Ga je richting het centrum over de Rue des Guillemins, dan is het allemaal wel wat netter, levendiger en verzorgder.
Moderator: Moderatoren
Leeg? Spookstation? Waren alle winkels verdwenen of zo? Of was het 11 uur 's avonds? Dan zijn in alle Nederlandse stations ook tot spookstation omgetoverd.BeervVtV schreef:Liège-Guillemins is inderdaad een prachtig station. Alleen toen ik er was (2/3 jaar geleden in de zomer), was het wel heel leeg binnen, leek wel een spookstation. Ik weet nog wel toen was de stationsbuurt wel redelijk vervallen.
Het was er intens rustig. Op een zaterdag in de middag.Egbert schreef:Leeg? Spookstation? Waren alle winkels verdwenen of zo? Of was het 11 uur 's avonds? Dan zijn in alle Nederlandse stations ook tot spookstation omgetoverd.BeervVtV schreef:Liège-Guillemins is inderdaad een prachtig station. Alleen toen ik er was (2/3 jaar geleden in de zomer), was het wel heel leeg binnen, leek wel een spookstation. Ik weet nog wel toen was de stationsbuurt wel redelijk vervallen.
In het grootstedelijk gebied gaat het openbaar vervoer vooral per bus, in plaats van met de vrij infrequente treinen. Kijk maar eens voor een kort ritje van Luik-Guillemins naar de voorstad Ans. De trein gaat tweemaal per uur, om xx:34 en xx:54, als je pech hebt moet je dus 40 minuten wachten. De bussen rijden veel vaker. En bussen zijn er zat in Luik, en die zijn ook wel goedgevuld, is mijn ervaring. Voor de trein helpt het ook niet dat een aantal stations in het stedelijk gebied zijn gesloten. Chaudfontaine is niet heel klein, maar het station is al 31 jaar dicht. En tussen Bressoux en Visé liggen ook geen stations meer. De stations van de grotere voorsteden Seraing en Herstal liggen vrij excentrisch in die steden. Buiten het grootstedelijk gebied wonen in de directe omgeving maar weinig mensen en zijn de verbindingen slecht. Naar een plaats als Aywaille, nog geen 30 km van Luik, kun je maar eens in de twee uur per trein reizen.Vinny schreef:Dat station kent slechts 3.700 reizigers per werkdag. Het houdt niet over voor een stad die bijna 200.000 inwoners heeft, en in het grootstedelijk gebied zelfs meer dan een half miljoen.
Ik heb het idee dat de Belgische spoorwegen toch wel een behoorlijke potentiele vervoersvraag laten liggen omdat ze nog een pré-moderne werkwijze hebben. Als ze echt werk zouden maken van modernisering en alle overbodige ambtenaren er gewoon uitknikkeren, en het bespaarde geld inzetten op fatsoenlijke frequenties op veel gevraagde verbindingen het vervoer best wel eens flink zou kunnen stijgen. Dat dorpjes als Gouvy geen wereldsteden zijn is evident, maar richt je dan op de bediening van steden die wel wat voorstellen, zoals het genoemde Luxemburg.Mark schreef:Is dat zo? De lijn naar Gouvy komt op mij nog altijd redelijk druk over, rijden zelfs enkele P-treinen doordeweeks. Bovendien hebben de Luxemburgers juist die lijn nog opgeknapt wat jaren terug.