Afbeelding

Conflictvrij linksaf en invloed op doorstroming bij VRI kruising

Forum waar gediscussieerd kan worden over (dynamisch) verkeersmanagement.

Moderator: Moderatoren

Rene
4x5 autosnelweg

Conflictvrij linksaf en invloed op doorstroming bij VRI kruising

Bericht door Rene » do 29 sep 2011, 21:05

Rein schreef:Gisteren nog gezien. Om wat voor reden dan ook stonden twee trams in Amsterdam te wachten om het Weteringcircuit op te gaan. Een tram die vanaf de Ferdinand Bolstraat komt ziet ze al een tijdje zo stilstaan (mits de bestuurder van de tram niet blind is), maar besluit op een gegeven moment toch op te rijden, terwijl hij moet zien dat er veel te weinig ruimte is achter de laatste tram. Gevolg: de betreffende tram is slechts voor een kwart de kruising over en staat voor driekwart stil midden op de Stadhouderskade. En dat is nou niet echt de rustigste straat in Amsterdam qua autoverkeer kan je wel zeggen (understatement). Waarom, denk je dan..........
Ook in Berlijn lusten ze daar wel pap van...
Link

Rein
2x3 autosnelweg

Re: Rode As

Bericht door Rein » do 29 sep 2011, 21:11

Ik heb het idee dat er daar een paar wat inzicht missen. En ze blijven ook gewoon staan hè, wat een sukkels. Op die manier sta je er een kwartier later nog...

mvalkenburg
autoweg

Bericht door mvalkenburg » vr 30 sep 2011, 11:10

dat vind ik ook zo irritant aan zo vele kruisingen in Duitsland: linksaf heeft zo vaak tegelijk groen met rechtdoor van tegenover. Ook op extreem drukke kruisingen.

Alfa
2x3 autosnelweg

Bericht door Alfa » vr 30 sep 2011, 11:34

^^^Dat is niet alleen in Duitsland zo maar ook in België, Frankrijk, .... Eigenlijk in de meeste landen. Enkel in Nederland zijn dat soort VRI-installaties zeldzaam.

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » vr 30 sep 2011, 13:38

^^En dat is enkel sinds een aantal jaren het geval in Nederland.

Pino
4x3 autosnelweg

Bericht door Pino » vr 30 sep 2011, 14:54

Als ik er zo eens over nadenk, denk ik dat we in Nederland wellicht wel eens iets té voortvarend zijn met het plaatsen van speciale linksaf-verkeerslichten. Ze leveren toch weer extra fases op in de cyclus van de kruising en daarmee gemiddeld langere wachttijd. Maar ik vind ook dat ze in menig buitenland te weinig van dat soort verkeerslichten plaatsen. De wachttijd voor linksafslaand verkeer kan dan behoorlijk oplopen. En vroeg of laat de wachttijd voor rechtdoorgaand verkeer ook (door de file die voor linksaf ontstaat).

Het is denk ik moeilijk om een omslagpunt te bepalen waarop zou moeten worden overgeschakeld naar speciale linksaf-verkeerslichten. Wat op veel tijdstippen van de dag een onnodig linksaf-licht lijkt, is het tijdens de ochtendspits mogelijk niet. En kies je dan voor de configuratie die op het drukste moment van de dag optimaal is of de configuratie waar je de andere 21 uur van de dag het meeste baat bij hebt?

Vinny
4x5 autosnelweg

Re: Conflictvrij linksaf en invloed op doorstroming bij VRI

Bericht door Vinny » vr 30 sep 2011, 16:21

In het bovenstaande geval lijkt me dat erg duidelijk: dit is niet alleen slecht voor de doorstroming, dit is gewoon ronduit onveilig. Een speciaal verkeerslicht voor linksaf (conflictvrij) lijkt me hier noodzakelijk...
Let op: Sarcasmemodus over een lengte van 10 kilometer.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 sep 2011, 16:36

In heel veel landen is linksaf op een kruispunt niet conflictvrij. Niet alleen in Duitsland, maar ook landen als Denemarken, Verenigde Staten en Japan. Dit werkt zolang de linksafslaande stroom niet te groot is, en de groenfase voor de andere richting eerder beëindigd wordt dan voor linksaf, om zodoende verkeer de tijd te geven het kruispunt te ontruimen.

Linksaf met conflict bij meerstrooks wegen vind ik wat linker in verband met de hogere snelheden en afdekongevallen. Een hiaat moet dan groter zijn om tussendoor te rijden, met name voor vrachtwagens is dit vrij gevaarlijk. Ik zag dit laatst in Japan op video. Het werkt wel redelijk op zich, maar je moet goed opletten. Ondanks dit en het feit dat nagenoeg nergens rotondes zijn, is Japan toch één van de veiligste (zoniet het veiligste) land ter wereld.

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » vr 30 sep 2011, 16:39

Wellicht omdat dit soort kruisingen sowieso niet veel voorkomt in Japan? Je hebt zelf wel eens geschreven dat de meeste wegen ongelijkvloers zijn...

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 sep 2011, 16:42

Buiten de bebouwde kom zijn in Japan bijna alle wegen met een beetje doorgaande functie ongelijkvloers. In de steden heb je echter massa's kruispunten (vaak met 3 - 4 rijstroken per richting). Het Japanse OWN in de steden heeft nog vrij veel capaciteit.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » vr 30 sep 2011, 21:47

Ik vind persoonlijk dat men in Nederland veel te ver is doorgeslagen met de volledig conflictvrije VRI-kruispunten. Enkel bij situaties waar veel afslaande bewegingen zijn is zoiets nodig. Een volledig conflictvrije VRI zorgt al snel voor een slechte doorstroming, omwille van de vele cycli.
Wat je dan ook wel ziet is dat Nederlanders (de "Henk en Ingrid-types" zoals jullie dat zo mooi omschrijven) die deze situaties in NL gewoon zijn dan in Belgie, Duitsland,... meteen gaan panikeren bij een niet conflictvrij kruispunt, omdat men het inzicht niet meer heeft in dergelijke situaties.

Chris
Moderator

Bericht door Chris » vr 30 sep 2011, 21:49

^^ Straks krijg je dat ook bij ongeregelde kruispunten. Je ziet nu al dat mensen soms niet meer kunnen oversteken of linksafslaan, ze zijn immers gewend dat alles een rotonde is...

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » vr 30 sep 2011, 22:02

Man! Artikel 14 ik kan er een hele playlist mee vullen!

http://www.youtube.com/playlist?list=PLB2D161B28A33F6FC

Nee, ook als je groen hebt niet oprijden als je de kruising niet direct kunt verlaten sukkels! :booooos:
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

woutero
stadsweg

Bericht door woutero » za 01 okt 2011, 0:14

daviedoff schreef:Ik vind persoonlijk dat men in Nederland veel te ver is doorgeslagen met de volledig conflictvrije VRI-kruispunten. Enkel bij situaties waar veel afslaande bewegingen zijn is zoiets nodig. Een volledig conflictvrije VRI zorgt al snel voor een slechte doorstroming, omwille van de vele cycli.
Wat je dan ook wel ziet is dat Nederlanders (de "Henk en Ingrid-types" zoals jullie dat zo mooi omschrijven) die deze situaties in NL gewoon zijn dan in Belgie, Duitsland,... meteen gaan panikeren bij een niet conflictvrij kruispunt, omdat men het inzicht niet meer heeft in dergelijke situaties.
Met Henken of Ingrids heeft dat niet zoveel te maken. Er zijn in NL nu eenmaal grote gebieden waar linksaf bij een VRI altijd conflictvrij is. Als je daar normaal gesproken rijdt, dan is het inderdaad wel even schrikken als de tegengestelde richting ook groen heeft.

Ik heb mijn rijbewijs bijvoorbeeld in Friesland gehaald. Ik ken in geheel Friesland geen VRI waar linksaf niet conflictvrij is, en kan de eerste keer nog herinneren dat er ineens wel verkeer van de andere kant kwam (dat was in Enschede). Het went overigens ook weer erg snel. Maar als je die situatie nog nooit hebt meegemaakt, dan is het wel even vreemd.

Davy
expressweg

Bericht door Davy » za 01 okt 2011, 0:32

Ik ken er hier in Sluis ook al genoeg hoor: Is het geen rotonde of een volledig conflictvrije VRI dan vinden ze het meteen gevaarlijk, moeilijk, verwarrend,... En dan zien ze er tegenop om bijvoorbeeld naar Brugge te rijden "met die levensgevaarlijke stoplichten waar iedereen tegelijk groen heeft". Een tijd geleden probeerde ik ze wel van het tegendeel te overtuigen maar dat hielp niet echt... Tegenwoordig moet ik eens goed lachen ermee :mrgreen: .
woutero schreef:Er zijn in NL nu eenmaal grote gebieden waar linksaf bij een VRI altijd conflictvrij is.
En volgens mij is dit in sommige gevallen helemaal niet nodig... Dit valt voor mij in dezelfde categorie als het onnodig downgraden, onzinnige snelheidslimieten en de inhaalverboden die er overal zijn... Betutteling dus.

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » za 01 okt 2011, 7:29

woutero schreef: Ik heb mijn rijbewijs bijvoorbeeld in Friesland gehaald. Ik ken in geheel Friesland geen VRI waar linksaf niet conflictvrij is
Ik kwam onlangs de eerste in mijn buurt tegen, moest ook even kijken wat die Fiesta/121 nou deed!
(nu ik zit te streetviewen, twijfel ik eigenlijk of het er wel een is :idea: )
Link
Build a man a fire and he is warm for a day, set a man on fire and he is warm for the rest of his life.

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 01 okt 2011, 10:14

Is dat geen Skoda Fabia ?

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 01 okt 2011, 10:17

Ik ben zelf groot voorstander van het snijden in fasen in de regeling. Alleen op hele grote kruispunten kan het conflictvrij zijn van zo'n linksaffer voordelen opleveren. Voor de rest is een tweefasenregeling wat mij betreft ideaal. Waarbij er best voorsorteervakken voor verschillende richtingen kunnen zijn - echter slechts één VRI-richtinggroep (met een volle lens dus).

Alles conflictvrij regelen heeft het nadeel dat mensen niet meer leren om altijd zelf na te denken bij een kruispunt, en bij groen klakkeloos het gaspedaal diep intrappen... :roll: (Nog afgezien van de enorme verspilling van cyclustijd die bij alles conflictvrij regelen optreedt, wat negatief is voor de doorstroming)

feitelijk
expressweg

Bericht door feitelijk » za 01 okt 2011, 10:21

Rene schreef:Is dat geen Skoda Fabia ?
Klopt, dat is geen Fabia. :mrgreen:

Rene
4x5 autosnelweg

Bericht door Rene » za 01 okt 2011, 10:27

Nou, in elk geval wel net zo lelijk dan :p

simon
autoweg

Bericht door simon » za 01 okt 2011, 12:21

Al die verschillende fases in verkeerslichten zorgen voor een slechte doorstroming en domme weggebruikers. En voor roodlichtnegatie.

Sowieso kan een groot deel van de verkeerslichten zonder problemen op rustige momenten worden uitgeschakeld. In Utrecht zijn 's nachts heel veel verkeerslichten uitgeschakeld, ook bij grote kruisingen. In Arnhem staat alles gewoon 24x7 aan. Dan kun je jezelf afvragen of het nodig is een zijweg die naar een kantorenpark leidt, op zondag en 's nachts te beveiligen met een verkeerslicht. Met wachtstand rood.

Een fotorapportage van een rit over de Burgemeester Matsersingel in Arnhem. Elke kruising is gefotografeerd.

Kruising met in/uitritten van parkeerplaatsen t.b.v. station
Afbeelding

Kruising met Hollandweg
Afbeelding

Kruising met Rotterdamsingel
Afbeelding

Kruising met Batavierenweg
Afbeelding

Kruising met mr. D.U. Stikkerstraat
Afbeelding

Kruising met Randweg/Rijksweg
Afbeelding

Aansluiting A325
Afbeelding

Kruising met De Overmaat / Marga Klompélaan
Afbeelding

Kruising met Mooieweg
Afbeelding

Kruising met Kronenburgsingel/Groningensingel
Afbeelding

Kruising met Kronenburgsingel/Groningensingel (2e kruising)
Afbeelding

Aansluiting N325
Afbeelding

De trieste score. Op een doorgaande route 12 VRI's waarvan in twee gevallen op de hoofdrichting niet gewacht hoeft te worden. In alle gevallen is sprake van een zeer overzichtelijke kruising, lage snelheden (vmax 50 km/u) en in een aantal gevallen van een zeer onbelangrijke zijweg. Op geen enkele kruising heeft de wegbeheerder het aangedurfd ook maar het kleinste deelconflict toe te staan.

jelger
expressweg

Bericht door jelger » za 01 okt 2011, 12:25

.. foetsie! ...
Laatst gewijzigd door jelger op di 09 mar 2021, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Jip
dorpsstraat

Bericht door Jip » zo 02 okt 2011, 14:09

In Eindhoven zijn er echt heel veel kruisingen die niet conflictvrij zijn voor linksaf.Zoals deze.
Als het rustig is gaat het prima en is het naar mijn gevoel ook efficiënter, maar als het druk is loopt alles in de soep ;)

Op die street view zie je trouwens dat de auto's niet zo opstellen als op het bord staat waardoor het al een beetje onrustig wordt.

keokiracer
2x3 autosnelweg

Bericht door keokiracer » zo 02 okt 2011, 16:02

^^ Als je je opstelt zoals op het bord en het is van beide kanten druk zet je elkaar klem...
Overigens hier vlak bij mij in de buurt ook een, ook hier geen probleem als het rustig is, maar als busbedrijf De Kock wegrijdt is het altijd nog een minuut of 10 een chaos. Aan de andere kant wil het nog wel eens chaotisch zijn, zeker als er iemand besluit om op het kruis te gaan staan, maar echt grote problemen levert het niet op.
Youtube (Best of Dutch Dashcam serie)| Picasa | Flickr
Vinny: Ik stel voor om naast de Uitspraak van de Week ook de "Grootste betweter van de maand" te gaan nomineren. De Geelhoedaward of de Keokiracerring ofzo...

Groningen
expressweg

Bericht door Groningen » ma 03 okt 2011, 17:03

In Deventer kiest men ervoor om op veel kruisingen fietsers rechtdoor + auto's rechtsaf tegelijk groen te geven, en daar op de rijbaan bij te waarschuwen middels een geel knipperende pijl, zo of zo dus. En dat gebeurt ook bij behoorlijk drukke kruisingen. Ik weet niet of dit wel handig is (zeker bij vrachtwagens).

simon
autoweg

Bericht door simon » ma 03 okt 2011, 20:18

^^ In Utrecht zie je dat ook heel vaak, en dan zonder knipperende pijl. Van mij mag dit onmiddellijk op alle kruisingen met goed zicht worden ingevoerd. Op kruisingen met slecht zicht kun je dan tijdens de groenfase voor fietsers met zo'n oranje pijl waarschuwen.

Zo bijvoorbeeld

http://youtu.be/jV3PH0c8Ql0

waldo79
2x5 autosnelweg

Bericht door waldo79 » di 04 okt 2011, 17:40

In Deventer kiest men ervoor om op veel kruisingen fietsers rechtdoor + auto's rechtsaf tegelijk groen te geven, en daar op de rijbaan bij te waarschuwen middels een geel knipperende pijl, zo dus.
Het eerste kruispunt wat je noemt passeer ik elke werkdag. Hier steken vooral veel fietsers over. Qua autoverkeer is het bestemmingsverkeer voor de aanliggende kantoren. Er komen vrachtauto's om het nabijgelegen winkelcentrum de Boreel te bevoorraden. Als je uit de zijstraat komt met de auto mag je behoorlijk geduld opbrengen :nothanks:

Vinny
4x5 autosnelweg

Bericht door Vinny » di 04 okt 2011, 20:47

Dat is wel een van de grootste verschillen tussen Nederland en zijn buurlanden: er is (zeker in de spitsuren) gewoon een hoge fietsintensiteit. Hierdoor zijn de risico's bij conflicterende rijrichtingen groter dan in bijv. België of Duitsland bij vergelijkbare kruisingen en is de doorstroming zo veel slechter dat ook de hoofdrichting er last van kan ondervinden. In Amsterdam zie je nu de ontruimingstijden (gelukkig) verkort zijn bij sommige verkeerslichten echt problemen ontstaan:
http://maps.google.nl/?ll=52.370883,4.8 ... .4,,0,6.93

Hier zie je bij veel afslaand verkeer de kruising dusdanig vollopen dat bij groen het hele kruispunt nog geblokkeerd staat door afslaande vrachtwagens (of trams). Dan kun je pas weer verder rijden als het licht weer rood geworden is, waardoor het probleem zichzelf verplaatst naar de andere kant van de kruising. Eén keer was het zo erg dat het verkeerslicht er meer voor de sier stond dan dat het het verkeer regelde...