiza
2x2 autosnelweg
Berichten: 6388
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 22:05
Locatie: Ibiza ;-)

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Seat Ibiza » zo 18 sep 2011, 15:47

^^
Ik heb nog nergens stations gezien met deuren voor de treinen, dus feitelijk sta je altijd buiten :hap:

Gebruikersavatar
captain007
Forumbeheerder
Berichten: 8713
Lid geworden op: di 21 okt 2008, 16:21
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door captain007 » zo 22 mar 2015, 20:29

Was vandaag ook in Liège-Guillemins. Hier de hele serie en wat plaatjes in de spoiler.
SPOILER: TOON

Afbeelding
DSC_0207.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Afbeelding
DSC_0210.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Afbeelding
DSC_0211.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Afbeelding
DSC_0215.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Afbeelding
DSC_0220.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Afbeelding
DSC_0222.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

Afbeelding
DSC_0228.jpg by jeroenvanlieshout, on Flickr

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door waldo79 » ma 23 mar 2015, 9:26

Een van de fraaiste stations in België naar mijn mening, maar zo goed als geen reizigers.

Tommy
autoweg
Berichten: 1983
Lid geworden op: vr 18 dec 2009, 14:57
Locatie: Merchtem (B)
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Tommy » ma 23 mar 2015, 10:13

Inderdaad een fraai station! Mooie foto's. Wist niet van het bestaan van dit station af. Doet me heel ver aan Leuven denken...
SPOILER: TOON

Afbeelding
Dé grootste collectie aan foto's van Belgische gepersonaliseerde nummerplaten!
www.vanityplates.be

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door waldo79 » ma 23 mar 2015, 10:27

Op zich is het station redelijk bekend vanwege de architectuur. Persoonlijk vind ik Antwerpen-Centraal mooier.

Jammer dat het Brusselse er zo beroerd bij staat qua stations.

Gebruikersavatar
Kaaiman
Secretaris
Berichten: 17415
Lid geworden op: ma 26 jun 2006, 16:54
Locatie: Hoogeveen
Contacteer:

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Kaaiman » ma 23 mar 2015, 13:39

Ik ben er een tijd geleden ook geweest. De perronskap komt overweldigend over van een afstandje, maar eigenlijk is het station niet eens zo heel groot en de perrons toch vrij smal. Desondanks een mooi visitekaartje voor de stad. :)

Een mooie vondst vind ik trouwens die glastegels, waardoor er licht doorschijnt in de voetgangerstunnel.
Deur Drenthe • website over het Drentse provinciaal en rijkswegennet
@DeurDrenthe • volg het Drentse wegennieuws op Mastodon

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Lambo19 » ma 23 mar 2015, 16:38

^^
Dat is iets dat je tegenwoordig vaak ziet bij nieuwe stations. Zo kan het licht binnendringen tot de ondergrondse peronnen of tunnels, dat geeft de reizigers een aangenamer en veiliger gevoel en men kan nog eens flink besparen op verlichting. Bij de grootschalige renovatie van het station Gent-Sint-Pieters zal men deze techniek ook toepassen.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Alfa » ma 23 mar 2015, 16:59

In Bergen (Henegouwen) zijn ze nu ook bezig een nieuw station te bouwen en dat wordt letterlijk het kleine broertje van Luik-Guillemins. Het is ook van Calatrava en lijkt er dus vormelijk sterk op:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Link
Hier kan je de vorderingen bekijken (in het Frans): http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 68&page=12

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door waldo79 » ma 23 mar 2015, 17:22

^^Interessant, wat moet het voorstellen?

Gebruikersavatar
Lambo19
autoweg
Berichten: 2039
Lid geworden op: za 27 sep 2014, 21:38
Locatie: Tremelo

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Lambo19 » ma 23 mar 2015, 17:45

^^
De stad Mons is de laatste tijd er nogal op gefocust meer toeristen te lokken en is onlangs nog volop in de media gekomen toen het verkozen werd tot culturele hoofdstad van Europa. Dat de stad wat bekender en populairder is geworden komt mede ook door ex-premier en huidig burgemeester van Mons Elio Di Rupo die destijds vaak in de media verscheen. Bij de opening het nieuwe zwembad van zijn stad bv. was Di Rupo te gast in rode zwembroek weliswaar zonder zijn welbekende strik. :)<>:

Mons is ook geen populaire Waalse stad voor de Vlaming. Als een Vlaming naar Wallonië trekt is dat meestal naar Namen of Luik. Dit nieuwe station zal dan een extra stimulans moeten zijn om als toerist een bezoek aan Mons te brengen met de trein. :D

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Mark » ma 23 mar 2015, 17:51

Er is altijd een groot nadeel aan stations zoals Liège Guillemins: het zijn flinke tochtdozen. In de winter kan het er met wat wind best goed koud wezen. Een ander nadeel is dat ze flink wat onderhoud nodig hebben in de vorm van schoonmaak. Zo te zien is dat nu wel goed. Paar jaar terug waren alle ramen aardig groen uitgeslagen op dat station :p.

Gebruikersavatar
tompie
autoweg
Berichten: 1058
Lid geworden op: ma 11 feb 2008, 19:28
Locatie: zwevegem

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door tompie » ma 23 mar 2015, 18:03

Alfa schreef:In Bergen (Henegouwen) zijn ze nu ook bezig een nieuw station te bouwen en dat wordt letterlijk het kleine broertje van Luik-Guillemins. Het is ook van Calatrava en lijkt er dus ]
Ook in Kortrijk gaat het volledige station tegen de vlakte en krijgt men een gebouw boven de sporen, alle stationsprojecten kan je trouwens terugvïnden op eurostation
belgie is zo slecht nog niet

Gebruikersavatar
Willem
2x4 autosnelweg
Berichten: 10945
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 15:46
Locatie: Delft

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Willem » ma 23 mar 2015, 18:41

Mark schreef:Er is altijd een groot nadeel aan stations zoals Liège Guillemins: het zijn flinke tochtdozen.
In combinatie met de in verhouding toch wat matige voorzieningen maakt dat dit station niet mijn favoriet is. Afgelopen herfst was ik er om 19:30 uur en wilde nog wat te eten kopen, maar dat lukte toen niet: alles was al dicht.

waldo79
4x3 autosnelweg
Berichten: 20582
Lid geworden op: do 05 mei 2005, 10:28
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door waldo79 » ma 23 mar 2015, 19:01

30 km naar het noorden kun je best goed eten in de Brasserie op het Maastrichter station.

Ds79m
2x3 autosnelweg
Berichten: 9081
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 13:17

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Ds79m » ma 23 mar 2015, 19:13

^^ Als je op de Thalys naar Parijs springt, kun je in het restaurant van de Eiffeltoren eten, dan heb je ook nog een mooi uitzicht :yes:

Ik vind het station van Luik overigens ook niet zo heel bijzonder. Het is vooral mooi van de buitenkant, maar als je er echt gebruik van maakt, valt het toch wat tegen.
Peter - Als je veel tegenwind hebt, kun je beter zelf gaan liggen

Gebruikersavatar
Vinny
4x5 autosnelweg
Berichten: 41380
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 12:52
Locatie: Friesland

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Vinny » ma 23 mar 2015, 20:40

waldo79 schreef:Een van de fraaiste stations in België naar mijn mening, maar zo goed als geen reizigers.
Het treinreizen in België is veel meer spitsgericht dan in Nederland. Op schooldagen kan het op Luik tijdens de ochtend- en avondspits best druk zijn met middelbare scholieren en die in kleine dorpjes en steden in de Ardennen wonen en te Luik naar school gaan.

Bestaan deze cafés eigenlijk nog?
https://maps.google.nl/maps?ll=50.62545 ... .67,,0,8.5

Daar kon je destijds heerlijk en goedkoop Cappuccino Viennoise krijgen. Een aanrader :)
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Alfa » ma 23 mar 2015, 21:36

Ds79m schreef: Ik vind het station van Luik overigens ook niet zo heel bijzonder. Het is vooral mooi van de buitenkant, maar als je er echt gebruik van maakt, valt het toch wat tegen.
De opbouw van Luik-Guillemins is heel klassiek: een centrale gang dwars op de sporen waar wat voorzieningen in ondergebracht worden en dan trappen (en liften) naar de sporen. Het enige waar het in afwijkt is dat alles groter uitgevoerd is, inclusief de luifel.

Gebruikersavatar
Coen Tunnel
Voorzitter
Berichten: 32169
Lid geworden op: di 26 apr 2005, 11:39
Locatie: Aan de 🅰2️⃣8️⃣

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Coen Tunnel » ma 23 mar 2015, 23:45

Willem schreef:
Mark schreef:Er is altijd een groot nadeel aan stations zoals Liège Guillemins: het zijn flinke tochtdozen.
In combinatie met de in verhouding toch wat matige voorzieningen maakt dat dit station niet mijn favoriet is. Afgelopen herfst was ik er om 19:30 uur en wilde nog wat te eten kopen, maar dat lukte toen niet: alles was al dicht.
Komt me bekend voor, ik kwam er tot en met 2010 regelmatig. Maar de kleine Louis Delhaize aan de zijkant van het station heeft wat ruimere openingstijden. En anders zit er schuin tegenover het station ook nog een Quick. Daar kun je tenminste snel iets warms krijgen. Het is niet mijn favoriet, maar er zijn bij Luik-Guillemins ook niet veel alternatieven, behalve wat pitatentjes in de Rue Paradis.
Laatst gewijzigd door Coen Tunnel op ma 12 okt 2015, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Alfa
2x4 autosnelweg
Berichten: 10324
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 20:54

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Alfa » di 24 mar 2015, 0:08

Dat heeft eigenlijk meer met de Belgische wetgeving inzake winkelopeningstijden dan met het station te maken.

Gebruikersavatar
Mark
Forumbeheerder
Berichten: 10243
Lid geworden op: zo 27 feb 2005, 21:11
Locatie: Spijkenisse

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door Mark » di 24 mar 2015, 0:25

Op Brussel-Zuid viel me dat ook een keer op 's-avonds. Veel eetgelegenheden waren dicht, en dat voor zo'n groot station.

BeervVtV
woonerf
Berichten: 67
Lid geworden op: vr 24 jul 2015, 21:53
Locatie: Bussum

Re: [B][FOTO] In en rond Liège-Guillemins

Bericht door BeervVtV » ma 12 okt 2015, 14:38

Liège-Guillemins is inderdaad een prachtig station. Alleen toen ik er was (2/3 jaar geleden in de zomer), was het wel heel leeg binnen, leek wel een spookstation. Ik weet nog wel toen was de stationsbuurt wel redelijk vervallen.
Spits, het stomste moment van de dag.

Plaats reactie