Coen Tunnel schreef:Inderdaad, waar eerst de route over de N63, N4 en N89 (de E46) de snelste route van Luik richting Charleville-Mézières en Reims was, loopt die route nu over de E25 en E411 naar de N89.
De winst is (volgens Google) maar liefst 9 minuten, waar je dan 15km voor omrijdt. Ik denk dat een oostelijke ring rond Marche-en-Famenne en een optimalisatie van de N89 bij Bouillon dezelfde tijdwinst hadden opgeleverd met minder kilometers 'om' voor de grotere verkeersstroom naar Lëtzebuerg. Toegegeven: beide verkeersstromen zijn niet echt de moeite waard, maar wat mij betreft geven de vakantiegolven dan uiteindelijk de doorslag in de richtingkeuze.
Pino schreef:Ik heb me wel eens afgevraagd of het niet beter was geweest om de E25 nog ietsje westelijker aan te leggen, en eerder richting Marche te laten lopen.
[...]
De stad Bastogne zou dan eerder worden voorzien van een inprikker. Maar de N4 geeft die feitelijk al.
De 'stad' Bastogne mag dan een van de grotere plaatsen in de streek zijn, maar qua inwonertal is het vergelijkbaar met Bodegraven. Om daar -zoals nu- de ligging van een snelweg op aan te passen is ergens wat overtrokken.
Daarnaast: het idee van een weg van Liège naar het zuiden via Marche is wel aardig, maar het zorgt wel voor een omweg van 30 kilometer t.o.v. de huidige E25/N4 voor verkeer naar Lëtzebuerg. Dat vind ik nogal wat. Het zou op zich niet problematisch zijn, mits men dan in Lëtzebuerg de A7 als snelweg had doorgetrokken tot Sankt-Vith. Dat is sowieso voor verkeer uit en boven Liège al iets korter dan de route via E25/N4, maar niet sneller vanwege de lagere uitbouwstatus. Lëtzebuerg zal daar echter nooit aan beginnen, aangezien het voor hen zelf geen extra belang heeft, en ze (nu) prima mee kunnen liften met de huidige E25.
Ceterum censeo viam imperiam tertiam construendam esse.