Afbeelding

[B][FOTO] E46-N89 Frankrijk - Champlon

Foto- en videoreportages van Belgische autowegen

Moderator: Moderatoren

mavas
2x5 autosnelweg

[B][FOTO] E46-N89 Frankrijk - Champlon

Bericht door mavas » di 27 sep 2011, 20:35

Een fotoserie van de E46-N89 vanaf de Franse grens tot aan Barriere de Champlon. Een mooie route door de Ardennen.

Picasaweb, 51 foto's: https://picasaweb.google.com/vanschie.m ... ember2011#

Check de spoiler voor een selectie.
SPOILER: TOON

Versmald gedeelte:
Afbeelding

1x4:
Afbeelding

Mooie weg:
Afbeelding

Heel oud bord, wat opeens achter de bosjes verscheen:
Afbeelding

Driestrooks vanwege de klim:
Afbeelding

Het wegnummer is er uit gevallen,of misschien wel weggehaald:
Afbeelding

Dit stuk had echt tiptopkwaliteit asfalt:
Afbeelding
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland
Bezoek ook eens de Wegenwiki, dé wiki voor verkeer

Pino
4x3 autosnelweg

Re: [B][FOTO] E46-N89 Frankrijk - Champlon

Bericht door Pino » di 27 sep 2011, 21:24

Ze zijn wel creatief met het wegnummer N89: vaak weggelaten en hier al helemaal op een on-Belgische manier naast de doelen gezet.

Afbeelding

Overigens is dit ook weer zo'n weg waarvan ik me afvraag waarom men het in België nodig vindt om vier rechtdoordoelen te zetten op de vorkborden van een weg waarop in principe iedereen ook zonder borden wel de doorgaande richting pakt. Temeer omdat ze het aantal doelen voor de afslaande richting doorgaans vrij beperkt houden ...

nederland24
2x2 autosnelweg

Bericht door nederland24 » di 27 sep 2011, 21:42

Waarom heeft deze weg 2x2 rijstroken? Ik kan me niet voorstellen dat deze weg zo druk is.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » di 27 sep 2011, 21:45

Leven beu?

Afbeelding

2x3???

Afbeelding

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » di 27 sep 2011, 21:57

^^ Eerder 1x3, dus met een dodenbaan in het midden?
nederland24 schreef:Waarom heeft deze weg 2x2 rijstroken? Ik kan me niet voorstellen dat deze weg zo druk is.
Wafelijzerpolitiek, vrees ik. Hoewel ik me ook goed kan voorstellen dat deze weg beter tijden heeft gekend. In de omgeving Charleville-Mezières / Sedan zat van oudsher de nodige metaalindustrie, die natuurlijk wel het nodige (vracht)verkeer trok. Ook uit de industriële regio's Luik en Rhein/Ruhr. Dat wil niet zeggen dat er heel grote drukte zal zijn geweest op deze route, maar mogelijk wel genoeg om een uitbouw tot expresweg (= relatief goedkoop) te kunnen rechtvaardigen. De teloorgang van de metaalindustrie, zoals die na de jaren '70 heeft plaatsgevonden, betekende vervolgens natuurlijk wel het einde van deze verkeersstroom.

Bij dat alles moet je je natuurlijk ook bedenken dat, ten tijde van aanleg, de E46 de belangrijkste route van Luik naar het zuiden was. De E25 lag er nog niet in haar huidige vorm. Dus al het verkeer van Luik naar het zuiden kwam langs het huidige beginpunt van de N89, bij Champlon. Een goedkope doortrekking levert dan ieder geval een aardig netwerk-plaatje op.
Laatst gewijzigd door Pino op di 27 sep 2011, 22:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 sep 2011, 22:06

Leven beu?
Tja dat is een algemeen probleem van de Ardense expresswegen. Hier zijn geen voorzieningen voor langzaam verkeer. Eigenlijk zou je de weg moeten terugbouwen tot 1+1 en een parallelweg voor langzaam verkeer. Maar dat is op dit forum natuurlijk vloeken in de kerk... :dyn_hyp:
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Wouter N14
Moderator

Bericht door Wouter N14 » di 27 sep 2011, 22:07

mavas schreef:Mooie weg:
Afbeelding
Heel fijn ja. Gelijkvloerse kruispunten waar je met 120 over heen mag :hamertjetik: :neenee:
Het mooiste overkomt je, het minste is bedacht. Freek de Jonge

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 27 sep 2011, 22:27

Vinny schreef:
Leven beu?
Tja dat is een algemeen probleem van de Ardense expresswegen. Hier zijn geen voorzieningen voor langzaam verkeer. Eigenlijk zou je de weg moeten terugbouwen tot 1+1 en een parallelweg voor langzaam verkeer. Maar dat is op dit forum natuurlijk vloeken in de kerk... :dyn_hyp:
Ik heb deze zomer langs de N89 bij St Hubert ook grote scoutinggroepen langs deze weg zien lopen. Dan denk je ook wie in vredesnaam zijn/haar kinderen daar zo laat rondlopen :nuts: Wat dat betreft kom je met name op de N89 hele maffe taferelen tegen. Op de N4 heb ik afgelopen zondag geen gekke zaken gezien, terwijl dat ook zo'n typische 2x2 weg is waar je dit soort zaken zou kunnen verwachten.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » di 27 sep 2011, 22:28

Wouter N14 schreef:Heel fijn ja. Gelijkvloerse kruispunten waar je met 120 over heen mag :hamertjetik: :neenee:
Dat zijn veelal kruispunten met landweggetjes met 10 auto's per dag. De belangrijkere kruispunten zijn allemaal ongelijkvloers of een rotonde.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 sep 2011, 22:34

Op de N4 heb ik afgelopen zondag geen gekke zaken gezien
De N 4 loopt dwars door dorpjes...
Maar dat is dan wat oostelijker dan waar jullie gereden hebben volgens mij

captain007
Forumbeheerder

Bericht door captain007 » di 27 sep 2011, 22:36

^^ Ik heb de N4 zondag tussen de aansluiting met de snelweg bij Namur en de N89 bereden. Daar kom je wel enigsinds door dorpjes heen, maar ligt er soms nog een parallelweg met een betonnen barrier, zodat de huizen niet rechtstreeks aan de doorgaande route staan.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » di 27 sep 2011, 23:37

Chris schreef:Dat zijn veelal kruispunten met landweggetjes met 10 auto's per dag. De belangrijkere kruispunten zijn allemaal ongelijkvloers of een rotonde.
Inderdaad, en ik heb op mijn rit over dit soort expresswegen geeneen voertuig in of uit die landweggetjes zien komen. Ik ben er achter dat dit soort erfaansluitingen best kan, en helemaal niet zo slecht voor de verkeersveiligheid is als men denkt. Problematischer zijn de 'gewone' weggetjes waar geen in- of uitvoegstrook aanwezig is en men op de strook waar 120 het maximum is, ook haaks uit moet voegen.
Maar vergelijken we dit weer met de Spaanse A-7/N-340 dan valt het ook nog wel mee.

@Pino en Vynkce: Spoiler niet gelezen?
Noord-Hollandse wegen, dé site voor ontwikkeling van de provinciale wegen in Noord-Holland

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 27 sep 2011, 23:43

De N 4 en de N 89 staan nou niet bekend om zijn grote verkeersveiligheid (understatement). Dat lijkt toch zeker verband te houden met het gebrek aan verkeersveiligheidsmaatregelen rondom erftoegangen...

harry
Wegnummerfotograaf

Bericht door harry » wo 28 sep 2011, 0:15

mavas schreef:@Pino en Vynkce: Spoiler niet gelezen?
"Driestrooks vanwege de klim": je zegt er niet bij of die 3 stroken dezelfde kant op gaan...

@Vinny: ik bedoel dus dat het een 3-strooksweg kan zijn of een 2+3 weg. Het laatste is wel waarschijnlijker maar je kunt het op de foto niet zien.
Laatst gewijzigd door harry op wo 28 sep 2011, 0:23, 1 keer totaal gewijzigd.
https://wegnummers.nl foto's van genummerde wegen in Europa (o.a. NBA: https://wegnummers.nl/nba)
http://borden.plaatsengids.nl foto's van plaatsnaamborden
--Harry.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 0:17

De andere kant op is er toch geen klim...

Of denk ik nu weer veel te logisch? :oops:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 8:43

^^ Als de helling maar lang en steil genoeg is, zullen vrachtwagens behoorlijk moeten remmen op hun motor om te voorkomen dat ze de controle verliezen en met al hun lading de bocht uit zullen vliegen. Dat kan weer een reden zijn om ook in de afdalende richting een kruipspoor aan te houden. Al zie je dat op vergelijkbare plaatsen in de Ardennen en daarbuiten ook niet ...

Wat betreft verkeersveiligheid op de N4 en de N89: de als expresweg uitgebouwde delen van deze routes komen niet terug in Waalse lijsten van Zones à Haute Risque d'Accidents. En wat was in het verleden nu wel een kritiek punt? Niet een erftoegang, maar de rotonde op de N89-E411 die daarom ook is omgebouwd. Zware ongevallen op de N89 blijken eerder samen te hangen met vrachtwagens die niet voldoende opletten bij het omdraaien dan met kleine erftoegangen c.q. fietsers.

De gelijkvloerse aansluitingen met landweggetjes en de aanwezigheid van niet-gemotoriseerd verkeer creëren in die zin waarschijnlijk eerder een gepercipieerde onveiligheid dan een route waarin daadwerkelijk regelmatig ongevallen gebeuren door de aanwezigheid van erftoegangswegen en het ontbreken van toegangsrestricties. Gepercipieerde onzekerheid leidt in principe tot chauffeurs die veiliger gaan rijden. Bij dat alles zullen de lage intensiteiten op de N89 overigens ook wel helpen. Al met al praat je over aspecten die je absoluut niet kunt hebben op de gemiddelde Randstad-snelweg, maar die in de leegte geen onoverkomelijke problemen blijken op te leveren. Kortom, je praat over een glijdende schaal die begint op de Nederlandse A7 met zijn gelijkvloerse aansluitingkjes tot aan de enkelbaans wegen in de Australische Outback waar het desalniettemin verantwoord is om 130 te rijden.

vynkce
2x4 autosnelweg

Bericht door vynkce » wo 28 sep 2011, 9:44

mavas schreef:@Pino en Vynkce: Spoiler niet gelezen?
Klopt ik heb rechtstreeks naar de volledige reportage geklikt :p

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 sep 2011, 10:03

Pino schreef:De gelijkvloerse aansluitingen met landweggetjes en de aanwezigheid van niet-gemotoriseerd verkeer creëren in die zin waarschijnlijk eerder een gepercipieerde onveiligheid dan een route waarin daadwerkelijk regelmatig ongevallen gebeuren door de aanwezigheid van erftoegangswegen en het ontbreken van toegangsrestricties. Gepercipieerde onzekerheid leidt in principe tot chauffeurs die veiliger gaan rijden. Bij dat alles zullen de lage intensiteiten op de N89 overigens ook wel helpen. Al met al praat je over aspecten die je absoluut niet kunt hebben op de gemiddelde Randstad-snelweg, maar die in de leegte geen onoverkomelijke problemen blijken op te leveren. Kortom, je praat over een glijdende schaal die begint op de Nederlandse A7 met zijn gelijkvloerse aansluitingkjes tot aan de enkelbaans wegen in de Australische Outback waar het desalniettemin verantwoord is om 130 te rijden.
Jij verwoordt precies mijn gedachtes. 8-) Hopen dat Vinny het nu ook begrijpt ;)

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 10:16

Nee hoor: een heel lage intensiteit zorgt er voor dat het riscio wegvalt tegen wegen met een hogere intensiteit in absolute waarden, terwijl de relatieve ongevalskans hoog blijft (op het kaartje staan voornamelijk snelwegen aangegeven als onveilige punten). Maar ik ken Pino: die haalt er altijd de Australische outback bij... :dyn_hyp:

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 10:29

De Australische Outback blijft ook het ultieme voorbeeld om de glijdende schaal weer te geven. Maar als het helpt kan ik ook wel verwijzen naar wegen aan de dichterbevolkte oostkust van Australië. Ook daar heb je grote stukken 2x2 met gelijkvloerse erftoegangen. Het zijn configuraties die acceptabel zijn bij lage intensiteiten.

Hoe dan ook, ik denk dat je volkomen gelijk hebt met je relatieve ongevalskans. Op die tien keer per dag dat die erftoegang wordt gebruikt, bestaat er een ongevalskans die behoorlijk hoger is dan de ongevalskans zoals die zou zijn in menig alternatieve configuratie (ongelijkvloerse aansluiting, rotonde, erven anders ontsluiten, 1+1+1+1 parallelstructuur). Maar dat is een gegeven met geringe waarde wanneer beslissingen worden genomen op basis van absolute getallen in plaats van relatieve.
Laatst gewijzigd door Pino op wo 28 sep 2011, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 10:58

Tja: een onbewaakte spoorwegovergang laat in Nederland ook alle bellen rinkelen bij de veiligheidsautoriteiten...
(woordgrapje)

Het probleem is natuurlijk dat de weggebruiker dergelijke kruisingen totaal niet verwacht. Nu staan hier tenminste reflecterende borden, zodat er 's nachts wel een zekere attentiewaarde is. Maar op het moment dat er gewoon huizen langs een expresweg staan waar pubers na het uitgaan met een dronken kop thuis kunnen komen, dan kun je niet aankomen met: ja ach er gebeurt bijna nooit wat, op de E 19 rijden elke dag wel vrachtwagens tegen elkaar aan, laten we hier maar niets doen... :roll:

Peter
2x4 autosnelweg

Bericht door Peter » wo 28 sep 2011, 11:21

Vergis je niet bij de Outback (en andere buitsenstedelijke wegen). Er vinden redelijk wat aanrijdingen plaats met kangaroes, emu's en andere grotere dieren, zeker in de schemering en nacht. Die kans is veel groter dan een aanrijding met een ander voertuig. De meeste Australiers van buiten de stad rijden dan ook in een pick-up (of SUV) met een stevige Bull-bar (daar: Roo-bar genoemd), zodat ze een frontale botsing met 110 km/h overleven (en de auto ook).

PS: Mag je in sommige staten 130 km/h op 1+1 ? In WA was het 110 dacht ik. In de schemering of avond reed ik (waar bosjes of bos langs de kant waren) nooit harder dan 90. Overdag 120-130 inderdaad.

PS2. In veel grote lege landen mag je 110-120 op gelijkvloerse wegen met vaak ook nog de kans op een tractor of sportfietsers.
130 km/h ? Dan haalt de trein me nog steeds in ...

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 11:28

Vinny schreef:een onbewaakte spoorwegovergang laat in Nederland ook alle bellen rinkelen bij de veiligheidsautoriteiten...
Nederlandse veiligheidsautoriteiten zitten naar mijn mening teveel op het preventiespoor. Het feit dat er theoretisch ongevallen zouden kunnen gebeuren is al een excuus om actie te ondernemen. Het is het slag denken waarbij half Zutphen kan worden gesloopt vanwege de mogelijkheid van een dominoramp. Of vertaald naar verkeersveiligheid: als één dodelijk ongeval per jaar kan worden toegeschreven aan cd-tje wisselen op de autoradio, dan gaan er in Nederland stemmen op om te komen tot een verbod om als chauffeur nog langer met je fikken aan je autoradio te komen. Buiten Nederland staat men hier in mijn optiek een stuk realistischer in.

Daarmee terug naar Ardense dronkenlappen, ik herinner me inderdaad een rit over de N4 waar de een of andere dronkenlap op het asfalt liep en we besloten toch maar even wat vaart te minderen en de linkerbaan te pakken. Maar om het maar even heel cynisch te benaderen: op iedere weg waar de snelheid op 80 of hoger ligt zal de dronken niet-automobilist die door een auto wordt geschept het in principe niet overleven. Het verlagen van de maximumsnelheid naar 80 betekent in die zin alleen dat de nuchtere chauffeur wat meer tijd heeft om de dronkenlap in kwestie te spotten. Ik zie al met al niet heel veel in het idee dat de configuratie en maximumsnelheid van de Ardense expreswegen niet deugen omdat daar 's avonds dronken mensen kunnen rondlopen.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 11:36

Peter schreef:Vergis je niet bij de Outback (en andere buitenstedelijke wegen). Er vinden redelijk wat aanrijdingen plaats met kangaroes, emu's en andere grotere dieren, zeker in de schemering en nacht.
Jep, dat zijn dieren die van nature actief zijn in de schemering. En die er 's nachts een handje van hebben om op licht af te komen. Heb zelf wat stukjes Outback gereden in de schemering (roadhouses liggen ver uit elkaar, en voor je het weet is het donker) en dan ging mijn snelheid toch wel rap omlaag. Desalniettemin is zo'n kangoeroe net een Ardense dronkenlap. Als het tot een aanrijding komt, is die in principe dodelijk voor de getroffene. Lagere snelheid kan alleen helpen om de chauffeur van een personenauto nog tijdig te laten reageren (remmen, uitwijken). Voornaamste verschil is dan uiteraard dat je in de Ardennen niet maatschappelijk geaccepteerd is om een bull bar op je auto te monteren, ondanks aanrijdingsrisico gewoon 110 te blijven rijden en niet eens meer proberen tot stilstand te komen als je zo iemand over de weg ziet zwalken ...

Overigens is de maximumsnelheid op de meeste wegen in de Outback inderdaad 110. Maar in het Northern Territory is hij 130, nadat er daar eerst jarenlang überhaupt geen maximumsnelheid bestond.

mavas
2x5 autosnelweg

Bericht door mavas » wo 28 sep 2011, 14:05

Pino schreef:Daarmee terug naar Ardense dronkenlappen, ik herinner me inderdaad een rit over de N4 waar de een of andere dronkenlap op het asfalt liep en we besloten toch maar even wat vaart te minderen en de linkerbaan te pakken.
En dat heeft ook gelijk weer het voordeel dat de weg 2 rijstroken per richting heeft. Dan kun je nog naar de linkerstrook uitwijken. Als de weg enkelbaans was, dus met 2 rijstroken, had je dan op de andere rijrichting gezeten bij het uitwijken.
Vinny schreef:Het probleem is natuurlijk dat de weggebruiker dergelijke kruisingen totaal niet verwacht. Nu staan hier tenminste reflecterende borden, zodat er 's nachts wel een zekere attentiewaarde is. Maar op het moment dat er gewoon huizen langs een expresweg staan waar pubers na het uitgaan met een dronken kop thuis kunnen komen, dan kun je niet aankomen met: ja ach er gebeurt bijna nooit wat, op de E 19 rijden elke dag wel vrachtwagens tegen elkaar aan, laten we hier maar niets doen...
Ik denk dat de weggebruiker zulke kruisingen juist wel verwacht. Omdat de weg continu bestaat uit zulke kruispuntjes weet die wat hem te wachten staat, net zoals dat een autosnelweg het verwachtingspatroon schept dat er alleen in- en uitvoegend verkeer is bij aansluitingen en knooppunten. En de weggebruiker die juist die expressweg op wil draaien op die kruuispuntjes, is meestal een bekende, dus die weet echt wel wat hem te wachten staat. Oh, en trouwens, door de lage intensiteit zijn er vaak genoeg hiaten om de weg op of af te rijden of over te steken.

In Belgie is het trouwens veel minder gebruikelijk dat pubers over of langs straten lopen naar huis na het uitgaan. Die gaan met de auto aangezien zij door de lintbebouwing vaak ver van de uitgaansgelegenheden wonen. Dus dat probleem is eigenlijk non-existent. Dat probleem komt meer voor in de steden waar mensen wel naar huis lopen.
En dan het argument "ja ach er gebeurt bijna nooit wat" dat vind ik inderdaad een reden om niets te doen aan de huidige situatie, want die is al prima zo. Let wel, als het geld op de rug van de Waalse bestuurders zou groeien, dan zou het misschien wel een reden kunnen zijn om de wegsituatie aan te pakken, maar in de huidige situatie zijn er belangrijkere zaken waar het geld heen zou moeten om de verkeersveiligheid te verbeteren, bijvoorbeeld naar die E19 die je hier noemt.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 14:26

Allereerst: er horen gewoon geen erftoegangen te zijn op expresswegen. In Frankrijk zie je dan ook dat er wél wordt geinvesteerd in parallele routes.
http://maps.google.fr/maps?q=Rennes&hl= ... 48,,1,0.59

Trouwens, het Waals gewest heeft een van de slechtste veiligheidsstatestieken van Eurpa. Ligt vooral aan deze onaangepaste wegen en het feit dat mensen er onaangepast op rijden (en lopen). Hoogste tijd voor actie dus...

paolie
expressweg

Bericht door paolie » wo 28 sep 2011, 14:39

Onveilig of niet, ik vind de N89 een van de allermooiste en leukste wegen om te rijden die ik überhaupt ken. Prachtig landschap, heerlijk rustig en met een flinke dosis nostalgie, waar ik gewoonweg heel gelukkig van word. De weg ligt er al 30 jaar vrijwel onveranderd bij, en wat mij betreft kunnen daar nog 30 jaar bij!

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » wo 28 sep 2011, 14:57

Dat is natuurlijk waar :)

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » wo 28 sep 2011, 15:52

Vinny schreef:Trouwens, het Waals gewest heeft een van de slechtste veiligheidsstatistieken van Eurpa. Ligt vooral aan deze onaangepaste wegen en het feit dat mensen er onaangepast op rijden (en lopen). Hoogste tijd voor actie dus...
In je eerdere post erkende je nog dat een weg als de N89 niet verantwoordelijk is voor de slechte veiligheidsstatistieken, om de doodsimpele reden dat er vrijwel niemand komt. Wallonië is bezig aan verkeersveiligheidsbeleid, maar de maatregelen worden gezocht op een heel ander niveau dan de N89. Die andere niveaus zullen Wallonië ook eerder helpen om haar verkeersveiligheidsstatistieken te verbeteren dan een downgrading van de N89 naar Vinny "gelijkvloerse aansluiting met een expresweg hoort niet, dus maximaal 80 km/h" niveau.

Het Franse voorbeeld vind ik geen argument. Met de N12 praat je over een echte voie expresse; de Belgische N89 valt alleen al niet in die categorie. Dat is een bubeko-weg die op grote delen 2x2 is uitgebouwd en ook enkele ongelijkvloerse kruisingen kent. Discussies van het slag "ze hadden de Belgische N89 ook moeten uitvoeren als een Franse voie expresse" zijn evenveel waard als discussies van het slag "ze hadden de Franse N12 moeten uitvoeren als een volwaardige autosnelweg". Het kan altijd veiliger, maar je moet je focussen op wat haalbaar is binnen de kosten- en batenplaatjes. Waarvan je als gegeven kunt aannemen dat die in dunbevolkte gebieden met lage intensiteiten vaak om volkomen begrijpelijke redenen uit in het voordeel uitvallen van wegen die niet "the full monty" hebben aan verkeersveiligheidsmaatregelen. Zodat je dus terechtkomt op de glijdende schaal van volwaardige autosnelweg naar voie expresse naar wegen als de N89 of de highways aan de Australische oostkust.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » wo 28 sep 2011, 17:01

Wat zou de verkeersintensiteit zijn op een weg als de N89? Volgens mij nog niet eens 10.000 voertuigen per etmaal.